Status
Tråden går ej att kommentera.
Alfredo Alfredo skrev:
Men då så! En lagändring som förbjuder utsiktsstörande "verksamheter" borde lösa alla problem. Möjligen kan de som exempelvis vill bygga hus eller plantera skog på sina fastigheter komma med några invändningar, vad vet jag...
Du får gärna parkera din husbil framför grannens fönster ,det gör inget för mig.
 
@soffbord vad säger du om dessa två alternativ:

1: Att husbilen parkeras så att den står framför den tredje grannens gavel, alltså några meter bakåt än vad personbilen står på Google Maps-bilden, alltså där den stod nu i sommar (om jag förstått rätt)?

2: Att ni byter parkering med varandra, alltså att ni parkerar er personbil där husbilen står på bilderna och husbilen parkeras där er bil är parkerad enligt Google Maps-bilden?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Soffbord: Jag är definitivt för att lagar ska kunna ändras om de inte funkar. Men jag är lika för at man följer lagarna som finns så länge de finns. Jag är också övertygad om att du har en extrem uppförsbacke om du ska få till den lag du är ute efter.

Läget nu är att du inte har något att säga till om vad gäller placeringen av husbilen på grannens tomt. Det har du fått svart på vitt på. Nu har uppenbarligen grannen i sommar trots det placerat husbilen på ett sätt som ger dig - vad jag kan förstå - en betydligt bättre situation än innan, samtidigt som grannen får ha sin husbil på sin tomt. Jag kan inte se annat än att du ska vara VÄLDIGT nöjd med den eftergiften från grannen. Du har ingen rätt att kräva, men du har ändå fått. Nöj dig med det.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@soffbord vad säger du om dessa två alternativ:

1: Att husbilen parkeras så att den står framför den tredje grannens gavel, alltså några meter bakåt än vad personbilen står på Google Maps-bilden, alltså där den stod nu i sommar (om jag förstått rätt)?

2: Att ni byter parkering med varandra, alltså att ni parkerar er personbil där husbilen står på bilderna och husbilen parkeras där er bil är parkerad enligt Google Maps-bilden?
Mark-och Miljödomstolen gav ju rätt att parkera båda framför min fönster och 2 meter längre bort, Hur ska jag veta var det står nästa sommar.
Just nu kommer ambulans och andra vård bilar ofta(varje dag) till den vägen som våran bil står så det finns knappt plats till våran bil.(Palliativ vård här hemma) Vet ej hur läget är nästa sommar Och grannen bakom häggen vill inte ha ens våran bil på den vägen så det går nog inte. Jag kommer inte ihåg om du var anhörig till vår granne men jag blev ju beskyllt därifrån att vi står på vägen.
 
T ToRy skrev:
Soffbord: Jag är definitivt för att lagar ska kunna ändras om de inte funkar. Men jag är lika för at man följer lagarna som finns så länge de finns. Jag är också övertygad om att du har en extrem uppförsbacke om du ska få till den lag du är ute efter.

Läget nu är att du inte har något att säga till om vad gäller placeringen av husbilen på grannens tomt. Det har du fått svart på vitt på. Nu har uppenbarligen grannen i sommar trots det placerat husbilen på ett sätt som ger dig - vad jag kan förstå - en betydligt bättre situation än innan, samtidigt som grannen får ha sin husbil på sin tomt. Jag kan inte se annat än att du ska vara VÄLDIGT nöjd med den eftergiften från grannen. Du har ingen rätt att kräva, men du har ändå fått. Nöj dig med det.
Det finns högre instanser och överklaga.
 
  • Haha
ToRy
  • Laddar…
S soffbord skrev:
Mark-och Miljödomstolen gav ju rätt att parkera båda framför min fönster och 2 meter längre bort, Hur ska jag veta var det står nästa sommar.
Just nu kommer ambulans och andra vård bilar ofta(varje dag) till den vägen som våran bil står så det finns knappt plats till våran bil.(Palliativ vård här hemma) Vet ej hur läget är nästa sommar Och grannen bakom häggen vill inte ha ens våran bil på den vägen så det går nog inte. Jag kommer inte ihåg om du var anhörig till vår granne men jag blev ju beskyllt därifrån att vi står på vägen.
Vi har också ingången till stugan på kavlen mot häggen.
 
Nej, jag har inte någon koppling till någon i området (vad jag känner till), jag har inte varit i närområdet heller.

Är det ens en ”väg” ni står på? Är inte det inne på er ”tomt”?
Exakt hur står det i arrendet om vilka ytor ni arrenderar?
Varför vill inte grannen med gula båten att ni parkerar bilen där ni parkerar?
Var tycker den personen att ni ska parkera?
Varför parkerar ni inte på andra sidan husknuten, parallellt med asfaltsvägen, inne på er tomt istället för att stå på ”vägen”?
Varför parkerar ni inte parallellt med sydvästra häcken precis i början av ”vägen”?




(På följande bild har jag dragit ett streck längs en ”väg” som inte är en väg utan den är inne på tomten, den/dom som bor i stugan nere till höger får parkera längst upp på den lodräta ”vägen” där jag började dra det blå strecket.)
Satellitbild över tomt med markerad "väg" som inte är en väg med blått streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, jag har inte någon koppling till någon i området (vad jag känner till), jag har inte varit i närområdet heller.

Är det ens en ”väg” ni står på? Är inte det inne på er ”tomt”?
Exakt hur står det i arrendet om vilka ytor ni arrenderar?
Varför vill inte grannen med gula båten att ni parkerar bilen där ni parkerar?
Var tycker den personen att ni ska parkera?
Varför parkerar ni inte på andra sidan husknuten, parallellt med asfaltsvägen, inne på er tomt istället för att stå på ”vägen”?
Varför parkerar ni inte parallellt med sydvästra häcken precis i början av ”vägen”?

Vägen är inte våran tomt. Markägaren äger den.
Vet inte varför grannen vill inte ha våran bil där. Dom har bestämt för oss var exakt vi får stå med bilen och där står den.
Den blåa strecken är utvägen båda till oss och husbilen och till grannens personbil.
Bakom stugan har vi våran släpkärra och vi har plats med våran bil där, men vi får köra lite till grannens gräsmatta när vi kör ut därifrån och det är vi förbjudits och göra.
Nu är jag ute och seglar, den blåa strecken vet jag inte var den är.

(På följande bild har jag dragit ett streck längs en ”väg” som inte är en väg utan den är inne på tomten, den/dom som bor i stugan nere till höger får parkera längst upp på den lodräta ”vägen” där jag började dra det blå strecket.)
[bild]
 
Redigerat:
Ursäkta, det blev så rörigt här nu, men jag vet inte vart den blåa strecken är blaserat. Känner inte igen stället
 
S soffbord skrev:
Vägen är inte våran tomt. Markägaren äger den.
Vet inte varför grannen vill inte ha våran bil där. Dom har bestämt för oss var exakt vi får stå med bilen och där står den.
Är ni nöjda med att ”gula båten-ägaren” bestämmer var ni ska parkera er bil?
Är ni nöjda med att ha bilen parkerad där eller vill ni ha den parkerad någon annan stans?

S soffbord skrev:
Bakom stugan har vi våran släpkärra och vi har plats med våran bil där, men vi får köra lite till grannens gräsmatta när vi kör ut därifrån och det är vi förbjudits och göra.
Väldigt lustig dragning av tomtgränserna mår jag säga.


S soffbord skrev:
Ursäkta, det blev så rörigt här nu, men jag vet inte vart den blåa strecken är blaserat. Känner inte igen stället
Det kan jag förstå att du inte känner igen området där jag drog ett blått streck, det området är ca 30 mil ifrån er plats. Det var mer för att visa att det som ser ut som en väg inte behöver vara någon väg.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är ni nöjda med att ”gula båten-ägaren” bestämmer var ni ska parkera er bil?
Är ni nöjda med att ha bilen parkerad där eller vill ni ha den parkerad någon annan stans?



Väldigt lustig dragning av tomtgränserna mår jag säga.

Vi får vara nöjda med våran parkering.



Det kan jag förstå att du inte känner igen området där jag drog ett blått streck, det området är ca 30 mil ifrån er plats. Det var mer för att visa att det som ser ut som en väg inte behöver vara någon väg.
 
S soffbord skrev:
Vi får vara nöjda med våran parkering.
Alltså, ni viker ner er för grannen utan att veta varför istället för att stå upp för era rättigheter och parkera där ni vill på er arrenderade yta
 
Demmpa Demmpa skrev:
Alltså, ni viker ner er för grannen utan att veta varför istället för att stå upp för era rättigheter och parkera där ni vill på er arrenderade yta
Vi har fått ge vika på många saker här.
 
Då tycker jag ni ska hävda er rätt där ni har rätt, och släppa bråket där ni INTE har rätt.
Och var glada att grannen framför er har givit er en livlina, TROTS att de inte behöver.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S soffbord skrev:
Hej. Detta är en gammal tråd, hittade den idag. Forsåker skriver om mig och min klagande om hennes husbils parkering. Jag bor nära en sjö precis som hon. Det enda som jag har klagat om grannens parkering är att grannen har sin husbil parkerat framför den enda fönster som jag har mot sjön. Jag har mist hela utsikten genom fönstret från vardagsrummet. Det berättar hon inte om. Husbilen står precis vid tomtgränsen, 4,5 meter från fönster. På den här veckan fick jag beskedet att grannen få parkera sin husbil där. Husbilen står där från april till början på oktober. Den är borta ca, 20 % av tiden. Grannen har 6 till 8 fönster att se ut mot sjön jag har inte en enda nu. Jag ser bara en husbilsvägg. Jag har klagat till byggnadsnämnden, där fick Forsåker rätt. Jag överlagade till Länsstyrelsen, där fick jag rätt. Fårsåker överklagade länsstyrelsen beslut till Mark-och Miljödomstolen och hon fick rätt. Där är vi nästan 3 år senare. Nu orkar ja inte med den här saken mer utan jag får leva med utan utsikt ut på somrarna. Jag skickar en bild från vardags rummet.

[bild]
Nä, det ser inte snyggt ut även om husbilen är välvårdad! :(
 
  • Gilla
soffbord
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.