Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tittar jag på Lantmäteriets registerkarta så ser det ut som att ditt hus står i sin helhet på din fastighet. Alltså även taköverhäng (och därmed dränering) med viss marginal. Hur ser man osäkerheten på gränserna?

[bild]
Som Claes Sörmland skriver så ser du ut att ha viss marginal till tomtgräns, kanske 20 cm. Har du kollat om det finns tomtrör i hörnen? Hittar du såna rör så kan du sätta stakkäppar vid de som gränsen gäller och spänna upp ett murarsnöre mellan dem i gräns. Då blir det tydligt både för grannen och dig var du kan röra dig utan att ”kränka” grannen. Så har jag gjort vid ombyggnad och renovering. Du kan även mäta mellan befintliga stolpar med långt måttband för stt själv kontrollera mot tomtkarta/ nybyggnadskarta om du har sådan. Har du ingen så kan du hämta på lantmäteriet eller be att få en dwg-fil som du öppnar i ett cadprogram.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är den i DWG-format och jag har ingen sådan viewer så jag kan läsa den.
Du har inte ens försökt, Söker man på "DWG läsare" får man svaret direkt.
https://www.autodesk.se/viewers
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
Jo, jag har också sett de där kartorna och det ser ju ut som om även taket är på min tomt men det är tyvärr inget som LM köper utan de går efter tomrör och finns det inga så utgår de från andra tomtrör som de hittar här runtomkring när de gör nya inmätningar.
Jag har letat i kvarteret och bara hittat ett enda tomtrör så jag vet inte hur de mätte in ett uterum nyligen hos en granne längre ner på gatan.. Jag har frågat med fått svaret att de inte sparar koordinaterna från de punkter de utgår ifrån utan bara koordinater på det byggda.
Men som sagt, även om fasaden skulle gott och väl skulle vara på min egen tomt och tillåta en utbyggnad på 12 cm så måste de andra villkoren vara uppfyllda, dvs det ska vara
1 - Båtnad finns
2 - Åtgärden är Väsentlig

Är det så?
Eller är det inte så?
Lantmäteriet använder nuförtiden gps vid utsättning. Det har de gjort vid mig och det sade de då var den metod de främst använde. Felet är då ca 5 cm. De kan även använda andra punkter, som kyrktorn, andra höga byggnader och utföra triangulering. Då hannar de inom 3 mm med en teodolit eller en totalstation.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tittar jag på Lantmäteriets registerkarta så ser det ut som att ditt hus står i sin helhet på din fastighet. Alltså även taköverhäng (och därmed dränering) med viss marginal. Hur ser man osäkerheten på gränserna?

[bild]
Tomten är 30x30 m med ett avskuret hörn i korsningen
Enligt situationsplanen skulle husets tak vara 16,6 + 2,7 + 5 = 24.3 m långt och då vara 5,7 m från matargatan
24,3 m är precis det som står på planlösningen dvs från fasad till fasad så det måste vara fasad man utgår från i situationsplanen
 
E Mats Lindfors 2 skrev:
Det är de här frågorna jag vill diskutera.
Fast är det verkligen det? Inte för att jag vill låtsas förorättad (du får svara på vad du vill), men jag försökte exempelvis anlägga en motsatt tolkning till din i inlägg #104 och #106. Det första svarade du inte alls på, och det andra svarade du på med att reflektera över grannen.

Det är en svår sakfråga att behandla, för det är så mycket lättare att falla ur ramen och prata om grannsämjan än om lantmäteriet, men det verkar gälla även dig.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
Tomten är 30x30 m med ett avskuret hörn i korsningen
Enligt situationsplanen skulle husets tak vara 16,6 + 2,7 + 5 = 24.3 m långt och då vara 5,7 m från matargatan
24,3 m är precis det som står på planlösningen dvs från fasad till fasad så det måste vara fasad man utgår från i situationsplanen
Skicka mig dwg-filen så kan jag lägga till mått och skriva ut en pdf. Jag driver en byggkonsultfirma och kan göra det ”pro bono”
Det är inte alls säkert att man har utgått från fasadliv vid utsättning av huset och vid upprättande av situationsplanen. Eftersom man byggde nära gräns kan det vara så att takfoten lagts i gräns med liten marginal, för underhåll men också för att slippa framtida diskussioner och juridiska problem, vilket bara kan vara felinformation från mäklare och säljare över tid. Kanske har även lantmäteriet del i skulden…
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
J jerhed skrev:
Som Claes Sörmland skriver så ser du ut att ha viss marginal till tomtgräns, kanske 20 cm. Har du kollat om det finns tomtrör i hörnen? Hittar du såna rör så kan du sätta stakkäppar vid de som gränsen gäller och spänna upp ett murarsnöre mellan dem i gräns. Då blir det tydligt både för grannen och dig var du kan röra dig utan att ”kränka” grannen. Så har jag gjort vid ombyggnad och renovering. Du kan även mäta mellan befintliga stolpar med långt måttband för stt själv kontrollera mot tomtkarta/ nybyggnadskarta om du har sådan. Har du ingen så kan du hämta på lantmäteriet eller be att få en dwg-fil som du öppnar i ett cadprogram.
Det finns inga tomtrör kvar, de blev antagligen bortgrävna när hagtornshäckarna planterades för 50 år sedan
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast är det verkligen det? Inte för att jag vill låtsas förorättad (du får svara på vad du vill), men jag försökte exempelvis anlägga en motsatt tolkning till din i inlägg #104 och #106. Det första svarade du inte alls på, och det andra svarade du på med att reflektera över grannen.

Det är en svår sakfråga att behandla, för det är så mycket lättare att falla ur ramen och prata om grannsämjan än om lantmäteriet, men det verkar gälla även dig.
Jag försöker svara på inläggen även om det är ett sidospår, men som det är nu försöker jag hitta argument för att komma ur lantmäteriförrättningen som även den spårat ut pga en ung oerfaren förrättningslantmätare.....
 
D Dilato skrev:
Du har inte ens försökt, Söker man på "DWG läsare" får man svaret direkt.
[länk]
Jo, jag vet men jag har en gammal dator och har inte plats för fler program därför har jag inte laddat ner programmet.
 
T Trälupop skrev:
Var aningen trött på en rövhatt från Sörmland som vet exakt hur det går tillväga i min kommun, likväl så läste PBL , står inte i klartext det du påstår. Sen även det jag säger är att hade man vid inlämnan av ansökan tagit med en grannmedgivan hade man sluppit mycket av kommande problematik.
Men vill man missförstå och vara förstå sig påare så visst.
OT kanske, men ”förstå sig påaren” och ”rövhatten” @Claes Sörmland har faktiskt rätt i sina påståenden vad gäller PBL och grannhörande. Det gäller i alla kommuner. Gör någon kommun något annat så har byggnadsnämnden tagit sig friheter de inte har befogenhet att göra.

Jag vet dock att vissa kommuner har formulär för grannemedgivande. Dessa kan ses service för sökanden, om hen behöver ha medgivande från grannen, och tycker det är svårt att knåpa ihop något själv. Det gäller bygglovsbefriade ärenden (attefall) och är inget kommunen kan kräva in. Bygglov hanteras annorlunda.
 
  • Gilla
Kane och 4 till
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
Jo, jag vet men jag har en gammal dator och har inte plats för fler program därför har jag inte laddat ner programmet.
Du har inte ansträngt dig, det verkar inte som du tycker det är viktigt?

Autodesk Viewer ligger i molnet, du behöver inte ladda ner något, du använder din webläsare.
https://viewer.autodesk.com/
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Mats Lindfors 2 skrev:
Men som sagt, även om fasaden skulle gott och väl skulle vara på min egen tomt och tillåta en utbyggnad på 12 cm så måste de andra villkoren vara uppfyllda, dvs det ska vara
1 - Båtnad finns
2 - Åtgärden är Väsentlig

Är det så?
Eller är det inte så?
Om byggnaden ligger i sin helhet på din fastighet så behövs ju inget servitut för att upplåta grannens tomt för din byggnad. Då behövs enbart ett servitut för att kunna underhålla byggnaden via grannens fastighet. Något som borde vara betydligt enklare att lösa för LM.

(Fast det finns ju hur många sådana här byggnader som helst och det är ju ett jäkla slöseri med resurser att behöva skapa servitut för självklarheter som att du måste kunna underhålla ditt hus.)
 
J jerhed skrev:
Skicka mig dwg-filen så kan jag lägga till mått och skriva ut en pdf. Jag driver en byggkonsultfirma och kan göra det ”pro bono”
Det är inte alls säkert att man har utgått från fasadliv vid utsättning av huset och vid upprättande av situationsplanen. Eftersom man byggde nära gräns kan det vara så att takfoten lagts i gräns med liten marginal, för underhåll men också för att slippa framtida diskussioner och juridiska problem, vilket bara kan vara felinformation från mäklare och säljare över tid. Kanske har även lantmäteriet del i skulden…
Det var ingen tillåten filtyp här så jag kan inte ladda upp den, måste ha mailadress
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bevisligen har denna lokalisering varit ostridig sedan 1970-talet och dessutom accepterats av nuvarande granne i och med hennes köp av grannfastigheten. Och TS är inte ensam, grannen har en fjärrvärmeledning utan servitut på TS fastighet.
Nej, fjärrvärmebolaget har en ledning som går öevr TS tomt, INTE TS granne.

En ganska signifikant skillnad.

Det är liksom inte verklighetsförankrat att TS plötsligt ska bygga om sitt hus för att passa den svåra grannens nycker.
Va ? TS bygger ju om sitt hus i detta nu, om han inte hade gjort det hade det ju inte varit nån konflikt ? hur tänker du nu ?

Det ena grundproblemet är väl att TS vill flytta sin fasad in på grannens tomt. (Det andra är att han behöver använda grannens mark för att komma åt)

Grannarna ska samarbeta och visa hänsyn.
Ja, och länder ska inte invadera varann, folk ska inte svälta osv osv.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
GlennB GlennB skrev:
Nej, fjärrvärmebolaget har en ledning som går öevr TS tomt, INTE TS granne.

En ganska signifikant skillnad.
Så kan det vara men inte vad TS har uppgett.

GlennB GlennB skrev:
Va ? TS bygger ju om sitt hus i detta nu, om han inte hade gjort det hade det ju inte varit nån konflikt ? hur tänker du nu ? .
70-talshus är rätt förfallna nu. Man måste se över dränering, fasad och tak. Det är en del av livet med ett sådant hus.

GlennB GlennB skrev:
Det ena grundproblemet är väl att TS vill flytta sin fasad in på grannens tomt. (Det andra är att han behöver använda grannens mark för att komma åt)
Det verkar mest vara något som några skribenter har hittat på. Gränsen är osäker så detta är inte ett faktum.

GlennB GlennB skrev:
Ja, och länder ska inte invadera varann, folk ska inte svälta osv osv.
Detta regleras inte av jordabalken så det har ingen relevans för tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.