E Mats Lindfors 2 skrev:
Om varken båtnad eller väsentlighetskravet uppfylls då går det ju inte att genomföra förrättningen och då skulle den ha avbrutits redan från början, eller hur?
Ja, men å andra sidan, om du inte ansåg att du behövde underhålla fasaden, varför sökte du då om servitut för att få göra det?

Jag skulle nog säga att väsentlighet och båtnad föreligger för underhåll, men inte för fastighetsreglering.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vad händer om man skiter i damen? Gör färdigt allt med henne skrikandes bakom ryggen? Anmäld för olaga intrång? 50/50 att dom lägger ner det, i annat fall dagsböter som knappast lär bli speciellt höga. Billigare än din ansökan, garanterat.
 
  • Gilla
  • Arg
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Vad händer om man skiter i damen? Gör färdigt allt med henne skrikandes bakom ryggen? Anmäld för olaga intrång? 50/50 att dom lägger ner det, i annat fall dagsböter som knappast lär bli speciellt höga. Billigare än din ansökan, garanterat.
Förhoppningsvis driver grannen det till fogden och TS tvingas ta ned den del av sitt garage som han medvetet inkräktar på grannfastigheten med.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 11 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Vad händer om man skiter i damen? Gör färdigt allt med henne skrikandes bakom ryggen? Anmäld för olaga intrång? 50/50 att dom lägger ner det, i annat fall dagsböter som knappast lär bli speciellt höga. Billigare än din ansökan, garanterat.
Nej, jag går inte in där utan tillstånd det blir olaga intrång och Harry Haffa komer säkert ut då när hon ringer.
Hade dock en ide om att hänga upp en ställning i mitt eget tak och utföra arbetet på fasaden utan att beträda marken för "luften ör ju fri" men jag tror det räknas som olaga intrång också...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men å andra sidan, om du inte ansåg att du behövde underhålla fasaden, varför sökte du då om servitut för att få göra det?

Jag skulle nog säga att väsentlighet och båtnad föreligger för underhåll, men inte för fastighetsreglering.
Jodå, även om jag inte rivit ned teglet då kvarstår ju behovet av att måla takundersidan, panelen ovanför teglet, hängrännan och taket (kräver ställning).
Men som det är nu får det anstå tills hon mjuknat, flyttar eller säljer.
Det är väl inte direkt akut men det är ju bara en tidsfråga innan man måste
 
  • Gilla
Stefan Nilsson6
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
Det där håller jag inte alls med om.
Det var grannen som struntade i att ansa sitt träd som orsakade den här konflikten.
Vad skulle du göra om du säger åt grannen att ansa trädet men han struntar i det?
Sen är det inte jag som istället för att prata med mig som skickar in anmälningar hit och dit, det var det grannfrun som BÖRJADE med, inte jag.
Vänta här, du anser alltså att du har en absolut rätt att ansa/halvera grannens träd p.g.a. fallfrukt?
Det är väldigt mycket "jag" här i berättelsen.
 
  • Gilla
uuu och 9 till
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
Nej, jag går inte in där utan tillstånd det blir olaga intrång och Harry Haffa komer säkert ut då när hon ringer.
Hade dock en ide om att hänga upp en ställning i mitt eget tak och utföra arbetet på fasaden utan att beträda marken för "luften ör ju fri" men jag tror det räknas som olaga intrång också...
Det är klart att luften är fri, du har rätt att underhålla din byggnad men blir svårt att göra det hängandes på väggen :( Du kommer inte bli straffad för att stå på grannens mark heller…
 
K klimt skrev:
Instämmer i att det är värdefullt att TS hänger kvar och lämnar mer underlag. Många lämnar när de inte får medhåll. Det kom flera ritningar, litet svåra attläsa på liten skärm, men en bygglovskunnig kan väl avgöra vad som gäller beträffande taket. Kommunen gjorde ingen bedömning av detta vid överklagan som avvisades av formella skäl för att klaganden inte var sakägare. Om det är korrekt byggt så kan man få rätt till underhåll, troligen behövs då inte ett servitut. Underhåll måste göras i samverkan mellan berörda parter. Man kan inte bara gå in på annans tomt och göra åtgärder, det är känsligt och måste göras med hänsyn. Men rättigheten till underhåll är knappast utvidgad till att bygga ut fasaden in på grannens tomt om den nu sträcker sig till tomtgräns. Argumentet att grannens tomt inte är användbar är nog inte gångbart för grannes del. Lösningen ligger i någon form av kompromiss i linje med det som Scout ovan beskriver, med givande och tagande för båda parter. TS har redan lagt ut rätt stora summor utan framgång, så kanske dags att utvärdera och hitta en annan strategi. Isolering på andra sidan, utan inverkan på grannes tomt, kan vara en lösning.

Snarlika problem diskuteras då och då på denna sida och konflikter uppstår lätt. Båda parter bör inse att situationen med fasad i tomtgräns är komplicerad och bör hanteras försiktigt. Husägaren med fasad bör inse att god kontakt behövs till exempel för framtida underhåll. Husägaren på andra sidan bör inse att om allt är korrekt byggt så påverkas tomten. I båda fallen påverkas det ekonomiska värdet av fastigheten
Jag har frågat X antal Mäklarna om ett servitut påverkar värdet och fick 6 svar som entydigt säger att ett sådant servitut inte påverkar värdet utan det är andra saker som påverkar värdet av ett hus och det är ett tillräckligt bar svar för mig, så jag delar inte din uppfattning att ett sådant servitut påverkar värdet. Hade varit annat om det varit frågan om en vägg, elledning, vatten avlopp etc, men det är det ju inte utan bara en rättighet att gå in och underhålla vilket verkligen inte kommer att ske särskilt ofta.
 
S skogaliten skrev:
Vänta här, du anser alltså att du har en absolut rätt att ansa/halvera grannens träd p.g.a. fallfrukt?
Det är väldigt mycket "jag" här i berättelsen.
Jordabalk (1970:994)

3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom
 
  • Gilla
divemazter och 3 till
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
Jag har frågat X antal Mäklarna om ett servitut påverkar värdet och fick 6 svar som entydigt säger att ett sådant servitut inte påverkar värdet utan det är andra saker som påverkar värdet av ett hus och det är ett tillräckligt bar svar för mig, så jag delar inte din uppfattning att ett sådant servitut påverkar värdet. Hade varit annat om det varit frågan om en vägg, elledning, vatten avlopp etc, men det är det ju inte utan bara en rättighet att gå in och underhålla vilket verkligen inte kommer att ske särskilt ofta.
Du har uppmanat oss att diskutera frågan om lantmäteriförrättning och inte grannrelationen, men vill ändå ge ett svar på det du skriver. Min synpunkt var att den faktor att ert hus ligger direkt i tomtgräns påverkar värdet negativt både för er fastighet och för grannfastigheten, vare sig det finns ett servitut eller ej. Det krångel som både ni och er granne nu har kring denna situation visar detta och sådana krångliga situationer är det en hel del köpare som vill undvika. Tyvärr är det inte första gången det uppstår en svår situation i fall där hus är placerat dikt an till tomtgräns och där parterna gör olika tolkning.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
Jordabalk (1970:994)

3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom
Men ”luften är ju fri”…
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
I detta fall hade jag 2018 en diskussion med en senior förrättningslantmätare om förutsättningarna för att erhålla ett tvångsservitut (officialservitut) både mailledes och telefonledes.
Han sa att det går att få men nämnde inget om den nya domen där egendomsskyddet stärkts och sa inget om VÄSENTLIGHETSKRAVET och BÅTNAD, men sa att det kanske kostar 50 papp.
Han har numera gått i pension och nu är det bara yngre förmågor där på LM, och jag ser att de söker en senior men har svårt att hitta

Jag skulle vilja ha en diskussion om
-VÄSENTLIGHETSKRAVET (är detta underhåll väsentligt eller ej)
-BÅTNAD (uppstår en Båtnad eller ej)

Enligt lagen sak väsentlighet föreligga, dvs om någon saknar en väg eller elledning t.ex. så kanske det tolkas som väsentligt men är ett målningsbehov eller annat underhåll väsentligt?
Enligt lagen ska detta tolkas restriktivt
Var går gränsen?

Båtnad
Enligt lagen ska också båtnad föreligga
Båtnad innebär i fastighetsrättsliga sammanhang att fördelarna med att utföra en viss åtgärd överstiger kostnaderna och olägenheterna. Detta är ett villkor för att kunna utföra fastighetsreglering enligt fastighetsbildningslagen (5 kap 4 §), inrätta en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen (6 §) och skapa en ledningsrätt enligt ledningsrättslagen (6 §).
[länk]

Enligt LMs handläggare så sa hon på mötet att jag tjänar (värdeökning) och att grannens fastighet belastas (=värdesänkning) för att jag skulle få ett underhållsservitut.
Jag delar inte den uppfattningen, för mig är åtgärden mest förenat med kostnader och 6 mäklare har sagt att ett serviitut av det slaget varken höjer eller sänker värdet för någondera av fastigheterna
Men LMs handläggare säger något annat för så står det i läroboken, hon UTGÅR från att jag gör en vinst och att grannen gör en förlust med servitutet

Den vinst jag gör ska jag dela med grannen
Men om jag inte gör någon vinst med åtgärden, föreligger det ingen båtnad då?

Om varken båtnad eller väsentlighetskravet uppfylls då går det ju inte att genomföra förrättningen och då skulle den ha avbrutits redan från början, eller hur?

Framförallt när det gäller egendomsskyddet

Ingen av de här sakerna nämnde den tidigare seniora förrättningslantmätaren vilket jag tycker är konstigt. De här sakerna blev jag varse först vid vårt första möte med LM och det var då jag började googla ihjäl mig på det.
Hade jag fått de här upplysningarna av den seniora Lantmätaren hade jag nog aldrig ansökt, och då ske det nämnas att en myndighet har en upplysningsskyldlighet om sådana saker och de hade kunnat ringa mig när jag ansökte och diskutera saken men det gjorde de inte utan de startade ett ärende omedelbart och då var jag där.....

Och LM har en skyldighet att avvisa ärendet om det inte föreligger förutsättningar för att genomföra förrättningen.

Det är de här sakerna jag skulle vilja diskutera inte förhållandet med grannen

LMs handböcker
[länk]
[länk]
Du har nämt detta tidigare i tråden och jag känner till kraven. Domen som avses meddelades 2018 så det var kanske före det ni förde konversation. Sedan kan du inte jämföra vad en mäklare säger med den båtnadsvärdering som LM gör. Mäklare och allmänheten kan ingenting om servitut generellt så det är knappast förvånande att de inte anser att det påverkar fastighetsvärdet. Om det är uppenbart att det inte går att genomföra ska förrättningen såklart ställas in skyndsamt, men detta är inte direkt en fråga som avgörs vid första anblick. Som jag förstår det har Lantmäteriet inte ens kommit fram till detta än, och du har valt att återkalla så frågan är väl egentligen fortfarande öppen. I det hänseendet tror jag du har lite att hämta ang fakturan. Om du istället fullföljt ärendet tror jag det hade funnits mer grund att överklaga kostnaderna. Svårt att veta vad som är skäligt eller inte när det avbrutits halvvägs.

För övrigt var det inte din kommentar jag citerade här.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
Jordabalk (1970:994)

3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom
Det ena är vad du har rätt till och det andra är vad som är klokt. Uppenbarligen har din granne ett horn i sidan mot dig. Det får du betala för nu. Själv hade jag frågat grannen om dennes synpunkt innan jag använt granntomten för att knacka ner mitt tegel ffa om min plan är att sedan utvidga väggens tjocklek in över grannens tomt. Om inte annat för min egens skull. Ett sådant löfte med vittne eller på band hade varit bra att ha.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
Tråden rubrik var Lantmäteriets handläggning men alla spårar in på åtgärden som sådan och förhållandet med grannen och inte handläggningen från LMs sida.
Just nu har jag gett upp att fixa den fasaden, den får se ut som den gör tills hon tröttnar eller säljer huset och det är som sagt inte jag som ser den fasaddelen utan hon.
Ville ha en diskussion om LMs handläggning men det var inte många som skriver om det tyvärr.
Ibland hakas det upp på annat runt om. Konflikten med grannen kommer göra det svårt med el utan både kommun och lantmäteri :/ eftersom hon hela tiden kommer ”gå emot er”.

Antagligen därför nu hela fallet är komplicerat för lantmäteriet också..

Det riskerar att bli långdraget (vilket du redan upptäckt, närkostnaden började skena iväg).

Har tyvärr inget att säga om deras (lm) handläggning av ditt ärende.. då det är svårt att hitta något med samma problematik att jämföra med. Och vi vet ju inte riktigt hur de tänkt lösa det eller ens börja.. :oops: jag tror inte de jävlas med dig bara för nöjes skull! Möjligen vet de inte hur de ska lösa det..

oavsett, trist situation :( (du har liksom fastnat mitt i..)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu är det väl egentligen OT, men är det verkligen lönsamt att riva hela tegelfasaden för att tilläggsisolera? Pay-off tiden bör bli väldigt lång. :thinking:

Kan man inte återställa fasaden mot grannen och låta den väggen vara som den är?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.