E Mats Lindfors 2 skrev:
Taket är inte i omedelbart behov av att bytas men det kommer nog på sikt. När jag monterade solceller på det tvättade jag först av det och impregnerade pannorna med betongimpregnering.Vattnet rinner av som vatten på en gås och jag har dessutom 20 m2 pannor i reserv som plockades av när jag installerade solfångare 1999. Däremot är det hål i hängrännan och den behöver nog bytas men får väl lämna den delen till hon mjuknar, det är ju inte jag som stirrar in i en asfaboardfasad utan hon.
Och takets överhäng skyddar från nederbörd....
när du tvättade av det.. högtryck?
 
  • Haha
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
"jag vill ha fler rum"?
En påbyggnad med 12 cm?
Men snälla nån!
Vem tänker så?
Nu går du allt lite för långt, och inte lite för långt heller...
Så då blir det inget svar då?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Bästa svaret
Isolera Grannväggen inifrån så är problemet löst.
Bra relationer med grannar odlar man.
Hade en granne sågat ner delar av mitt träd och sen viljat ha samarbete så hade jag själv varit rejält förbannad och osamarbetsvillig.
Grenar som inkräktar på grannes tomt har grannen rätt att ta bort, om trädägaren först getts möjlighet att själv ombesörja. Sen kan du bli hur förbannad som du vill, det är fortfarande ok.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Inte läst alla inlägg, men…
Det pågår sedan några år tillbaka ”digitalisering av tomtgränser”.
Om jag mins rätt: gör ett försök ”kortfattat” förklara…. // följande: Byggnader som stått på tomten varaktigt får ”ny tomtgräns” där yttersta delen av byggnaden + ”en bit” (0,5m ?) för att kunna underhålla, måla, tvätta fönstren m.m.

Gamla sättet att räkna ut ”tomtgräns” diffar.. väldigt mycket på t.ex. en tomt/stamfastighet som är i kuperad terräng.

Det tar tid för lantmäteriet att digitalisera hela Sverige. Fram till dess, fick åtminstone jag höra att, följande:
A=äger mark
B=har en byggnad på sin tomt där liten del av byggnadens del är/ligger på (A)’s mark

Den granne (A) som besväras av/och ”hävdar att det granne’s” (B) byggnad inkräktar får naturligtvis vända sig till lantmäteriet/-eller anmäla granne B.
Om jag mins rätt så är det A som får stå för kostnaderna.

Granne (B) kan inte anmäla sig själv. (..TS: skrev du att du försökte vända dig till ”var det till lantmäteriet”?… men frågan är om/vilket ärende du ville driva?..)

/Off Servitut är ingen lösning då du har rätt till liten land_remsa längs gaveln (se ovan)

-Man kan tycka att det är orättvist, om man är (A), men nu var det så bestämt i_och_med nya digitala kartor.

Någon blir vinnare någon annan förlorare. Jag (B) blev själv vinnare då garaget+tak (byggd -60) var ”på grannens tomt” enligt grannens gammal uppgifter.

(värt att notera (någon paragraf i samband m. digitalisering av tomtgränser ) att det nämndes att grannen var tvungen att bevisa att grannen utnyttjat, över tid bakåt, just denna del av tomten. Och, där föll grannens argument, bevisligen helt omöjligt då fasaden av byggnaden stått där.)

Önskar dig och din granne all lycka… sök info om det jag skrivit. Inget hindrar väl dig att du är välförberedd, men gå inte in i diskussioner om ämnet, är mitt råd. Behärskar du dator bättre än hon går det väl iof nämna var den gamla damen ska vända sig…

Lycka till!
Ps/ glömde nämna att grannen (A) även kan bli tilldelad en liten tomt_remsa på andra sidan fastigheten, och i detta senario har grannen A inte förlorat något. Dock är detta inget som A kan kräva, (läs: köpslå om)
 
Redigerat:
  • Gilla
jerhed
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nej, här kör de med information enbart, efter godkännandet.
Om en inlämnad bygglovsansökan stämmer överens med detaljplanen för området får grannarna information om bygglovet efter att beslut tagits (som du skriver). Om ansökan däremot avviker från vad detaljplanen tillåter ska grannar ges möjlighet till yttrande innan beslutet tas i byggnadsnämnden. Om din kommun enbart informerar efter godkännande betyder det att de vissa ärenden hanteras felaktigt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jerhed skrev:
Idag finns inga ursäkter om gammal dator… även om den är gammal och slö finns enkla program. Man kan även ta bort gammalt skräp och tjäna utrymme och prestanda. Du kan även titta och mäta på dwg i mobilen för jag antar att du inte har en gammal telefon?
Nej, jag vet, jag borde skaffa en ny.
Men jag ligger på gränsen hela tiden och har tagit bort alla onödiga program rensat filer, optimerat, diskfragmenterat men ligger på varningar hela tiden,,,den pallar inte fler program....och den är jättegammal....
 
  • Gilla
jerhed
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Så då blir det inget svar då?
Det är ett minimalt intrång och skulle inte påverka grannens användning. Den delen av grannens tomt används enbart för in- och uttransport av sonens båt och dessutom står en stor Rhododrenbuske i vägen. Här stod tidigare både äppelträd (lite längre in) och andra buskar men de har grannen själv tagit bort för att kunna köra in och ut med båten.
Vad ska grannen ha här ?
Mera planteringar/buskar?
Det går bra även med en tilläggsisolering på 12 cm det hindrar inte mera planteringar, men frågan är om de överlever då taket hindrar regn att nå dit, inte ens gräs växer närmast fasaden, det är för torrt där..
Tomt med Rhododendronbuske, avskalat område för båttransport och torr mark intill en vitmålad husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ebolasmurf ebolasmurf skrev:
när du tvättade av det.. högtryck?
Ja, jag använde högtryckstvätten, men det finns andra metoder med kemiska medel också.
Använde sen SIKA Betongimpregnering men det finns andra impregneringsmetoder också liksom målning istället för att byta pannor som kan hålla i många år ytterligare. Många byter tak i förtid av utseendeskäl och för att de skräms upp av takrenoveringsfirmor.
Jag la pengarna på en solcellsanläggning på 18,2 kW istället som i dagsläget har producerat 66.600 kWh sedan 2017 motsvarande 26 ton sparade koldioxidutsläpp motsvarande 780 planterade träd....
 
A
E Mats Lindfors 2 skrev:
Det är ett minimalt intrång och skulle inte påverka grannens användning. Den delen av grannens tomt används enbart för in- och uttransport av sonens båt och dessutom står en stor Rhododrenbuske i vägen. Här stod tidigare både äppelträd (lite längre in) och andra buskar men de har grannen själv tagit bort för att kunna köra in och ut med båten.
Vad ska grannen ha här ?
Mera planteringar/buskar?
Det går bra även med en tilläggsisolering på 12 cm det hindrar inte mera planteringar, men frågan är om de överlever då taket hindrar regn att nå dit, inte ens gräs växer närmast fasaden, det är för torrt där..
[bild]
Det är väl inte din sak att avgöra vad grannen kan göra av sin tomt? Så otroligt märkligt resonemang av dig. Jag förstår att både tid och pengar har dragit iväg hos LM, och att grannen har tröttnat, om det är såhär du försöker att driva fram din vilja.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 21 till
  • Laddar…
G Granatäpple skrev:
Det pågår sedan några år tillbaka ”digitalisering av tomtgränser”.
Om jag mins rätt: gör ett försök ”kortfattat” förklara…. // följande: Byggnader som stått på tomten varaktigt får ”ny tomtgräns” där yttersta delen av byggnaden + ”en bit” (0,5m ?) för att kunna underhålla, måla, tvätta fönstren m.m.
Om digitalisering av tomtgränser kommer igång i villaområden (vilket inte sker nu, det är fortfarande rör i mark som är huvudordningen), så kommer det definitivt inte att göras ihop med någon medveten förändring av var gränserna ligger. Det har du fått om bakfoten.

Möjligen kan en inmätning av en gräns leda till att den bestäms ligga någon annanstans än där nuvarande ägare tror att den ligger, men det är en annan sak.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B Bossesv skrev:
Grenar som inkräktar på grannes tomt har grannen rätt att ta bort, om trädägaren först getts möjlighet att själv ombesörja. Sen kan du bli hur förbannad som du vill, det är fortfarande ok.
Riktigt så enkelt är det inte. Det räcker inte att gren eller rot sträcker sig in på din tomt, den måste dessutom medföra olägenhet. Om roten finns under jorden utan att störa så får du inte ta bort den. Om en gren sträcker sig in så är det inte bara att ta bort. Bara om det medför olägenhet. Om en "gren" egentligen är en stam så får du inte ta bort den.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
lilytwig lilytwig skrev:
Om en "gren" egentligen är en stam så får du inte ta bort den.
Om det är en stam så äger du trädet eller busken eftersom växten då per definition står rotad på din fastighet. Då får du ta bort stammen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det är en stam så äger du trädet eller busken eftersom växten då per definition står rotad på din fastighet. Då får du ta bort stammen.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det är en stam så äger du trädet eller busken eftersom växten då per definition står rotad på din fastighet. Då får du ta bort stammen.
Nu handlade det om träd som sträcker sig över tomtgräns. Såklart får du ta bort dina egna träd. Vad är detta för konstig kommentar.
I jordabalken talas i sammanhanget enbart on gren och rot.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om digitalisering av tomtgränser kommer igång i villaområden (vilket inte sker nu, det är fortfarande rör i mark som är huvudordningen), så kommer det definitivt inte att göras ihop med någon medveten förändring av var gränserna ligger. Det har du fått om bakfoten.

Möjligen kan en inmätning av en gräns leda till att den bestäms ligga någon annanstans än där nuvarande ägare tror att den ligger, men det är en annan sak.
Tack för inputten…
Det är en villa tomt jag har…
 
Claes Sörmland
lilytwig lilytwig skrev:
I jordabalken talas i sammanhanget enbart on gren och rot.
Jag ville bara tydliggöra att lagstiftaren har inte gått in på grubblerier om när en inträngande "gren" kan tänkas kallas för "stam". När man läser propositionstexten så tycks lagstiftaren utgå från att det som kan tränga in från träd, buskar och andra växter är rötter och grenar. Stammar diskuteras inte ens i propositionstexten. Den rimliga läsningen är att lagstiftaren inte gör distinktionen mellan gren och stam som du tog upp. Därav min kommentar. Beklagar om jag var kryptisk.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.