matte s, 22400 kr /mån i SNITT är väl int kattskit, det måste väl vara högre lön än de flesta " normala " arbeterna eller?
kolla livs å handel å transport T ex. :-[

ursäkta jag kan ha fel, men det känns så efter att ha jobbat inom dessa yrken ;)
 
Nej det är inte kattskit, det tycker jag inte. Jag tycker det är en normal lön för det arbete de gör. Jag har själv jobbat inom transport och har flera kamrater som gör det i dagsläget. Man tjänar inte så dåligt inom transport heller, de jag känner som jobbar kvar har en lön på mellan 18.700:- och 22.200:- i månaden. Lite beroende på vad de gör och hur deras dagar ser ut. Vad tror ni en arbetsgivare inom transport debiterar kunden? Han betalar ju garanterat inte ur egen ficka eftersom han också ska ha lön. Man måste ha i åtanke att efter att man som företagare har betalat sociala avgifter och arbetsgivaravgifter på de pengar man får in på arbetet man utfört så blir det inte så mycket kvar att betala i lön för varje jobb.
Men men det jag menar är att man kan inte stirra sig blind på kostnaden om man vill ha kvalitet. Det gäller alla brancher och rörmontörer är inte undantagna, de har omkostnader precis som alla andra företag. Sen beror det ju självklart på vilken bransch det gäller hur man tar ut kostnaden för arbetet man utför. Som jag ser det betalar en kund för kunnande i första hand, inte tiden. Jag hade förstått om det handlade om några fantasisummor men i det här fallet tycker jag faktiskt att timdebiteringen verkar högst normal.
Det finns anledningar till att fler och fler firmor inom Stockholms området blir mer försiktiga att åta sig jobb hos privatpersoner. Och att det som privatperson blir svårare att få tag på en seriös hantverkare. Eftersom en del privatpersoner som jag har nämnt tidigare tycker att du som hantverkare ska använda andra material än de du som hantverkare brukar använda eftersom de är billigare, men samtidigt ska du som hantverkare lämna samma garanti på jobbet. Det blir som att man går in och köper sin Skoda hos Mercedes handlaren. Och om det blir en reklamation ska du som hantverkare komma dit och stå för den kostnaden också. Jag får inte riktigt ihop ekvationen.
/ Matte
 
greenbay skrev:
Inte konstigt att de skall ha så f-at mycket betalt, först i timmen, och sedan för delarna!

Peter
För dina stackars tusenlappar som du får i månaden får din arbetsgivare betal 3ggr så mycket för. Varför tycker du att andra människor skall ha sämre lön än dig?
 
Kan tillföra lite info om löner inom transport... Jag kör taxi.. Om man kör på timlön så ligger den på 93,04 kr... Inte speciellt högt.. Kör man på provision så har man 37 % på inkört belopp exkl moms... Garantilönen ligger på strax över 82 kr/ tim.. Jag kör en speciallbyggd caravelle samt en mercedes sprinter modell lååång.. Kör på provision och har en snittlön på 96 kr tim.... Inte mycket i mina ögon.. Vi transporterar ändå människor o ansvarar för deras liv under den tiden de sitter i bilen bussen vad det nu är... Nu vet jag inte hur det ser ut i övriga delar av landet men här så jobbar en taxiförare i snitt 200-220 timmar i månaden... Bara för att få ihop en vettig lön.. Lite OT men så ser det ut för oss inom taxibranchen..
 
Kan lägga in vad man som egen företagare utan anställda behöver deb. i timmen för att få en normal lön.
Enl. min revisor skulle jag, om jag vill ha 100:-/timme ut och fem veckors betald semester, behöva debitera 500:-/timme + moms.
Då räknar hon på att man har 30 debiterbara timmar/vecka och dessutom är försäkringarna inräknade där.
Den hundralappen som som e över där ska dessutom räcka till verktyg, bil, drivmedel, bilförsäkringar och andra sådana kostnader.
Som alla förstår är det inte möjligt att deb. 500:-+moms vilket leder till att man måste ha en förtjänst på mellan 10-30% på materielet som använda och att de flesta inte är intresserade av att ta jobb där kunderna själva håller i materielet.
 
greenbay skrev:
Hej Matte! och alla andra.
Inte visste jag att det tar 5 års utbildning för att bli rörläggare. Vilka studielån de måste ha :surprised:,
Inte konstigt att de skall ha så f-at mycket betalt, först i timmen, och sedan för delarna!

Peter
Du får titta på vilken nivå utbildningen ligger på. Du behöver oftast inga studielån för att klara av tre år på gymnasiet och för att göra sin lärlingstid.
 
kalleboston skrev:
Dom har väl som oss snickare. Tre år i gymnasiet och cirkus två år som lärling. (som är en del av utbildningen)

[quote author=greenbay link=1140005126/0#26 date=1143045690]Hej Matte! och alla andra.
Inte visste jag att det tar 5 års utbildning för att bli rörläggare. Vilka studielån de måste ha :surprised:,
Inte konstigt att de skall ha så f-at mycket betalt, först i timmen, och sedan för delarna!

Peter
[/quote]

Intressant tråd det här...
Nu råkar jag vara datatekniker, har gått tretton år i plugget, och räknar mej ännu inte som fullärd, trots dryga 25 år i yrket. Det borde alltså vara ganska ok att jag kostar cirka 1200:- i timmen, eller hur ?
 
Inte som datatekniker, men som revisor kanske...eller advokat! ;)

Obs: lite ironivarning här...
 
G
13 år i skola utan att kunna sitt yrke.Dags att byta yrke. ;)
 
Man blir alldrig fullärd. Det är ett evigt gnällande om att hantverkare tar för mycket betalt men man måste väll se det till vad man får med ett hantverk som består år efter år. Vad fan får man om man anliter en advokater jo bara skulder men de får alltid sina pengar och då spelar det ingen roll om man vinner eller förlorar målet nä sluta gnäll eller gör arbetet själva. Jag har ca 25 000:- mån en ganska hygglig lön när man har 2 års gymnasium men samtidigt så sliter jag hårt med kroppen men det finns kvinnor inom vården tex som sliter lika mycket med sämre peng i mån. Man får lida pin för att man inte engagerade sig mer när man gick i skolan men det har man sig själv att skylla. Jag lider med dagens ungdom som ska ut i arbetslivet för idag är det svårare att få ett arb. även om du har en hög utbildning. Det fanns mer möjligheter på 80 talet när jag gick ut plugget.
 
Måste bara kommentera en sak. Självklart är det ok att kvalitet kostar! Men problemet är väl just det att man som kund inte får kvalitet trots att det kostar. >:( Med kvalitet så innebär det även hur själva arbetsprocessen går till och inte bara slutresultatet. Att en rörkrökare inte kommer när han ska, som stormar in och borrar sönder halva kåken, skiter i att sätta tillbaka isolering där man röjt runt, inte lyssnar/samorndnar sig med andra hantverkare och så vidare ställer ju till det för andra hantverkare och i slutändan kunden oavsett om man gjort världens snyggaste installation. Sen vill man ha betalt för att åka som en skottspole med två man för att hämta grejor flera gånger/dag går först på fikat och kommer tillbaka sist trots att kunden/beställare är där.

Sen är det ju mycket märkligt att just rörkrökare behöver påslag på 120% för att kunna överleva trots att de har samma timpeng som andra hantverkare.....

Nä här är det nog mest tal om helt normalt överhettad marknad med brist på yrkesstolta rörmokare som kommer att vara efterfrågade även när det blir sämre tider. Har frågat alla jag känner och alla mina andra hantverkare och även min hussäljaren hela kontaktnät osv och INGEN har kunnat rekomendera en bra rörkrökare. Däremot så har det alltid funnits förslag när det gällt andra kategorier av hantverkare. Så jag måste nog hålla med vissa ndra i den här tråden SKÄRP ER många av er! Kör med rimliga påslag 5-30% och sen vettiga timdebiteringar 275-350 + moms.

Sparkade min rörkrökare förra veckan. efter liknande diskussioner. Efter visst diskuterande så kanske jag fick betala ett överpris på 7000kr i slutändan vilket jag kan leva med men den rörkrökare kommer antagligen att förlora hälften av sina jobb för två personer pga av sitt rent ut sagt dumma sätt att resonera och agera ;) (Min husförsäljare och hans kontaktnät kommer antagligen att byta till en annan rörkrökare som förhoppningsvis sköter sig bättre)

 
Jag måste faktiskt säga att det finns vettiga rörkrökare oxå.. När vi flyttade till denna lilla by vi bor i så frågade vi ju grannar om råd när det gäller vissa hantverkare och så.. Har fått tag i en lokal röris och en lokal elgubbe.. De är jättebra att ha o göra med... Hade rörisen här i höstas för ett mindra jobb , när han va färdig så frågade jag om han hade tid med lite annat som ska göras, hans svar var rakt o ärligt.. Den som skriker högst får hjälp först.. När vi en vecka senare fick översvämmning i badrummet så ringde vi honom direkt ( detta var kl 22 på kvällen ) och han kom direkt.. tog 15 min från det att jag ringde tills han stod med bilen utanför huset..
 
matte s skrev:
Hej Peter.
Kvalitet kostar oftast. Det är som att vissa kör Mercedes och vissa Skoda, kvalitet kostar.
/ Matte

har kört taxi i ett par år, och därmed haft oturen att köra bland annat mercedes (ca 15000 mil i mercedes, 7000 mil i volvo).. "Kvalitet" kostar (400 laxarför mercan, ny). Även reparationerna på högkvalitativa material kostar, dock säkerligen ännu mer än reparationerna på lågkvalitativa material, och mercan strulade som fasen alltså...

Eller som när jag skulle köpa en ny radioantenn (själva antennen hade gått av); kostade 474 spänn på BilDahl. Mekonomen tog 79. Skulle vilja se funktionsskillnaden kontra priset i metallpinnarna :p

fråga förresten vad en elektriker tar för rören om han skall lägga in dem själv, kontra vad det kostar att köpa dem själv... Kan tänka mig att avansen är rätt god där också, om än säkerligen lägre än för VVS-arna som känner sig så oberörbara. Polen och Lettland gogo...

PS har inte hunnit så långt i mina husbyggartankar än att jag ens vet nåt om priserna på såna grejer än.
 
Jag är själv delägare i en mindre rörfirma.
Vi tar 290:- plus moms och skulle vi inte ha påslaget på materiel så överlevde vi inte.
Vissa firmor tar t.ex 110 kr i timmen för servicebil, vi tar 50. Detta täcker inte våra faktiska kostnader så materialbiten är viktig. För att vår verksamhet ska gå runt krävs att vi, var och en, kan dra in c:a 1 million om året.
När det gäller material som folk inhandlat på egen hand så installerar vi det inte. Inte beroende på att det alltid är sämre saker utan på de garantier som vi som installatörer måste ge på produkten.
Jag tror inte att det finns många rörläggare som ställer upp, speciellt inte om kunden har köpt en blandare för ex. 280:-. Jag har gjort misstaget att installera såna vid fyra tillfällen, vid två av den har blandaren gått sönder under monteringen.


Så, VARNING för Bauhaus och Hornbach m.fl.
 
HasseS!
Visst, påslag kan man väl ha på prylarna, men det påslaget skall väl i alla fall röra ERA inköpspriser?????
Vår rörläggare har fakturerat enligt DAHL:s riktprislista med ett påslag på 10-15%, men det avtalade var DAHL:s MINUS 20 %.
Jag antar helt kallt att ni rörare har i runda slängar 60-75% rabatt på deras sk riktprislista, att då dessutom göra ett påslag på denna är rent kriminellt!!!

Vad tycker du själv?

Skall prylarna kosta närmare 30% mer? Till exempel jämfört med EXAKT samma vattette-koppling på Hornbach?

Skärp er! rörläggare!

Nu är denne röris totalt portad, från oss och de som vi kommer i kontakt med.

mvh
Greenbay
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.