G
Vilket betyder att han handlar på Rinkaby rör.Mer arbete åt en sådan kille.
 
Ibland blir man så trött!

Vad tror ni?Klart man Måste tjäna på materialet.
Tex..
Om rörisen kopplar in en blandare och den börjar läcka efter 4månader så måste han ju fixa denna.Han lämnar ju 2år på allt han gör.
Kopplar han in en blandare som Du köpt själv och ringer honom så rycker han bara på axlarna och låter dig välja mellan fixa det själv eller låta honom fixa den för 280+m.

Köpa prylarna själv är inte värt pga garantier och fel köp.
Om du köper fel prylar från Rinkaby ska han återkomma då 2 veckor senare bara för det fattas en liten del?

Nä!sluta gnäll om rabatter.List priset är okey!
Tim priset är en annan sak!

Mankan
:)
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
Ibland blir man så trött!
Och ibland blir man pigg. Vet inte säkert men tror det har med sömnen att göra.

Vad tror ni?Klart man Måste tjäna på materialet.
Det har jag inget alls emot. Jag betelar gärna - OM RÖRKRÖKAREN SKÖTER SITT JOBB. Vilket innebär att komma utlovade dagar och i tid samt leverera den man utmålat. Utifrån egen erfarenhet samt ytterligare fem, sex vänners erfarenheter och flera hantverkare i andra branscher är rörfirmorna i särklass sämst på att hålla vad de lovar. Vilket sinkar andra hantverkare. Och fördyrar och försenar bygget.

Jag drar inte alla över en kam. Men själv vet jag bara ett undantag som för mig bekräftar regeln - och den rörmokaren var god vän till svärfar och åkte femtio mil upp till oss för att vi ine skulle bli blåsta "av alla oseriösa i branschen". Frid över hans minne. Jag har ingen bra förklaring till varför det är så här, möjligen att rörfirmorna har för gott om jobb för deras eget bästa. Eller att rörläggarutbildningen är undermålig.

Som sagt - jag utgår bara från egna erfarenheter (se ovan) - undanber mig därför sura kommentarer från rörisar som känner sig träffade ;-) Däremot vore det intressant och höra teorier på vad det beror.
 
Mange!!!
Varför tycker du att rörläggaren skall reparera en blandare som han kopplat in, om inkopplingen läcker, OK, men om blandaren gör det är ju knappast hans fel, eller hur?
Och vad det gäller garanti 2 år, vad gör rörisen med en utbytt blandare? Slänger den, eller retur till leverantör, självklart går den till tillverkaren, som ju har garanti på PRYLEN. Hantverkare lämnar garanti på jobbet, vad skall han annars där och göra?
Så sluta håll dessa samhällets skummaste hantverkare bakom ryggen!!

Näste rörläggare som kommer hem till oss får jobba på rak timpeng och jag står för materialet. Även om det kostar 600 kr timmen blir det billigare. Det kan snickare murare plattsättare m fl göra, varför har rörläggarna så svårt att jobba på det sättet?

Kan även passa på att informera om att rörläggaren har ansvar enligt konsumentköplagen att inte använda onödigt bra eller dyrt material. och NEJ! det innebär inte att han kommer använda "polsk 3:esortering" utan bara att kvaliteten skall anpassas till användningen.
En rolls håller oftast bra, men många åker trots det volvo 740 till jobbet, det räcker, man överlever en krock, och framförallt, man överlever ekonomiskt!

Upp till kamp mot rörmaffian!

Peter
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
greenbay skrev:
Mange!!!
Varför tycker du att rörläggaren skall reparera en blandare som han kopplat in, om inkopplingen läcker, OK, men om blandaren gör det är ju knappast hans fel, eller hur?
Om han har tillhandahållit materialet, dvs blandaren, så har han också sålt den till kunden och sitter på garantin gentemot denne. Det är där påslagen kommer in och skall bl.a. täcka upp för den tid det tar rörmokaren att åka och byta ut den/reparera den.
Ingen jobbar gratis.
 
Jag handlar av www.byggbo.se, de är billigare än andra postorderbutiker, dom har samma rör som rörmokarna använder och där finns precis allt man behöver.
Vad gäller timpriset så verkar det okej men kanske ni uppfattade varandra fel och rörkrökarn menade plus moms, då blir det ju genast 25 procent dyrare.

Irene
 
Vad gäller timpriset så verkar det okej men kanske ni uppfattade varandra fel och rörkrökarn menade plus moms, då blir det ju genast 25 procent dyrare.
Detta har varit på tapeten åtskilliga gånger, men så här är det: när man anger ett pris till en privatperson är det ALLTID INKLUSIVE moms. Man kan alltså aldrig lägga på moms efteråt. Detta vet alla näringsidkare om!
 
Ang. rabatter och vinstmarginaler så är det ju vida känt att vvs och vent tjänar mest på sitt material av alla hantverkargrupper.

Och prissättningen i grossisternas listor är oftast ljusår ifrån vad en etablerad firma betalar.



Rinkabyrör har jag personligen bara goda erfarenheter av sedan snart 20 år...snabba leveranser och fraktfritt :D
 
Vad menar ACME, med att rörläggaren har garantin, givetvis går ju blandaren tillbax till tillverkaren, som borde ha garantin, och ersätter då rörläggaren för den felaktiga blandaren.
Eller?
Material= garanti från tillverkare
Arbete=garanti från vilken entreprenör eller hantverkare det nu är.

Om jag installerar en blandare det är fel på går jag tillbax till butiken.
Om en hanrverkare installerar ngt som går sönder går väl denne oxå tillbax till butiken/leverantören, så att den trasiga prylen så småningom dyker upp på kvalitetsavdelningens skrivbord?!?!

Jag anser i alla fall att det borde vara så.
Bevis för motsatsen mottages.
mvh
Peter
 
greenbay skrev:
Vad menar ACME, med att rörläggaren har garantin, givetvis går ju blandaren tillbax till tillverkaren, som borde ha garantin, och ersätter då rörläggaren för den felaktiga blandaren.
Eller?
Material= garanti från tillverkare
Arbete=garanti från vilken entreprenör eller hantverkare det nu är.

Om jag installerar en blandare det är fel på går jag tillbax till butiken.
Om en hanrverkare installerar ngt som går sönder går väl denne oxå tillbax till butiken/leverantören, så att den trasiga prylen så småningom dyker upp på kvalitetsavdelningens skrivbord?!?!

Jag anser i alla fall att det borde vara så.
Bevis för motsatsen mottages.
mvh
Peter
Som du skriver.. Hantverkaren får stå för arbetet.. Men om han sålt en vara som går sönder.. Han får en ny från sin lev.. Han måste ju fortfarande själv byta den.. Den tiden det tar hade han kunnat tjäna pengar så han kan betala sina utgifter.. Tänk dig själv om du skulle jobba gratis 1 dag eller 2 på en månad för att du ska byta ut saker som det var fabriksfel på... Hur glad skulle du va??
 
Det är ett intressant ämne det här.
Ang. hantverkarnas prislistor så är det ju väldigt individuelt från firma till firma hur mycket rabatt de har på de olika grossisterna. Rabatten baseras ju på hur mycket de handlar. Små firmor som inte har så stor omsättning så har ju generellt mindre i rabatt. Jag antar att för att minska ev. strul med bla. leveranser i tid osv så anser nog de flest hantverkare att det är smidigare och mindre tidskrävande att gå till en och grossist och inte till postorderföretag och byggmarknader. Har personligen varit hos ett antal byggmarknader och inte fått det jag ska ha eftersom deras utbud ofta är ganska begränsat. Och kvalitetsmässigt så är den faktiskt högre på delarna på grossisterna oftast. Det finns ju en anledning till att grossister säljer vissa fabrikat billigare till varuhus eftersom det inte går att sälja till en hantverkare som har lite andra krav på delarna.
Ang. om man som kund ska köpa delar själv eller inte. Jag tror att man måste ha i åtanke att om man som kund köper en sak av en rörfirma och de installerar den så står de för eventuella fel som kan uppstå. Men även för de fabrikationsfel som kan uppkomma. Tex. om du har en blandare som rörmontören står för, så kommer han hem till dig och byter den oftast kan han hämta en direkt och reklamera den gamla. Har du som kund beställt den, så kan man inte räkna med att vara prioriterad hos rörfirman. Samtidigt som man får ha i åtanke att montören kommer hem till dig monterar loss den, han debiterar timmar för det eftersom han inte har tagit fram den och sålt blandaren till kunden. Kunden får stå för att skicka tillbaka den till stället den kom ifrån och sedan få en ny skickad till sig. Sedan ska den ju återmonteras, givetvis så får du som kund stå för det också eftersom felet inte har uppkommit av att montören har slarvat eller gjort fel.
Jag tror att man som kund glömmer att tex. en rörmontör har en utbildning på 5 år bakom sig. Inte många klagar när man tar hem en datatekniker för 1200:- / timmen att laga datorn. Man klagar inte heller när man går till tandläkaren. Tandläkaren har ungefär lika lång studietid bakom sig, men debiterar oftast lite högre än en rörmontör. Men rinnande vatten är en självklarhet för de flesta och många vill ha det mer eller mindre gratis.
Jag betalar hellre för en högre kvalitet när det gäller el-installationer och vvs-installationer än att jag surt får ångra det i framtiden.

/ En nöjd kund.
 
Hej Matte! och alla andra.
Inte visste jag att det tar 5 års utbildning för att bli rörläggare. Vilka studielån de måste ha :surprised:,
Inte konstigt att de skall ha så f-at mycket betalt, först i timmen, och sedan för delarna!

Peter
 
Hej Peter.
Jag vet inte om det verkligen är så mycket betalt i timmen för rörmontörer. Kvalitet kostar oftast. Vet man att man har en bra produkt och att den är eftertraktad så är det klart att man ska ha betalt för den. Det är som att vissa kör Mercedes och vissa Skoda, kvalitet kostar. Jämför gärna med andra branscher och se vad de tjänar pengar på. Antingen tar de ut ett timpris som är relativt högt eller så tar de ut desto mer på delarna de säljer till kunden. Sen vet inte jag om alla kunder verkligen får reda på de olika rabattnycklarna firmorna har på de olika grossisterna. Olika rabatter på olika material och delar och beroende på hur mycket och hur ofta de handlar på den grossisten. Det verkar väldigt konstigt om de skulle lämna dessa till kunden. Jag skulle dock inte göra det, men jag jobbar iofs inom den akademiska världen. Den kanske ser lite annorlunda ut. Hursom helst så tar de betalt, alla ska ju ha något att leva av. Tittar man på arbetsförmedlingens hemsida så står det att snittlönen för en rörmontör är 22 400:- vilket jag inte är speciellt högt.

/ Matte
 
Dom har väl som oss snickare. Tre år i gymnasiet och cirkus två år som lärling. (som är en del av utbildningen)

greenbay skrev:
Hej Matte! och alla andra.
Inte visste jag att det tar 5 års utbildning för att bli rörläggare. Vilka studielån de måste ha :surprised:,
Inte konstigt att de skall ha så f-at mycket betalt, först i timmen, och sedan för delarna!

Peter
 
Ja, utbildningen är tre år på skolan och ca två år som lärling. När lärlingstiden är slut ska de avlägga ett examensprov på 4 dagar. Efter det blir de fullbetalda rörmontörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.