Ksund; bra sammanfattat, det är ofta brist i kommunikation som är problemet!

Övriga; Sälja grejor utan marginal ? vem gör det och i såfall varför ? Många tycks tro att hantverkare är nåt man kan köpa per timme (dvs korttidsanställa utan nåt arbetsgivaransvar) och kräva nettopriser på materialet. Detta kan möjligtvis funka för en egenföretage utan anställda som fyller upp med lite sidan om jobb för att få det att gå runt men för en firma med anställda, glöm det. Se min tråd "Vad borde en hantverkare kosta...)

Därmed är det inte sagt att det inte finns rötägg men är ett företagsekonomiskt perspektiv bör man få ut ca 500 kr/tim + moms + i snitt 30-50% påslag på materialet och allt under en dags debitering är ofta en ren förlust.

Montera tillhandahållet material, tror inte att det är nån bra affär för hantverkaren, så fort han tar i prylen ansvarar han för att den är lämplig för ändamålet, den omfattas av hans garantiåtagende enl konsumenttjänstlagen och detta utan att tjäna en spänn, de som gör detta inser inte konsekvenseran. Frisskriva sig, glöm det, konsumenttjänstlagen är tvingande...

Jämför med vilken annan branch som helst, tex en bilverkstad 800-1500kr/tim + garanterat minst 50% påslag på pryttlarna + väldigt svårt för kunden att förstå/bevisa om ex bromsbelägg verkligen behöver bytas...

Eller sotaren eller sopgubben eller dataverkstan eller banken eller resturangen eller ....

Avseende vilket bil man kör, vad f-n har detta med saken att göra, det är väl företagarens totalkostnad (per mil) kombinerat med funktion och driftssäkerhet som avgör. (De flesta anställda (och fackförbund) kräver i praktiken AC ABS Airbag CD och allt annat tänkbart, allt i arbetsmiljöns tecken, sedan skall det var miljöcertifierat, ge en enhetlig image (profilering) gå att finansiera (leasing) samt ha en ändamålsenligt inredning för att förebyggga arbetsskador osv osv..)

Nä, den bistra sanningen är nog den att med gällande normer inom bygg är alla för billiga, de firmor (med anställda) som jobbar mot privatpersoner OCH visar en sund ekonomi över konjunkterna är tyvärr väldigt lätträknade. (hur man överlever, tänk svart...)
 
jag har oxå problem att få ihop resonemanget med att tillhandahålla delarna själv, vem tar med sig bildelar från biltema till verkstaden, köttbiten till restaurangen, osv.
 
Jag kan förstå de som köper material själv som vill att en hantverkare ska montera/använda de sakerna. Man vet vad sakerna kostar, man kanske jobbar på en vvs/el/bygggrossist.. o ha bättre priser än hantverkaren...
Samtidigt som jag förstår att hantverkaren vill tjäna på materialet...
När jag jobbade på verkstad så var det inte alls ovanligt att kunderna kom med eget inköpta delar.. Vi sa kort o gott så att visst vi kan använda de delar du köpt men vi lämnar ingen som helst garanti på jobbet och kunden fick skriva under ett papper där han/hon intygade att de själva köpt material o avstår sig garantier.
 
Jag fick förmånen att använda ett rätt stort rörföretags konto när jag handlade hos en stor VVS grossist. Kontentan av detta är att jag vet vilka rabatt satser det företaget har.
Mellan 55-75% :surprised:

Jag vet dock inget om vad det företaget debiterar kunden.
 
Runt 40-60% rabatter har snickare med, men det är väl inget konstigt med tanke på att man med firma handlar en jävla massa på ett år, och skulle inte vi ha bättre priser än en privatperson som handlar mycket 1 gång i sitt liv vore det väl konstigt.
 
slitvargen skrev:
Ksund; bra sammanfattat, det är ofta brist i kommunikation som är problemet!

Övriga; Sälja grejor utan marginal ? vem gör det och i såfall varför ? Många tycks tro att hantverkare är nåt man kan köpa per timme (dvs korttidsanställa utan nåt arbetsgivaransvar) och kräva nettopriser på materialet. Detta kan möjligtvis funka för en egenföretage utan anställda som fyller upp med lite sidan om jobb för att få det att gå runt men för en firma med anställda, glöm det. Se min tråd "Vad borde en hantverkare kosta...)

Därmed är det inte sagt att det inte finns rötägg men är ett företagsekonomiskt perspektiv bör man få ut ca 500 kr/tim + moms + i snitt 30-50% påslag på materialet och allt under en dags debitering är ofta en ren förlust.

Montera tillhandahållet material, tror inte att det är nån bra affär för hantverkaren, så fort han tar i prylen ansvarar han för att den är lämplig för ändamålet, den omfattas av hans garantiåtagende enl konsumenttjänstlagen och detta utan att tjäna en spänn, de som gör detta inser inte konsekvenseran. Frisskriva sig, glöm det, konsumenttjänstlagen är tvingande...

Jämför med vilken annan branch som helst, tex en bilverkstad 800-1500kr/tim + garanterat minst 50% påslag på pryttlarna + väldigt svårt för kunden att förstå/bevisa om ex bromsbelägg verkligen behöver bytas...

Eller sotaren eller sopgubben eller dataverkstan eller banken eller resturangen eller ....

Avseende vilket bil man kör, vad f-n har detta med saken att göra, det är väl företagarens totalkostnad (per mil) kombinerat med funktion och driftssäkerhet som avgör. (De flesta anställda (och fackförbund) kräver i praktiken AC ABS Airbag CD och allt annat tänkbart, allt i arbetsmiljöns tecken, sedan skall det var miljöcertifierat, ge en enhetlig image (profilering) gå att finansiera (leasing) samt ha en ändamålsenligt inredning för att förebyggga arbetsskador osv osv..)

Nä, den bistra sanningen är nog den att med gällande normer inom bygg är alla för billiga, de firmor (med anställda) som jobbar mot privatpersoner OCH visar en sund ekonomi över konjunkterna är tyvärr väldigt lätträknade. (hur man överlever, tänk svart...)
Mycket bra inlägg.
När jag läser detta så börjar jag tänka på om inte problemet bottnar i att byggmarknaden liksom arbetsmarknaden är sönderreglerad. Alla dessa lagar och regler som overridar frivilliga överenskommelser kanske på ytan känns som trygghet. I själva verket skapar det oflexibla regler som tvingar säljare och köpare in i kostsamma överenskommelser som ingen av dem egentligen gillar. Köparen uppfattar det som om säljaren försöker lura honom och säljaren uppfattar köparen som snål och okunnig om säljarens kostnader.

Ett alternativ som många köpare och säljare därmed väljer är att gå helt utanför regelsystemet och skapar sin egen överenskommelse, dvs kör allt svart utan formella tvingande regler och bara sina egna ord. Oftast känns dessa överenskommelser mer tvingande än obegripliga regler. Det tråkiga är att det är svårt få samma hederskänsla att gälla och samtidigt kunna köra allt vitt.


 
Hej! Ett litet inlägg i debatten... 280 kr i timmen är en förlustaffär. Då måste man tjäna en rejäl hacka på materialet. Företaget jag jobbar för debiterar 400 + moms för att få det någorlunda att gå ihop med kostnader för verktyg och bil mm
Jämför med vad en märkesverkstad tar i timmen för att reparera en bil. Och de behöver inte ens åka ut, utan kunden lämnar in bilen själv

Sen är det ju självklart att ett företag som kanske köper 500 wc-stolar om året får en viss rabatt, jämfört med en privatperson som köper 1 vart 20:e år
Den förtjänsten krävs för att vvs-firman ska kunna överleva.
Även ovan nämnda bilverkstad tjänar på reservdelarna de säljer.

Sen är det så, om man ska hårddra det, att garantiansvaret faller på den som gör installationen. Så om Fru Johansson köper en lågprisblandare av tvivelaktig kvalitet, och ber en firma installera den, och det sen uppstår en vattenskada pga materialfel, så åker firman på ansvaret.
Därför vägrar många att installera material som kunden köpt själv, inte bara för att man inte tjänar nåt på affären, utan även utav garantiskäl

Det är lite samma sak som att man skulle köpa reservdelar på Biltema och sen åka till Volvo och be dem göra arbetet.



 
G
Patetiskt att jämnföra en ambulerande firma mot tex Volvos anläggningar.Vet ni vad det kostar att driva en Volvoverkstad med dessa verktyg för miljoner mot en ambulerande rörpulare som kanske har verktyg/delar för ca 100000:- i bilen.Enbart diagnostikprogramet hos Volvo för felsökning kostar flera hundratusen.Och det är inte bara Volvo mfl som har dessa maskiner.Tror inte att ni är insatta i vad det kostar att driva en repverkstad idag.
Men som vanligt finns det jönnsepellar som tror att man kan öppna en bilverstad med hammare och skiftnyckel.

 
GR B skrev:
Patetiskt att jämnföra en ambulerande firma mot tex Volvos anläggningar.Vet ni vad det kostar att driva en Volvoverkstad med dessa verktyg för miljoner mot en ambulerande rörpulare som kanske har verktyg/delar för ca 100000:- i bilen.Enbart diagnostikprogramet hos Volvo för felsökning kostar flera hundratusen.Och det är inte bara Volvo mfl som har dessa maskiner.Tror inte att ni är insatta i vad det kostar att driva en repverkstad idag.
Men som vanligt finns det jönnsepellar som tror att man kan öppna en bilverstad med hammare och skiftnyckel.
Jag säger inget om att de kostar mer att driva en bilverkstad för de gör de, jag har själv jobbat som mek.. MEN och det är ett stort MEN.. En bilverkstad omsätter många gånger mer än vad en snickare eller röris gör... När jag jobbade på verkstad så drog jag ensam in ca 30 000-40 000 kr per vecka... o vi va 4 mekaniker...
 
G
Tänkte på inlägget ovan mig.
 
lordi skrev:
.
.
.
Sen är det så, om man ska hårddra det, att garantiansvaret faller på den som gör installationen. Så om Fru Johansson köper en lågprisblandare av tvivelaktig kvalitet, och ber en firma installera den, och det sen uppstår en vattenskada pga materialfel, så åker firman på ansvaret.
Därför vägrar många att installera material som kunden köpt själv, inte bara för att man inte tjänar nåt på affären, utan även utav garantiskäl

Det är lite samma sak som att man skulle köpa reservdelar på Biltema och sen åka till Volvo och be dem göra arbetet.
Detta resonemang förstår jag men förklara för mig eftersom det förmodligen jag som är korkad varför en röris inte vill installera exakt samma prylar som han själv tillhandahåller, i mitt fall t.ex. Mora eller Mattsson blandare, Calmar V33 + 3x750L acktankar, Laddomat och Thermomatic.
Resonemanget att rörisen skall leva det köper jag och kan betala per timdebebitering och t.o.m gå med på ett något högre timpris. Att ansvaret på garantin på materialfel hamnar på mig som köpt prylarna tycker jag är självklart liksom att jag betalar ev. extra arbete per timme som det ev. skulle medföra likväl som att fel p.g.a. felaktig installation beskostas av rörisen.
Om systemet är feldesignat beror det inte heller på rörisen eftersom jag kan beställa något som är olämpligt/feldimensionerat till skillnad från om man beställer en "nyckelfärding" systemlösning specat på mina önskemål på funktion, pris och drift.

Jag hade (tydligen i min fantasi) tänk köpa de stora delarna i mitt byte av värmesystem själv och att rörisen står för arbete, rör, kopplingar och allt småplock men då kommer de med ursäkter som "konsumentköplagen bla. bla...."
Jag är själv ute efter att få ett bra system med de bästa bitarna, inte de billiga eller det som just den rörfiman brukar sälja mest av.

Att man får vad man betalar för är ju ett känt uttryck som oftast håller när det gäller materian men jag är ytters tveksam när det gäller hantverkare i en viss branch (undantag finns alltid som tur är).
En jag pratade med skulle ha ca 60kkr för ett paket Calmar V33 + 2x500L medans varmepump.biz inte kan köpa dyrare paket än 51 500,00 kr och för det får man V33 2x750L inkl. frakt ???
Hos vvs-butiken för man V 33 paketet men med 2 st. 750 liters ack. tankar isolerade med 90 mm. pur.  för 58.760 kronor.
Viktigast för mig är är kvalitén sedan totalpriset och överpriser undanbedes vänligen men bestämt  >:(

lordi och Stefan_h berörju ju också detta ämne.

Jag har ofta gjort så när det gäller mina bilar och det är samma konsumentköplag men i den branchen funkar det utan problem.

En liten fundering, vem handlar av rinkaby, varmepump.biz, vvs-butiken.nu ??
Är det rörfirmorna själva, hempularen och svartrörisarna, för vi svensons som inte kan göra jobbet själva kan ju inte få någon att installera delar från dessa ställen mot kvitto  :-/.
 
Inte undra på att det skiter sig!! Efter att ha läst detta så inser jag att en del husägare utgår ifrån att de blir lurade i läge ett. dvs redan före de lyfter på luren. Vill sedan hantverkaren ha en timdeb. som ska täcka kostnader för telefon,bil,verktyg,försäkringar och revisor (kostar skjortan. I sthlm kostar en revisor ca: 40000:- för ett litet företag. ) så är han dessutom en bandit och skojare.

Hantverkaren i sin tur hör tongångarna redan i telefon, och sedan undrar Ni varför  servicen är dålig, eller att de inte dyker upp på möte. Kan ju vara så att han/hon fick ett jobb som lämnar en viss förtjänst (Ironi)!

Hur skulle det vara om ni kollar vad Era arbetsgivare deb. för Er!
 
slitvargen skrev:
Jämför med vilken annan branch som helst, tex en bilverkstad 800-1500kr/tim + garanterat minst 50% påslag på pryttlarna + väldigt svårt för kunden att förstå/bevisa om ex bromsbelägg verkligen behöver bytas...

Eller sotaren eller sopgubben eller dataverkstan eller banken eller resturangen eller ....
Dataverkstan har på sin höjd ett påslag på 5%; nätt och jämt så det täcker frakten.
Det är väl ett systemskifte på gång, det är därför detta med materialpåslag rör opp så mycket känslor. Förr i tiden var det annorlunda. Då visste Svenne Banan inte var man köpte vare sig el eller VVS-prylar, än mindre vad de rimligen skulle kosta. Hantverkaren kunde ta hur mycket betalt som helst, för ingen hade något att jämföra med. Idag kan vem som helst gå och handla de här prylarna, och man kan sitta med sin faktura och leta lägsta pris på Internet och se precis hur uppkörd man blivit.
Det är DÄRFÖR datorverkstan har mycket mindre marginal än rörmokaren! Datorprylar har konsumenterna hela tiden vetat vad de skulle kosta. Det fanns tom tidningar som knappt handlade om något annat än var man köpte minne billigast! Sida upp och sida ner med 10-i-topplistor på alla tänkbara tillbehör. Tänk motsvarande för VVS! Det går inte att montera i en hårddisk som kostar 1000 spänn på Dustin och sedan ta 2000 spänn från kunden. Men det går utmärkt att montera i en blandare som kostar 1000 spänn hos Rinkaby och debitera kunden 2000:-. Än så länge i alla fall...
Det är väl därför datorbutiken debiterar en högre timtaxa.
(Kommer ni förresten ihåg - en gång i tiden var det lägre moms på det man köpte av sin hantverkare än det man köpte i affären.)
 
Jag pratade med ett företag i Norrköping om att köpa en reglerstyrning till shunten.

Det skulle bli en Danfoss ECL100, jag fick priset 9-10tkr för installation och bilavgift.

De sa att det skulle ta en gubbe 6-8timmar för att installera och justera.

På Rinkaby kostar den 2613 kronor ink frakt.

Allltså vill de ha 6387 kronor för bil, arbetskostnad och lite material.

Jag antar att styrenheten kostar de ungefär lika mkt i inköp.
Så det är helt galet att vissa tar alldeles för mkt betalt för sin arbetstid.

Det var likadant när jag fick en offert på en luft/vatten pump från en röris i Kolmården.

Slutpriset skulle landa på 75 000 för pump och styrning , installation och material.

På Rinkaby så kostade Ecoair och Eco logic 41 168:-

Alltså ett arbetspris och materialpris på drygt 33000:-
Material kanske kostar 5 000 till detta projekt.
Sedan den nätta summan på 28 000 för tolv timmars jobb.
SJUKT!!!

Och då skulle det ta ungefär 10-12 timmar att installera för en person. Enligt rörmokaren som var hemma och gjorde en installation hos grannen.

Jag tycker det är sjukt att rörfirmor, dyngar på så mkt i överpris.
Särskilt som det i dagens läge är lätt att kolla och jämföra priser.

Visst ska de tjäna pengar på genomfört jobb, men överpriser på det här sättet så kommer de alltid få dras med att folk gnäller.
 
Snailman
Jag tycker på sätt och vis att det är 'bra' att de tar dessa överpriser, jag behöver lite extra motivation för att tordas göra jobbet själv istället, då underlättar det ju att det finns ställen som rinakby rör, för skulle man handla materialet på en rörfirma så skulle man ju uppmuntra deras överpriser.

En jämförelse inom en helt annan branch:

Optiker:

recept 300kr bågar 1000kr glas 2200kr = 3600kr

postorder (recept 300kr hos optikern) båkar 200kr glas 600kr = 1100kr

jag får alltså tre par hos postorderfirman för samma pris som hos optikern.

Ovanstående exempel med mineralglas antireflex och brytningsindex 1,7 (ganska dyra glas alltså)

kan ju tillägga att jag läst ca 3-4 husbloggar där avloppsrör varit felplacerade/glömda på platta på mark, dagen före gjutning (husägaren har upptäckt) Verkar ju inte så kul att betala överpriser för en sådan låg kvalitet på arbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.