Hur tänder ni grillen?

  • Skorstenständare

    44 Röster 35,2%
  • Eltändare

    31 Röster 24,8%
  • Tändvätska

    26 Röster 20,8%
  • Annat sätt

    10 Röster 8,0%
  • Använder gasolgrill

    14 Röster 11,2%
  • Antal röster
    125
Vrider på gasen o trycker på knappen... (weber brickett grill med gasoltändning)
 
Tyckte den mest lät, det tog tid att få till glöd och den är väldigt koncentrerad i sin spridning.
Så jag tyckte att den led lite av samma som "elgafflarna" när man skall tända en stor grill.
 
*Häller i bricketter
*Hämtar tändsvätskan, vänder flaskan upp och ner och trycker medan jag räknar till 10
*Funderar lite och slänger sen på mer tändvätska
*Försöker komma ihåg hur spjällen nu skulle vara
*Ringer och kollar med sambon hur jag skulle ha spjällen
*Hämtar tidningspapper och tändstickor
*Tänder pappret, insr att jag måste stå så att inte vinden blåser ut elden innan jag fått ner det i grillen
*Tänder pappret igen
*Lägger pappret på grillen
*Upprepar de 2 ovanstående punkterna tills det ser ut som om någon slaktat en urskog i grillen
*Hämtar en tändare eftersom tändsticksasken är tom
*Dränker bricketterna i mer tändsvätska - för säkerhets skull
*Försöker tända med tändaren, inser att det är lönlöst
*Letar upp de extra långa tändstickorna
*Gör en strut med tidningspapper och tändvätska dit jag stoppar den tända stickan
*Lägger mitt verk på bricketterna ser till min glädje att det börjar ta sig, går in för att förbereda köttet
*Kommer ut med köttet, tittar på den slocknade grillen, stoppar tillbaka köttet i kylen, ringer sambon och meddelar honom att NÄ maten är INTE klar när du kommer hem den här gången heller


Men det var kanske inte så du menade? :wow:
 
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
teamlundver skrev:
*Häller i bricketter
*Hämtar tändsvätskan, vänder flaskan upp och ner och trycker medan jag räknar till 10
*Funderar lite och slänger sen på mer tändvätska
*Försöker komma ihåg hur spjällen nu skulle vara
*Ringer och kollar med sambon hur jag skulle ha spjällen
*Hämtar tidningspapper och tändstickor
*Tänder pappret, insr att jag måste stå så att inte vinden blåser ut elden innan jag fått ner det i grillen
*Tänder pappret igen
*Lägger pappret på grillen
*Upprepar de 2 ovanstående punkterna tills det ser ut som om någon slaktat en urskog i grillen
*Hämtar en tändare eftersom tändsticksasken är tom
*Dränker bricketterna i mer tändsvätska - för säkerhets skull
*Försöker tända med tändaren, inser att det är lönlöst
*Letar upp de extra långa tändstickorna
*Gör en strut med tidningspapper och tändvätska dit jag stoppar den tända stickan
*Lägger mitt verk på bricketterna ser till min glädje att det börjar ta sig, går in för att förbereda köttet
*Kommer ut med köttet, tittar på den slocknade grillen, stoppar tillbaka köttet i kylen, ringer sambon och meddelar honom att NÄ maten är INTE klar när du kommer hem den här gången heller


Men det var kanske inte så du menade? :wow:
Haha, Hur TÄNDER du grillen, var ju frågan! ;-)
 
Jag tycker det är rätt stor skillnad vad man ska tända också. Vi kör med looftlighter och visst den funkar att tända sämre typer av briketter och kol, men att få fyr på webers briketter som vi kör med nu går inte på 1 minut. Jag har tröttnat på det skitet nu och ska skaffa en skorstenständare vilket flera här verkar rekommendera. Den bör ju fungera till de briketterna då weber själva har den i sitt sortiment.
 
Har kört eltändare a'la gaffel/slinga och varit hyfsat nöjd, tills förra veckan då jag äntligen köpte webers skorstenständare... Känns som jag gjort mitt tändarval nu...... :D
 
Kopparkullen skrev:
Haha, Hur TÄNDER du grillen, var ju frågan! ;-)
Svaret på den frågan är att det gör sambon när han kommer hem - It's Magic...
 
teamlundver skrev:
Svaret på den frågan är att det gör sambon när han kommer hem - It's Magic...
Din sambo har blåst dig, tändvätskan du använder är vatten med en gnutta tändvätska i. (för luktens skull!)
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Jag kör oftast tändkuber och det funkar väl, men det tar tid och titt som tätt brinner kuberna ut utan att glöden fått fäste i kolet.

Jag får ta och kika på en sån där skorstenshistoria, det verkar ju vara det bästa.
 
P
För några (många?) år sen fanns det tändvätska som var gjord på rapsolja, den var perfekt men var har den tagit vägen?
 
Hemma är ju en sak, där kan man ju köra med allehanda elmojänger och eldkastare, men hur tänder ni camping/båt/strandgrillen? Finns det t.ex någon liten modell av skorstenständare som man får plats med i sin Weber Go-anywhere?
 
MMR skrev:
[länk]
Lysande! Inte helt säker på att få ihop något lika snyggt men får nog titta lite på bestickkorgar på Ikea ...:)
 
Jag har kört med elgaffel i många år men när den bestämde sig för att lösa ut jordfelsbrytaren så köpte jag en Loft lighter. Jag tycker den fungerar bra med den enda nackdelen att man måste stå och hålla i den en liten stund. Fördelen med den är att den även tänder vedspisen i köket i ett nafs. Försök det med en skorstenständare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.