Hur tänder ni grillen?

  • Skorstenständare

    44 Röster 35,2%
  • Eltändare

    31 Röster 24,8%
  • Tändvätska

    26 Röster 20,8%
  • Annat sätt

    10 Röster 8,0%
  • Använder gasolgrill

    14 Röster 11,2%
  • Antal röster
    125
Looftlighter is the shit! (Vilket enligt mina barn ska betyda något positivt. Bara för att klargöra alltså.)



Edit: Rösta funkar inte via appen...
 
Alfredo skrev:
Han bor i Jämtland! Smågris är för fjollor. Jag utgår från att vi snackar helstekt Älg. :wow:
Hahaha jag är skåning i grunden så faktiskt inte ;)

De längsta grillningarna är antingen bbq stilen och större bitar av nötkött eller älg (fan nu stämde ju fördomen om jämtland, haha). Vi köper ofta kött av 2 lokala bönder som har black angus och limousine. Plus att vi köper älg av jägare i trakten.

Det andra som görs ibland under längre grillningar är mer svensk traditionell rökning/torkning av kött o fisk. Då är det vanligare med fläskfilé eller ren/hjort beroende på vad som finns hemma. Detta röks under lång tid med rökspån och serveras kall som tilltugg.

Sen är det inte så ovanligt att vi grillar pizza på grillen till lunch för att direkt fortsätta med det kött som skall ätas till middag, även detta gör en ganska lång grilltid som då kräver påfyllning oftast 2 ggr
 
Prins Daniel skrev:
Looftlighter is the shit! (Vilket enligt mina barn ska betyda något positivt. Bara för att klargöra alltså.)



Edit: Rösta funkar inte via appen...
Efter att ha kollat några demofilmer på youtube:

I don't get it...

Efter tre minuter så hade den tänt några briketter i ena hörnet, och du måste stå och hålla den hela tiden!? Den är visserligen snabbare än vanlig eltändare men resultat verkar bli lika dåligt. Dvs, endast 10-20% av briketterna är tända, sedan får du ändå vänta på att resten skall komma igång. Vilket väldigt många människor aldrig orkar. Utan de lägger på maten för tidigt, och först när flintasteken är färdigbränd, så har glöden hunnit bli klar.

En skorstenständare är "fire n' forget". Tänd på, och ca 20min senare har du perfekt grillfärdig glöd. Dvs samtliga briketter har en tydlig askgrå hinna.
 
  • Gilla
meckis och 1 till
  • Laddar…
Cujo skrev:
Efter att ha kollat några demofilmer på youtube:

I don't get it...

Efter tre minuter så hade den tänt några briketter i ena hörnet, och du måste stå och hålla den hela tiden!? Den är visserligen snabbare än vanlig eltändare men resultat verkar bli lika dåligt. Dvs, endast 10-20% av briketterna är tända, sedan får du ändå vänta på att resten skall komma igång. Vilket väldigt många människor aldrig orkar. Utan de lägger på maten för tidigt, och först när flintasteken är färdigbränd, så har glöden hunnit bli klar.

En skorstenständare är "fire n' forget". Tänd på, och ca 20min senare har du perfekt grillfärdig glöd. Dvs samtliga briketter har en tydlig askgrå hinna.
Prova.
Efter 30 sek har du en liten glödhärd. Då kan du gå därifrån och komma tillbaka efter en stund, 10-20 min, så har glöden spridit sig till resten av briketterna, eller så fortsätter du att blåsa så har du grillklar glöd på ca 3-4 min. Förr fick man alltid tända grillen i förväg, nu tar jag med mig köttet ut samtidigt.
Vad är det du inte fattar?
 
Prins Daniel skrev:
Looftlighter is the shit! (Vilket enligt mina barn ska betyda något positivt. Bara för att klargöra alltså.)



Edit: Rösta funkar inte via appen...
Fett bra alltså?
 
Det jag har hemma, tex T-röd, spolarvätska, bensin, diesel, eller tidningspapper.
 
Om Looftlighter...

Cujo skrev:
Efter att ha kollat några demofilmer på youtube:

I don't get it...
Du måste testa själv. Jag har hela förrådet fyllt av en livstid av olika grilltändningsredskap; tändstickor, tändvätska, bensin, diesel, napalm, "vanlig eltändare" (typ gaffel), byggfläkt, tidningspapper, små kärnladdningar från Nordkorea, eldkastare och förstås det näst bästa, skorstenständare (i plural). (Jag erkänner villigt, skorstenständaren är fantastiskt bra, ren och effektiv.) Men det bästa, enklaste och snabbaste hittills har varit Looftlightern! Med enbart grillkol så har jag en perfekt grillbädd på mindre än 3 minuter (ja, så snabbt går det). För briketter kör jag en liten härd av kol med briketter on top. Kör Looftlightern i 4-5 minuter och 8-12 minuter senare har jag en perfekt brikettbädd. Under de första 4-5 minutrarna värmer jag även förrätten, små foliepaket med portioner av tärnad potatis och matjessill.

Men! Det absolut viktigaste argumentet. Looftlightern har inbyggd ölöppnare! Jag behöver väl egentligen inte fler argument? Visst, jag kunde slå av kapsylen mot kanten av skorstenständaren också, men hur osnyggt var det? Nä ni, Looftlighter is the shit! ;)



Kattvovven skrev:
Fett bra alltså?
Exactemente! :)
 
Prins Daniel skrev:
Men! Det absolut viktigaste argumentet. Looftlightern har inbyggd ölöppnare! Jag behöver väl egentligen inte fler argument?
Hmm. Det hade jag ingen aning om. Min älskade skorstenständare känns plötsligt inte komplett... :( Får fundera på hur man åtgärdar det.:confused:
 
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Hmm. Det hade jag ingen aning om. Min älskade skorstenständare känns plötsligt inte komplett... :( Får fundera på hur man åtgärdar det.:confused:
Problem solved! Nu finns det ingen anledning att välja looftlightern! :D

hämta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
torke1 och 6 till
  • Laddar…
MMR skrev:
Problem solved! Nu finns det ingen anledning att välja loogtlightern! :D

[bild]
Vilken löjlig grej. Den har ju inte ens nån sladd. ;)
 
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
MMR skrev:
Problem solved! Nu finns det ingen anledning att välja looftlightern! :D

[bild]
Aaaaaahhhh... Fullständigt lysande! :D
 
Jag köpte en grillstarter från weber i helgen och igår skulle jag använda den för första gången. Jag var så imponerad av den att jag inte kan beskriva det. En så enkel grej men gör jobbet så lätt och enkelt.Jag fylde den med brciketer och tände bara en bit papper under den.15 min senare hadde jag grillen full med glödande bricketer.
 
Looften kostar 249 på jula, runt 499 i andra butiker jag kikat i.
 
Själv kör jag tändvätska och frugans hårtork för att få en fin och jämn glöd!
 
Kattvovven skrev:
Looften kostar 249 på jula, runt 499 i andra butiker jag kikat i.
Verkar gå tungt för bolaget. Antar produkten måste ligga kring 249 för att sälja och att det blir lite kvar då. Den kostade väl betydligt mer när den introducerades för några år sedan?
http://www.allabolag.se/5566734330/Looft_Industries_AB

Själv föredrar jag ett par tändpåsar och skorsten. Enkelt och tiden jag måste vara närvarande är minimal jämfört med den bepansrade hårtorken.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.