Hur tänder ni grillen?

  • Skorstenständare

    44 Röster 35,2%
  • Eltändare

    31 Röster 24,8%
  • Tändvätska

    26 Röster 20,8%
  • Annat sätt

    10 Röster 8,0%
  • Använder gasolgrill

    14 Röster 11,2%
  • Antal röster
    125
Alla kloka medlemmar här på Byggahus vet ju att en skorstenständare är det överlägsna sättet att få fyr på kol eller briketter. I diverse diskussioner nyligen har dock framkommit att mer eller mindre hedniska, eller än värre nymoderna, varianter dessvärre tillämpas.

Det är dags för en statistiskt vetenskaplig undersökning om hur det egentligen går till ute i stugorna. Det är dags att rösta!
 
Mikael_L
Problemet med röstningsalternativet eltändare är att det inbegriper en rejäl mängd olika sorts tändsätt.
Allt från varmluftspistol eller brödrost till glödande "doppvärmare".
 
Genom att klumpa ihop alla varianter tänkte jag att elmissbrukarna skulle få en chans... ;)
 
Tändvätska så klart! För att få den rätta smaken... ;)

(och som en bonus hinner man dricka några öl medan man "inväntar den rätta glöden")
 
  • Gilla
zoral och 5 till
  • Laddar…
Kör via appen så tyvärr kan jag inte rösta :(

Men här hemma kör vi med varmluftspistolen. Tycker att det är den absolut snabbaste metoden :D
 
Tändpapper!
 
AXS
Pelargrill. Ryker lite men går snabbt och är enkelt.
 
Tändvätska, när det blir 2m höga eldslågor så är det lagom. :)
 
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte ett tändrör för några år sedan och fattar inte varför inte alla har det. Slipper tändvätska, drar ingen ström eller gas. Behövs bara 3 sidor från en tidning så får man jämn fin glöd varje gång.
 
  • Gilla
Imsan
  • Laddar…
matbanan skrev:
Behövs bara 3 sidor från en tidning så får man jämn fin glöd varje gång.
Tre sidor din miljöbov! Två räcker gott!;):D
 
Thomas Lundquist
  • Gilla
fresve och 1 till
  • Laddar…
Sagt det innan och säger det igen - grillstarter. Särskilt eftersom jag ofta grillar länge (inte ovanligt med 6-14 timmar) och då är den perfekt för att tända upp en ny omgång som bara är att fylla på i brikettkorgarna genom sidorna i vikgallret
 
kinglolle skrev:
Sagt det innan och säger det igen - grillstarter. Särskilt eftersom jag ofta grillar länge (inte ovanligt med 6-14 timmar) och då är den perfekt för att tända upp en ny omgång som bara är att fylla på i brikettkorgarna genom sidorna i vikgallret
Vad grillar du?

Helstekt gris?

MVH
 
Tiger79 skrev:
Helstekt gris?
Han bor i Jämtland! Smågris är för fjollor. Jag utgår från att vi snackar helstekt Älg. :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.