Det står 25A vid testknappen till jordfelsbrytaren, betyder det att jag har 25A huvudsäkring?
 
  • Kretsbrytare och jordfelsbrytare i elcentral, märkta med "Hager," säkerhetssystem, numrerade positioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar, numrerade platser, energiförbrukning display, organiserade strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det betyder det inte.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Kan man på något sätt se i centralen vilken huvudsäkring jag har?
 
Nej. De finns vid mätaren.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Kolla på fakturan från nätägaren. Där borde det stå vilken säkringsstorlek du har.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Bor i nybyggt radhus i bostadsrättsform. Bilden är på det jag har hos mig. Betyder det att alla mätare sitter samlade någon annan stans? Jag betalar för 25A men vill kontrollera om jag verkligen har det. Jag borde klara mig på 16A och spara lite pengar. Huset är 112 kvm med LVVP, tittar jag 1 år bakåt har jag förbrukat ca 8000kwh.
 
Har du inget fasadmätarskåp eller markmätarskåp? Det räcker inte att veta vad du har för huvudsäkring, det ska vara rätt passdel, och 16A säkring passar 25A passdel.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Bor i nybyggt radhus i bostadsrättsform. Bilden är på det jag har hos mig. Betyder det att alla mätare sitter samlade någon annan stans? Jag betalar för 25A men vill kontrollera om jag verkligen har det. Jag borde klara mig på 16A och spara lite pengar. Huset är 112 kvm med LVVP, tittar jag 1 år bakåt har jag förbrukat ca 8000kwh.
Finns det inget skåp på fasaden med mätare och huvudsäkringar?
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
tommib
Fråga bostadsrättsföreningen var din mätare sitter. Du har rätt att ha tillgång till den.

Hur mycket pengar sparar du på att byta ner från 25 A till 16 A? Är det verkligen värt det?

Edit: Jag ser där att du har en elmätare i din central. Är den för värmepumpen? Eller är det totalmätning? Har du ett eget nätabonnemang eller debiteras din elförbrukning via föreningen?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Börja med att kolla om du har ett sånt avtal som ger billigare avgift för lägre huvudsäkring.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
25A på jordfelsbrytaren talar bara om att den är klassad för att bryta upp till 25A.
Som de tidigare skrivit så måste du titta på dina huvudsäkringar vilken storlek de har, du kan titta vilken färg "pluppen" på säkringen har som du kan se genom fönstret i propphuven: 25A=Gul, 20A=Blå, 16A=Grå, 10A=Röd

Passdelen (bottenkontakten) bör ha samma färg som säkringen, men den ser du bara om du skruvar ur säkringen.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Nej, den kan bryta upp till 6000A. Den ska klara att leda 25A kontinuerligt.
 
  • Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
Jag har eget abonnemang. Har ingen mätare monterat på något annat ställe. Den lilla mätaren uppe till höger tror jag bara är till pumpen? Kan en fjärravläst mätare vara så liten? 16A är 165kr billigare varje månad.
 
D DE73 skrev:
Jag har eget abonnemang. Har ingen mätare monterat på något annat ställe. Den lilla mätaren uppe till höger tror jag bara är till pumpen? Kan en fjärravläst mätare vara så liten? 16A är 165kr billigare varje månad.
Det kan vara så att ni har era mätare och huvudsäkringar gemensamt för längan i någon elskåp ute vid gatan också.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
tommib
Om du har ett eget abonnemang så har du en mätare monterad på ett annat ställe. Där har du också dina huvudsäkringar. Fråga bostadsrättsföreningen som sagt.

En fjärravläst mätare kan absolut vara sådär liten men just den där är inte fjärravläst. Den sitter med all sannolikhet där pga kravet på separat mätning av energi till uppvärmning som infördes för några år sedan. Jag undrar också lite vad du menar när du säger nybyggt, den där mätaren har utgått för ett tag sedan och är t.ex. inte MID-godkänd (dvs den är inte godkänd som debiteringsmätare).

För 165 kr/mån så hade jag inte bytt men den ekonomiska verkligheten kan se annorlunda ut för andra.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.