Hur mycket pengar kan du få fram på 5 dagar, utan att ta lån av någon? I tusen kr

  • < 20 kkr

    39 Röster 10,4%
  • 20 - 39 kkr

    32 Röster 8,5%
  • 40 - 59 kkr

    30 Röster 8,0%
  • 60 - 79 kkr

    33 Röster 8,8%
  • 80 - 99 kkr

    27 Röster 7,2%
  • 100 - 119 kkr

    30 Röster 8,0%
  • 120 - 139 kkr

    18 Röster 4,8%
  • 140 - 159 kkr

    15 Röster 4,0%
  • 160 - 179 kkr

    9 Röster 2,4%
  • > 180 kkr

    142 Röster 37,9%
  • Antal röster
    375
  • Omröstningen stängd .
Hehe ja de låter som e bra plan :p


HusByggarTomten skrev:
Jättesmart!! :) istället för att ha 500.000 på ett konto (som kostar 5000) som jag själv bestämmer över, så vill du att jag tar bort tillgängligheten på samma pengar för att få tillgång till 400.000 fördelat på 10 månader (kostar 5000), OM jag blir arbetslös. Skitbra!
 
HusByggarTomten skrev:
Jättesmart!! :) istället för att ha 500.000 på ett konto (som kostar 5000) som jag själv bestämmer över, så vill du att jag tar bort tillgängligheten på samma pengar för att få tillgång till 400.000 fördelat på 10 månader (kostar 5000), OM jag blir arbetslös. Skitbra!
Ja, om du är rädd för att a-kassan vid arbetslöshet inte ska räcka är en inkomstförsäkring ett bra alternativ (i många fackavgifter ingår även denna försäkring). Inte lika fördelaktig som a-kassan då den är skattesubventionerad men ändå ett alternativ. Mycket bättre än att betala dyrt för att vara säker på att få använda sina lånade pengar.
 
Såvitt jag kan se har ingen påpekat att en buffert inte bara behöver användas för tråkiga saker som tandläkarräkningar och trasiga tvättmaskiner. Den går även att använda för roliga saker. (Du måste förstås fylla på buffern igen, men det är väl trevligare att betala till sig själv än till banken eller kontokortsföretaget.)

Sen undrar jag om man verkligen kan få 5% sparränta utan bindning eller liknande. Enligt denna sida http://www.privataaffarer.se/basta_priset/sparkonto/ är bästa räntan 3%.
 
Buffert kan vara bra till många saker...

Bra om man blir arbetslös, eller behöver en braskamin för att hålla värmen...

En idiot till granne kan göra din fastighet osäljbar, då tar man av bufferten för att köpa ut grannen...:D
 
puu skrev:
Oj, det kom mera.
Men det verkar bara vara folk med huslån som skriver här. Självklart har man sparade pengar om man inte har lån. Eller man kan ju även ligga helt på noll men det är inte troligt.

Om jag inte har jobb kanske jag inte ska låna mer pengar för att klara mig och skulle jag veta att jag snart skulle få jobb igen skulle det alltid lösa sig.
Hmm - nu skrev du tvärtom va ? :)

"Självklart har man sparade pengar om man inte har lån" - du menar att självklart har man sparade pengar om man har lån - eller ?
Att både ha ett lån OCH 0 i buffert låter mkt mkt vanskligt !!
Lite beroende på belåningsgrad osv förstås - men har man redan belånat ett boende så är ju risken större att man inte får låna mer.

Visst kan man få krediter om man behöver reparera huset eller ersätta ngn vitvara osv - men det är väl rätt sällan man kan öka på sitt bolån för att man tex måste köpa kyl/frys för 15-20000 kr - särskilt om bostadspriserna går ner !
Och kreditkorten brukar ha rätt saftiga avgifter om man inte betalar av krediten väldigt snabbt - och har man så goda marginaler i sin ekonomi så man kan ta 5-10 kkr extra utan att förskaa ngt annat, så lär man nog redan ha en buffert ?

När det gäller arbetslöshet, olycksfall osv förresten: Det tar någonstans kring 3-9 månader att få ut sin ersättning - och ersättningen är oftast kring 80% av grundbeloppet (så det gäller att inte ha vant sig vid en lön över 30kkr).
Under dessa 3-9 månader, med "normala" utgifter, så är det rätt osannolikt att man får låna. Att dra på sig kreditkortsräkningar med tunga amorteringar och hög ränta är ju inte heller så bra när man vet att den närmaste tiden så kan inkomsterna bli väsentlig lägre.

Jag kan dock hålla med om att nära man har byggt en buffert på 3-6 månader så kan det vara bättre att amortera än att fortsätta buffertspara - iaf om man inte kan tjäna på det. Men sen beror det också lite på hur man är lagd när det gäller lånande :)

Att skita i en buffert och tycka att "det ordnar sig" är väl ok så länge man är ensamstående - som familjefar vill jag gärna minimera min risken att familjen skall behöva bli utkastade från hus och hem !

Sen kan man förvisso kanske ha släkt och vänner som kan låna ut privat osv - men själv anser jag nog att det skulle vara en sista utväg att behöva fråga om privatlån från dom.

/K
 
Ja att meningarna är delade är kanske inte så konstigt. Kan det spela in var i livet man befinner sig? När man är yngre vill man förmodligen ha både det ena och det andra, när man blir äldre är man mätt, eller har fått andra värderingar. Kanske dags för en ny omröstning; Hur mycket sparar du varje månad?
 
AnneFi
Oj vilken diskussion det blev.
Vi har en liten buffert på vårt servicekonto. Det är pengar som vi sparar utan att veta om det så att säga. när räntan är låg sparar vi mer och när räntan är hög sparar vi mindre.
Pengarna finns där för att kunna täcka bla ev räntehöjningar eller någon renovering. Kanske i framtiden en semester.
Skulle något gå sönder hemma som diskmaskin, fläkt eller tvättmaskin så klarar vi oftast utan att behöva röra våran buffert.
Vi sparar även till renoveringar på sparkonton.
När jag precis började jobba så sparade jag halva min lön till en eventuell arbetslöshet eftersom man måste ha jobbat ett tag innan man kan få ersättning av a-kassan. När jag sedan blev arbetslös klarade jag min några månader utan hjälp. Idag så är jag trött på att leva på gränsen och sparar inte just för arbetslöshet utan unnar mig saker istället.
Jag jobbar inte sex dagar i veckan för att spara till en arbetslöshet. Jag gör det för att kunna unna mig saker som ett nytt kök.
 
He he,privat ekonomi är tydligen känsligt, och alla här verkar ganska övertygade! Nå, då löper nog ingen här någon större ekonomisk risk, eftersom ekonomi är att hushålla, vilket man kan göra på olika vis, men för att lyckas krävs att man har en strategi vilket de flesta här med envis övertygelse verkar ha.

Det är de som saknar strategi som åker dit ekonomiskt, tror jag.

Större buffert eller mindre i lån?, ja båda delarna behöver nog balanseras utifrån vars och ens unika situation. Jag tror dock att den som har mindre skulder har kvar en boll att spela om det krisar. Sen är ju inte allt man gör så himla ekonomiskt.

Säg att du sparar 3000 spänn i månaden i ett år, nu har du en buffert.
Eller att du amorterar 3000spänn i månaden, nu är du skyldig 36 000 mindre.
Spararen kanske åker till Tailand efter ett år för sin buffert, kul och säkert av värde för henne/honom.
Men sen är pengarna "konsumerade".
Den som amorterade har bollen kvar och kan välja, ska jag låna upp dessa igen och unna mig en resa till Thailand?, eller ska jag fortsätta vara 36 000 kr tryggare?

Enligt mig så har amorteraren hela tiden fler möjligheter hur man vill spela bollen....
 
Niclas Jonsson skrev:
Säg att du sparar 3000 spänn i månaden i ett år, nu har du en buffert.
Eller att du amorterar 3000spänn i månaden, nu är du skyldig 36 000 mindre.
Spararen kanske åker till Tailand efter ett år för sin buffert, kul och säkert av värde för henne/honom.
Men sen är pengarna "konsumerade".
Den som amorterade har bollen kvar och kan välja, ska jag låna upp dessa igen och unna mig en resa till Thailand?, eller ska jag fortsätta vara 36 000 kr tryggare?

Enligt mig så har amorteraren hela tiden fler möjligheter hur man vill spela bollen....
Spararen tömmer inte bufferten för att åka Thailand, det gör Slösa.

Visst, om man vet med sig att man inte kan bygga upp ett sparande så är det väl bättre att amortera tills dess att man klarar av att ha tillgängliga pengar utan att slösa bort dem.

För den som klarar ett sparande så bör man göra sparandet på det sätt som är mest ekonomiskt.

Vad gäller kort att spela ut så har den med ett sparande fler möjligheter, då personen, oavsett husprisernas utveckling och oavsett bankernas vilja att låna ut, kan klara stora utgifter. Med ett stort sparande är det också oerhört mycket lättare att få lån. Det ironiska med lån är att när man inte behöver låna, då vill banken låna ut hur mycket som helst till en, men när du står där och verkligen måste låna, då finns inte möjligheten där...
 
-MH- skrev:
Så det du säger är att tänker man vara arbetslös mer än 30 år, är det bättre att ha amorterat än att ha en buffert? :wow:
Japp! Jag får med mej en rejäl förmögenhet när jag säljer kåken och flyttar till solen! :D
 
mycke_nu skrev:
Japp! Jag får med mej en rejäl förmögenhet när jag säljer kåken och flyttar till solen! :D
Att amortera ett lån med 1% ränta med 5000 kr i månaden ger samma effekt som att spara 5000 kr till 1% ränta på ett sparkonto. Förmögenheten du får med dig blir densamma.
 
puu skrev:
Ja, om du är rädd för att a-kassan vid arbetslöshet inte ska räcka är en inkomstförsäkring ett bra alternativ (i många fackavgifter ingår även denna försäkring). Inte lika fördelaktig som a-kassan då den är skattesubventionerad men ändå ett alternativ. Mycket bättre än att betala dyrt för att vara säker på att få använda sina lånade pengar.
Tycker du själv att det en bra idé på riktigt?
Du lägger hellre 5000 om året på en försäkring som ger dig rätt till 400.000 delat på 10 månader, OM du blir arbetslös.
Hellre än att spara din buffert som du sparat/tjänat ihop till som ger dig tillgång till 500.000, precis till vad som helst och när som helst?
 
Redigerat:
klaskarlsson skrev:
Hmm - nu skrev du tvärtom va ? :)

"Självklart har man sparade pengar om man inte har lån" - du menar att självklart har man sparade pengar om man har lån - eller ?
Att både ha ett lån OCH 0 i buffert låter mkt mkt vanskligt !!
Lite beroende på belåningsgrad osv förstås - men har man redan belånat ett boende så är ju risken större att man inte får låna mer.

Visst kan man få krediter om man behöver reparera huset eller ersätta ngn vitvara osv - men det är väl rätt sällan man kan öka på sitt bolån för att man tex måste köpa kyl/frys för 15-20000 kr - särskilt om bostadspriserna går ner !
Och kreditkorten brukar ha rätt saftiga avgifter om man inte betalar av krediten väldigt snabbt - och har man så goda marginaler i sin ekonomi så man kan ta 5-10 kkr extra utan att förskaa ngt annat, så lär man nog redan ha en buffert ?

När det gäller arbetslöshet, olycksfall osv förresten: Det tar någonstans kring 3-9 månader att få ut sin ersättning - och ersättningen är oftast kring 80% av grundbeloppet (så det gäller att inte ha vant sig vid en lön över 30kkr).
Under dessa 3-9 månader, med "normala" utgifter, så är det rätt osannolikt att man får låna. Att dra på sig kreditkortsräkningar med tunga amorteringar och hög ränta är ju inte heller så bra när man vet att den närmaste tiden så kan inkomsterna bli väsentlig lägre.

Jag kan dock hålla med om att nära man har byggt en buffert på 3-6 månader så kan det vara bättre att amortera än att fortsätta buffertspara - iaf om man inte kan tjäna på det. Men sen beror det också lite på hur man är lagd när det gäller lånande :)

Att skita i en buffert och tycka att "det ordnar sig" är väl ok så länge man är ensamstående - som familjefar vill jag gärna minimera min risken att familjen skall behöva bli utkastade från hus och hem !

Sen kan man förvisso kanske ha släkt och vänner som kan låna ut privat osv - men själv anser jag nog att det skulle vara en sista utväg att behöva fråga om privatlån från dom.

/K
Nej, jag skrev verkligen inte tvärt om. Varför ska man ha lån om man har sparade pengar?
Jag skulle heller aldrig strunta i att betala en kreditkortsräkning. Kreditkort använder man för att man får låna gratis i upp till två månader.
jag skulle byta A-Kassa om det fanns fall där folk får vänta upp till 9 månader för att få sina pengar.
 
HusByggarTomten skrev:
Tycker du själv att det en bra idé på riktigt?
Du lägger hellre 5000 om året på en försäkring som ger dig rätt till 400.000 delat på 10 månader, OM du blir arbetslös.
Hellre än att spara din buffert som du sparat/tjänat ihop till som ger dig tillgång till 500.000, precis till vad som helst och när som helst?
Först måste jag rätta till siffrorna lite. En inkomstförsäkran ger skillnaden mellan det a-kassan ger och upp till 80% av hela lönen. Inga 400.000 på tio månader om man inte har skithög lön. Men kanske 13 000 om man har 40 000 i månaden (a-kassan ger 11 000)
Jag har inte en sådan försäkring för att jag tycker det är lite dyrt i förhållande till risken jag känner att bli arbetslös. Jag knappa in på en hemsida och såg att det kosta ca 400 kr i månaden. Men jag tycker att det kan vara ett bra alternativ.

Men att betala 5000 kronor extra i ränta bara för att man inte är säker på om man får låna de pengarna igen tycker jag verka jättedumt. Jag ser inte riktigt vad man betalar för. Ok att banken kanske trilskas med att låna ut pengarna om man skulle bli arbetslös men jag skulle inte vilja leva på lånade pengar när jag är arbetslös och skulle jag i alla fall vilja låna 500 000 när jag är arbetslös så är det inte så svårt att få borgenärer.
 
puu skrev:
Nej, jag skrev verkligen inte tvärt om. Varför ska man ha lån om man har sparade pengar?
Jag skulle heller aldrig strunta i att betala en kreditkortsräkning. Kreditkort använder man för att man får låna gratis i upp till två månader.
jag skulle byta A-Kassa om det fanns fall där folk får vänta upp till 9 månader för att få sina pengar.
Då får du byta a-kassa då - till vilken är frågan ? ;)
Det kanske finns ngn akassa osm har bättre rykte än andra, men förutom karensen så har jag aldrig hört om ngn som fått sina direkt och som sagt i extrema fall har folk fått vänta upp till 6-9 månader !

1-2 månader verkar vara vad man iaf måste förvänta sig.
http://www.privataaffarer.se/karriar/200908/sa-langsam-ar-din-a-kassa/

Men i vilket fall som helst så måste det väl vara bra mkt skönare att veta att man har kapital för ett par månader iaf - än att förlita sig på andra ?
Speciellt om man dessutom tjänar pengar på detta kapital under tiden, även om man i vissa fall kanske skulle tjänat ngt lite mer på att istället amortera så är ju skillnaden minimal även om man inte försöker hitta bra placeringar.

Men visst alla är olika...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.