Hur mycket pengar kan du få fram på 5 dagar, utan att ta lån av någon? I tusen kr

  • < 20 kkr

    39 Röster 10,4%
  • 20 - 39 kkr

    32 Röster 8,5%
  • 40 - 59 kkr

    30 Röster 8,0%
  • 60 - 79 kkr

    33 Röster 8,8%
  • 80 - 99 kkr

    27 Röster 7,2%
  • 100 - 119 kkr

    30 Röster 8,0%
  • 120 - 139 kkr

    18 Röster 4,8%
  • 140 - 159 kkr

    15 Röster 4,0%
  • 160 - 179 kkr

    9 Röster 2,4%
  • > 180 kkr

    142 Röster 37,9%
  • Antal röster
    375
  • Omröstningen stängd .
Ok barnbarn då men poängen är att det finns lite grundkapital i släkten som varje generation kan bygga på lite.
Sedan utesluter ju inte det ena det andra så självklart vill jag kunna hjälpa dom innan dess med och har för övrigt inte nga planer på att själv arbeta tills man är 65 heller, 35-40 känns mer som en lagom nivå ;)

-MH- skrev:
Jag vet inte hur gammal du tänker vara när du dör, nen jag hoppas att mina barn är i 40-50-årsåldern i alla fall när det är dags för mig, och tror verkligen inte att någon har behov av hus då.

Om du vill ge något till dina barn, ge dem pengar långt innan du dör, för det är då de behöver dem. När de själva skall köpa hus, tex...
 
Själv tycker jag att fördelningen borde ha varit mer brant. Med högsta alt över 10 mille. Jag tror inte byggahus representerar medel svensson...
 
Tossegubbe skrev:
Ok barnbarn då men poängen är att det finns lite grundkapital i släkten som varje generation kan bygga på lite.
Frågan är om det kapitaet gör sig bäst buindet i ett dyrt hus som du bor i, eller tillgänglit som likvida medel? Eller bundet i något av dina barns hus, kanske?

Varför pengar bundna i ett hus ses som målet för många här är något jag har svårt att begripa.
 
JanneL skrev:
Är du säker att du inte missuppfattat något? Naturligtvis skall man vara skuldfri långt innan man går i pension. Det är ju meningen att man skall hinna bygga upp ett kapital också dessförinnan. Det är en enorm frihet när pengarna flödar in och strilar ut! ;)Kan förstå att det blir jobbigt med lån på 2 - 3 miljoner och att amortera av de på 15 - 20 år. Det kanske till och med är övermäktigt idag. Med dagens låga räntor begriper jag att många inte skänker en tanke på amortering. Man har mer pengar till övrig konsumtion, Men, det kan komma surt efter.
Jag vet inte, vad har jag missuppfattat?
Och enligt vem är det "meningen" att man inte bara ska ha amorterat in sina pengar i huset när man är 60, utan också ha byggt upp ett kapital?

Jag har förstått att en del människor har denna filosofin, förstår bara inte riktigt hur man resonerar. Ska man göra "allt det där man drömt om" när man är 65 år gammal?
 
HusByggarTomten skrev:
Jag vet inte, vad har jag missuppfattat?
Och enligt vem är det "meningen" att man inte bara ska ha amorterat in sina pengar i huset när man är 60, utan också ha byggt upp ett kapital?

Jag har förstått att en del människor har denna filosofin, förstår bara inte riktigt hur man resonerar. Ska man göra "allt det där man drömt om" när man är 65 år gammal?
Äldre personer skapar/sparar/samlar kapital bara för att kunna känna trygghet! Om dom viste att deras barn ska taga hand om dem, hade dom tänkt på ett annat sätt. Jag är inte i den åldern än, men tänker om ålderdomen varje dag. Om det att enda hjälpen jag får av mina barn blir nöjet att bränna mina besparningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.