Hur mycket pengar kan du få fram på 5 dagar, utan att ta lån av någon? I tusen kr

  • < 20 kkr

    39 Röster 10,4%
  • 20 - 39 kkr

    32 Röster 8,5%
  • 40 - 59 kkr

    30 Röster 8,0%
  • 60 - 79 kkr

    33 Röster 8,8%
  • 80 - 99 kkr

    27 Röster 7,2%
  • 100 - 119 kkr

    30 Röster 8,0%
  • 120 - 139 kkr

    18 Röster 4,8%
  • 140 - 159 kkr

    15 Röster 4,0%
  • 160 - 179 kkr

    9 Röster 2,4%
  • > 180 kkr

    142 Röster 37,9%
  • Antal röster
    375
  • Omröstningen stängd .
puu skrev:
Men det är ju inte så att du har en halv miljon mer bara för att du har dem på ditt bankonto och inte bankens. Ända skillnade är att du betalar 5000 extra om året för någon falsk trygghet.
Mina pengar kan jag använda när jag behöver dem, bankens får jag bara använda när jag inte behöver dem. :)

Du kan inte låna pengar till daglig drift av ditt hushåll av banken, så om du inte har någon buffert och inte har någon inkomst en månad eller två, så är det bara att pallra sig iväg till Blocket eller Soc.

Mitt hus är högt belånat, men ändå är elräkningarna större än räntekostnader. Särskilt nu på vintern.
 
HusByggarTomten skrev:
Men du har ju nåt j-vla specialavtal som ingen vanlig människa lyckas hitta så jag har gett upp.... ;)
PM:a mig om du vill ha gratis tips, jag kan inte PM:a dig.
 
Fast att amortera 200k på ett 3milj lån gör nästan ingen skillnad irl, nga futtiga hundralappar per månad bara..
Att ha 300kr extra kvar av "lönen" om man blir långtidssjuk gör knappast ngn skillnad men att ha 200k att investera i ngt eller att klara sig utan jobb två år kan göra enorm skillnad..

bonnier skrev:
Lockar inte mindre utgifter? (=mer utrymme varje månad=möjlighet till nytt sparande) Om man inte planerar större utgifter och/eller tror sig sitta säkert på sin arbetsplats så skulle jag iallafall fundera på detta.
 
Tossegubbe skrev:
Fast att amortera 200k på ett 3milj lån gör nästan ingen skillnad irl, nga futtiga hundralappar per månad bara..
Att ha 300kr extra kvar av "lönen" om man blir långtidssjuk gör knappast ngn skillnad men att ha 200k att investera i ngt eller att klara sig utan jobb två år kan göra enorm skillnad..
Nej visst kräver det att man kan amortera av en väsentlig del. Anta att man har ett lån på 1.5mille, vilket med en ränta på dryga 3% ger ungefär räntekostnad per kvartal ca 12.500:-. Kan du amortera av 500k med dina sparade pengar så sjunker räntekostnaden med i runda slängar 5000:-/kvartal. En icke helt oväsentlig höjning av utrymmet för många hushåll.
 
Vid hastigt inkomstbortfall klarar man sig då kanske 2 veckor längre på de minskade räntekostnaderna, jämfört med de 2 år man skulle klara sig på 500k.
 
bonnier skrev:
Nej visst kräver det att man kan amortera av en väsentlig del. Anta att man har ett lån på 1.5mille, vilket med en ränta på dryga 3% ger ungefär räntekostnad per kvartal ca 12.500:-. Kan du amortera av 500k med dina sparade pengar så sjunker räntekostnaden med i runda slängar 5000:-/kvartal. En icke helt oväsentlig höjning av utrymmet för många hushåll.
1.500.000 x 3% ränta minus avdrag = 2625:- / månad
1.000.000 x 3% ränta minus avdrag = 1750:- / månad

Dom 875 kronorna per månad tror jag gör varken till eller från när man står utan inkomst. Den dagen står jag hellre med 500 tusen på banken att fritt förfoga över.
 
HusByggarTomten skrev:
1.500.000 x 3% ränta minus avdrag = 2625:- / månad
1.000.000 x 3% ränta minus avdrag = 1750:- / månad

Dom 875 kronorna per månad tror jag gör varken till eller från när man står utan inkomst. Den dagen står jag hellre med 500 tusen på banken att fritt förfoga över.
Jag håller med, i dagsläget är det korkat att amortera när man kan få bra avkastning på sparade pengar.....
 
cust3000 skrev:
Jag håller med, i dagsläget är det korkat att amortera när man kan få bra avkastning på sparade pengar.....
Det är en helt annan femma att säga att man kan låna på huset och placera pengarna för bättre avkastning.
Det jag inte kan först är att man väljer att betala 5000 (eller som i nya exemplet 10000) per år i extra ränta för att vara säker på att kunna leva på lånade pengar om man skulle bli arbetslös. Då måste det finnas bättre lösningar med inkomstförsäkringar mm.
 
-MH- skrev:
Du kan inte låna pengar till daglig drift av ditt hushåll av banken, så om du inte har någon buffert och inte har någon inkomst en månad eller två, så är det bara att pallra sig iväg till Blocket eller Soc.
.
Varför inte då? Banken ska väl skita i vad jag lånar pengar till.
I Sverige har vi så bra skyddsnät så jag har svårt att se att min familj skulle hamna helt utan inkomst så jag tycker bara ni betalar sjukt mycket för en oro som är helt obefängd. Titta på livets totala ekonomi i stället
 
puu skrev:
Det jag inte kan först är att man väljer att betala extra ränta för att vara säker på att kunna leva på lånade pengar om man skulle bli arbetslös. Då måste det finnas bättre lösningar med inkomstförsäkringar mm.
Du anser med andra ord att en buffert är meningslös, att det är en falsk trygghet att ha ett kapital samtidigt som man har lån?

Återigen, en buffert består nödvändigtvis inte av lånade pengar som du verkar haka upp dig på.

puu skrev:
Varför inte då? Banken ska väl skita i vad jag lånar pengar till.
Du tror väl inte det är DU som bestämmer vad banken ska låna ut pengar till och när? Det är ingen rättighet att låna pengar ser du. Har du inget jobb så kan du ju försöka låna, men det kan bli svårt..
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Jag har pengar på olåsta sparkonto med insättningsgarantin, som är på ca 3 ggr boräntan.

Hur mycket det är just nu kan vi lämna därhän. :cool:
Du skulle kunna sluta jobba och bara leva på ränta.
 
HusByggarTomten skrev:
Du anser med andra ord att en buffert är meningslös, att det är en falsk trygghet att ha ett kapital samtidigt som man har lån?
Exakt,
stora utgifter kan man låna till när det är dags för dem.

Sjukdom eller arbetslöshet bör man lösa på annat sett. Försäkringar kortsiktigt (a-kassa ingår här) och minskad levnadskostnad långsiktigt.

Betala pengar för att ha pengar på sitt eget konto tycker jag verkar vara osmart.
 
HusByggarTomten skrev:
1.500.000 x 3% ränta minus avdrag = 2625:- / månad
1.000.000 x 3% ränta minus avdrag = 1750:- / månad

Dom 875 kronorna per månad tror jag gör varken till eller från när man står utan inkomst. Den dagen står jag hellre med 500 tusen på banken att fritt förfoga över.
Ok mitt exempel var med för snabb huvudräkning och glömde avdrag...visst minskar värdet av amorteringen med din bättre uträkning. F.ö. var grundförutsättning enligt mitt första inlägg att man satt i en hyfsad säker sits vad avser arbete och kostnader.
 
puu skrev:
stora utgifter kan man låna till när det är dags för dem.
.
Lycka till, banken är säkert jättesugen på att låna ut pengar till dig när du saknar inkomst.
 
HusByggarTomten skrev:
Återigen, en buffert består nödvändigtvis inte av lånade pengar som du verkar haka upp dig på.



Du tror väl inte det är DU som bestämmer vad banken ska låna ut pengar till och när? Det är ingen rättighet att låna pengar ser du. Har du inget jobb så kan du ju försöka låna, men det kan bli svårt..
Oj, det kom mera.
Men det verkar bara vara folk med huslån som skriver här. Självklart har man sparade pengar om man inte har lån. Eller man kan ju även ligga helt på noll men det är inte troligt.

Om jag inte har jobb kanske jag inte ska låna mer pengar för att klara mig och skulle jag veta att jag snart skulle få jobb igen skulle det alltid lösa sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.