Vi funderar på att köpa en tomt för 1,7 Mkr och måste låna allt. Sedan vill vi bygga ett ganska stort hus (ca 250 inkl garage).
Hur fungerar det med lagfart, pantbrev och kreditiv?
Kan man räkna med att man har ett hus på plats inom ett år efter att man köper tomt och börjar leta hus? Hur mycket kostar kreditivet? Jag antar att kostnaden ökar efter hand.
Tror ni att vi i Stockholm kan få ett hus på 250 kvm för ca 3 Mkr?
Vi bor idag i ett hus som vi får åtminstone 4 Mkr för när vi säljer, men det jag är orolig för är hur man klarar kostnaderna under själva byggtiden.
Vi har idag lån på drygt 2 Mkr.
Hur gör ni????

Det kostar pengar att bygga, och räntorna för kreditiv och tomt måste in i kalkylen då det är en rätt så tuff bit.

I Stockholm är det idag en ganska så tuff tidsplan att få ett hus på plats inom ett år om man inte vet riktigt vad man vill ha. Det går ju inga horder av arbetslösa byggjobbare och väntar på att få slå upp ett hus precis.

250m2 för 3Mkr kanske går, men då lär ni få kasta hustillverkarens lista med tillval i papperskorgen redan vid första mötet.

De riktigt tunga månaderna brukar bli mot slutet av bygget. Som jag ser det kommer ni inte ha högre kostnader under större delen av bygget än vad ni kommer att ha i det färdiga huset.

Lagfart får ni betala på åtminstone tomtpriset. Kostar 1,5% Pantbrev behöver ni ta ut på allt som skall lånas på det nya huset, kostar 2%. Kreditiv skall ni prata med banken om. Har ni en bra relation med en bank där ni idag har era lån kan det bli rätt så angenämna sittningar med dem. Trogna och lönsamma kunder som vill bli större kunder så att banken tjänar mer pengar på dem, brukar kunna förhandla till sig rätt så bra villkor.

Som swerot skriver är kostnaden som högst under byggtiden. Kreditivräntan är inte så hög, men man betalar ju för både det nya huset och det gamla boendet. Ex vi hade i augusti förra året belastat byggnadskreditivet med 1,8 milj och betalade ca 4% i kreditivränta. alltså 6000kr i månaden bara för räntor, sedan har man ju det vanliga boendet kvar 6000kr. I slutet betalade vi 10000 per månad i ränta på nya huset och 6000 i månadshyra i lägenheten. Så mycket kostar inte huset idag inkl uppvärming och amortering och räntebetalning. Och vi hade bara en hyresrätt det sista året...Jag hade inte velat ha ett hus med höga lån i det läget. Sedan tar ju olika hus olika lång tid. Vi byggde stenhus och det tar låånng tid och belastar kreditivet under en lång tid.
Vi valde att betala av kreditivräntorna allt eftersom de kom, jag vet inte om man kan baka in dem i lånet i slutändan, men banken brukarväl inte vara villig att ge lån påmer än vad huset är värt

Om ni har outnyttjade pantbrev på ert nuvarande hus kan det vara vettigt att utnyttja dessa så mycket det går.

Det går troligen att belasta byggnadskreditivet med räntorna, så att ni inte behöver betala dessa kontant. Så gjorde vi (men jag är inte säker på att detta funkar om man lånar 100%).

De flesta tillverkare verkar ligga på ett kvadratmeterpris kring 13-15000 kr. Tillkommer: markarbeten, byggherrekostnader, VA mm (gissar på 500 000 eller mer för ett hus i denna storlek).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.