Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Hej alla,

Tack för ett bra forum med seriösa användare och bra tips.
Ber om ursäkt på förhand om frågan redan avhandlats, men hittade ingenting när jag snabbsökte.

Vi håller på att renovera vår lägenhet just nu, och går igenom underlaget för materialkostnaderna och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut. Känns som kostnaderna skjutit iväg lite väl.

Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker så som Rörfokus, Proffsmagasinet och vvsochbad.se etc? När jag summerar kostnaderna för alla artiklar på fakturan med hjälp av priserna från internetleverantören så blir det ungefär hälften av vad vår hantverkare debiterar oss, och som gör inköpen på Ahlsell. Är det verkligen rimligt eller ligger det en hund begraven här? För kännedom har dom utlovat oss att vi tar del av deras rabatter och inget påslag ska göras. Kan tyvärr inte se Ahlsells priser då man behöver företagskonto där.

Förstår att olika hantverkare har olika priser hos Ahlsell, så om det är till någon hjälp är detta en mindre firma med runt 10-15 anställda.

Stort tack på förhand!
Tips: Jag gick med i LRF och fick väldigt bra rabatter hos Beijer Bygg, Ahsell m fl. Man behöver inte vara bonde men "ha hjärtat på landsbygden" :) .
Vissa rabatter får alla men om man reggar en enkel enskild firma får man tillgång till fler och bättre rabatter...
 
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Tack för svar. Hade min hantverkare sagt detta till mig innan så hade jag accepterat det. Jag har full förståelse för att ingen vill ta ett jobb som man inte går plus på. Invändningarna jag har är att man lovar en sak och sen gör en annan. Men verkar tyvärr ganska vanligt när man läser den här tråden. Det som skrämmer mig mest är hur många med egen firma som svarar i den här tråden som tycker att det är KUNDEN som är den jobbiga när hen synar deras fifflande.
Mitt tips till er: prova att vara ärliga nästa gång.

Uppdatering: Det sista var alltså inte menat till dig. Jag tycker du var saklig och förklarade väl hur du tänker, utan tänkte mer på några tidigare som svarat i tråden.
Jag håller med dig! Jag tycker också att det verkar mycket märkliga människor här. För dina framtida projekt rekommenderar jag att du går in på https://byggforetagen.se/ och letar upp deras register över "Schyssta byggare". Där listas företag i län och kommuner med kollektivavtal och dom kontrolleras varje år att de betalar alla försäkringar, moms och skatter samt löner. Det är en bra bit på väg. Lycka till! //Kicki
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
@TTperra, verkligt bra initiativ att koncentrera hantverkarens vinst till arbetstimmen, vinsten ska vara god. Och därmed sluta driva upp totalkostnaderna för byggandet pga material. Ngt av ett FairTrade-byggande (y)
 
L Löfvenskiöld skrev:
Jag tycker också att det verkar mycket märkliga människor här.
Jo du Kicki, vi är allt lite eljest här...
 
L Löfvenskiöld skrev:
Jag håller med dig! Jag tycker också att det verkar mycket märkliga människor här. För dina framtida projekt rekommenderar jag att du går in på [länk] och letar upp deras register över "Schyssta byggare". Där listas företag i län och kommuner med kollektivavtal och dom kontrolleras varje år att de betalar alla försäkringar, moms och skatter samt löner. Det är en bra bit på väg. Lycka till! //Kicki
Det finns flera olika ställen. Som alla är bättre än den andra.
 
T TTperra skrev:
Som hantverkare skulle jag välkomna en förändring till att alla betalar samma pris på material och all förtjänst ligger på timpriset, men hur skulle det gå till?

Jag tror att förändringen måste ske hos kunderna, erbjud hantverkaren högre timpenning mot att dom kör med öppen redovisning på material och inget påslag, givetvis går man igenom prislistan innan arbetet påbörjas.
Det har jag som kund provat, och det funkade bra. De ville förvisso inte redovisa sina priser, men jag fick köpa in material själv efter att ha erbjudit dem höjd timlön ungefär motsvarande de pengar 20 % påslag på material hade inneburit, samt att jag betalade för deras planerings- och offertberäkningstid (jag höftade med 2 h). Jag skulle föredra detta generellt, att betala schysst för deras kompetens (tid) istället för något som inte tillför värde (att de agerar mellanhand på materialet).
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
MrJay
L Löfvenskiöld skrev:
För dina framtida projekt rekommenderar jag att du går in på [länk] och letar upp deras register över "Schyssta byggare". Där listas företag i län och kommuner med kollektivavtal och dom kontrolleras varje år att de betalar alla försäkringar, moms och skatter samt löner
Så en lista på byggfirmor som är kollektivt anslutna och sköter sina åtaganden mot staten? Det säger inget hur de är gentemot sina kunder och underleverantör samt hur deras kundnöjdhet och prissättning ser ut. Som företagare inom flera branscher (inkl bygg) och privatperson hade jag inte lagt någon specifik tyngd på en sådan lista, tyvärr.
 
  • Gilla
Osterni och 1 till
  • Laddar…
P Peter1971 skrev:
Jag har jobbat i denna bransch i nu över 20 år
P Peter1971 skrev:
Fan
Är jävligt less på sitta i domstol å tala om vem som har rätt eller inte ,
Har det aldrig slagit dig att du möjligen skulle behöva jobba lite på din affärsmodell och/eller kommunikationsförmåga?

Edit:
Såg nu att Peter inte hamnade i domstol pga missnöjda kunder (till honom) utan i egenskap av sitt yrke som besiktningsman. Så det är ju då såklart fel av mig att beskylla honom för ovanstående brister.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
T TTperra skrev:
Som hantverkare skulle jag välkomna en förändring till att alla betalar samma pris på material och all förtjänst ligger på timpriset, men hur skulle det gå till?

Jag tror att förändringen måste ske hos kunderna, erbjud hantverkaren högre timpenning mot att dom kör med öppen redovisning på material och inget påslag, givetvis går man igenom prislistan innan arbetet påbörjas.
Men det kräver stort förtroende!

Jag fakturerar material med påslag på nettopriset, aldrig med "prislista" som utgångspunkt.
Det låter som en sund inställning. Jag tror att hantverkarna själva behöver vara med och driva en sådan förändring. Personligen så tycker jag att det är bättre att betala för kompetensen och inte så mycket på materialet.

Själv har jag haft ganska bra erfarenhet av hantverkares prissättning (för det mesta). Utan att egentligen ha diskuterat materialpriser så har jag ändå fått hyfsat pris. Vid en jämförelse av fakturan mot samma material från exempelvis Elbutik så låg hantverkarnas pris ca 20% över vilket är helt okej enligt mig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jojuste!

När arbetskostnad förvandlas till materialpåslag inträffar följande:
1. Kunden går miste om rotavdrag
2. Statens momsintäkter ökar och just momsintäkterna är en stor post i hur EU medlemsavgiften fastställs.
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Jojuste!

När arbetskostnad förvandlas till materialpåslag inträffar följande:
1. Kunden går miste om rotavdrag
2. Statens momsintäkter ökar och just momsintäkterna är en stor post i hur EU medlemsavgiften fastställs.
Även hantverkarna går ju miste om ROT. Visst är det utformat så att bidraget skall tillfalla konsumenten, men som sådan är jag benägen att acceptera ett högre timpris om firman hanterar ROT. Så alla (förutom skattebetalarna) förlorar ju på att byggarna ökar sina marginaler genom att salta materialnotan istället för timpriset.
 
C cpalm skrev:
Detta är en av de stora och eviga frågorna här på BH :rofl:

Men konsensus är väl att priset efter rabatt i stort sett ligger på ungefär samma nivå som internetbutikerna. Sen för enskilda artiklar kan det diffa rejält, både nedåt, men framför allt uppåt.

Spontant tänker jag att om avtalet är att du skall få deras inköpspriser utan påslag så är det väl rimligt att de också bifogar en kopia på sina fakturor från Ahlsell som underlag. Flera hantverkare vi anlitat med gör precis så.

Har du några specifika artiklar du vill veta priset på, posta artikelnummer så kan någon med konto kolla upp det.
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Tack för svar. Det var väl lite grann vad jag misstänkte.
Om någon har konto och möjlighet att kolla några artiklar så får ni gärna posta dessa:
- 1881314
- 1874194
- 1875894
- 4814424
- 2832065
- 7133828
- 6641105
- 5110080J
- 1767760

Har försökt välja en ganska stor spridning i prisklass online och användningsområde, och valt ut några extra just för att det blir lite lättare att dra en vettig slutsats då än vid endast enskilda artiklar.

Stort tack på förhand!
 
Hantverkarna blir bjudna på frukost varje dag hos Ahlsells.
Sen har de oftast 50% - 60% rabatt på "rekommenderat pris till kund".
Så du får betala en hel del extra till hantverkaren på det han/hon
debiterat dig på fakturan.
Indirekt är det ju du också som betalar deras frukost.
mvh, Bob
 
B Bagdadbob skrev:
Indirekt är det ju du också som betalar deras frukost.
Vem skulle annars betala deras frukost om inte deras kunder? Och inte bara frukosten utan deras bilar, hus, lyxresor och fredagsgrogg också. Det är väl fullkomligt normalt och helt riktigt? Hur skulle det annars fungera?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vem skulle annars betala deras frukost om inte deras kunder? Och inte bara frukosten utan deras bilar, hus, lyxresor och fredagsgrogg också. Det är väl fullkomligt normalt och helt riktigt? Hur skulle det annars fungera?
Alfredo Alfredo skrev:
Vem skulle annars betala deras frukost om inte deras kunder? Och inte bara frukosten utan deras bilar, hus, lyxresor och fredagsgrogg också. Det är väl fullkomligt normalt och helt riktigt? Hur skulle det annars fungera?
Jag lever väl ett alldeles onormalt liv då. Eftersom jag får betala min frukost själv.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.