Jag ställer mig frågande till de dubbla budskapen;
"Du betalar inköpspris plus 15%"
"Varför ska hantverkaren avslöja sitt inköpspris?"
Ja, om man avtalar inköpspris plus procentsats så ska man kunna backa upp det med verkligt inköpspris.

Man kanske i stället borde säga "fast pris, du får min årslön plus 15% för jobbet" sedan komma med ett papper där det står att årslönen är 12000.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
Skumpe
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Ja, de har lovat detta. Finns skriftligt på mejl.
De kan få två olika priser från grossisten (Ahlsell). En faktura med betalningsvillkor 10 dagar och en 30 dagar. Den senare är såklart dyrare. Den visar de kunden (dig), sen betalar de den andra.

Listpriser och rabatter är ett ruttet system vars syfte är att lura kunden. Hantverkaren har räknat med en vinst på materialet och säljer alltså sakerna til dig med marginal. Kunden är nöjd när den hör att det blivit 50% rabatt. Tills man ser att det ändå är dubbelt så dyrt som på nätet.

Detta är också den huvudsakliga anledningen till att hantverkare inte tar jobb där kunden handlat material. Många påstår att det handlar om mycket annat men detta är alltså sanningen. Det andra är rökridåer.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja...
Kom ihåg att alla hantverkare gör allt för att jävlas med sina kunder. Både skyhöga priser och tar betalt för timmar man inte jobbat.
Det är så det fungerar. Det vet alla.

Att de flesta hantverkare vill göra bra jobb och tar betalt efter vad det kostar. Det måste man glömma bort.

Att det finns skojare är inget nytt. Det folk vill glömma är det finns i alla branscher.
Detta är inte någon enskild skojare utan detta är ett system i branschen som nästan alla hantverkare utnyttjar. Det är ju därför det alltid blir så stor diskussion och folk är upprörda.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
P Pistvakt skrev:
Som sagt, folk vet inte hur lurade de blir.
Jag som varit entreprenör, beställare och nu konsult vet hur stora rabatter entreprenörer har hos grossisterna t ex Ahlsell, upp till 80-90% är inget ovanligt.
När man då privat ska renovera hemma drar man sig för att ens dra igång förfrågningssvängen för man vet att man blir så besviken på hur samvetslöst många företagare beter sig. Det är verkligen inte konstigt att byggbranschen, min egen bransch, har så dåligt rykte. Om jag skickar en förfrågan utifrån min proffesionella insikt om tekniska branschkrav och prissättningar, påslag, entreprenadjuriska hänvisningar etc, för att få alla korten rättvist lagda på bordet för alla inblandade parter, får jag inga offerter. De inser att jag blir en "tråkig" kund som de inte kan lura skjortan av. Jag får istället sufflera min sambo med halvdan förfrågan och kompletterande frågor på lämnade offerter. I senaste exemplet med planerad badrumsrenovering ställde jag (hon) följdfråga om timpris och påslag på eventuella tilläggsarbeten (självklar fråga) varpå svaret blir att vi får betala 681:-/tim och "butikspris" på materialet... Alla varningsklockor ringer. Jag efterfrågar vad han menar med butikspris och om jag får del av hans rabatter hos grossisten med just efterfrågat påslag som arvode, men då insisterar han på att butikspris gäller för privatpersoner och tar hela rabatten som egen intäkt. Vid det här laget har han redan insett och bestämt att vi inte kommer att samarbeta.
Ett annat exempel är våra kompisar som skulle bygga ett uterum. De fick en offert med specat pbyggmaterial prisstt till 100000:-. När de tog vår gemensamma branschman till hjälp att prissatta samma varor hos Beijer summerades det till 30000:-...
Ett tredje exempel på Ahlsells filosofi om ordnarie priser är att jag med en tidigare företagsrabatt köpte en Gustavsberg utkastare och fick runt 40% rabatt. "I alla fall något." sa säljaren utan att jag frågade. På vägen hem svängde jag förbi K-Rauta och där var samma utkastare billigare. Utan rabatt.
Jag anser detta vara ett bedrägligt beteende och förstår inte hur man kan känna glädje över de pengar man tagit av vanligt ovetande folk som med skattade pengar ska finansiera sina renoveringar.
Som konsult med enbart timmar som "produkt" och inga andra produkter att tjäna pengar på, är ändå min absoluta princip för alla mina medarbetare att aldrig krydda fakturan med ej utförd tid. Det ger väldigt goda kundrelationer som återkommer gång på gång. Vi tjänar inte stora pengar men alldeles tillräckligt tack vare kontinuiteten och vi kan se alla kunder i ögonen och vi sover väldigt gott om nätterna. Det ger yrkesstolthet och stor tillfredställelse!.
Den enda vägen ut ur detta är att endast arbeta med fast pris och bara se på vad du får totalt mot vad du betalar totalt. Sen om de vill ta 5000 kr eller 5 kr för en mutter är detsamma. Jag har inte hittat någon annan väg ut.
Att resonera är meningslöst och leder till att de inte tar jobbet (slutar svara, glöm raka svar).
 
Skumpe Skumpe skrev:
Den enda vägen ut ur detta är att endast arbeta med fast pris och bara se på vad du får totalt mot vad du betalar totalt. Sen om de vill ta 5000 kr eller 5 kr för en mutter är detsamma. Jag har inte hittat någon annan väg ut.
Att resonera är meningslöst och leder till att de inte tar jobbet (slutar svara, glöm raka svar).
Inte alls enda vägen ut. Att ha en transparent prislista och sedan lägga på 15% för inköp fungerar. Det som inte fungerar och bidrar till att hela branschen blir nedsvärtad är just den officiella prislistan, finns inget skäl som jag hört som motiverar den listan över huvud taget.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Man kan alltid le i mjugg sig åt att jönsarna plockar ut sin lön genom utdelning och sen blir förvånade att de varken har pension eller SGI.
Fuskeriet är i det närmsta patologiskt och det är alltid någon annans fel.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Dudeish TrollMann skrev:
Inte alls enda vägen ut. Att ha en transparent prislista och sedan lägga på 15% för inköp fungerar. Det som inte fungerar och bidrar till att hela branschen blir nedsvärtad är just den officiella prislistan, finns inget skäl som jag hört som motiverar den listan över huvud taget.
Det lilla problemet är ordet transparens. Det finns otaliga sätt för hantverkare att mörka detta med fakturor med olika betalningsvillkor, kickbacks med mera.
 
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Hej alla,

Tack för ett bra forum med seriösa användare och bra tips.
Ber om ursäkt på förhand om frågan redan avhandlats, men hittade ingenting när jag snabbsökte.

Vi håller på att renovera vår lägenhet just nu, och går igenom underlaget för materialkostnaderna och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut. Känns som kostnaderna skjutit iväg lite väl.

Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker så som Rörfokus, Proffsmagasinet och vvsochbad.se etc? När jag summerar kostnaderna för alla artiklar på fakturan med hjälp av priserna från internetleverantören så blir det ungefär hälften av vad vår hantverkare debiterar oss, och som gör inköpen på Ahlsell. Är det verkligen rimligt eller ligger det en hund begraven här? För kännedom har dom utlovat oss att vi tar del av deras rabatter och inget påslag ska göras. Kan tyvärr inte se Ahlsells priser då man behöver företagskonto där.

Förstår att olika hantverkare har olika priser hos Ahlsell, så om det är till någon hjälp är detta en mindre firma med runt 10-15 anställda.

Stort tack på förhand!

Jag förstår inte att de får fortsätta - de ger hantverkare upp till 75% rabatter men är hutlöst dyra. Rena fantasipriser.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det lilla problemet är ordet transparens. Det finns otaliga sätt för hantverkare att mörka detta med fakturor med olika betalningsvillkor, kickbacks med mera.
Oja, branchen har en tendens att lura kunderna, helt klart
 
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Tack för svar allihop! Vid snabb anblick verkar det ligga på nästan det dubbla mot vad proffsmagasinet ligger på. Men känns väl inte så sannolikt om vår hantverkare inte har bättre rabatter än ett it-företag antar jag?

Hade varit väldigt tacksam ifall någon motsvarande firma om 10-15 personer också har möjlighet att presentera era priser?

Sen har jag en till fråga till er som handlat på Ahlsell; Hur är fakturorna uppbyggda? Ser jag vad som är listpris, vad som är rabatt och vad som är nettopris? Tänkte samla på mig ordentligt med underland innan jag ber vår uppdragsgivare att backa upp sina materialkostnader med de faktiska fakturorna. Men hade känts betryggande om den faktiska kostnaden går att utläsa enkelt på fakturan, eller om dessa är uppbyggda för att underlätta för hantverkarna att vilseleda sina kunder om verkligt pris. Hoppas ni förstår min fundering.
Det bästa är att du ber företaget handla materialet och bifoga fakturorna med ex 12-15% i påslag. Byggföretag måste också gå med vinst för att betala övriga kostnader i företaget. (försäkringar, företagshälsovård, kläder, utbildningar, hyra etc) Då får du deras rabatt men betalar påslaget. Det handlar mycket om garantin och att hantverkare vägrar springa på lågprishusen där kvalitén på virke är sämre och servicen urusel. Skriv avtal och gör jobbet på löpande räkning och skriv gärna in en tidsplan. #Byggföretag5-10anställda
 
S sua123 skrev:
Jag förstår inte att de får fortsätta - de ger hantverkare upp till 75% rabatter men är hutlöst dyra. Rena fantasipriser.
Du tycker alltså att vi ska lagstifta om prissättningen i Sverige? Jag tror att denna rent politiska diskussion passar bättre någon annanstans.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S sua123 skrev:
Jag förstår inte att de får fortsätta - de ger hantverkare upp till 75% rabatter men är hutlöst dyra. Rena fantasipriser.
Vilka prylar är dom hutlöst dyra på? Att dom har en prislista som hantverkaren missbrukar för att vara hutlös dyr gentemot sin kund beror väl inte på att Ahlsell är hutlöst dyra?
 
L Löfvenskiöld skrev:
Det bästa är att du ber företaget handla materialet och bifoga fakturorna med ex 12-15% i påslag. Byggföretag måste också gå med vinst för att betala övriga kostnader i företaget. (försäkringar, företagshälsovård, kläder, utbildningar, hyra etc) Då får du deras rabatt men betalar påslaget. Det handlar mycket om garantin och att hantverkare vägrar springa på lågprishusen där kvalitén på virke är sämre och servicen urusel. Skriv avtal och gör jobbet på löpande räkning och skriv gärna in en tidsplan. #Byggföretag5-10anställda
Tack för svar. Hade min hantverkare sagt detta till mig innan så hade jag accepterat det. Jag har full förståelse för att ingen vill ta ett jobb som man inte går plus på. Invändningarna jag har är att man lovar en sak och sen gör en annan. Men verkar tyvärr ganska vanligt när man läser den här tråden. Det som skrämmer mig mest är hur många med egen firma som svarar i den här tråden som tycker att det är KUNDEN som är den jobbiga när hen synar deras fifflande.
Mitt tips till er: prova att vara ärliga nästa gång.

Uppdatering: Det sista var alltså inte menat till dig. Jag tycker du var saklig och förklarade väl hur du tänker, utan tänkte mer på några tidigare som svarat i tråden.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
F*-*n, vilken bra diskussion... samma system här i Finland..gäller alla bygg (VVS/EL/osvosv)

Citat:
Varenda jävel vet att hantverkare använder inköpsrabatter för att sockra marginalen. Inget fel i det, men på en direkt fråga är det naturligtvis bedrägeri att inte ge ett korrekt svar.
Det är inte fusk eller bedrägeri men prissättningen har spårat ur helt totalt..och det är ju ett _system_ som funnits länge.

Hantverkaren(med firma) får typiskt 50-80% rabatt på det av grossisten meddelade "hittepå"-priset. Också små, i Finland kallade MiesJaKoira(ManOchHund)-bolag, får minst 50% rabatt bara genom att registrera sig som kund hos grossisten. Hantverkaren fakturerar/återförsäljer materialet till privatkunden med ett påslag gentemot _hittepå-priset_ (och moms förstås). Hantverkarens profit på materialet kan enkelt bli 300-400%.

Varför hantverkare anser att det här ska vara deras lön för "arbete" då inget arbete (åtminstone till slutkundens nytta) gjorts, det vete fan...

Citat:
Det är deras vinst på jobbet.

Citat:
Varför kan dom inte ta betalt för sitt ARBETE som i princip alla andra branscher ?
Det gör dom ju också (oftast) men det behövs tydligen ett tjockt lager "socker" utöver det fläsk som priset för arbetstimmen ofta innehåller.

Är det någon systematisk förändring i sikte i branschen.. njäe .. tror inte det.

h. en DIY-byggare utanför Helsingfors.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Som hantverkare skulle jag välkomna en förändring till att alla betalar samma pris på material och all förtjänst ligger på timpriset, men hur skulle det gå till?

Jag tror att förändringen måste ske hos kunderna, erbjud hantverkaren högre timpenning mot att dom kör med öppen redovisning på material och inget påslag, givetvis går man igenom prislistan innan arbetet påbörjas.
Men det kräver stort förtroende!

Jag fakturerar material med påslag på nettopriset, aldrig med "prislista" som utgångspunkt.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.