B Bagdadbob skrev:
Jag lever väl ett alldeles onormalt liv då. Eftersom jag får betala min frukost själv.....
Är det inte de konsumenter som i slutändan konsumerar den nytta du (förhoppningsvis) producerar som de facto står för din lön och därmed din frukost och allt annat som du konsumerar.
 
J Janfossi skrev:
Skitsnack. Jag får ingen "gratifikation". Dessutom verkar du väldigt bitter. De riktigt stora kunderna får en "bakbonus" baserad på volym. Och då snackar vi om miltals med kabel, tusentals elapparater. En liten skutt som jag får olika rabatter beroende på vilken lista det är. På detta gör jag ett påslag på 43% för att få en marginal på 30%. Resten är företagsekonomi.
Även 'bakbonus' är väl ett lägre pris som kunden aldrig får tillgång till.
 
H Hans9 skrev:
Även 'bakbonus' är väl ett lägre pris som kunden aldrig får tillgång till.
Jag berättar bara hur det förhåller sig. Sen är det upp till var och en att bedöma om det är rätt eller fel........
 
B Bagdadbob skrev:
Jag berättar bara hur det förhåller sig. Sen är det upp till var och en att bedöma om det är rätt eller fel........
Som jag förstår det är "kick-back" (bakbonus) ett annat ord för muta. Mutor är olagliga - hur kan de bli lagliga bara för att man kallar dem för något annat? Det borde inte vara upp till var och en att bedöma.
 
M mumiemonstret skrev:
Som jag förstår det är "kick-back" (bakbonus) ett annat ord för muta.
Var hittar du den definitionen? :thinking:
 
M mumiemonstret skrev:
Som jag förstår det är "kick-back" (bakbonus) ett annat ord för muta. Mutor är olagliga - hur kan de bli lagliga bara för att man kallar dem för något annat? Det borde inte vara upp till var och en att bedöma.
Var tydligen ett känsligt ämne det här, många som "går igång" på olika sätt......
 
B Bagdadbob skrev:
Var tydligen ett känsligt ämne det här,
Ahlsells prislista och behörighetsregler kring elinstallationer är forumets i särklass känsligaste ämnen. :rofl::crysmile:Är du lika ny som läsare av forumet, som du är som skribent, kommer du att bli överraskad. :surprised:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar du den definitionen? :thinking:
M mumiemonstret skrev:
[länk]

[länk]

[länk]
Om en leverantör ger en inköpare pengar under bordet för att välja ett dyrare alternativ, som någon annan får betala, borde det inte kunna kallas något annat än muta tycker jag. Det är därför som jag är så förundrad över att detta ens kan vara en diskussionsfråga.
 
M mumiemonstret skrev:
Om en leverantör ger en inköpare pengar under bordet
Jag har aldrig uppfattat det som att inköparen får något utan att företaget får en volymbaserad "extrarabatt" i efterhand. Låter som vi pratar om lite olika saker, eller kanske helt olika saker.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig uppfattat det som att inköparen får något utan att företaget får en volymbaserad "extrarabatt" i efterhand. Låter som vi pratar om lite olika saker, eller kanske helt olika saker.
Kanske det. Inköparen och företaget är väl i och för sig ofta samma person när det gäller hantverkare.

Om Ahlsell i smyg ger Kalle som är inköpare på Wallenstam pengar för att han ska handla hos dem fastän det är dyrare för hans uppdragsgivare är det en muta/bestickning.

Men om Ahlsell i smyg ger Nisses Rör AB pengar för att Nisse ska handla hos dem fastän det är dyrare för hans uppdragsgivare är det något annat?
 
  • Gilla
Elon Musk
  • Laddar…
M mumiemonstret skrev:
Kanske det. Inköparen och företaget är väl i och för sig ofta samma person när det gäller hantverkare.

Om Ahlsell i smyg ger Kalle som är inköpare på Wallenstam pengar för att han ska handla hos dem fastän det är dyrare för hans uppdragsgivare är det en muta/bestickning.

Men om Ahlsell i smyg ger Nisses Rör AB pengar för att Nisse ska handla hos dem fastän det är dyrare för hans uppdragsgivare är det något annat?
M mumiemonstret skrev:
Kanske det. Inköparen och företaget är väl i och för sig ofta samma person när det gäller hantverkare.

Om Ahlsell i smyg ger Kalle som är inköpare på Wallenstam pengar för att han ska handla hos dem fastän det är dyrare för hans uppdragsgivare är det en muta/bestickning.

Men om Ahlsell i smyg ger Nisses Rör AB pengar för att Nisse ska handla hos dem fastän det är dyrare för hans uppdragsgivare är det något annat?
Hur kan det vara i smyg om det tas upp i redovisningen och köpare och säljare är överens om upplägget?
 
L långtjock skrev:
Hur kan det vara i smyg om det tas upp i redovisningen och köpare och säljare är överens om upplägget?
Vem är köparen i den beskrivningen? Jag syftar förstås på slutkunden, och det står väl ganska klart efter att ha läst den här forumtråden att slutkunden ska hållas så långt utanför det här upplägget som möjligt.

Köparen, slutkunden, anlitar ju inköparen, Nisse, som ombud för att få till en bra affär. Vem är Nisses uppdragsgivare? Jo, slutkunden. Var ligger Nisses lojalitet? Ja, det är det som är frågan.
 
  • Gilla
Elon Musk
  • Laddar…
Unikt namn
M mumiemonstret skrev:
Kanske det. Inköparen och företaget är väl i och för sig ofta samma person när det gäller hantverkare.

Om Ahlsell i smyg ger Kalle som är inköpare på Wallenstam pengar för att han ska handla hos dem fastän det är dyrare för hans uppdragsgivare är det en muta/bestickning.

Men om Ahlsell i smyg ger Nisses Rör AB pengar för att Nisse ska handla hos dem fastän det är dyrare för hans uppdragsgivare är det något annat?
Det blir väl dels en form av gemensamt bedrägeri mot slutkund. Där uppblåsta fakturor används för att skinna konsumenten, samtidigt som de delar på förtjänsten under bordet.

Tyvärr lämnar lagstiftningen mot bluffakturor och liknande bedrägerier mycket att önska, och den bedrägliga gärninsgpersonerma tillåts fortsätta mer eller mindre helt utan konsekvenser. :(
 
L långtjock skrev:
Hur kan det vara i smyg om det tas upp i redovisningen och köpare och säljare är överens om upplägget?
Därför att säljaren i vårt fall normalt inte säljer produkterna. Han erbjuder sin rabatt med ett litet påslag till kunden. Han säljer inte bara elkablar, flytspackel eller bräder utan en installation, badrumsrenovering eller ett garage.
Att då ta ut ett pris som han vet han får 25% extrarabatt=provision=kick-back borde man stoppa på laglig väg.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.