J Jan Young skrev:
Vi rekommenderar att man startar disk och tvätt innan man går och lägger sig.
Synd att försäkringsbolagen rekommenderar att man kör maskinerna när man är vaken.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Vi rekommenderar att man startar disk och tvätt innan man går och lägger sig.
Vilka "Vi" rekommenderar det?
 
J Jan Young skrev:
Tvätt- och disktiderna är längre idag p.g.a. lagstiftning om energiförbrukning. En tvätt kan ta nästan 6 timmar och en disk 3-4 timmar.
Vi rekommenderar att man startar disk och tvätt innan man går och lägger sig. Är man öppen för förändringar är det är oftast en enkel inställning hos brukaren att planera för eller lägga om sina vanor lite, speciellt vid timdebitering.

Rekommenderar inte timdebitering till villor, utan någon typ av energilager.


Generellt vid laddning av olika typer av energilager har vi systemstyrningar där det oftast laddas under natten.
Varför rekommenderar ni inte timdebitering för villor?
Det är ju det "mest" faktiska kostnaden för el vi har, i andra fall betalar man ju en premie för att få en rörlig eller fast kostnad.
Nu vet jag inte om vi är representativa på bygga hus, men i tråden för timdebitering så verkar det som de flesta har lägre eller samma kostnad för elen då de har timdebitering, även de som "lever som vanligt".
Jag personligen har flera fastigheter och samtliga timdebitering, jag lever och agerar precis som tidigare men har med timdebitering oftast något lägre än genomsnittligt rörligt pris.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
useless useless skrev:
Synd att försäkringsbolagen rekommenderar att man kör maskinerna när man är vaken.
Förra köket så hade diskmaskinen utsug fettat igen så slangen lossnade av trycket... Vist stängde den av sig med felkod men ca 5 liter vatten som sakta lettade sig ut, hade skydd under och därmed såg man de börja rinna. Hade man sovit hade man vaknat med ett vattenskadat köksgolv...

Tvättmaskin i badrum borde ju vara OK, men har även sett tvättmaskiner börja brinna...(äldre)...
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Det där är ett stort problem i fastigheter med moderna snålspolande maskiner, toaletter etc. Mycket och varmt vatten eller mycket kemikalier, vette fasiken vad som är bäst. Fick själv problem med ett helt nytt eget avlopp på landet. Fick spola avloppet, sen ställde jag upp den nya toan till maxspolning vad man än trycker på.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Synd att försäkringsbolagen rekommenderar att man kör maskinerna när man är vaken.
Detta ligger det ju faktiskt lite i. Jag försöker alltid köra i all fall diskmaskinen när jag är vaken sedan en diskmaskin paja för mig och dränkt hela bjälklaget under så det rann ner i källaren. Det gick åt rätt mycket energi att torka ur bjälklag och kök efter det kan jag säga.
 
Jag har svårt att se hur jag kan föra talan för mina grannar vars hus är lika gamla som mitt eller 30 år yngre? Men av de tio husen vi tittade på innan vi köpte detta så var det faktiskt ett som hade tvättstuga, nu när jag tänker efter. Det som är normen där jag har varit är att man tvättar i badrummet eller i groventrén där sådan finns.
Nu kan ju en förklaring vara att vi huvudsakligen tittade på hus utan källare och därför inte har yta till övers? Men jag tycker mig kunna se att även du Jan gör en hel del generalisering här i tråden.
 
Klart det skulle gå att stiga upp tidigare och hänga tvätt, blir elen tillräckligt dyr all vaken tid så kan det övervägas, men brand och vattenskaderisk gör att jag helst inte lägger mig 2 våningar upp och sover medan jag tvättar.

Jag har funderat på solceller och sett de idag säljs med energilager, men jag är tveksam om jag, i samma hus som jag bor, vill ha ett batteri som står och laddar. Jag väntar nog till bilen kan agera energilager och låter den stå själv ute på gården. :)

Ett gammalt hus är ett energilager i sig då många material är massiva, det gör att man behåller mycket värme. Att värma vatten och element när elen är billig och kanske ladda några kakelugnar (mina är tyvärr utrivna) när man kommer hem från jobbet, eller under dagen om man jobbar hemma... Det är att lagra värmeenergi. Utan dyra batterier.

Jag har också ställt upp toaletterna på max och ber att ingen använder snålknappen (om man har fyllt med något annat än vätska).

Mycket av det som ska spara energi slösar med andra resurser senare, i form av renovering, skrotning etc. Det viktiga är att tänka hela kretsloppet över lång tid. Inte glömma tillverkning, skrotning, rivning, renovering och livslängd. Utan räkna med alla dessa faktorer. Ett superhus med jätteavancerade system och maskiner som måste bytas och renoveras efter 7 år och där det är fuktskador och dyrt att renovera... tror jag inte alls är billigt sett över ett sekel.
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
S
G guggen skrev:
Varför rekommenderar ni inte timdebitering för villor?
Det är ju det "mest" faktiska kostnaden för el vi har, i andra fall betalar man ju en premie för att få en rörlig eller fast kostnad.
Nu vet jag inte om vi är representativa på bygga hus, men i tråden för timdebitering så verkar det som de flesta har lägre eller samma kostnad för elen då de har timdebitering, även de som "lever som vanligt".
Jag personligen har flera fastigheter och samtliga timdebitering, jag lever och agerar precis som tidigare men har med timdebitering oftast något lägre än genomsnittligt rörligt pris.
Ser du det på lång sikt, 10 år är det kanske vettigt. Vi anser att något typ av lager är vettigast i kombination, hur vi.än räknar på det kommer vi till den slusatsen

Ser du det på kort sikt som i vintras är det snömos.
Det var i vintras en del på marginalen som fick lämna sina hem.
 
J Jan Young skrev:
S

Ser du det på lång sikt, 10 år är det kanske vettigt. Vi anser att något typ av lager är vettigast i kombination, hur vi.än räknar på det kommer vi till den slusatsen

Ser du det på kort sikt som i vintras är det snömos.
Det var i vintras en del på marginalen som fick lämna sina hem.
Nu skriver du "vi" igen, representerar du dej själv eller nått företag/organisation när du skriver på Byggahus.se?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
useless useless skrev:
Synd att försäkringsbolagen rekommenderar att man kör maskinerna när man är vaken.
Tex Miele har sedan många år automatisk avstängning vid ev. läckage.

En dylik vitvara bör placeras i rum med tätt golv med avtätning uppåt väggen och med golvbrunn och fall.
 
VidarH VidarH skrev:
Jag har svårt att se hur jag kan föra talan för mina grannar vars hus är lika gamla som mitt eller 30 år yngre? Men av de tio husen vi tittade på innan vi köpte detta så var det faktiskt ett som hade tvättstuga, nu när jag tänker efter. Det som är normen där jag har varit är att man tvättar i badrummet eller i groventrén där sådan finns.
Nu kan ju en förklaring vara att vi huvudsakligen tittade på hus utan källare och därför inte har yta till övers? Men jag tycker mig kunna se att även du Jan gör en hel del generalisering här i tråden.
Det stämmer jag generaliserar. Också märklig ordning i Sverige att man rent hygieniskt sett utan reflektion accepterar att hantera sin rena tvätt i sitt toarum. Detta har inte riktigt med ämnet att göra, men bidrar givetvis till den begränsade ytan för byket.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vårt hus från -69 hade en tvättstuga på 5,5m^2 samt 3 meter bort ett mangelrum på 15 m^2. Men mangelrummet hade ingen frånluft utan bara en tilluftsventil.

Numera har vi en tvättstuga på 12 m^2, där vi har åtta 2,7 m långa stänger för att hänga tvätt på samt avfuktare, har även torktumlare.

Med tre barn/ungdomar så har tvättmaskin, torktumlare gått mycket, hänger den tvätt som inte kan torktumlas.
 
J Jan Young skrev:
S

Ser du det på lång sikt, 10 år är det kanske vettigt. Vi anser att något typ av lager är vettigast i kombination, hur vi.än räknar på det kommer vi till den slusatsen

Ser du det på kort sikt som i vintras är det snömos.
Det var i vintras en del på marginalen som fick lämna sina hem.
I vintras var det väl som nu, dvs mer fördelaktigt eller åtminstone lika med timdebitering än rörligt?
Det vanliga rörliga priset speglar ju en normal användning över en period plus att man normalt betalar en premie.
Att jämföra med fast pris går knappast då det för en gång skull var en lottvinst för de som hade bundit med långa avtal.
Så jag undrar verkligen om ni har annan data?
 
G guggen skrev:
I vintras var det väl som nu, dvs mer fördelaktigt eller åtminstone lika med timdebitering än rörligt?
Det vanliga rörliga priset speglar ju en normal användning över en period plus att man normalt betalar en premie.
Att jämföra med fast pris går knappast då det för en gång skull var en lottvinst för de som hade bundit med långa avtal.
Så jag undrar verkligen om ni har annan data?
Ja det har vi. I SE var priset/h skyhögt i vissa elintensiva perioder som vida översteg månadspriset. För de flesta innebar det skyhöga räkningar. Men ser man på en 10 årsperiod så stämmer det att spot är billigast. Men knappast framöver.
Men har otroligt svårt att begripa hur era politiker tänker. De personer som själva försätter sig i en situation med tex spot och vips har 13000 kr i elräkning en månad.
Dessa är det synd om och de kompenseras med 6000 kr. Helt tokigt. Men schysst att alla andra villaägare också får 6000 kr. Valfläsk?

Ni har full ROT på solceller inkl installation. Dessutom 50% på energilager i skatteavdrag direkt på fakturan. Strax kan ni frekvensutjämna via lagren också och få bra betalt för det. Ändå i Alingsås, Floda och Gbg när jag var där nyligen är det mkt få villor som har solceller. Obegripligt?
Jag var och gjorde ett jobb om fjärrvärmeoptimering i ett område som heter Änggården. I områden omkring utan fjärrvärme såg jag knappt ett enda hus med solceller, Märkligt.
Från flygplanet såg man bra, samma där mkt få hus med solceller.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.