Det jag tycker är värt att nämna är att många gamla fina "kulturhus" med 1+1 fönster och timmerväggar har relativt bra energivärden. Att isolera lite extra på vindsplan och sätta in bergvärme kan spara mycket utan att fördärva huset. Att byta till plastfönster, tillägsisolera och göra massor av förändringar förstör kulturvärdet och sparar troligen inte heller speciellt mycket pengar. Det krävs att "energikonsulter" har en pragmatisk syn på sitt jobb och förstår att målet inte alltid är att sänka elräkningen utan att det viktiga är att över tid få ett hållbart samhälle som bygger på ett hållbart sätt. Ett hus som stått i 100-200 år och är byggt i prima virke som med bergvärme och nya tätningslister har 20% högre energiförbrukning än ett helt nytt hus är helt OK. Och för planeten är troligen det bästa att detta hus står relativt orört i ett par hundra år till. Förslaget att sätta på sig en extra tröja och ett par tofflor ovan är bättre än att tilläggsisolera. Om man inte tycker det är en bra ide så är det bättre att den personen bygger ett nytt hus och låter någon som kan anpassa sig till att bo i ett gammalt hus bo där. Med det sagt, jag har inte upplevt någon större komfortskillnad i de gamla hus jag bott i. Inte heller har de varit speciellt dyra. Jag tror detta var en myt som skapades när folk eldade i kakelugnar och kanske ställde in elelement i sina gamla hus och sen jämförde med sina bekanta i en nybyggd 70-talsvilla.

Alla pooler och spabad som byggs ger nog mycket mycket värre avtryck än gamla hus. Har man dåligt miljösamvete för att bo i gammalt hus kan man skippa thailandsresan, köra liten elbil istället för stor dieselSUV, skippa pool och spabad, sänka tempen 2 grader och göra massor av andra saker som betyder mer än att byta till plastfönster...
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 10 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Varför skulle det passa bättre i södra Europa?
Är du intresserad av hur det kommer sig att man bygger husen annorlunda i varmare klimat och på annat sätt i Spanien eller i Hellas tex jfrt med Norden så kolla hellre på internet istället

energibesparningar i denna tråd helst
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ämnet för tråden är "Hur sparar ni på el(-) och värmekostnader?".
Om det är kostnaderna som är i fokus är svaret enkelt. Jag har varit inne och tittat på Svenska Kraftnäts Kontrollrummet under en period nu...
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
...och slutsatsen är uppenbar:
Flytta till Nordnorge och värm huset med direktverkande el! Tilläggsisolera och byta till energibesparande fönster är onödigt att krabba med, elen är ändå nästan gratis där.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Är du intresserad av hur det kommer sig att man bygger husen annorlunda i varmare klimat och på annat sätt i Spanien eller i Hellas tex jfrt med Norden så kolla hellre på internet istället

energibesparningar i denna tråd helst
Nu råkar jag veta hur man bygger hus både i sverige och tex Spanien. Utöver att jag har ett stenhus i Spanien. Även där, precis som här byggde man med hög kvalitet för länge sedan, men har byggt mkt dåligt (billigt) de senaste 50-60 åren. Det jag motsätter mig är dit påstående att enstegade fasader på något sätt skulle vara bra. Det är aldrig bra.
 
G guggen skrev:
Nu råkar jag veta hur man bygger hus både i sverige och tex Spanien. Utöver att jag har ett stenhus i Spanien. Även där, precis som här byggde man med hög kvalitet för länge sedan, men har byggt mkt dåligt (billigt) de senaste 50-60 åren. Det jag motsätter mig är dit påstående att enstegade fasader på något sätt skulle vara bra. Det är aldrig bra.
Läskunnig?
Det är du som skriver att jag har skrivit att de är bra. Jag har inte skrivit att de är bra. Jag har skrivit att de passar bättre i södra Europa. (Eller kanske mindre dåligt, hur man nu ser på det)
 
J Jan Young skrev:
Läskunnig?
Det är du som skriver att jag har skrivit att de är bra. Jag har inte skrivit att de är bra. Jag har skrivit att de passar bättre i södra Europa. (Eller kanske mindre dåligt, hur man nu ser på det)
Precis så skrev du, att det passar bättre i södra Europa, varför då? Jag tänker att du som energikonsult bör vara väl bevandrad i byggteknik då det är en fundamental del i ett hus totala energikostnad. Att man ser på helheten mer än att ev spara en kvarts kilowatt genom att förkorta livslängden på en diskmaskin?
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Det var väl tänkt så, men i Sverige står det för China Export numera
Nej
 
G guggen skrev:
Precis så skrev du, att det passar bättre i södra Europa, varför då? Jag tänker att du som energikonsult bör vara väl bevandrad i byggteknik då det är en fundamental del i ett hus totala energikostnad. Att man ser på helheten mer än att ev spara en kvarts kilowatt genom att förkorta livslängden på en diskmaskin?
Detta är en en billig teknik som används i många områden med helt annat klimat än vad vi har i Norden.
Jag kan anta men är inte säker på varför det passar bättre där?

Ta och gör en check själv nörda in om du är intresserad.
 
J Jan Young skrev:
Detta är en en billig teknik som används i många områden med helt annat klimat än vad vi har i Norden.
Jag kan anta men är inte säker på varför det passar bättre där?

Ta och gör en check själv nörda in om du är intresserad.
Varför skulle jag det? Det finns inget positivt med moderna enstegstätade hus, det är kortsiktigt och billigt.
Det var ditt påstående, att det passa bra i södra Europa. Vilket jag antar kan härledas till bristande kunskaper i byggteknik.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Detta är en en billig teknik som används i många områden med helt annat klimat än vad vi har i Norden.
Jag kan anta men är inte säker på varför det passar bättre där?

Ta och gör en check själv nörda in om du är intresserad.
Om du läste den länken som jag skickade så hade dom enstegs tätade fasader i USA och la ner det innan det blev poppis i Sverige.
Fanns en anledning till det, trots deras klimat så fick dom också problem förr eller senare precis som här.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Om du läste den länken som jag skickade så hade dom enstegs tätade fasader i USA och la ner det innan det blev poppis i Sverige.
Fanns en anledning till det, trots deras klimat så fick dom också problem förr eller senare precis som här.
"deras klimat"???
USA har både kallare klimat och varmare klimat än Norden.
 
G guggen skrev:
Varför skulle jag det? Det finns inget positivt med moderna enstegstätade hus, det är kortsiktigt och billigt.
Det var ditt påstående, att det passa bra i södra Europa. Vilket jag antar kan härledas till bristande kunskaper i byggteknik.
Jag ser själv med lite sökande att tekniken fungerar väl om förutsättningarna är de rätta. Bl.a. klimat. Massor av länder använder tekniken. Sök på internet själv.

Stämmer att jag inte har kunskapen själv i området och kan inte uttala mig mer om detta. Sök själv på EIFS. Tydligen finns syntetisk och traditionell samt massor av andra varianter. Verkar som att att man inte kan dra allt över samma kam som du och andra gör här (även jag innan). Allt blir mer komplext ju mer man sätter sig in. Nörda gärna in er på egen hand om ni vill, men inte i min tråd mer, tack.

Släpper detta nu. Vi återgår nu till ämnet.
 
richardtenggren
Lillebror, det är inte din tråd bara för att du startat den :)
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Torkade tvätten ute idag :cool:.

Ölen var lite varm också för jag har inte dragit igång kylskåpet i Garaget.
 
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.