98 925 läst · 1 261 svar
99k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Batterierna har visat sig hålla längre än du insinuerar, vi köpte en 3 år gammal Zoe som går 20-30 mil på en laddning i verklig körning. Med lossköpt batteri, 3 år/3000 mil gammal, 2 år garanti kvar på bilen och 5 på batteriet kostade den ~180, de var billigare innan Ukraina.
Men jag kan erkänna att det var mer miljöaspekten än ekonomin som styrde.
Men jag kan erkänna att det var mer miljöaspekten än ekonomin som styrde.
Här är en lantis. Har en gård och flera maskiner. Kör diesel på dessa. I familjen har vi i pincip alltid kört 4wd dieseldrivna bilar.
I vintras köpte vi en elbil för att testa. Det absolut enda jag ångrar är att vi inte köpte en tidigare nu med facit i hand.
Ser att många tror att åka runt i en bensinbil är det enda rätta 2022. Jag trodde likadant om diesel.
Jag orkar inte dra alla argument. Eftersom de flesta här verkar så negativt inställda så misstänker jag att det kanske inte spelar så stor roll vad man skriver.
Men 8 års garantier på batterier/ 16k mil minst. Går för knappa 2 kr milen. En beg bra elbil från 2019 kostar inte mer än en beg passat fram samma år.
Jag tror många är rädda för att testa helt enkelt. Massvis med fördomar som späds på av andra med kanske liten plånbok. Själva körupplevelsen är helt otrolig. De går otroligt bra. Kommer inte att gå tillbaka till 2 fossilbilar. Aldrig.
För att spara el så kan man investera i solceller. Tilläggsisolera huset. Har man en elvattenberedare så kan man byta ut den mot en med värmepumpsfunktion. Drar knappt 1/5 av en vanlig.
I vintras köpte vi en elbil för att testa. Det absolut enda jag ångrar är att vi inte köpte en tidigare nu med facit i hand.
Ser att många tror att åka runt i en bensinbil är det enda rätta 2022. Jag trodde likadant om diesel.
Jag orkar inte dra alla argument. Eftersom de flesta här verkar så negativt inställda så misstänker jag att det kanske inte spelar så stor roll vad man skriver.
Men 8 års garantier på batterier/ 16k mil minst. Går för knappa 2 kr milen. En beg bra elbil från 2019 kostar inte mer än en beg passat fram samma år.
Jag tror många är rädda för att testa helt enkelt. Massvis med fördomar som späds på av andra med kanske liten plånbok. Själva körupplevelsen är helt otrolig. De går otroligt bra. Kommer inte att gå tillbaka till 2 fossilbilar. Aldrig.
För att spara el så kan man investera i solceller. Tilläggsisolera huset. Har man en elvattenberedare så kan man byta ut den mot en med värmepumpsfunktion. Drar knappt 1/5 av en vanlig.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 965 inlägg
Vilken värmepump har COP på 5 om du skall upp i varmvattentempersturer på 55-60 grader?S Snicklas skrev:Här är en lantis. Har en gård och flera maskiner. Kör diesel på dessa. I familjen har vi i pincip alltid kört 4wd dieseldrivna bilar.
I vintras köpte vi en elbil för att testa. Det absolut enda jag ångrar är att vi inte köpte en tidigare nu med facit i hand.
Ser att många tror att åka runt i en bensinbil är det enda rätta 2022. Jag trodde likadant om diesel.
Jag orkar inte dra alla argument. Eftersom de flesta här verkar så negativt inställda så misstänker jag att det kanske inte spelar så stor roll vad man skriver.
Men 8 års garantier på batterier/ 16k mil minst. Går för knappa 2 kr milen. En beg bra elbil från 2019 kostar inte mer än en beg passat fram samma år.
Jag tror många är rädda för att testa helt enkelt. Massvis med fördomar som späds på av andra med kanske liten plånbok. Själva körupplevelsen är helt otrolig. De går otroligt bra. Kommer inte att gå tillbaka till 2 fossilbilar. Aldrig.
För att spara el så kan man investera i solceller. Tilläggsisolera huset. Har man en elvattenberedare så kan man byta ut den mot en med värmepumpsfunktion. Drar knappt 1/5 av en vanlig.
Jag skulle gärna en extra bil som drivs av el, men glöm att jag skulle välja en Renault Zoe när det står en bekväm A6:a bredvid. Nu behöver jag inte nödvändigtvis ha något litet, men då är nästa problem tillgängligheten. Sist jag frågade var det minst åtta månaders leveranstid på en elbil.J JohanLun skrev:
De flesta gillar att tala för sin sak och speciellt sina bil-val.S Snicklas skrev:Här är en lantis. Har en gård och flera maskiner. Kör diesel på dessa. I familjen har vi i pincip alltid kört 4wd dieseldrivna bilar.
I vintras köpte vi en elbil för att testa. Det absolut enda jag ångrar är att vi inte köpte en tidigare nu med facit i hand.
Ser att många tror att åka runt i en bensinbil är det enda rätta 2022. Jag trodde likadant om diesel.
Jag orkar inte dra alla argument. Eftersom de flesta här verkar så negativt inställda så misstänker jag att det kanske inte spelar så stor roll vad man skriver.
Men 8 års garantier på batterier/ 16k mil minst. Går för knappa 2 kr milen. En beg bra elbil från 2019 kostar inte mer än en beg passat fram samma år.
Jag tror många är rädda för att testa helt enkelt. Massvis med fördomar som späds på av andra med kanske liten plånbok. Själva körupplevelsen är helt otrolig. De går otroligt bra. Kommer inte att gå tillbaka till 2 fossilbilar. Aldrig.
För att spara el så kan man investera i solceller. Tilläggsisolera huset. Har man en elvattenberedare så kan man byta ut den mot en med värmepumpsfunktion. Drar knappt 1/5 av en vanlig.
En el-bil förbrukar 2 kWh/mil och det går inte att få el så billigt att det kostar 2 kr/mil. (kanske någon har turen att ligga kvar på fast pris på 40 öre något år till, men sedan är det stopp).
Sedan behöver man räkna. Liksom i mitt exempel ovan.
Detta är en tråd som handlar om att spara energi och kostnader.
Det är väldigt stora investeringar som behövs för att kunna köra el-bil.
Du Snicklas gillar uppenbarligen att skriva för din sak. Men du har missat att få med det väsentliga här i min tråd och det det är kostnadsredovisningen om du vill tala för din sak. Ok?
Kostnadsredovisning för vad?J Jan Young skrev:De flesta gillar att tala för sin sak och speciellt sina bil-val.
En el-bil förbrukar 2 kWh/mil och det går inte att få el så billigt att det kostar 2 kr/mil. (kanske någon har turen att ligga kvar på fast pris på 40 öre något år till, men sedan är det stopp).
Sedan behöver man räkna. Liksom i mitt exempel ovan.
Detta är en tråd som handlar om att spara energi och kostnader.
Det är väldigt stora investeringar som behövs för att kunna köra el-bil.
Du Snicklas gillar uppenbarligen att skriva för din sak. Men du har missat att få med det väsentliga här i min tråd och det det är kostnadsredovisningen om du vill tala för din sak. Ok?
Jämföra vad mot vad?
Finns ju hur mkt som helst att jämföra mot.
Jag har en elbil i samma prisklass som en hygglig premiumbil. En sådan 4wd drar närmare litern kortare turer iaf. Kostnad 27 spänn milen.
Elbilen drar knappa 1.5 kw / milen. Betalar 80 öre kw + vattenfalls avgifter innan mina solceller kommer upp. Vilket de gör i skrivande stund.
Tack o hej
Miljöaspekten styrde! Då är det en helt annan sak.J JohanLun skrev:Batterierna har visat sig hålla längre än du insinuerar, vi köpte en 3 år gammal Zoe som går 20-30 mil på en laddning i verklig körning. Med lossköpt batteri, 3 år/3000 mil gammal, 2 år garanti kvar på bilen och 5 på batteriet kostade den ~180, de var billigare innan Ukraina.
Men jag kan erkänna att det var mer miljöaspekten än ekonomin som styrde.
Det skulle vara intressant att få reda på vad som menas med att miljöaskekten styrde och hur du räknar på det? Hur vet du att det är bättre för miljön, ditt val av bil jfrt med ICE -bil? Detta frångår trådens rubrik. Så skicka gärna ett PM.
Annars var det en rätt dyrköpt affär, denna bil.
Vi kan släppa det om du vill.S Snicklas skrev:Kostnadsredovisning för vad?
Jämföra vad mot vad?
Finns ju hur mkt som helst att jämföra mot.
Jag har en elbil i samma prisklass som en hygglig premiumbil. En sådan 4wd drar närmare litern kortare turer iaf. Kostnad 27 spänn milen.
Elbilen drar knappa 1.5 kw / milen. Betalar 80 öre kw + vattenfalls avgifter innan mina solceller kommer upp. Vilket de gör i skrivande stund.
Tack o hej
Jag menar annars total kostnad sett över tiden du har el-bilen jämfört med en ICE-bil.
4wd och 27 kr säger ingenting alls. Det kan ju vara en äldre bil utan värdemiskning. Då spelar det knappt någon roll för totalkostnaderna om man behöver tanka diesel.
Är el-bilen också 4wd? Eller inte?
Du behöver jämföra liknande egenskaper också.
Det är väl helt OT i den här tråden?J Jan Young skrev:Är tillbaka efter mkt jobbande. Projektering för laddare till el-bilar . För få använder för att det skall gå runt.
Veckans enegispartips är att avvakta med el-bil. Såvida man inte är den perfekta nischkunden, 5% av bilisterna kvalar in där. Har med körstäcka och mönster att göra.
Det är dyra investeringar för att kunna köra för 2 kWh/mil.
Jag går inte in i detalj här. Men räkna gärna själv på en bättre beg. ICE-bil och jämför.
Man måste nog köra rätt långa sträckor för att det ska löna sig med elbil i dagsläget. Finns helt enkelt inte tillräckligt många gamla och billiga elbilar ännu.
Vi har kört en gammal Ford sen 2007, och när vi räknade på totalkostnaden för ett tag sen kom vi fram till att den har kostat oss runt en tusenlapp i månaden. Och då har vi tagit med allt – service/reparationer, skatt, försäkring, däck, däckbyten, bensin, besiktning, o.s.v.
Skulle behöva köra abnorma sträckor för att komma upp i samma totalkostnad som man har för en elbil. Särskilt när man tar värdeminskningen i beaktande. Vår gamla häck är värd ungefär vad vi betalade för 15 år sen...
Och nu när den har uppnått veteranstatus blir kalkylen ännu bättre, plus att man inte behöver bry sig om sånt som miljözoner.
Vi har kört en gammal Ford sen 2007, och när vi räknade på totalkostnaden för ett tag sen kom vi fram till att den har kostat oss runt en tusenlapp i månaden. Och då har vi tagit med allt – service/reparationer, skatt, försäkring, däck, däckbyten, bensin, besiktning, o.s.v.
Skulle behöva köra abnorma sträckor för att komma upp i samma totalkostnad som man har för en elbil. Särskilt när man tar värdeminskningen i beaktande. Vår gamla häck är värd ungefär vad vi betalade för 15 år sen...
Och nu när den har uppnått veteranstatus blir kalkylen ännu bättre, plus att man inte behöver bry sig om sånt som miljözoner.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 142 inlägg
Känns som att många egentligen inte jämför elbil med ICE-bil utan gammal bil med ny bil och kommer fram till att det är billigare att köra en 15 år gammal bil med noll i värdeminskning än en ny bil. Det har inte mycket med el vs bensin/diesel...
Jo. det har det, eftersom:Fairlane skrev:
Det kommer att dröja ett bra tag innan man kan jämföra elbilar med bensin/dieselbilar på ett rättvisande sätt.
Sammanfattar här som flera anser att det inte lönar sig med el-bil för de flesta.
De som slår på trumman för el-bil har svårt att presentera uträkningar.
Men visst går man på miljöspåret så är det en annan sak. Men vad är det sparar på miljön med el-bil? Hur tänker de? Utöver smog lokalt i storstäder
De som slår på trumman för el-bil har svårt att presentera uträkningar.
Men visst går man på miljöspåret så är det en annan sak. Men vad är det sparar på miljön med el-bil? Hur tänker de? Utöver smog lokalt i storstäder
För att svara på trådens ursprungliga fråga så sparar vi inte el utan bara pengar genom att flytta förbrukningen till billigare timmar. Vår snittkostnad har legat ungefär 25% under kollektivets de senaste månaderna, uppskattar jag. Är svårare att göra på vintern eftersom vår värmepump är dimensionerad på gammalt vis som var vettigt på den tiden elpriset var stabilt