Om man vid bodelning struntar i att redovisa alla sina konton och inte har några som helst problem med att ljuga under ed, är det möjligt att spåra pengarna då?
 
  • Gilla
  • Arg
Aleks12 och 2 till
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
Om man vid bodelning struntar i att redovisa alla sina konton och inte har några som helst problem med att ljuga under ed, är det möjligt att spåra pengarna då?
Domstol eller polis kan begära fram kontoutdrag mm.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I vilket skede skulle det ske isf?
 
P Mattiaz skrev:
I vilket skede skulle det ske isf?
Har du klandrat bodelningen till tingsrätten eller var i tiden ligger ärendet?
 
Det gäller inte mig. Det gäller en bekant. Maken kommer göra allt för att undanhålla så mycket som möjligt.
 
P Mattiaz skrev:
Det gäller inte mig. Det gäller en bekant. Maken kommer göra allt för att undanhålla så mycket som möjligt.
Lawyer up!
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Arg
ylven och 18 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
...eller ännu bättre, säg åt din kompis att begära bodelningsförrättare hos tingsrätten. En sådan har närmast diktatorisk makt. Dock måste de föredetta makarna betala hens arvode.
[länk]
Vad kostar en sån mellan tummen och pekfingret? Det kanske är en minus affär om boet inte har så stort ekonomiskt värde.
 
  • Gilla
  • Ledsen
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Vilka mandat och resurser har en bodelningsförättare?
 
  • Älska
  • Gilla
Gunnar Malmqvist och 1 till
  • Laddar…
En bodelningsförrättare är oftast en jurist eller advokat som får sitt uppdrag av tingsrätten. Hen tar väl gängse advokatarvode, verkar det som.

Mer info om hur en sådan bodelning går till, och vad bodelningsförrättaren gör, står i länken jag postade, om du klickar vidare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har genomgått skilsmässa med bodelningsförrättare.

Parterna delar arvodet 50/50, minns inte på kronan, men det handlade om runt 10.000:- var för en genomsnittlig Svensson skilsmässa. För 5år sen.

Jag upplevde inte att bodelningsförrättaren gjorde ett skit för att vara helt ärlig, men han lyckades iaf få oss i mål. Problemet i mitt fall var att min motpart helt vägrade medverka i processen, hon var i nån form av chock och hade led av någon form av psykisk ohälsa.....

Jag hade en del kapital i form av pensionssparande, fondsparande och kontant, handen på hjärtat så redovisade jag allt när jag ombads göra så, men jag upplevde aldrig att det skulle varit några som helst problem att "glömma" nått konto här o där..... De uppgifter som togs upp i bodelningen och lottläggningen var de som jag försedde bodelningsförrättaren med.
Mycket tid lades på bla problematiken hur en halvgammal och renoverad entusiastbil skulle värderas.

Det jag tog med mig från den total upplevelsen är att hela processen är rena rama vilda western, totalt kaos som inte är uppstyrt av någon eller något, den som vill kan förhala det hela med år......

Att vi efter detta gick en vända till hos tinget för att reda ut allt kring barnen är en historia för sig.....
 
  • Ledsen
  • Gilla
ylven och 16 till
  • Laddar…
Jag förstår ju att det är en sak om man inte är överens men allt ligger på bordet sas. Men det är inte fallet här.
Det får nog bli en jurist som får titta på problematiken.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jag har genomgått skilsmässa med bodelningsförrättare.

Parterna delar arvodet 50/50, minns inte på kronan, men det handlade om runt 10.000:- var för en genomsnittlig Svensson skilsmässa. För 5år sen.

Jag upplevde inte att bodelningsförrättaren gjorde ett skit för att vara helt ärlig, men han lyckades iaf få oss i mål. Problemet i mitt fall var att min motpart helt vägrade medverka i processen, hon var i nån form av chock och hade led av någon form av psykisk ohälsa.....

Jag hade en del kapital i form av pensionssparande, fondsparande och kontant, handen på hjärtat så redovisade jag allt när jag ombads göra så, men jag upplevde aldrig att det skulle varit några som helst problem att "glömma" nått konto här o där..... De uppgifter som togs upp i bodelningen och lottläggningen var de som jag försedde bodelningsförrättaren med.
Mycket tid lades på bla problematiken hur en halvgammal och renoverad entusiastbil skulle värderas.

Det jag tog med mig från den total upplevelsen är att hela processen är rena rama vilda western, totalt kaos som inte är uppstyrt av någon eller något, den som vill kan förhala det hela med år......

Att vi efter detta gick en vända till hos tinget för att reda ut allt kring barnen är en historia för sig.....
Oj det var billigt, 10k för en jurist brukar bara vara inläsnings kostnaderna.
Jag antar att det inte förekommit någon tvist gällande er bodelningen?

Mitt råd är att hålla adv så långt ifrån sig som möjligt och försöka lösa bodelningen utan dessa blodsugande penning vampyrer.

Jag vet inte vad summan är ni tvistar om men är det inte en större summa så blir det en förlust för er båda.

Någon av er måste ta en vuxenroll och försöka lösa situationen oavsett hur mycket det kostar i självkänsla och rättfärdighet.

Att ha rätt är inte detsamma som att få rätt inom juridiken.

Lycka till
 
  • Gilla
TT71 och 7 till
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
Jag förstår ju att det är en sak om man inte är överens men allt ligger på bordet sas. Men det är inte fallet här.
Det får nog bli en jurist som får titta på problematiken.
Om juristen skulle vara advokat så lär etiskt problem uppstå om advokat får veta att vissa tillgångar mörkas.
Advokat får inte ljuga.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
fsn och 9 till
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
Jag förstår ju att det är en sak om man inte är överens men allt ligger på bordet sas. Men det är inte fallet här.
Det får nog bli en jurist som får titta på problematiken.
Om det är så att ni i övrigt är överens skulle jag skippa att bråka om en eventuell summa på ett konto.
Är det 100k innebär det 50/50, om ni börjar tvista med varsitt ombud kommer ni inte ha dessa pengar att tvista om utan troligtvis kosta desto mer.
Om ni är överens finns det gratis mallar på nätet för att genomföra bodelningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.