Clarken37 skrev:
Stämmer. Dessa områden är extremt strikta med typ av hus som får uppföras.

Det sistnämnda skulle väl vara att marknaden dör igen. Är ju rätt många i mitt område som försökt det du säger men sett risken att hela insatsen är borta
Jag befann mig i en situation där jag som 12-åring skulle ta ett beslut om vilken glass jag skulle köpa, storstrut- godaste valet men inga pengar kvar, piggelin- också en glass och pengar kvar att köpa en till om jag tappar den.

Jag vet att det är något mer pengar inblandat i ett husköp men för din egen skull bör du inse att du måste välja😃.

Jag tror dock att du är äldre än 12 år, lycka till👏.
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Jag vill inte bo i Norra Ängby eller Tallkrogen just pga de orsaker du nämner. Det var bara exempel på hustyper.

Skulle aldrig låta mina döttrar hänga runt i Farsta C, Kista C, Huddinge C eller Vällingby Ckvällstid. Trygga Täby C däremot, inga problem.
Trygghet är ju verkligen subjektivt. Tallkrogen känns läskigt medans Täby är helt safe? Finns nog många som inte håller med :)
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
A
T Tomten11 skrev:
Jag tänker spontant: varför låsa sig i just Stockholm? Ute i landet finns det många otroligt fina hus i den stilen som inte behöver kosta mer än 2-3 miljoner. Du kan få en liten herrgård i mina hemtrakter för 5-6 miljoner.! Byta jobb kanske inte är så svårt? Barnen kan få en fin miljö på landet med en förskola/skola som inte är överbelastad...
Jobb, familj, vänner. Allt finns i Sthlm
 
C
Clarken37 skrev:
Helt enig. Skulle kunna tänka mig radhus. Här är sambon anti
Med din kravlista och kompromissvilja funderar jag på om inte bästa lösningen är att byta sambo? 🙄
 
  • Haha
  • Gilla
Skymag och 4 till
  • Laddar…
A
S Staffan-N skrev:
Trygghet är ju verkligen subjektivt. Tallkrogen känns läskigt medans Täby är helt safe? Finns nog många som inte håller med :)
Ja absolut. Fakta är dock att norrortskommunerna Täby, Vtuna, Åberga, Danderyd är helt utan sk utsatta områden. Det finns heller inget liknande i närliggande kranskommuner.

I Norra Ängby har du hela Råcksta, Grimsta, Hässelby Gård och Vällingby runt knuten och där är det stök.

Tallkrogen i sig är säkert bra men finns mycket runt knuten.

Bor du i Norrortskommunerna är det mest dramatiska som händer att någon mopedist kör lite för fort i princip. Det skjuts inte på mils avstånd. Sånt betalar jag gärna för
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
En annan aspekt är
M mrsnhp skrev:
Jag tar inte illa upp. Det är bara ni som förlorar på att inte våga granska och utmana era fördomar, som är det som skapar otryggheten.

Samtidigt pratar du om Norra Ängby som om Blackeberg skulle ha världens bästa rykte. Tallkrogen som du hade exemplet från ligger ett stenkast från höghus i t.ex. Bandhagen, och det ligger närmare Farsta C där folk blev skjutna häromåret än vad vi har till Visättra-Flemingsberg härifrån Stuvsta. (Inget fel på Farsta C egentligen, om man inte råkar vara en ängslig typ som blir rädd bara för att det finns höga hus inom synhåll.)

Men lycka till med er ”trygga” hundkoja!
En aspekt till. Att flytta till tex Huddinge skulle kosta oss runt 50k mer om året enkom pga den ökade kommunalskatten
 
Har själv väldigt svårt att bo i ett hus som jag inte trivs i. Jag gör det just nu och det påverkar absolut mitt mående, men inte så mycket att vi måste flytta omedelbart. Däremot håller jag koll på hemnet.

Om jag var ni så skulle jag ta bort årtal filtrering på hemnet och fokusera på pris och läge. Inte för att tvinga din sambo att ge upp sin dröm utan bara för att kunna jämföra olika objekt.

Jag har tidigare varit otroligt inriktad på sekelskifte. Högt i tak spröjsade fönster. Vem vill inte ha det?!

Men det finns vissa 60-70 tals villor som har riktigt häftiga arkitektoniska lösningar, marmorgolv i hall, snygga eldstäder, stora fina fönster och gedigna sällskapsytor. Det har alltså tagit år av att leta runt men nu fokuserar jag jag mer på att hitta hus som har ett wow än ett årtal. Se om ni kan mötas där?

Annars är mitt standardtips köp ett billigare boende i stan, lägenhet eller radhus och billig charmig sommarstuga på landet!
 
Finns en ganska enkel tumregel om man ska bo i Stockholmsområdet.

Norr om Slussen, öster om E4. Då slipper man de värsta dräggen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Kilrain Kilrain skrev:
Finns en ganska enkel tumregel om man ska bo i Stockholmsområdet.

Norr om Slussen, öster om E4. Då slipper man de värsta dräggen.
Ja med ett stort undantag. Hela Malmvägen som ligger vägg i vägg med Sollentuna C
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Om man har specifika krav så kan att utöka söktiden med göra det enklare.

För oss tog det 3-4 år med aktivt letande innan vi fann rätt.

Och förstår att det är en oerhörd frustation att konkurrera mot folk som inte ser riskerna utan är villiga att buda högre trots stora behov av renovering
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Jag vill inte bo i Norra Ängby eller Tallkrogen just pga de orsaker du nämner. Det var bara exempel på hustyper.

Skulle aldrig låta mina döttrar hänga runt i Farsta C, Kista C, Huddinge C eller Vällingby Ckvällstid. Trygga Täby C däremot, inga problem.
Det måste vara jobbigt att vara så ängslig jämt. Tänk på att du överför denna ängslighet på dina döttrar, och att det riskerar att begränsa deras liv.

Jag är uppvuxen i villa och är glad att jag har fått ”hänga” lite var jag vill med kompisar, gå ensam genom parker på natten trots att jag är tjej, åka nattbuss hem från stan, bo i Alby i några år som ung student m.m. så slipper jag känna mig ängslig så fort jag lämnar mitt kvarter.
 
  • Gilla
Anneli Törnros och 6 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Ja med ett stort undantag. Hela Malmvägen som ligger vägg i vägg med Sollentuna C
Även solen har sina fläckar.

Men ärligt talat är hela Sollentuna och Upplands Väsby suspekta, även delarna öster om E4. Lite som en karantänzon mellan idyllen i Norrort och smittohärdarna i Västerort. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Du ska inte bara vara orolig för att bli skjuten. Du ska även vara orolig för att grannens hus sprängs, vilket är sannolikare att du drabbas av. Alltså måste du kolla noga vilka som bor i området. Kriminella eller deras släktingar. Sedan råder du inte över vilka som flyttar in efter dig i grannskapet.

För att inte tala om risken för terrordåd i stora folksamlingar.

Eller så släpper du den här oron.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Sitter och funderar på vårt nästa husköp på marknaden.

Sambo är helt såld på äldre hus och vill på inga villkor bo i något annat än hus byggt senast 1930-tal. Klassisk villa av gammalt snitt helt enkelt. Jag tycker också gamla hus är vackra men inte livsnödvändigt vilket det är för sambon. Hela hennes psykiska välbefinnande står och faller i princip med att bo i gammalt vackert hus.

Problemet är att i Stockholm med omnejd i hyfsade områden så ligger dessa ungefär i linje med vår absoluta maxbudget. Maxar vi den så finns egentligen inget utrymme ÖHT för renoveringar. Det FINNS givetvis äldre hus i mycket bra skick som är väl omhändertagna, men då sticker de också iväg såtillvida att de är långt från vår budgetram.

Min sambo har inga problem med ett hus med massor av skavanker. Det har egentligen inte jag heller, så länge de är kosmetiska. Jag vägrar bo i ett hus där tex taket är ruttet utan pengar att fixa det, eller där vi har stora fuktskador utan att ha råd att åtgärda dem. De hus vi hittar som är inom vår budget har i regel flera av följande "fel";

* Något/några badrum med utgångna ytskick
* Fuktproblematik i grund
* Tak som är avksrivna
* Avlopp original
* Fönster original
* Självdrag
* Bomljud överallt i murad grund.
* Gamla avskrivna uppvärmningssystem

Överlag rekommendationer att ta in fackman för att se över flera punkter för åtgärder.

etc.

Skulle ni köpa ett hus enligt liknande standard med er absoluta maxbudget och noll möjlighet till renoveringsbudget? Observera att vi har små barn och krävande jobb och obefintliga möjligheter att själva stå och snickra, samt saknar en massa hantverkare i familjen etc. Allt vi ska göra kommer behöva köpas in.

Vi skulle inte ha några problem alls att hitta nybyggda hus (2010 och framåt) i områden vi tycker är relativt bra.

Äldre hus som är i bra skick inom vår budget innebär i princip att vi bosätter oss i skogen, med allt vad det innebär. Inga grannar barnen kan leka med, enorm pendlig och enormt mkt bilkörande.

För mig känns det som ett rent självmordsprojekt.
För några få futtiga miljoner kan ni få er drömvilla i toppskick relativt centralt i Nyköping, en dryg timme till Stockholm, inte så mycket längre än vad stockholmare kan ha till jobbet om de jobbar/bor på motsatta håll.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skymag
  • Laddar…
A
R Radhussemlan skrev:
För några få futtiga miljoner kan ni få er drömvilla i superskick relativt centralt i Nyköping, en dryg timme till Stockholm, inte så mycket längre än vad stockholmare kan ha till jobbet om de jobbar/bor på motsatta håll.
Inte en chans i helsike att du, dörr till dörr, tar dig från hus i Nyköping till adresser i innerstan på en timme. Speciellt inte rusning.

Sj-tåget tar 1 timme och 2 minuter mellan Sthlm C och Nyköping C. Du lär lätt ha 20 min till tågstationen ink buffert. Sen 20 min till från Sthlm C dit du ska. Du är snarare uppe på 2 timmar enkel resa än 1 timme.

Då har jag inte ens berört problematiken med att SJ tågen är ungefär lika pålitliga som Christer Pettersson var på systemet.

Folk ska alltid vara så sjukt överoptimistiska när det kommer till pendling.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.