A
H heimlaga skrev:
Jag anser att vi dels måste få en bättre kvalitetsmedvetenhet bland kunderna så det blir slut på otyget att beställa virke som virke.
Sedan måste vi få skogsbolagen att bry sig om kvaliteten och så måste vi minska mellanhändernas vinster. Någonting är fel när jag som skogsägare erbjuds 70 euro kubikmetern för förstaklassig granstock medan vilken usel lösväxt 2x5 tums planka som helst kostar 5 euro löpmetern det vill säga 800 euro kubikmetern.
Vilka mellanhänder?
sågverken säljer oftast endast till brädgårdar så är de dom du vill ge dig på eller?

Varför skulle industrin vara intresserad av något de inte har avsättning för?
 
A
H heimlaga skrev:
Händelsevis är jag delvis snickare och delvis timmerman till yrket. Allt från möbler och fönster till timmerhus till moderna regelstommar till träbåtar. Har en byggnadsingenjörsutbildning i bakfickan även om jag aldrig har arbetat med det. Har läst i stort sett lika mycket hållfasthetslära och träkonstruktion som en civilingenjör i Sverige.
Därmed anser jag att jag vet en del om sånt här.

Att det inte skulle gå att bygga eller snickra av tätvuxen tall är en ren myt. varifrån den kommer vet jag inte men jag misstänker de stora hyvleriernas och snickerifabrikernas marknadsföring. De kan nämligen inte hålla samma produktionshastighet med tätvuxen kådig fur eftersom kådan kladdar igen hyvelmaskinen. Därför hyvlar de helst frodvuxen ytved och man kan ju gissa att de vill marknadsföra sin undermåliga produkt som överlägsen. Fast det är bara min gissning.

I allmänhet är det mellan en halv och en meter i nedre ändan av kärnveden i rotstocken på gamla furor som är tjurig. Finns det mer tjur än en meter i rotändan är det något träd som har varit extremt vindpinat eller som har stått och lutat. Högre upp finns kärnvirke som är både rötbeständigt och extremt formstabilt och behagligt att arbeta med. Enda nackdelen är att man måste stanna hyvelmaskinen ibland och putsa bort kåda med denaturerad sprit på en trasselsudd.
Riktigt gamla furor kan bli kärnbundna det vill säga ytveden börjar skruva sig runt kärnan. De blir helt omöjliga att arbeta med. Det verkar ytterst sällan hända före 200-årsåldern.

Hållfasthetsmässigt är kärnved aningen skörare än ytved och har aningen lägre böjdraghållfasthet än ytved men tryckhållfastheten verkar å andra sidan vara bättre i kärnved än i ytved. De skillnaderna är obetydliga jämfört med hållfasthetsskillnaden mellan grovkvistigt lösvuxet och småkvistigt senvuxet.
Till en viss gräns. Extremt senvuxna tallar kan ha dålig hållfasthet i brist på näring. Då talar vi om årsringar som är så smala att man knappt ser dem ens med mycket god syn. Det finns ytterst få sådana tallar och de få som finns brukar växa på berghällar eller på stora stenar utan tillgång till ordentlig jord att sätta rötterna i.
Men du har ingen koll alls på vad industrin gör av virket eller varför.
Jag har jobbat med detta väldigt länge.
Och jag har god insyn i industrin.
Är skogsägare själv och jobbar åt skogsägare.
Tror du att de har ditt problem?
Nä för avsättning finns inte..
Tror du att byggbranschen har ditt problem?
näpp de bygger av gran till konstruktion.
Och de klarar av detta utan större problem med det virke de får..

Tänk så här också..
Den skog du köper som virke, när avverkades den?
När planterades den?
var den skött om den var ca 180 år gammal?
Varför finns det en skogsvårds lag som aktivt hindrar en skogsägare att avverka skog äldre än 120 år?
 
Redigerat:
M
Och här har vi nästa bransch som motarbetas, verkar bara vara genus och hållbarhetskonsulter som skall få finnas kvar!

Efter Cementa: Här är nästa bransch som sänks av miljötillstånden
Det är inte bara Cementa och gruvindustrin som hotas av tillståndsprocesser. Livsmedelssverige vittnar om ett problem som har eskalerat och som tvingar innovationer och företag i graven. ”Svårt att säga om det handlar om okunskap eller något slags aktivism, men vi ser en tydlig förändring”, säger branschchefen Wenche Hansen.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
A
M mnils skrev:
Och här har vi nästa bransch som motarbetas, verkar bara vara genus och hållbarhetskonsulter som skall få finnas kvar!

Efter Cementa: Här är nästa bransch som sänks av miljötillstånden
Det är inte bara Cementa och gruvindustrin som hotas av tillståndsprocesser. Livsmedelssverige vittnar om ett problem som har eskalerat och som tvingar innovationer och företag i graven. ”Svårt att säga om det handlar om okunskap eller något slags aktivism, men vi ser en tydlig förändring”, säger branschchefen Wenche Hansen.
Ja det är på många plan som myndigheter aktivt drivit en konstig linje..
gå tillbaka till 2013 så var det inte så här..
Och inte stod det vissa figurer och lekte ledare med skattebetalarnas pengar..
samt talade om för det betalande folket att det ska kosta att släppa ut..
När de själva lever av och på andra..
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M mnils skrev:
Och här har vi nästa bransch som motarbetas, verkar bara vara genus och hållbarhetskonsulter som skall få finnas kvar!

Efter Cementa: Här är nästa bransch som sänks av miljötillstånden
Det är inte bara Cementa och gruvindustrin som hotas av tillståndsprocesser. Livsmedelssverige vittnar om ett problem som har eskalerat och som tvingar innovationer och företag i graven. ”Svårt att säga om det handlar om okunskap eller något slags aktivism, men vi ser en tydlig förändring”, säger branschchefen Wenche Hansen.
Jag tycker detta citatet ur artikeln är extremt talande rörande ur svårt det är att få tillstånd:
– Företagen hade alla lämnat in sina ansökningar i tid och fick tillstånd i första instansen. Men under de år som de tog för dessa ärenden att komma upp till Mark- och miljööverdomstolen hade det hunnit komma nya tolkningar och tillämpningar av lagen vilket gjorde att deras ansökningar inte ansågs uppfylla utredningskraven.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Men vem ska du betala?
industrin?
skogsägarna?
Detta blir som ett mejeri och mjölkbönderna.
De får inte mer pengar för att mjölken är av rejält god kvalitet eller för att kossorna har det bättre än grannens..
Det är inte en försumbar del av mjölkköparna som köper eko-mjölk.
 
P
M mnils skrev:
Och här har vi nästa bransch som motarbetas, verkar bara vara genus och hållbarhetskonsulter som skall få finnas kvar!
Kommunikatörer också! Vi klarar oss inte utan kommunikatörer.
 
A
P pmd skrev:
Det är inte en försumbar del av mjölkköparna som köper eko-mjölk.
eko mjölk.. det är inget annat än ett namn..
Du tror alltså att mjölkbönderna som har ekologiska gårdar är miljonärer?
De har samma dåliga resultat om inte sämre pga att marken ger mindre per ha än konventionella odlingar..

Samma sak med krav.. det är inget som ger högre avkastning eller mer pengar i plånboken, dieseln kostar lika mycket och fodret med..
Det är fina namn för andra att tjäna sina pengar på.. producenten får inte mer för det..
 
Redigerat:
P
Med tanke på att jordbruket är en monopolistisk planekonomi så är det kanske inte så förvånande. Jag gissar att det högre priset på s.k. ekologisk mjölk hamnar hos nån mellanhand.

Jag dricker visserligen inte mjölk, men om jag gjorde det så skulle jag hellre vilja köpa mjölk från en producent som behandlar sina kor väl än från en Arlagård där korna vanvårdas till döds.

S.k. ekologiskt spannmål och andra grödor ger jag dock inte mycket för. Jag bryr mig föga om hur bra ompysslat vetet har varit det när det växte.
 
A
P pmd skrev:
Med tanke på att jordbruket är en monopolistisk planekonomi så är det kanske inte så förvånande. Jag gissar att det högre priset på s.k. ekologisk mjölk hamnar hos nån mellanhand.

Jag dricker visserligen inte mjölk, men om jag gjorde det så skulle jag hellre vilja köpa mjölk från en producent som behandlar sina kor väl än från en Arlagård där korna vanvårdas till döds.

S.k. ekologiskt spannmål och andra grödor ger jag dock inte mycket för. Jag bryr mig föga om hur bra ompysslat vetet har varit det när det växte.
85% av landets mjölkgårdar säljer sin mjölk till arla.. det är inte arla som driver dessa gårdar utan enskilda bönder.. de gör så gott de kan och visst sker det saker som är allt annat än bra... Men det gör det överallt..
bönderna har sitt ansvar och arla sitt..
Men om arla betalade mer för mjölken så skulle många kossor ha det bättre..
 
Nu har det väl ändå gått för långt, vi kan gnälla över Cementa, men detta tar nog priset:

Statliga gruvbolaget LKAB:s planer på utökad verksamhet i Kiruna har stött på motstånd. Mark- och miljödomstolen avvisar nu ansökan som gäller Kirunagruvan.

"Dagens oförutsägbara process där prövningens fokus ligger på formalia och processdetaljer, i stället för miljö- och samhällsnytta, är ett direkt hot mot våra ansträngningar att ställa om mot en hållbar framtid", säger Niklas Johansson, direktör för kommunikation och klimat på LKAB, i ett pressmeddelande.

Ansökningsprocessen inleddes redan 2017. Anledningen till att ansökan avslås är enligt pressmeddelandet att det hänger samman med felaktigheter gällande det samråd som då hölls där samtliga Kirunainvånare bjöds in. Enligt domstolen skulle man enbart ha bjudit in särskilt berörda.

"De (domstolen) menar också att det är något som inte kan rättas till i efterhand. Det här saknar helt proportionalitet och kan inte beskrivas som annat än ännu ett exempel på det systemhaveri som vi nu ser", säger Linda Bjurholt, miljöchef på LKAB.
Gruvexpansionen stoppas alltså för att man bjudit in för många på samrådet och man kan inte fixa det heller då det ju redan är gjort...
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har det väl ändå gått för långt, vi kan gnälla över Cementa, men detta tar nog priset:



Gruvexpansionen stoppas alltså för att man bjudit in för många på samrådet och man kan inte fixa det heller då det ju redan är gjort...
Välkommen till det nya Sverige
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har det väl ändå gått för långt, vi kan gnälla över Cementa, men detta tar nog priset:



Gruvexpansionen stoppas alltså för att man bjudit in för många på samrådet och man kan inte fixa det heller då det ju redan är gjort...
Nej då..
grön nassarna från grönungdom har ju fixat detta... ;) såg ju senast idag att nassarna kommer från det gröna partiet.. Och det var ju det gröna partiet som fixat detta med sina jurister och lobbyister i alla myndigheter...
Men när jag sa det så var jag dum i huvudet..

Så vad var det jag sa.... :rofl:
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har det väl ändå gått för långt, vi kan gnälla över Cementa, men detta tar nog priset:



Gruvexpansionen stoppas alltså för att man bjudit in för många på samrådet och man kan inte fixa det heller då det ju redan är gjort...
Ja men va bra.. Då behöver vi varken cementa eller cement, oavsett inhemsk eller från Kina.. (y)
bara stoppa all verksamhet och se på medans alla skatte miljarder skall in från medborgarna istället... jajemän..
Detta blir nog bra.... hur fan kan man vara så dum i huvudet att man röstar på det gröna helvetet...?
Där dessutom nazisterna kommer ifrån...
:thinking:
 
Maskintok skrev:
Ja men va bra.. Då behöver vi varken cementa eller cement, oavsett inhemsk eller från Kina.. (y)
bara stoppa all verksamhet och se på medans alla skatte miljarder skall in från medborgarna istället... jajemän..
Detta blir nog bra.... hur fan kan man vara så dum i huvudet att man röstar på det gröna helvetet...?
Där dessutom nazisterna kommer ifrån...
:thinking:
Det är ytterst få som röstar grönt, och såvitt jag förstår skulle de inte ens komma in i riksdagen om det vore val i dag.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.