Skall isolera taket i en bod. Den är idag ouppvärmd men skall få någon sorts underhållsvärme snart, och användas som snickarbod. Väggarna har 24 cm isolering och är diffusionsöppna (vindduk + isolering + OSB + plywood). Skillnaden mellan inne- och yttertemperatur känns inte som ett problem så fuktvandring genom väggen räknar jag med skall fungera utan problem. Men hur skall jag tänka göra med taket?
Tanken var att ha takgips + luftspalt + isolering. I mitten på takstolarna tänkte jag lägga en landgång av golvspånskiva. På sommaren kommer det bli avsevärt varmare på vinden än både utomhus och inne i själva boden. Frågan är om det finns risk för omvänd fuktvandring, och om det blir ett problem.
Jag har blivit rekommenderad tre olika lösningar:
1. Sätt 2 x 145, sätt ångspärr i både väggar och tak på insidan
2. Sätt 145 + 45 i taket och låt det vara diffusionsöppet på båda sidor
3.Sätt 2 x 145 med ångspärr på insidan, och låt väggarna vara som de är.
Där folk även haft åsikter om:
- Du borde undvika gipsskivorna helt och köra bara med OSB, plywood, råspont, mason, osv.
- Du borde sätta vindduk på ovansidan av isoleringen på vinden oavsett hur du gör i övrigt
- Du borde sätta 145+45+duk+45+ytskikt på väggarna så att du inte punkterar duken ifall du skruvar i väggarna
- Du borde ha luftspalt innan ytskiktet oavsett om du har duk bakom, eller en bit in i isoleringen.
Eftersom jag redan är snurrig av alla olika förslag, förklaringar och rekommendationer så tänkte jag att det åtminstone inte kan blir värre av lite fler åsikter. Så vad tror ni?
Edit: En ytterligare komplikation är att 4/5 av pottenplattan är gjuten direkt på mark utan kapilärbrytande skikt och isolering. Det finns alltså ett inte obetydligt fukttillskott från golvet. Kortsiktigt är tanken att ha en luftavfuktare, och långsiktigt finns ambitionen (fantasin) att bila upp skiten och åtgärda problemet en gång för alla.