Okej jag fattar!
Varför tätar man mot den och inte 110 röret?
Den är ju "lös" och lyfter man upp toastolen och den följer med går väl tätskiktet sönder?
Röret är ju fixerat.
 
  • Gilla
schlump och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du kapar av ditt 110mm rör efter flytspackling och trycker i en sådan här:

[länk]

Det är denna som du ska tätskikta emot! Toan passar rakt i sen. Finns både raka (enligt länk) men även excentriska (0-13mm & 0-30mm)

[bild]
Kan man trycka i denna direkt i en muff?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nja... Är det verkligen så?

Sid 25 säkervatten:

Vid avsättningar för till exempel WC-stol, tvättställ eller
andra avloppsenheter får mått mellan spillvattenrör och
väggens tätskikt inte understiga 60 mm och mått mellan
färdigt golv och spillvattenrörets överkant inte understiga
40 mm. Avsättningar för spillvatten ska vara täckta
med skyddslock under byggtiden. Se fig. 2.7.2a.
ska montera wc-stol långt efter jag byggde ihop golv och klinkrade. Minns svagt den här texten från säk.vatten. Har själv på min avloppsstump 60+ mm från kakel, 50mm över klinker. Är det vara montera direkt på 110-röret då? Eller behöver jag en sån här gummiring? Jag har störst inköpt en jafo-stos, men behöver jag den? Räcker 50mm höjd?? Förstår nog inte riktigt. Har kollat i ifös monteringsanvisning men inte klokare :)
 
KJD KJD skrev:
ska montera wc-stol långt efter jag byggde ihop golv och klinkrade. Minns svagt den här texten från säk.vatten. Har själv på min avloppsstump 60+ mm från kakel, 50mm över klinker. Är det vara montera direkt på 110-röret då? Eller behöver jag en sån här gummiring? Jag har störst inköpt en jafo-stos, men behöver jag den? Räcker 50mm höjd?? Förstår nog inte riktigt. Har kollat i ifös monteringsanvisning men inte klokare :)
Tolkar det som att jag följer säkervatten, då jag har tätskikt mot röret, och rätt avstånd (60 redo.40 mm. Minimum). Då jag redan satt tätskikt. Men kan då inte installera Stosen. Får bara acceptera det. Har jag rätt/fel?
 
KJD KJD skrev:
Tolkar det som att jag följer säkervatten, då jag har tätskikt mot röret, och rätt avstånd (60 redo.40 mm. Minimum). Då jag redan satt tätskikt. Men kan då inte installera Stosen. Får bara acceptera det. Har jag rätt/fel?
KJD KJD skrev:
Tolkar det som att jag följer säkervatten, då jag har tätskikt mot röret, och rätt avstånd (60 redo.40 mm. Minimum). Då jag redan satt tätskikt. Men kan då inte installera Stosen. Får bara acceptera det. Har jag rätt/fel?
ah, jag kan inte få wc-stolen direkt i 110-röret, nu förstår jag (tror jag ). Då får jag ändå kasta stosen från Jafo med 90C-kanten, och köra en sån här istället?

https://www.vvsochbad.se/ersattning...6_IKGrAr1dY-BbxwQ2eBlOKFSO6iLGn8aAl3YEALw_wcB

vilket jag nu inser var vad @Krilleman rwkommenderafr i svaret innan. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.