Precis utloppet på wc är ju 102mm i diameter utvändigt och ett vanligt 110PP rör är ju 103,2mm invändigt då återstår det ju bara 1,2mm.
 
haslsih skrev:
Precis utloppet på wc är ju 102mm i diameter utvändigt och ett vanligt 110PP rör är ju 103,2mm invändigt då återstår det ju bara 1,2mm.
Och då är det bara plats till en guminippel som är 0,6mm !! då går den inte ner i röret,utan ligger förmodligen
bara ovanpå 110 rö:rolleyes:ret
 
Elkludde>>Ang. mått på ifö stolen så har du rätt men vet att jag måttade på ngn stol vid ett tillfälle kom inte ihåg märket men 90mm var det iallafall. Gummi manshetten som länkas ut tror jag är av typen gummi som är väldigt mjuk mot de jag brukar ha i bilen ,de brukar följa med sådana till vissa vägghända pottor i monteringsatsen.I vilken fall så tycker jag att inte att wc stolen skall monteras i en stos så stumt.Inte bra den dagen stolen skall bytas ut, då man skall jucka loss den och man får ingen rörelse i stolen.Vet av egen erfarenhet stolar som suttit som berget trots korrekt avloppsansl.

mvh
 
Så här är ett alternativ till en riktig anslutning. men då måste 110 röret kapas under golvytan,är i princip bara användbar när man kommer åt underifrån
tror inte en anslutning som beskrivs med att stoppa ner wc stolen i ett 110 rör o sen lägga manschetten ovanpå kan vara godkänt Skulle vara om någon har importerat stolar från kanske Polen som har 90 rör
4778_1.jpg
 
ohlgren skrev:
Se vad jag skrev i [länk]

Som sagt, precis monterat en Ifö Sign 6860 med en enkel gummimanchett på ett 110 rör. Och manchetten går ner över 110 röret på både insida o utsida. Gick utmärkt.
Mycket glidmedel,o pressat ner den?
Den sitter som gjuten efter ett tag
 
Jo, kanske det finns en risk för det. Vet ej. Nu skall jag dock inte byta toa på en 20-30 år så det får bli den tidens eventuella bekymmer. Skulle det strula är det ju bara att slå sönder porslinet.

Men tillvägagångssättet med manchett på 110 rör måste vara mycket vanligt då tex Hornbach rekommenderar det och se även inlägg
http://www.byggahus.se/showthread.php?p=1647475. .

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
haslsih skrev:
Om man läser produkt beskrivning på den som pararadiata länkade till så står det att den passar på 110 muff samt 110 wc-stos.
"Passar i 110 mm PVC/PP-muff och samtliga WC-stosar"

[länk]
Passar i 110 Muff vad innebär det
 
stos_tatskikt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggaren hos oss sa att det är bättre med stos och att han aldrig skulle tätskikta direkt mot rör... Han förklarade det som att flänsen hjälper tätskiktet att hamna "rätt".

Jag hänger ändå inte med på den... Flänsen är ju också under tätskiktet så rinner vatten längs röret och det inte är tätt så rinner det in under tätskiktet, men det är ju samma sak även med stos trots flänsen som jag ser det... :surprised:

Varför skulle det vara bättre/enklare att tätskikta mot stos istället för rör?

//Anders
 
Jag har aldrig sett eller varit med om annat än det tätas mot rör eller denna Bild eller en jafo anslutning och aldrig direkt i 110 rör


4778_1.jpg
 
Elkludde skrev:
Passar i 110 Muff vad innebär det
muff.jpg
Muff är den tjockare delen av ett rör, där man ska trä i nästa rörs slätände. Muffen har alltså en innerdiameter på 110 mm, medan slätänden har en ytterdiameter på 110 mm.
 
b8q skrev:
[bild]
Muff är den tjockare delen av ett rör, där man ska trä i nästa rörs slätände. Muffen har alltså en innerdiameter på 110 mm, medan slätänden har en ytterdiameter på 110 mm.
Tack allt detta visste jag sedan 30 år tillbaka

Vad jag ville komma till var om inte det är klokare o sätta en wc anslutning i muffen istället för att pressa ner stolen
i ett 110 slätända som den ej är avsedd för,och troligen onte går att få bort utan att vålda isönder något
 
Har det ändrats något på denna fronten?
Jag bytar avlopp och trodde i min enfald att man tätade mot 110 röret men nu läser jag om manschetter och liknande

Någon bild på en manschett i skarpt läge hade kanske hjälpt men jag kan inte se vissa bilder i tråden?
 
Krilleman
Du kapar av ditt 110mm rör efter flytspackling och trycker i en sådan här:

http://www.bauhaus.se/wc-anslutning-rak.html

Det är denna som du ska tätskikta emot! Toan passar rakt i sen. Finns både raka (enligt länk) men även excentriska (0-13mm & 0-30mm)

WC-anslutning-centrisk-Falu-Vulk-479999.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.