ohlgren skrev:
Mot vilken del av röret [länk] skall man tätskikta? Mot den smala delen? Eller mot den tjocka delen?
Hur långt upp skall den smala delen av röret sticka upp ovan färdigt golv?
[bild]
Mot den tjocka delen, sätt muff på uppstickaren och den smala delen i muffen på en sådan höjd att det blir 70 mm över färdigt golv för att vara på den säkra sidan sätt den lite högre och kapa sedan till 70 när golvet är helt klart,går bra med en vanlig sticksåg fintandad
Rita runt om så det blir rakt
 
Det är bara toastol och govbrun som ska genom golvet alla andra rör ska komma genom väggen enligt säker vatten.
Får man en vattenskada får man problem annars.
 
Erik_X skrev:
Det är bara toastol och govbrun som ska genom golvet alla andra rör ska komma genom väggen enligt säker vatten.
Får man en vattenskada får man problem annars.
men går det inte att lösa på annat sätt får det gå upp i golvet eller ? sen kan man ändå tycka att går det att få tätt i golvbrunn o toa så bör det gå även med övriga rör i golvet
 
Krilleman
Erik_X skrev:
Det är bara toastol och govbrun som ska genom golvet alla andra rör ska komma genom väggen enligt säker vatten.
Får man en vattenskada får man problem annars.
Nja... Är det verkligen så?

Sid 25 säkervatten:

Vid avsättningar för till exempel WC-stol, tvättställ eller
andra avloppsenheter får mått mellan spillvattenrör och
väggens tätskikt inte understiga 60 mm och mått mellan
färdigt golv och spillvattenrörets överkant inte understiga
40 mm. Avsättningar för spillvatten ska vara täckta
med skyddslock under byggtiden. Se fig. 2.7.2a.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Ja, harre min je. Ringde 2 vvs firmor idag och såvitt jag förstod så var de av meningen att man brukade sätta wc stos på slätändan av uppstickande 110 rör, och att man tätskiktade mot stosen.

Sen vart jag på Hornbach och där ansåg man att man tog en gummimanchett för 110 plaströr och satte på 110 röret som sticker upp ca 6-7 cm ovan golv. Dvs man tätskiktar mot det uppstickande 110 röret. De tyckte det var onödigt med speciella wc-stosar.
Här foto på den. Är det någon nackdel att göra så här, på detta enkla och billiga sätt?
 
  • 2012-11-27 11.02.23 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klorena
  • Laddar…
ohlgren skrev:
Ja, harre min je. Ringde 2 vvs firmor idag och såvitt jag förstod så var de av meningen att man brukade sätta wc stos på slätändan av uppstickande 110 rör, och att man tätskiktade mot stosen.

Sen vart jag på Hornbach och där ansåg man att man tog en gummimanchett för 110 plaströr och satte på 110 röret som sticker upp ca 6-7 cm ovan golv. Dvs man tätskiktar mot det uppstickande 110 röret. De tyckte det var onödigt med speciella wc-stosar.
Här foto på den. Är det någon nackdel att göra så här, på detta enkla och billiga sätt?
Passar den på 110 slätända och går toastolen i där sen,tror den muffen passar til rikabys långa exentriska som på bilden
 
  • Gilla
PLinten
  • Laddar…
Varför stosar?

Fundering kring alternativet att låta 110 rör slätända sticka upp en 4-7 cm ur golvet och sätta en enkel gummimuff (de på fotot från Hornbach ovan).
Detta alternativ verkar ju både enkelt (lätt tätskikta mot 110 rör istället för mot speciell Jafo-stos med större diameter) samt billigt.

MEN, kom jag på igårkväll, kanske finns det en risk med att trycka ner wc:t rakt ner i 110 slätändan (med gummimuff på)? Finns det en risk att man spräcker 110 röret pga av att wc-stolen vrids eller vinklas lite?

Jag har nämligen svårt att fatta varför man sätter speciella stosar när man istället på ett enkelt sätt kan nöja sig med att sätta en gummimuff på en uppstickande 110 slätända. MEN kanske orsaken till att stosar används är för att skydda avloppsröret mot belastningar från wc:t? För spräcker man avloppsröret är man ju rökt....

Elkludde; jag tror att "din" stos har en större diameter i toppen än 110.

Så här ser wc-anslutningen ut idag, dvs 110 slätända upp, se foto.
 
  • 2012-11-28 08.02.45 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ohlgren skrev:
Varför stosar?

Fundering kring alternativet att låta 110 rör slätända sticka upp en 4-7 cm ur golvet och sätta en enkel gummimuff (de på fotot från Hornbach ovan).
Detta alternativ verkar ju både enkelt (lätt tätskikta mot 110 rör istället för mot speciell Jafo-stos med större diameter) samt billigt.

MEN, kom jag på igårkväll, kanske finns det en risk med att trycka ner wc:t rakt ner i 110 slätändan (med gummimuff på)? Finns det en risk att man spräcker 110 röret pga av att wc-stolen vrids eller vinklas lite?

Jag har nämligen svårt att fatta varför man sätter speciella stosar när man istället på ett enkelt sätt kan nöja sig med att sätta en gummimuff på en uppstickande 110 slätända. MEN kanske orsaken till att stosar används är för att skydda avloppsröret mot belastningar från wc:t? För spräcker man avloppsröret är man ju rökt....

Elkludde; jag tror att "din" stos har en större diameter i toppen än 110.

Så här ser wc-anslutningen ut idag, dvs 110 slätända upp, se foto.
Min anslutning är är större än 110
upptill för att få plats med muffen o lite rörelsemån ,jag skulle inte ansluta som hornbac rekommenderar för som du skriver risk att spränga röret
sätt då hellre en jafo eller liknande so även finns hos rinkaby

Det ser ut som toastolens avloppsrör är 102 mm, om det nu är så på alla vilket jag tror så kan det omöjligt gå i ett 110 viket är utvändigt mått och dessutom få plats med en muff !!
 
Redigerat:
  • Gilla
P5271
  • Laddar…
Om det kommer upp en 110 rör är det bara kapa i önskad höjd och sätta dit en sån här http://vvshandel.se/images/thumbs/0075695_300.jpeg . Det gör vi nu när vi renoverar 1000 badrum i norrköping. Kostar 19kr och fungerar perfekt. Låt 110 röret på bild 1 stå kvar till allt är kaklar och klart, sen är det bara att kapa och trycka dit. Billigast säkrast och följer alla regler.
 
Pataradiata skrev:
Om det kommer upp en 110 rör är det bara kapa i önskad höjd och sätta dit en sån här [länk] . Det gör vi nu när vi renoverar 1000 badrum i norrköping. Kostar 19kr och fungerar perfekt. Låt 110 röret på bild 1 stå kvar till allt är kaklar och klart, sen är det bara att kapa och trycka dit. Billigast säkrast och följer alla regler.
De va smart,men hur får man i toastolens rör som är 102 mm utv i ett rör som är 100 mm inv o dessutom en manschett ?
 
Nja, ett 110 rör är inte 100 invändigt utan en bra bit större.
Har precis satt dit toan, en Ifö Sign 6860, rakt ner i 110 röret med en gummimanchett, och det gick utmärkt.
 
Wc:ns ansl rör är väl cirkus 90mm utv mått plus/minus ngn mm beronde porslinets ytfinish.

mvh
 
  • Gilla
Pataradiata
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Nej, blir inte bra alls.


Har jag lärt mig något nytt då.... tätskiktarna har inte direkt klagat på att ett 110 rör sticker upp 20 cm. Sedan när de är klara kapar vi det på 7cm och kör in gummi nippel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.