Den enda du har ett avtal med är säljaren av huset.......det är denne du får ställa till svars isåfall.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 4 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Intressant, hur skulle jag kunna vara det? Jag har inte beställt något arbete av någon entreprenör eller medverkat vid någon besiktning eller liknande.

Säljaren är en så kallad fastighetsutvecklare som jobbar med att köpa tomter, bygga hus och sedan sälja. De har beställt huset i syfte att sälja det med vinst. I mitt specifika fall så beställde säljaren ett hus från Hjältevadshus utan inredd övervåning. I köpte kontraktet står det att säljaren säljer ett färdigt hus till oss och vi specificerade även att övervåningen skulle vara färdig och inredas "i samma standard som undervåningen".

Köpekontraktet är ett helt vanligt köpekontrakt (överlåtelse) med extremt mycket bilagor med alla beställningsspecifikationer från Hjältevadshus, extra tillval, informationen om att övervåningen ska färdigställas, mm. mm. Det är kanske 60 sidor totalt, något särskilt jag ska titta efter?

Övervåningen byggdes av samma (under-) entreprenör som byggde undervåningen, men Hjältevadshus har ingenting med detta projekt att göra.

Det är på övervåningen vårt försäkringsbolag menar att felet med golvbrunnarna finns
Du skrev att när du köpte tomt och "hus" fanns det redan en husgrund där. Det är därför jag tror du kan vara byggherre!

När det gäller övervåningen är jag nästan helt säker på att du ses som byggherre eftersom du verkar ha beställt inredning av den i ett redan i övrigt färdigställt hus genom ett separat avtal?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Den enda du har ett avtal med är säljaren av huset.......det är denne du får ställa till svars isåfall.
Är det verkligen så uppenbart? Entreprenörens garanti (2 år) gäller väl oavsett om t.ex. säljaren går i konkurs?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du skrev att när du köpte tomt och "hus" fanns det redan en husgrund där. Det är därför jag tror du kan vara byggherre!

När det gäller övervåningen är jag nästan helt säker på att du ses som byggherre eftersom du verkar ha beställt inredning av den i ett redan i övrigt färdigställt hus genom ett separat avtal?
Så som jag ser det har jag köpt en hus av en fastighetsutvecklare. Vi har endast ett avtal där vi specificerar vad som ska ingå i köpet. Det som ska ingå är ett ett hus från Hjältevadshus med inredd ovanvåning. Det finns inga separata avtal.

Fastighetsutvecklaren köpet av tomten och beställningen av huset långt innan vi ingick köpeavtalet.
 
Vad spelar det för roll rent konsumenträttsligt att säljaren är ett företag och inte en privatperson?
 
O oddan skrev:
Så som jag ser det har jag köpt en hus av en fastighetsutvecklare. Vi har endast ett avtal där vi specificerar vad som ska ingå i köpet. Det som ska ingå är ett ett hus från Hjältevadshus med inredd ovanvåning. Det finns inga separata avtal.

Fastighetsutvecklaren köpet av tomten och beställningen av huset långt innan vi ingick köpeavtalet.
Om du köper ett färdigt hus på en tomt så är det en sak. Men om du köper en tomt och beställer ett hus är du byggherre. Om du köper en tomt med en platta och beställer ett hus gissar jag att du också är byggherre ....
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du köper ett färdigt hus på en tomt så är det en sak. Men om du köper en tomt och beställer ett hus är du byggherre. Om du köper en tomt med en platta och beställer ett hus gissar jag att du också är byggherre ....
Men huset och hela entreprenaden var ju beställd innan jag köpte någonting?
 
Redigerat:
O oddan skrev:
Så som jag ser det har jag köpt en hus av en fastighetsutvecklare.
Håller med. Du har inte varit byggherre.
O oddan skrev:
Vad spelar det för roll rent konsumenträttsligt att säljaren är ett företag och inte en privatperson?
Så länge som det är ett rent fastighetsköp (som i ditt fall): ingen roll alls. Det finns inga konsumenträttsregler i fastighetsrätten.
 
  • Gilla
Cheesen och 3 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Men huset och hela entreprenaden var ju beställd innan jag köpte någonting?
Du ska ställa ev. krav mot säljaren då du inte har avtal med annan part. Säljaren får i sin tur lösa ev. garantiåtaganden som han önskar det. Ev. kan det bli en försäkringsfråga.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Men huset och hela entreprenaden var ju beställd innan jag köpte någonting?
"Byggherre
person eller organisation som betalar för uppförandet av en byggnad"

Är det inte det du gjort? Du har ju inte köpt ett färdigt hus i alla fall?
 
  • Gilla
Bananskalare och 1 till
  • Laddar…
Jag kan ju förstå alla parter här lite men försäkringsbolag är som de är. I det här läget så skulle jag nog gå lite djupare med vad de nu påstår ÄR fel och kontrollera om så verkligen är fallet.
Även en besiktningsman från ett fb kan ha fel och tolkat saker konstigt.
Om den som byggt huset har en godkänd slutbesiktning och allt har varit grönt så sett så anser ju de sig såklart oskyldiga. Är det trots allt fel så får man ju bevisa motsatsen och hävda det motsatta mot säljaren av huset. Det blir ju typ en skadeståndsprocess. Det är ju köparens sak att starta isåfall.
 
  • Gilla
LeiJ
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"Byggherre
person eller organisation som betalar för uppförandet av en byggnad"

Är det inte det du gjort? Du har ju inte köpt ett färdigt hus i alla fall?
Nä det är inte det jag har gjort. Säljaren betalade för uppförandet av en byggnad.

Jag kanske inte har varit tillräckligt tydlig. Men huset hade byggts oavsett om jag köpte det eller inte. Huruvida jag är byggherre eller inte kan väl inte beror på tajmingen för mitt köp?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag kan ju förstå alla parter här lite men försäkringsbolag är som de är. I det här läget så skulle jag nog gå lite djupare med vad de nu påstår ÄR fel och kontrollera om så verkligen är fallet.
Även en besiktningsman från ett fb kan ha fel och tolkat saker konstigt.
Om den som byggt huset har en godkänd slutbesiktning och allt har varit grönt så sett så anser ju de sig såklart oskyldiga. Är det trots allt fel så får man ju bevisa motsatsen och hävda det motsatta mot säljaren av huset. Det blir ju typ en skadeståndsprocess. Det är ju köparens sak att starta isåfall.
Tack Stefan, uppskattar ditt svar!
 
O oddan skrev:
Nä det är inte det jag har gjort. Säljaren betalade för uppförandet av en byggnad.

Jag kanske inte har varit tillräckligt tydlig. Men huset hade byggts oavsett om jag köpte det eller inte. Huruvida jag är byggherre eller inte kan väl inte beror på tajmingen för mitt köp?
Nej, du är inte byggherre, utifrån vad du skrivit har du köpt ett begagnat hus, låt vara väldigt lite begagnat, men "en vanlig husaffär".
Tyvärr gör detta även att det blir svårt att driva golvbrunnsaffären mot någon, du har ju redan godkänt den med din undersökningsplikt, och kan bara driva det mot golvläggaren och dennes garantiåtagande.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Nä det är inte det jag har gjort. Säljaren betalade för uppförandet av en byggnad.

Jag kanske inte har varit tillräckligt tydlig. Men huset hade byggts oavsett om jag köpte det eller inte. Huruvida jag är byggherre eller inte kan väl inte beror på tajmingen för mitt köp?
När var tillträdet och när var huset färdigställt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.