P perarne123 skrev:
Det är just det som är frågan. Om man kan köpa ut den personen som vägrar att flytta ut från fastigheten så är problemet löst. Men om han är skriven på bostaden, och i värsta fall även har någon form av hyreskontrakt så antar jag att det kan kanske bli problem. Vi vill helst lösa detta utan att blanda in jurister och Kronofogden, men det kanske är där det slutar i alla fall.
Eftersom han bor i förälders hus är hen inte hyresgäst i vanlig bemärkelse har då med all säkerhet inget hyresavtal heller, då lär inte finnas någon besittningsrätt, däremot arvsrätt.
 
peteds01 peteds01 skrev:
Eftersom han bor i förälders hus är hen inte hyresgäst i vanlig bemärkelse har då med all säkerhet inget hyresavtal heller, då lär inte finnas någon besittningsrätt, däremot arvsrätt.
Efter att ha forskat vidare i detta har jag upptäckt att besittningsrätten inta gäller om ägaren/ägarna vill sälja fastigheten. Så det verkar lösa sig, även om det är lång väg kvar.
 
  • Gilla
  • Älska
Klass0n och 6 till
  • Laddar…
P
D Derbyboy skrev:
NJA 1967 s. 291. - Ej Bifall -Makar hade gemensamt fått lagfart på fast egendom. Hustrun avled. [...] Dödsboets lagfart hindrade därför inte att mannen kunde motsätta sig boutredningsmannens försäljning för dödsboets räkning av hela egendomen. Ansökan lämnades utan bifall.
Det måste fattas information där. Normal sitter den överlevande maken i orubbat bo.
 
Det framgår inte av domen varför det ens finns en boutredningsman, och den förhåller sig till gammal lagstiftning som inte längre gäller så det spelar kanske heller ingen roll.

Därtill är sakfrågan en annan, att dödsboet på felaktiga grunder fått lagfart på hela fastigheten när den efterlevande maken i verkligheten ägt halva och att bodelningsmannen med det som undderlag försökt sälja hela fastigheten för dödsboets räkning.

Eftersom inte hela fastigheten var dödsboets hindrades försäljningen.

Så sakfrågan var dels en annan än i TS fall, dels en annan än det du invänder mot.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Efter att ha forskat vidare i detta har jag upptäckt att besittningsrätten inta gäller om ägaren/ägarna vill sälja fastigheten. Så det verkar lösa sig, även om det är lång väg kvar.
Snälla pretty please 🙏 håll oss uppdaterade allt eftersom :)
 
mattisx mattisx skrev:
Snälla pretty please 🙏 håll oss uppdaterade allt eftersom :)
Det lär ta några veckor, eller månader. Det är inte gjort nån bouppteckning eller vad som nu kommer härnäst. För min del vet jag i alla fall hur vi ska gå vidare, enligt råd och tips i den här tråden. Kanske går det att lösa utan nåt släktdrama...
Det är inte heller någon brådska med arvskiftet, utan bara bra att vara påläst när den dagen kommer.
 
  • Gilla
Klass0n och 7 till
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Det är just det som är frågan. Om man kan köpa ut den personen som vägrar att flytta ut från fastigheten så är problemet löst. Men om han är skriven på bostaden, och i värsta fall även har någon form av hyreskontrakt så antar jag att det kan kanske bli problem. Vi vill helst lösa detta utan att blanda in jurister och Kronofogden, men det kanske är där det slutar i alla fall.
om nu huset har så stort värde så är det ju små pengar att anlita en jurist
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det finns fantastiskt många sånna här historier att läsa om…. tvingar sig kvar i en fastighet där han /hon inte har rätt till mer än 1/3….
Hur jäfla korkade är människor egentligen

Innan arvet hade denne inte huset, och nu har denne 1/3…. och ska besitta allt

Inte för att uppvigla, men betala någon som åker dit i mörkret och talar alvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.