Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni kanske kan hjälpa honom att hitta en ny bostad på något sätt så det går snabbare. Annars kan det fungera att anlita en medlare som försöker hitta en lösning om ni inte kan sitta ner tillsammans och diskutera.
Det är i Stockholmstrakten, så det går inte att "hitta" en bostad till vederbörande. Visst ska vi försöka hitta en lösning, jag vill bara veta vad man ska göra om inget annat funkar. Om det faktiskt går att avhysa en person som inte flyttar frivilligt. Tydligen kan Kronofogden hjälpa till om det går så långt, har jag förstått.
 
P perarne123 skrev:
Det är just det som är frågan. Om man kan köpa ut den personen som vägrar att flytta ut från fastigheten så är problemet löst. Men om han är skriven på bostaden, och i värsta fall även har någon form av hyreskontrakt så antar jag att det kan kanske bli problem. Vi vill helst lösa detta utan att blanda in jurister och Kronofogden, men det kanske är där det slutar i alla fall.
Ni är 3 syskon.
Efter arvskifte äger ni 1/3 var.
En av er tre biter sig fast och vill inte flytta, betala hyra eller sälja sin andel.

Ni två som vill sälja kan sälja era andelar på öppna marknaden helt utan att blanda in några jurister eller myndigheter.
Högst sannolikt så kommer ni inte alls att få 2/3 av fastighetens marknadsvärde eftersom ny köpare tycker att det är besvär med att dela med ert syskon som inte vill sälja.

Alternativt så låter ni jurister ta hand om försäljningen enligt lag om Samäganderätt.
Då kommer högst sannolikt hela fastigheten säljas vare sig ert syskon vill det eller ej och flyttar hen inte då kan Kronofogden kasta ut hen.
 
P perarne123 skrev:
Hej
Vi är tre syskon som nyligen ärvt ett hus av vår far. Han har de senaste åren låtit en av oss syskon bo gratis i huset eftersom denne varit arbetslös och haft dålig ekonomi. Personen i fråga har skrivit sig på adressen och har för avsikt att bo kvar. Nu vill vi andra syskon kräva in arvet och behöver då sälja huset, som utgör större delen av arvegodset. Huset ligger i utkanten av en storstad och utgör en avsevärd förmögenhet.. Kommer det innebära något problem att ett syskon är inneboende? Denna har tydligt antytt att han kommer bo kvar och inte har för avsikt att flytta.
Mvh
Göran
Om boutredning och arvsskifte ej är utfört kan vilken arvinge som helst begära en boutredningsman och skiftesman via tingsrätten. Denne (skiftesmanne!j kan tvångssälja huset emot en arvinges vilja. Även testamentesexekutor har den rättigheten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Om boutredning och arvsskifte ej är utfört kan vilken arvinge som helst begära en boutredningsman och skiftesman via tingsrätten. Denne (skiftesmanne!j kan tvångssälja huset emot en arvinges vilja. Även testamentesexekutor har den rättigheten.
Den chansen är ganska liten har vi konstaterat tidigare i tråden, alltså att boutredningsmannen ansöker om försäljning och att rätten lämnat bifall.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
För den som vill ha lite mer kunskap kan jag rekommendera: En kommentar Del II (18-25 kap.) Boutredning och arvskifte, försäkringar, EU:s arvsförordning m.m. Finns säkerligen att låna på biblioteket.

NJA 1994 s. 141. - Ej Bifall - Fyra dödsbodelägare kunde ej enas om fördelningen av två fastigheter. HD anförde att när en fastighet ingår i ett dödsbo och någon delägare i dödsboet önskar överta fastigheten, bör en boutredningsman i princip inte försöka sälja fastigheten utan låta denna ingå i arvskiftet, såvida inte likvid för fastigheten behövs för betalning av den avlidnes skulder eller uppkomna kostnader.

NJA 1967 s. 291. - Ej Bifall -Makar hade gemensamt fått lagfart på fast egendom. Hustrun avled. [...] Dödsboets lagfart hindrade därför inte att mannen kunde motsätta sig boutredningsmannens försäljning för dödsboets räkning av hela egendomen. Ansökan lämnades utan bifall.

NJA 2009 s. 90. - Ej Bifall -Två av sju barn ville inte låta boutredningsmannen sälja dödsboets fastighet. Boutredningsmannen ansökte om rättens tillstånd till försäljning och angav ett beräknat försäljningsvärde. HD ansåg att det som förebringats i målet inte kunde godtas som tillräckligt underlag för ett beslut om tillstånd till försäljning av fastigheten utan samtliga dödsbodelägares samtycke.

Göta hovrätts beslut 2017-11-24 i Ärende nr ÖÄ 2142-17. - Bifall - Boutredningsmannen begärde rättens tillstånd på följande grunder - stor oenighet förelåg mellan dödsbodelägarna om försäljningen och att denna var nödvändig för att bestrida kostnaderna i boet. Hovrätten anförde att det förelåg stor oenighet mellan parterna om hur fastigheten skulle förvaltas, säljas och skiftas mellan dem. Med tanke på den långa tid som förflutit sedan arvlåtaren gick bort ansåg hovrätten det inte troligt att någon samsyn kring detta skulle kunna uppnås inom en snar framtid. Med hänsyn härtill och då fastigheten inte utgjorde bostad åt någon av dödsbodelägarna fann hovrätten att det fanns starka skäl att ge tillstånd till försäljningen.

Sammanfattning
Mycket svårt att få bifall i domstol. Praxis från bifall har jag endast hittat från underrätter. I fallet från Göta hovrätt där bifall lämnas konstaterar jag att ingen hade fastigheten som bostad och att det förflutit lång tid sedan arvlåtaren dött. Kan man tänka sig att det finns en del parallella tvister? Jag kan också tänka mig att det var en större fastighet eftersom det fanns fanns oenighet kring "förvaltningen". Det torde endast vara en väsentlig fråga vad gäller större fastigheter, gårdar, gods osv.

Edit: stavfel
Fanns det en av tingsrätten utsedd skiftesman eller testamentesexekutor i de fallen? Annars betyder fallen inte så mycket väl?
 
Ja, det framgår ganska tydligt.
 
D Derbyboy skrev:
Den chansen är ganska liten har vi konstaterat tidigare i tråden, alltså att boutredningsmannen ansöker om försäljning och att rätten lämnat bifall.
Skiftesmannen är separat från boutredningsmannen. De kan vara samma men har olika befogenheter. Det behöver inte tas upp i tingsrätten om skiftesman, eller exekutor, finns.
 
Suck, läs på eller hänvisa till lagrum.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ja, det framgår ganska tydligt.
nej. Det som framgår är att tingsrätten dömmer i ett fall där en dödsbodelägare stämmer en annan. Tingsrätten är inte skiftesmannen
 
Skiftesman har inga befogenheter utöver vad en av tingsrätten utsedd boutredningsman har.
 
D Derbyboy skrev:
Suck, läs på eller hänvisa till lagrum.
Jag kan ha fel. Men jag gick nyss igenom en årslångprocess med just detta när en änka inte kom överrens med särkullbarn. Och...då läste jag på. En testamentesexekutor är alltid per automatik boutredningsman och skiftesman. Tingsrätten utser en skiftesman och vilken dödsbodelägare som helst har rätt ansöka om detta.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Redigerat:
V Viktorbyggahus skrev:
nej. Det som framgår är att tingsrätten dömmer i ett fall där en dödsbodelägare stämmer en annan. Tingsrätten är inte skiftesmannen
Om du läser referaten ovan så kan du läsa att det är boutredningsmannen som ansöker hos tingsrätten om tvångsförsäljning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Boutredningsmannen är skiftesman.

Edit:

Hör kan du läsa mer:

https://www.domstol.se/en/amnen/familj/dodsfall-och-arv/vad-ar-skillnaden-mellan-boutredningsman-och-skiftesman/#:~:text=Ibland%20fungerar%20det%20inte%20på,ta%20hjälp%20av%20en%20skiftesman.
Jag har inte vid något tillfälle sagt emot dig eller detta.

Men för att gå tillbaka till ts fråga. Du kan begära en boutredningsman. Finns en exekutor utsedd är denne det.

Denne har rätten att tvångssälja. Denne försöker alltid hedra den dödes vilja dock. Och denne vill medla så det inte går så långt.

Så att denne har en rätt att göra något är betyder inte att det behöver eller är lämpligt att det blir så.

Men om ni är fler bröstarvingar som inte kommer överens så är en boutredningsman hjälpsam. Men var försiktig, deras arvode kan lätt äta upp en väsentlig del av kvarlåtenskapen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Suck, vi har tidigare utifrån rättsfall konstaterat att en boutredningsman med största sannolikhet inte kommer få bifall av tingsrätten att sälja fastigheten.

Fastigheten kommer att skiftas med 1/3 till vardera delägare.

Därefter kan någon av delägarna ansöka om tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen.

När ny ägare tillträder kommer sannolikt brodern att avhysas/vräkas.
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.