Nu byter mina föräldrar pappen under tegeltaket för 170000 kronor. Anledningen är att pappen blivit grå, och att det tydligen varit fukt på vinden enligt bygg firman. Huset är från -83 och jag tycker läkten och pappen ser helt normal och hel ut. Måste man verkligen byta papp mot modernare matrial för att taket, råsponten, inte ska mögla bort? Det nya materialet ska hålla i 30 år. Jag tycker det låter konstigt för vi har tak som måste va 100 år och ändå inte ruttnat bort... Föräldrarna är 80+ och litar alltid på "dom som kan".

Det är en byggfirma som ringer runt om att dom är i området och byggarna är usbeker. Mamma har en bror och brorson som är snickare men hon vägrar fråga dom om råd.
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vårat tak är från femtiotalet och fick tummen upp från byggnadsingengören som besiktigade när vi flyttade in för ett par år sedan. Men så klart att andra tak kan bli uttjänta snabbare. Generellt verkar man räkna med betydligt kortare livslängd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Blir nog garanterat lurade tyvärr.
 
  • Gilla
  • Ledsen
big mike och 23 till
  • Laddar…
Just takbyte är en klassisk scam. Man ringer runt och knackar på och säger att det måste bytas NU annars rasar huset. Sen vill dom ha en del av betalningen i förskott och går upp i rök innan jobbet är klart.

Anlita ALDRIG hantverkare som tar kontakt på detta viset.
 
  • Gilla
Anna_H och 37 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
big mike och 26 till
  • Laddar…
Om det behövs eller inte är helt omöjligt att säga för den kan hålla länge till, eller också är den slut. Oftast byter man ju även pannor och takavvattning samtidigt. För att veta behövs bilder, men det låter som du inte kommer kunna posta det…


Det går också utmärkt att laga eventuella läckor till en betydligt lägre kostnad. Vårt tak från -75 är fortfarande friskt efter att jag bytte nocktätning och lagade ett par mindre skador. Tog kanske en dag sammanlagt med en materialkostnad på 1000 kr.
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Oavsett takets skick är det BIG NO-NO att anlita firmor som själva tar kontakt. Det är som med de irländska asfaltsläggarna.

Om de ringer på och förklarar att taket ser ut som ett såll, tacka för upplysningen och förklara att då ska vi ta in flera offerter innan vi bestämmer oss.

För mig låter det som ett bedrägeriförsök som borde uppmärksammas i lokala media. PM:a mig om du vill att jag ska förmedla den kontakten.
 
  • Gilla
Anna_H och 29 till
  • Laddar…
Låt föräldrarna stå sitt kast....
 
  • Arg
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Låt föräldrarna stå sitt kast....
Varje peng dom blir blåsta på är en peng mindre på arvet....
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Hus från 1983, taket är således 41 år gammalt.

Beräknad livslängd 30-40 år på takpapp under pannor. Rent livslängdsmässigt är taket slut, men det kan givetvis hålla 20-30 år till. Men en trasig panna kan göra att vattnet hittar en reva eller skada i pappen.

Om en "Jesusmutter" som håller rotorbladen på en helikopter har en beräknad livslängd hade jag bytt den. Men vad är risken med ett gammalt tak? Oftast litet läckage som upptäckts med få skador till följd, man kan givetvis kontrollera taket varje höst efter kraftigt regnoväder för att upptäcka sksdor. Om det företaget anger att det har varit fukt, och vi antar att det är en skada där kan det vara lämpligt att lägga om hela raket, men rimligen bör det kontrolleras att så är fallet. Är det ingen missfärgning och byggfirma far med osanning hade jag polisanmält för bedrägeri alternativt försökt till bedrägeri / osant intygande.
 
  • Gilla
cpalm och 7 till
  • Laddar…
wildeside
Få föräldrarna ta kontakt med fler företag för bedömning o offert på taket
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
A August.E skrev:
Hus från 1983, taket är således 41 år gammalt.

Beräknad livslängd 30-40 år på takpapp under pannor. Rent livslängdsmässigt är taket slut, men det kan givetvis hålla 20-30 år till. Men en trasig panna kan göra att vattnet hittar en reva eller skada i pappen.

Om en "Jesusmutter" som håller rotorbladen på en helikopter har en beräknad livslängd hade jag bytt den. Men vad är risken med ett gammalt tak? Oftast litet läckage som upptäckts med få skador till följd, man kan givetvis kontrollera taket varje höst efter kraftigt regnoväder för att upptäcka sksdor. Om det företaget anger att det har varit fukt, och vi antar att det är en skada där kan det vara lämpligt att lägga om hela raket, men rimligen bör det kontrolleras att så är fallet. Är det ingen missfärgning och byggfirma far med osanning hade jag polisanmält för bedrägeri alternativt försökt till bedrägeri / osant intygande.
Om företaget anger att der är fuktigt efter att själva varit uppe och besiktigat, så kan det lika gärna komma från en medsmugglad vattenflaska...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Om företaget anger att der är fuktigt efter att själva varit uppe och besiktigat, så kan det lika gärna komma från en medsmugglad vattenflaska...
Ja, men är pappen skadad ser man skillnad om det har blivit blött och torkat eller varit mindre läckage under veckor, månader eller år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jobbet är redan påbörjat eftersom mamma skrev på kontraktet på en gång fast jag bad dom vänta en vecka. Jag själv tror fukten kommer innifrån huset. Möss och råttor har säkert gnagt sönder fuktspärren i innertaket.

Men byggfirman säger att fukten kommer in vid takkanten och eftersom pappen på råsponten är tät så kan den inte den torka. Därför behövs det bytas mot ett modernare material som andas. Bygg killen sa på en gång att han från marken kunde se att pappen blivit grå istället för svart och därför var omodern och dålig.

Små ventiler finns i gavlarna.
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
M Marsmannen skrev:
Jobbet är redan påbörjat eftersom mamma skrev på kontraktet på en gång fast jag bad dom vänta en vecka. Jag själv tror fukten kommer innifrån huset. Möss och råttor har säkert gnagt sönder fuktspärren i innertaket.

Men byggfirman säger att fukten kommer in vid takkanten och eftersom pappen på råsponten är tät så kan den inte den torka. Därför behövs det bytas mot ett modernare material som andas. Bygg killen sa på en gång att han från marken kunde se att pappen blivit grå istället för svart och därför var omodern och dålig.

Små ventiler finns i gavlarna.
Har nyligen haft fem stycken företag som gav mig offerter på att byta takpapp och pannor på ett 70-talshus. Ingen sa något om att ändra typ av takpapp eller att den var grå.

Är det ventilerad vind/kattvind så torkar ju det den vägen. Min råspont har rinnmärken på några få platser på undersidan.

"Skriv på direkt" är 10/10 "du håller på att bli blåst". Speciellt vid takomläggning och asfaltering.

Bege dig direkt dit och fota & lägg upp om du har möjlighet. Så arbetet, om det är undermåligt, kan avbrytas.

Tyvärr har arbetet påbörjats men konsumenter får ångra avtal i 14 dagar.
 
  • Gilla
big mike och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.