Hej!

Bor i enplans 60talsvilla med krypvind. Idag går spisfläkt rakt upp och ut i egen pipa i skorstenen (den andra pipan är mekanisk frånluft för ventilation).

Jag vill flytta spisen 2 meter, och behöver då göra 2 rejäla (90 graders) svängar för att nå samma pipa. Fläkten sitter direkt i kåpan.

Görbart? Eller måste jag dra upp en pipa till (rakt) genom taket?

MVH / Dan

Du får nog använda minst ett t-rör, istället för 90 gr böj, för rensbarhetens skull men för tryckfallets skull är det inga problem.

men va bra!

men du det där t-röret, pluggar man ena delningen då bara, som "renslucka"?

Alltså, den första 90-graders böjen (från fläkten sett) är för att komma till horisontellt läge.
Den andra, typ 1,8m bort är för att komma tillbaka till vertikalt, dvs ansluta till befintlig kanal?

Jag tror inte du behöver sätta något T-stycke i den konstellationen för att komma åt och rensa.
Ring en firma i din närhet och fråga.
Skorstenen kan du rensa uppifrån, och fram till den andra böjen tror jag man lätt når med en viska.
Den första böjen räknas ju nästan inte.

Hej
Får du dit 2 st 45 graders istället för 90 gradaren ?.Jag gissar att det inte fastnar lika mycket gegga i 45 gradersalternativet eftersom böjen inte blir lika snäv.
Fredrik

JOW skrev:
Alltså, den första 90-graders böjen (från fläkten sett) är för att komma till horisontellt läge.
Den andra, typ 1,8m bort är för att komma tillbaka till vertikalt, dvs ansluta till befintlig kanal?

Jag tror inte du behöver sätta något T-stycke i den konstellationen för att komma åt och rensa.
Ring en firma i din närhet och fråga.
Skorstenen kan du rensa uppifrån, och fram till den andra böjen tror jag man lätt når med en viska.
Den första böjen räknas ju nästan inte.
Det är på pricken så det är. Jag får väl prova, hål kan man ju alltid ta senare.

tack / dan å

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.