bYkICr skrev:
En jfb för vitvaror, datacentret samt värmesystem, en jfb för övriga inne el. Uttag och lampor ute kan gå på en eller flera psa. Garage ska ha en egen central. Programerbar Astro ur samt en eller flera ljusrelä funkar fint fint för min del.

Okej, många begrepp här.
Vad är skillnaden på jordfelsbrytare och egen central?
Och vad är PSA?
 
specter skrev:
Förklara gärna för en icke kunnig vad fördelen är med en egen central?
Och det är just till elbilsuttagen i garaget uteslutande du tänker med den egna centralen?

Hur ska centralens matningar anpassas menar du?
Fördelar, endast en kabel mellan husets elcentral (alternativt från mätarskåpet) och garaget.
All el i garaget matas från garagets central. ett fel i garaget påverkar ej huset.
Enkelt att ansluta elbilsladdare till en central mot att gissa vilken typ och dra fram ett uttag idag till något man inte har effektdata på.
Garaget blir lite mer flexibelt när det gäller att ansluta elutrustningar, ett trefasuttag, vanligt vägguttag, belysning mm. Kanske ytterbelysning i trädgården är närmare garaget, elgräsklipparen, mm kan matas från garaget.

Nackdelen kan bli kostnaden, men det behöver inte bli mycket dyrare, det kostar tid och materiel att dra fram flera matningar till garaget. Med egen central i garaget blir det bara en matning. (en kabel till garaget)

Angående dimensionering så skulle jag dra lika stor matning till garaget som till husets central. Då är det ganska framtidssäkert, med tanke på elbilsladdare.
 
PSA är kombinerad jordfelsbrytare och säkring i en enhet. Skyddar endast en "grupp"

Grupp är det en säkring matar/ förser med ström

JFB är jordfelsbrytare (den monteras i en central) och kan skydda alla eller delar av centralens säkringar.

Egen central är en enhet med huvudströmbrytare, jfb. Och säkringar, som kan mata/ förse flera olika objekt med ström.

Hoppas det klarnade lite
 
Redigerat:
Jag rekommenderar inlägg #8.

Det handlar om ett nytt hus här, men vi vet inte hur stort det är och vilken elektriskt utrustning det finns med stora läcksträmmar i form av VVBer, värmepumpar, annan värmemateriel. JFBer ska dels sektioneras så att det inte tjyvlöser pga naturliga läckströmmar, så där kan man behöva fördela sina värmeapparater på fler än en JFB. Trots det låter fyra stycken en aning överdriver, tre borde räcka - t.ex hus (inomhus), utomhus och garage. Specifika apparater kan dock ha specifika krav.

Man bör också identifiera andra grupper som riskerar lösa ut en JFB, och där kommer allt utomhus in i bilden. Förr eller senare tränger det in fukt i utomhusarmaturer, snö i skarvsladden till motorvärmaren etc. Dessa grupper bör få sin egen JFB för att skydda resten av huset.

När man fördelar enligt ovanstående kriterier bör man samtidigt fundera på dels
a) olägenheten att strömmen försvinner. Det kan t.ex vara olämpligt att släcka hela huset så om möjligt bör belysning inomhus fördelas på två JFBer även om det tekniskt kanske inte behövs.
b) indikering på att en JFB löst ut som LSA skriver (LSA är inte en JFB eller PSA utan en person på forumet). Här är det direkt olämpligt att sätta en JFB på en enskild och viktigt apparat som kyl, värme etc för man ser kanske inte alltid att den har löst ut.

Grundprincipen som jag ser det är alltså att
- identifiera riskgrupper (utomhus)
- identifiera apparater med höga läckströmmar (värmepumpar, värme i allmänhet)
- sektionera dessa, med tanke på punkt a) och b) ovan.

Jag har satt PSA för kyl, uteel,utebelysning. luftvärmepump.
Jag har efter rekommendation från min elektriker följande: en jfr på kyl å frys, en på övriga huset och en på garage + utebelysning..... Mkt nöjd med allt.
En jfb för vitvaror, datacentret samt värmesystem, en jfb för övriga inne el. Uttag och lampor ute kan gå på en eller flera psa. Garage ska ha en egen central. Programerbar Astro ur samt en eller flera ljusrelä funkar fint fint för min del.
En PSA är alltså en JFB + säkring i samma kapsling. Det finns ingen teknisk fördel jämfört med en separat JFB plus säkring(ar). Man tar till PSAer t.ex när det är trångt om plats i centralen eller möjligen när varje grupp ska skyddas av en JFB. Det är knappast aktuellt med PSAer i ett nybyggt hur i Sverige, speciellt inte när de är dyrare än separata komponenter!!

Det "fungerar" säkert bra med en separat JFB/PSA för kylen, för den har idag i stort ingen verkan, den gör inget väsen för sig, så visst kan man tala om att den fungerar på sätt o vis. Det händer att kyl/frys går sönder, t.ex avfrostningen, så att JFBn löser, men det är inte så vanligt. Om syftet är att skydda resten av huset mot fel i kylen så inträffar sådana fel inte så ofta nu för tiden. Om syftet är att skydda kylen mot fel i andra apparater så sitter den ju på fel plats!! JFBn ska då sättas på de apparater som riskerar att orsaka jordfel för att kunna ge skydd mot resten av anläggningen. Om den sätts på kylen så kan den få helt motriktad effekt, för man vill ju inte att den ska lösa ut!

Man kan tekniskt sett inte skydda en specifik apparat med en JFB, de ger ju inget skydd mot att spänningen bryts på inkommande sida. Så vad rekommendationen om en separat JFB för kylen handlar om är att resten av anläggningen får en (eller flera) egna JFBer. Det man då säger är att jag har ingen kontroll på anläggningen, vad som helst riskerar att lösa en JFB, så jag sätter en JFB på hela skiten och lägger kylen på en egen.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
specter skrev:
Intressant att höra!

Upplever du inte problemen som målas upp i tråden med astrour, dvs att det ibland tänds en timme för sent och ibland en timme för tidigt?

Du har alltså satt uttag som redan från början kopplats till uret? Det låter ju som en mkt bra idé, det måste jag få till.
Jag antar att man även kan dra tomrör för framtida belysning, och redan från start koppla på uret, dvs om man vill ha mer fast installation i framtiden tänker jag?
Nej upplever inte dom problemen, kanske blir problem för företag som ska vara upplysta så det ser öppet ut. För ett vanligt hus funkar d utmärkt tycker jag, är d lite mulet så upplever man kanske att det borde tänts en kvart tidigare men inte en timma. Händer inte så ofta, inget stort problem.

Från tiduret går det en slinga till alla utelampor plus vissa uttag. På varje fasad så sitter ett dubbeluttag som är kopplat till tiduret och ett dubbeluttag med konstant-matning.

Ja du borde kunna dra hur många tomrör du vill för att koppla på framtida belysning på uret. Kan ju oxå sätta en dosa i nederkant på någon fasad som man kan koppla vidare från.

Lycka till!
 
Skillnaden med astrour och ljusrelä + kopplingsur är att med ljusrelä tänder ljuset ALLTID vid rätt ljusnivå. Och visst kan man leva med lite sämre "precision" men varför ska man göra det då man får bättre funktion till samma eller lägre kostnad????????????
 
tommib
Med ljusrelä kan man få "blinkande" utebelysning, beroende på hur lång hysterestiden är på ljusreläet. Man kan också få påverkan på utebelysningen av grannens utebelysning (hände oss tidigare). Så ljusrelä + kopplingsur är inte bara bättre, även astrouret har fördelar. En annan fördel är att man bara har utgående ledningar från centralen. Med ljusrelä+kopplingsur måste man ha åtminstone en inkommande ledare till centralen om man vill ha flera olika styrda grupper som ska vara synkroniserade. Man kan också behöva flera kanaler i sitt kopplingsur om man vill ha grupper som tänds/släcks vid olika tillfällen.
 
Naturligtvis kan man köpa fel grejer och "montera" dom fel även om det gäller tex ljusrelä. men RÄTT gjort och RÄTT matr. så är fungerar det tveklöst bättre.
Ps
Astronomiska kopplingsur har funnits längre än jag har sysslat med el (och det är länge) men har aldrig blivit någon succé varken på stora eller små anläggningar. Bara som upplysning för er som tror att det är något nytt ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Många bra svar, tack för det!

Kan tillägga att huset är ganska stort, över 200kvm och på det tillkommer vidbyggt garage.

Pga elbilsplaner så känner jag att måste ha egen jfb där.
Utomhus kommer vi ha mkt belysning, en hel del på marken så känner att det behövs jfb där.
Sedan om man ska ha en eller två inomhus funderar jag på vilket ju avgör om det totalt blir 3 eller 4, vad tror ni?


Egen central i garage, overkill?
Fasadmätarskåpet sitter på garageväggen.

Vad ska man annars tänka på att förbereda, dra fram el och placera i dosa någonstans under fasaden, verkar vettigt eller?

Funderar även på vart man ska placera uttag för robotgräsklippare, under trädäck bör funka?
 
Vad finns för apparater inomhus som skulle kräva två JFBer, alltså apparater med höga läckströmmar? Vad har ni för system för uppvärmning? Det kanske räcker med en JFB inomhus. Av de två ni får "på köpet" kanske en går att använda till annat.

En sep JFB till laddplatser låter sunt. Som jag skrev är det viktigt att även upptäcka att en JFB löst ut, så JFB till laddplatser kan behöva innefatta strategisk belysning inomhus, eller annan larmanordning.

Belysningen, och allt annat utomhus (uttag) läggs ju naturligt på en egen JFB. Något "larm" för detta kanske inte behövs, beroende på vad uttagen är avsedda för. Men däremot kan det vara bra att lägga viss belysning inomhus på denna JFB just för att undvika att hela huset blir svart om JFB för huset mot förmodan skulle lösa.

Samtidigt bör man se till att fördela belysningen mellan de tre faserna. Det händer då och då att det tappas en fas i nätet.

Central i garaget beror på hur ni bedömer olägenheten att gå in i huset och återställa säkringar och JFB. Ligger det nära så är ju det inget problem. Det är också en fråga om vilka maskiner som kommer att köras i garaget. Det kanske är lämpligt att lägga en JFB för hela garaget och laddplatser. Totalt tre st JFBer alltså.
 
Huset värms upp av bergvärmepump.Kommer även ha FTX-system för ventilation.

Ja det låter som du har en bra lösning där vi klarar oss på 3 jfb istället för 4.

Fördela belysningen mellan de tre faserna, vad innebär detta?
 
Bergvärmepumpen kan ev behöva läggas på en egen JFB, eller helt utanför. Där får ni studera installationsanvisningen.

Du har tre faser in till huset, L1, L2, L3 plus en "nolla". Man försöker fördela belastningen i huset jämnt mellan dessa faser. Belysning och uttag kopplas in mellan fas och noll, så där är det bra att man fördelar så att det finns belysning som är inkopplad på varje fas, L1-N, L2-N och L3-N. Då slocknar inte allt om en fas går av.

Detta med faser är en "dimension" till utöver JFBerna. De JFBer som är aktuella här är alla fyrpoliga, dvs alla tre fas gå genom dem. Så bortfall av en fas kommer att släcka lite saker efter varje JFB men inte allt. En JFB som löser ut kommer däremot att släcka allt som finns bakom denna JFB.

Här är en bild från kjell som visar två JFBer. Strömmen kommer in uppifrån med sina tre faser och kopplas till båda JFBerna.

14-5_dubbla_jfb.png
 
Nu ska jag surra lite...
Om du ska ha jordfelsbrytare till laddstation eller liknande har jag något i bakhuvudet som säger att det ska vara en speciell jordfelsbrytare som är dyr som tusan. Kanske har jag blandat ihop det med något annat men jag hade kollat upp det iaf.
 
Nej det är riktigt den bör vara typ B dvs en som även registrerar ren likström. Men man ska ha lite is i magen och avvakta till dess det är aktuellt med elfordon och till dess standarden mognat kring dessa matningar. Jag kan inte se att man ska komma behöva denna brytare när/om det kommer i mer allmänt bruk.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Får kolla upp om egen jfb på bergvärme behövs.
Isf måste det ju bli minst 4 jfb ändå :(

Är det ett krav på jfb typ B idag?

Avvakta och se hur utvecklingen går har jag inte tid med.
Måste bestämma och köra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.