För bostadselen (belysning, uttag, värme, kyl/frys) så hade jag satt två JFBer och delat upp elen så att oberoende av vilken JFB som löser ut så ska det kunna att få belysning i alla rum.

Det är inte roligt att gå till elcentralen i bäcksvart bostad, har gjort det några gånger, vi har tyvärr bara en JFB för hela bostaden sedan har vi en i garagecentralen å den täcker garaget och all uteel.
En av gångerna när JFBn löste ut så gick den även sönder (en JFB från AEG), detta hände en vinterkväll vid 17:00-tiden å vi skulle precis börja laga middagsmaten.
 
Har din pump inverterdrift är det sannolikare att det är lämpligt med egen JFB men det går som sagt även att lägga den helt utanför också.
Har du elbil? Finns ingen direkt anledning till att du inte kan välja en vanlig typ A för garaget.

Och i grundfrågan skulle jag hålla med i tankegångarna som tex Bo och LSA varit inne på de är sunda och välgrundade. Du ska inte behöva mer än tre brytare dvs två för huset och en för central i garaget.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O
Jag har förvisso öst på med ett gäng jfb när jag gjorde om elen hemma. Men så hade jag ett gäng 2 poliga jfb´er.
När det gäller kylen så gör jag ingen skillnad. Den sitter på samma jfb som resten av huset... Egen säkring... eller nästan... jag låter belysningen i köket gå på samma säkring.... För förhoppningsvis snabbare upptäcka om säkringen löser ut. Jag har värmen på en egen jfb. Dock så hamnar VVC pumpen och VVB på den vanliga jfb.... uttag utomhus på en egen jfb. badrummet på en egen jfb... mest för att det sitter ett VU vid handfatet... (Tur att det finns IP44 uttag, så länge inget är inkopplat) och det fanns jfb å leka med...
 
Redigerat:
O
Egen central till garaget tycker jag låter som en bra idé! Smart eftersom du tänkte ha elbil... och vill kanske ha lite annat där...
 
GK100 skrev:
Har din pump inverterdrift är det sannolikare att det är lämpligt med egen JFB men det går som sagt även att lägga den helt utanför också.
Har du elbil? Finns ingen direkt anledning till att du inte kan välja en vanlig typ A för garaget.

Och i grundfrågan skulle jag hålla med i tankegångarna som tex Bo och LSA varit inne på de är sunda och välgrundade. Du ska inte behöva mer än tre brytare dvs två för huset och en för central i garaget.
Hur menar du att det går att lägga bergvärmepumpen även utanför? Behöver den inte ens vara med på jfb. Fattar inget.

Ja, vi kommer att skaffa elbil, därav viktigt att förbereda detta redan nu.

Du håller med om att tre behövs skriver du, två för huset och en för garaget.
Men samtidigt så har ju i princip alla skrivit att en för allt utomhus behövs, och då blir det ju fyra totalt ändå.

Svårt detta! :(
 
tommib
Ena jordfelsbrytaren som täcker inne i huset kan också ta uteelen. Eller så tar du uteelen från garaget.

Elbilsladdaren kan som sagt möjligen kräva en svindyr typ B. Eller så går det bra med en vanlig. Se till att du har plats över bara i garagets central så kan du komplettera med det i efterhandn när ni skaffar bilen och vet vad som behövs.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Elbilsladdaren kan som sagt möjligen kräva en svindyr typ B. Eller så går det bra med en vanlig. Se till att du har plats över bara i garagets central så kan du komplettera med det i efterhandn när ni skaffar bilen och vet vad som behövs.
Hur tar jag reda på exakt vad som gäller idag?
Tror du att reglerna kan komma att ändras eftersom du skriver som du gör?
 
Kanske enklast att göra såhär:

JFB1 = Allt inomhus
JFB 2 = Allt i garaget (inkl laddare till elbilen då)
JFB 3 = All utomhusbelysning

Sedan behöver man kanske då trycka in bergvärmepumpen på någon, kanske blir 3:an då?
 
Några korta synpunkter utöver de du redan fått i tråden:

- Varför inte blanda lite. Det låter inte på det du räknar upp som om du behöver två JFBer för det som finns inomhus, men däremot kan du kombinera två JFBer för ute och inne. Dvs på den JFB som används för allt utomhus, lägg lite mindre kritiska apparater inomhus t.ex torktumlare och andra högeffekt värmeapparater som har lite hög läckström.

- En extra JFB kostar kanske en tusenlapp i installation så varför inte, men som nämnts är det även bra att man upptäcker att en JFB har löst, så varje JFB skulle optimalt behöva lite belysning t.ex.

- Du behöver inte bestämma typ av JFB till laddplatser nu, det kan mycket väl vänta. Se bara till att lämna plats över i centralen. Om batteribil är nära förestående, så kolla på de laddare som är aktuella för den bilen vilken typ av JFB som krävs. Undvik laddare som kräver JFB av typ B, det är vansinne...

- Ja, det går och är tillåtet att lägga fast installerad utrustning som värmepump utanför JFB. Det är så att även denna kan kräva en dyr typ B och det är det inte värt. Det finns inte sådana risken med en värmepump att en JFB typ B skulle vara motiverad.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib
specter skrev:
Hur tar jag reda på exakt vad som gäller idag?
Tror du att reglerna kan komma att ändras eftersom du skriver som du gör?
Det är inte en fråga om regler, det är en fråga om att en elbilsladdare ibland kan vara en rätt elak last och lösa jordfelsbrytare typ A. Därför anser vissa tillverkare att man ska installera deras laddare med en JFB typ B. Dessa kostar betydligt mer än typ A (på elbutik i ligan 8-9kkr, när en vanlig JFB kostar ca 500).

Du kan fråga tillverkaren av den bil du tänker skaffa vad de rekommenderar för installation.

Jag har själv kopplat all inneel på JFB 1, all uteel samt garage och förråd på JFB 2. Bergvärmepumpen ligger utanför JFB. I centralen som matar garaget så finns det gott om plats över för en extra JFB (eller två, om BVPn ska ha en så småningom) av lämplig typ. I garaget finns också framdraget en trefashandske 16A just med tanke på elbilsladdare.

Bergvärmepumpen bör vara kopplad så att det märks om den är strömlös. Min är kopplad till larmet.
 
  • Gilla
specter
  • Laddar…
tommib skrev:
Det är inte en fråga om regler, det är en fråga om att en elbilsladdare ibland kan vara en rätt elak last och lösa jordfelsbrytare typ A. Därför anser vissa tillverkare att man ska installera deras laddare med en JFB typ B. Dessa kostar betydligt mer än typ A (på elbutik i ligan 8-9kkr, när en vanlig JFB kostar ca 500).

Du kan fråga tillverkaren av den bil du tänker skaffa vad de rekommenderar för installation.

Jag har själv kopplat all inneel på JFB 1, all uteel samt garage och förråd på JFB 2. Bergvärmepumpen ligger utanför JFB. I centralen som matar garaget så finns det gott om plats över för en extra JFB (eller två, om BVPn ska ha en så småningom) av lämplig typ. I garaget finns också framdraget en trefashandske 16A just med tanke på elbilsladdare.

Bergvärmepumpen bör vara kopplad så att det märks om den är strömlös. Min är kopplad till larmet.

Okej, ja men då räcker det nog med JFB typ A för mig, kör på det.

Din lösning låter som ganska lik min tänkta.
Hålla bergvärmepumpen utanför jfb kanske är bra ändå, eller vad är för och nackdelar med detta?

Och, hur kopplar man den till larmet? Fattar inget av det :x
 
Demmpa skrev:
Genom att montera en/två hjälpkontakter på sidan av JFBn/dvärgbrytaren så kan man få signal till larmet direkt när någon JFB/dvärgbrytare löser ut/slås ifrån manuellt.

[länk]
Låter vettigt.
Hur förbereder man detta och hur mkt jobb är det för elritaren och elektrikern?
Larmet kopplar vi in först efter inflytt ju.
 
tommib
I mitt fall har bergvärmepumpen i sig en larmutgång i form av ett potentialfritt relä som är riggat som en NC-krets på en sektion på mitt larm, som vilken magnetkontakt som helst. Sen är det bara en fråga om programmering i larmet vad som händer när den löser.

På samma sätt är kommer det vara kopplat på ventilationen när jag får tummen ur...

Hjälpkontakter kanske vore bra iofs, kanske skaffar det framöver...
 
specter skrev:
Hur menar du att det går att lägga bergvärmepumpen även utanför? Behöver den inte ens vara med på jfb. Fattar inget.

Ja, vi kommer att skaffa elbil, därav viktigt att förbereda detta redan nu.

Du håller med om att tre behövs skriver du, två för huset och en för garaget.
Men samtidigt så har ju i princip alla skrivit att en för allt utomhus behövs, och då blir det ju fyra totalt ändå.

Svårt detta! :(
Ja VP kan lämnas utanför JFB, för egen del skulle jag se det som bättre dvs man riskerar inte att den viktiga funktionen störs av tjuvutlösningar eller att det bryts pga mindre allvarliga fel. Däremot bra att lägga felsignal från den till ev larm, det ger betydligt mer täckning av diverse tekniska fel i den som inte har bäring på vad en JFB reagerar för.

Elbilen kan du mata via garagets central och JFB det är problemfritt och det blir ju nästan bara den som tas den vägen så inte mycket annat som lastar den brytaren med felströmmar.

Och för de två i huset är det vettigt som skrevs att blanda lite mellan dem tex utedelen och TM/TT plus någon annan grupp inne sen resten av innedelen på den andra. Då ligger det som mer ofta ger fel och som är mindre viktigt ihop och kommer inte störa tex kyl/frys mm om de löser när ingen är hemma en längre tid.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.