Vaddå framtiden?

Tag bilden med din smartphone så ligger GPS-koordinaterna till din sängkammare inlagda i bilddata redan idag.
 
mycke_nu skrev:
Vaddå framtiden?

Tag bilden med din smartphone så ligger GPS-koordinaterna till din sängkammare inlagda i bilddata redan idag.
Shhhy inte så högt det finns fortfarande snygga tjejer som inte vet om detta ännu :D

Vänta tills det går enkelt att ta bort blurrning och svarta rutor.
 
mycke_nu skrev:
Vaddå framtiden?

Tag bilden med din smartphone så ligger GPS-koordinaterna till din sängkammare inlagda i bilddata redan idag.
Ja, det störde mig att maken avsläjade var mitt kantarellställe är :@

Sen behöver man ju inte gå till överdrift åt andra hållet. Min mor har en gång varit på en föreläsning där hon fick lära sig att internet bara är en massa porr och bombrecept som bara välelr in och där vill hon inte vara med, så hon säger varje gnåg vi säger att vi ska lägga ut bidlerna vi tagit att "ni vet väl att jag inte vill vara med på Internet, man vet aldrig vem som får tag på bilderna och vad de hittar på med dem. Vi säger glatt att "Nej, de ligger bara på vår dator hemma". Det råkar vara en webserver, men det behöver ju inte hon få veta. :rolleyes:
 
cederbusch skrev:
BilluBragg: Är du inte lite naiv nu? Ok, internet kommer inte hoppa fram ur mörkret och klubba ner mig sen våldta mig där solen aldrig skiner. Det finns ett gammalt ordspråk som lyder typ medan sanningen tar på sig skorna har lögnen sprungit ett varv runt jorden. Och det ordspråket är jag tämligen säker på kommer från tiden före internet. Hur snabbt tror du då inte information sprids idag?

Och även om inte internet klubbare en så nog kan det röv***lla en. Hur många ungadomar är det inte som blivit mobbade på internet, där photoshoppade bilder och annat skit sprids som en löpeld. Och hur många har inte blivit bedragna över internet att köpa luft, eller lämna sina kontokortsuppgifter. Och nu kan inbrotsstjuvar dessutom bara välja ut sitt objekt på google maps i värmen hemma.

Missförstå mig rätt nu: jag tycker internet är fantastiskt. Allt jag kan tänkas vilja veta står framför mig på skrivbordet. MEN... internet har också inneburit ett stort ingrepp i privatlivets integritet. Även för dem som inte nyttjar internet. Och nu växer det upp en generation som inte ser ngt som helst konstigt i att blotta sig och folk i sin omgivning på nätet.

Jag har haft otaliga, arga diskussioner med min bror som inte har samma känsla för integritet som jag. Om han lägger ut pinsamheter och bilder om sig själv bryr jag mig inte, men när han drar med familjen och andra ovilliga personer är det längre inte ok. Även om JAG väljer att inte finnas på FB, så kan andra välja det åt mig idag.
Hehe :) Nä ja är nog gränsande till "internetgenerationen" så det känns helt naturligt för mej.

Men ungar blev mobbade innan internet, folk blev bedragna och det var inbrott. Har de sakerna verkligen ökat bara för internet? Då menar ja inte tex internetmobbing för de fanns ju inte tidigare, men är det fler som blir tex mobbade? Eller fler inbrott efter internet? Är det inte ungefär samma människor som gör dessa saker fast genom andra medier? Som google maps istället för en telefonkatalog och karta :)
 
BillyBragg skrev:
Hehe :) Nä ja är nog gränsande till "internetgenerationen" så det känns helt naturligt för mej.

Men ungar blev mobbade innan internet, folk blev bedragna och det var inbrott. Har de sakerna verkligen ökat bara för internet? Då menar ja inte tex internetmobbing för de fanns ju inte tidigare, men är det fler som blir tex mobbade? Eller fler inbrott efter internet? Är det inte ungefär samma människor som gör dessa saker fast genom andra medier? Som google maps istället för en telefonkatalog och karta :)
Du missar att Internetmobbing är så mycket värre. Jag var mobbad i låg- och mellanstadiet, på högstadiet minskade det betydligt, då man lätt försvann i mängden på den större skolan och på gymnasiet var det helt borta, utan några egentliga åtgärder. Orsaken var att det var en begränsad grupp, ca 5-6 personer som utförde mobbingen. Resten av skolan (toyalt ca 80 elever bara) visste vad som pågick men sade inget.

Idag kan dessa ungdomar snabbt starta hatgrupper på Facebook istället för att skirva "Anna är knäpp" på asfalten, de kan hänga in en mobil och filma när man duschar elelr går på toa och sprida på nätet på några timmar istälelt för att bara öppna därren och titta och sedan skryta om det inom sin lilla grupp.

Det blir så oändligt mycket större, på grund av den extrema spridningen. En kille på mina barns skola var mobbare och väldigt impopulär bland tjejerna, han ensam mobbade nästan varje tjej. Rätt vad det var började ungarna skaffa facebookkonton (trots att det är 13-årsgräns och skolan är till 6:e klass) och nästan det första som hände var att en av de drabbade tjejerna startade gruppen "Axel Birkenstock är en mobbare, hata" (påhittat namn förståss, men det är ett ovanligt namn). På bara några dagar hade gruppen ett par hundra medlemmar. Skolan har ca 200 elever, från förskoleklass till 6:an.

Så nej, mobbingen i sig har inte ökat, men genomslagskraften, just på grund av att det lyfts till Internet. Det är som mobboffer mycket lättare att stå upp mot fem killar som skriker glåpord än mot 200 anonyma personer som skriver på Facebook att de hatar dig. Du kan inte skilja på "vanlig mobbing" och Internetmobbing, det ÄR samma sak, bara så mycket värre, för offret.
 
Anna_H skrev:
Du missar att Internetmobbing är så mycket värre. Jag var mobbad i låg- och mellanstadiet, på högstadiet minskade det betydligt, då man lätt försvann i mängden på den större skolan och på gymnasiet var det helt borta, utan några egentliga åtgärder. Orsaken var att det var en begränsad grupp, ca 5-6 personer som utförde mobbingen. Resten av skolan (toyalt ca 80 elever bara) visste vad som pågick men sade inget.

Idag kan dessa ungdomar snabbt starta hatgrupper på Facebook istället för att skirva "Anna är knäpp" på asfalten, de kan hänga in en mobil och filma när man duschar elelr går på toa och sprida på nätet på några timmar istälelt för att bara öppna därren och titta och sedan skryta om det inom sin lilla grupp.

Det blir så oändligt mycket större, på grund av den extrema spridningen. En kille på mina barns skola var mobbare och väldigt impopulär bland tjejerna, han ensam mobbade nästan varje tjej. Rätt vad det var började ungarna skaffa facebookkonton (trots att det är 13-årsgräns och skolan är till 6:e klass) och nästan det första som hände var att en av de drabbade tjejerna startade gruppen "Axel Birkenstock är en mobbare, hata" (påhittat namn förståss, men det är ett ovanligt namn). På bara några dagar hade gruppen ett par hundra medlemmar. Skolan har ca 200 elever, från förskoleklass till 6:an.

Så nej, mobbingen i sig har inte ökat, men genomslagskraften, just på grund av att det lyfts till Internet. Det är som mobboffer mycket lättare att stå upp mot fem killar som skriker glåpord än mot 200 anonyma personer som skriver på Facebook att de hatar dig. Du kan inte skilja på "vanlig mobbing" och Internetmobbing, det ÄR samma sak, bara så mycket värre, för offret.
Ja har inte blivit mobbad, varken "irl" eller på internet, så det kan/vill jag inte kommentera om vad som är värst! Och min poäng i förra inlägget var just att det ÄR samma sak.
 
BillyBragg skrev:
Ja har inte blivit mobbad, varken "irl" eller på internet, så det kan/vill jag inte kommentera om vad som är värst! Och min poäng i förra inlägget var just att det ÄR samma sak.
Då kan du ju inte skriva att det inte går att jämföra ;)

För övrigt är det ju inte så svårt att vara uppmärksam även om man inte själv är drabbad. Jag har koll på rätt mycket saker som jag inte själv är drabbad av.
 
BillyBragg skrev:
Hehe :) Nä ja är nog gränsande till "internetgenerationen" så det känns helt naturligt för mej.

Men ungar blev mobbade innan internet, folk blev bedragna och det var inbrott. Har de sakerna verkligen ökat bara för internet? Då menar ja inte tex internetmobbing för de fanns ju inte tidigare, men är det fler som blir tex mobbade? Eller fler inbrott efter internet? Är det inte ungefär samma människor som gör dessa saker fast genom andra medier? Som google maps istället för en telefonkatalog och karta :)
Och du missade att på kartan syns inte specifikt MITT hus, och vad som står på min tomt. Eller om ngt skymtar i fönstren som kan vara intressant. Går ju inte alls att jämföra google maps med telefonkatalogen. Är du så ung att du aldrig tittat i en papperstelefonkatalog? :p
 
cederbusch skrev:
Och du missade att på kartan syns inte specifikt MITT hus, och vad som står på min tomt. Eller om ngt skymtar i fönstren som kan vara intressant. Går ju inte alls att jämföra google maps med telefonkatalogen. Är du så ung att du aldrig tittat i en papperstelefonkatalog? :p
Och jag som trodde att lantmäteriet hade kartor över alla fastigheter.. Om man nu ska märka på ord och detaljer och inte se poängen...
 
BillyBragg skrev:
Och jag som trodde att lantmäteriet hade kartor över alla fastigheter.. Om man nu ska märka på ord och detaljer och inte se poängen...
Men... det är ju du som inte ser poängen. Du pratar om kartor, jag pratar om sattelitbilder och verliga foton av enskilda hus som du lätt hittar på internet, men knappast i telefonkatalogen. Ok att lantmäteriet har sattelitbilder, men hur många inbrottstjuvar skulle göra sig omaket att beställa kartor över områden tror du?

Skit samma, internet är iaf betydligt effektivare när det gäller informationsspridning än "verkligheten". Och det är användandet av informationen som är potentiellt farlig.
 
cederbusch skrev:
Men... det är ju du som inte ser poängen. Du pratar om kartor, jag pratar om sattelitbilder och verliga foton av enskilda hus som du lätt hittar på internet, men knappast i telefonkatalogen. Ok att lantmäteriet har sattelitbilder, men hur många inbrottstjuvar skulle göra sig omaket att beställa kartor över områden tror du?

Skit samma, internet är iaf betydligt effektivare när det gäller informationsspridning än "verkligheten". Och det är användandet av informationen som är potentiellt farlig.
Okey.

Nu var jag inne på http://www.bra.se/ och tog fram statistik över samtliga anmälda inbrott från 1975 till 2009 per 100 000 invånare. Enligt den så har inbrotten sjunkit i en stadig linje sen 1975 tills idag (med några upp och nedgångar såklart). Nu vet jag inte vad det beror på men det verkar ju inte som att därför att informtionen sprid snabbare så blir de fler inbrott, eftersom de är färre. Vad spelar de då för roll hur de får fram infon? Den får de ju tydligt i alla fall!!

Ja som du säger, skit samma :) tror inte vi kommer överens åt de ena eller andra hållet ändå :p
 
Tyresö
BillyBragg skrev:
Okey.

Nu var jag inne på [länk] och tog fram statistik över samtliga anmälda inbrott från 1975 till 2009 per 100 000 invånare. Enligt den så har inbrotten sjunkit i en stadig linje sen 1975 tills idag (med några upp och nedgångar såklart). Nu vet jag inte vad det beror på men det verkar ju inte som att därför att informtionen sprid snabbare så blir de fler inbrott, eftersom de är färre. Vad spelar de då för roll hur de får fram infon? Den får de ju tydligt i alla fall!!

Ja som du säger, skit samma :) tror inte vi kommer överens åt de ena eller andra hållet ändå :p
Vad jag tror om inbrottsstatistiken, är: Antalet inbrott har sjunkit pga det finns mer pengar att "hämta" på andra typer av brott. Jag har inget belägg för mitt påstående, men jag är helt övertygad att den totala brottsligheten är lika stor, men det är andra typer av brott som begås nu än 1975.
 
Milkshaken
Som vanligt har ju en samhällstråd slirat ut i pereferin......
FB eller inte,,,, eller FB, vad ska den vara bra för..... Det var ju liksom TS dialog.....

Sen vad gäller brott... Klart att det ändrat sig sen-75.....
Hur jäkla lätt är det inte nu att tex ta en bil, dra ned till europa, sen vidare ned till Afrika..... Där nere rullar alla era gamla bilar, stulna eller icke stulna......
Brotten som sker nu är ju mycket skimning, försäljningsbedrägerier på nätet, och även urkundsförfalskningar via Nätet.....

-75 så visste dom inte ens att det fanns någon marknad inom något av dess områden..... :):)
 
warped-perspective-10.jpg
 
Tyresö
Suhagg skrev:
[bild]

Komentarer är överflödiga....Det är bara att läsa och hålla med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.