Bland de 126 personer som gillar Byggahus på Facebook så ser ålders- och könsfördelningen ut så här: Jag blev lite förvånad över resultatet. Jag trodde åldersgruppen 25-34 skulle vara den största åldersgruppen.
 
  • demografi-facebook.jpg
Du vet Per, ju äldre man blir desto mer saker inser man att man inte kan, och det är då man blir ödmjuk och söker råd... :) Det kanske uppväger den normala åldersfördelningen av Facebook-användare lite?
 
Det intressanta är väl kanske hur många besökare som kommer till byggahus.se via facebook (jämfört med exvis Google), inte hur många som gillar Byggahus.
 
E
var det samma disskution när mobiltelefonerna började bli åtkommliga för allmänheten.hjälp skall man vara nå bar hela tiden.Man kan välja vara med eller ej och det finns säkert massor med människor som har fått ett rikt socialt liv av FB.
 
Hmmm, jag blev lite irriterad förut.
Pga att min jobbmobil pajade så blev jag tvungen att få tag på något annat, blev en HTC med något flott namn.

Det finns inbyggda program för fäjsbook, twitter och annat trams men man blev tvungen att själv ladda ner och installera en filhanterare.
Ska onödigt trams gå före ett nödvändigt program?
 
Tur att man inte har tid....:)
 
Att tycka att FB är helt värdelöst för en själv är väl OK. Men att FB har tillfört ett mervärde för många går inte att förneka. Vissa gillar det, andra inte, så är det är med allt runt omkring oss

Jag tror inte det är svart eller vitt, man kan var med i FB utan att lämna ut sitt liv och vara nöjd med det. Andra lever ut och tycker det är kanon det med.

Men jag tror att vi bara sett början på nyttan som alla dessa medier kan ge oss. Byggahus är väl ett utmärkt exempel, hur byggde man hus förr???
 
Dalbotös skrev:
Det här var lite roligt att läsa, flera av er säger sig vara helt emot att vara med i FB samtidigt som ni är medlemmar på denna communityn och här diskuterar, lägger ut bilder och kommenterar varandras projekt... Inte så alltså men, det är samma sak... :)
Haha ja jag håller helt med dej :) De är ju samma sak men lite mer nischat (kanske inte med tanke på de här ämnet)..

Men sen så undrar jag över vad alla tror kommer att hända med informationen man sprider om sej själv?? Den må vara ointressant (man kan faktiskt dölja "feeds" från dem man inte vill läsa så man slipper se dom) men vad kommer hända med den? Internet är inte farligare än den "vanliga" världen..

Ursäkta ordvalet men de känns ju lite bakåtsträvande och naivt att tro att bara för att det är ett stor nytt kommunikationsmedel så är det dåligt.. Som så mycket annat nytt brukar bli bemött i början :)

För att återknyta til ursrpungsfrågan så är ju FB bara en community, företag lär ju fortfarande ha en vanlig hemsida, telefoner, ärendehanteringssystem för support etc. Så det kommer nog gå alldeles utmärkt att kontakta företag utanför FB :)
 
BilluBragg: Är du inte lite naiv nu? Ok, internet kommer inte hoppa fram ur mörkret och klubba ner mig sen våldta mig där solen aldrig skiner. Det finns ett gammalt ordspråk som lyder typ medan sanningen tar på sig skorna har lögnen sprungit ett varv runt jorden. Och det ordspråket är jag tämligen säker på kommer från tiden före internet. Hur snabbt tror du då inte information sprids idag?

Och även om inte internet klubbare en så nog kan det röv***lla en. Hur många ungadomar är det inte som blivit mobbade på internet, där photoshoppade bilder och annat skit sprids som en löpeld. Och hur många har inte blivit bedragna över internet att köpa luft, eller lämna sina kontokortsuppgifter. Och nu kan inbrotsstjuvar dessutom bara välja ut sitt objekt på google maps i värmen hemma.

Missförstå mig rätt nu: jag tycker internet är fantastiskt. Allt jag kan tänkas vilja veta står framför mig på skrivbordet. MEN... internet har också inneburit ett stort ingrepp i privatlivets integritet. Även för dem som inte nyttjar internet. Och nu växer det upp en generation som inte ser ngt som helst konstigt i att blotta sig och folk i sin omgivning på nätet.

Jag har haft otaliga, arga diskussioner med min bror som inte har samma känsla för integritet som jag. Om han lägger ut pinsamheter och bilder om sig själv bryr jag mig inte, men när han drar med familjen och andra ovilliga personer är det längre inte ok. Även om JAG väljer att inte finnas på FB, så kan andra välja det åt mig idag.
 
Känns skönt att man inte är ensam om att inte ha Facebook, jag gillar IM och e-post men när Lunarstorm kom så var det inte riktigt min grej att skriva saker så allmänt för folk och det är samma sak nu med Facebook. Min sambo har facebook och det är nån vän där som chattar ibland och det blir bara, hur är vädret, jag har lämnat ungarna på dagis och en sådan nivå och det klarar jag mig alldeles bra utan för det tillför verkligen inget vettigt.

Men visst, några gamla klasskompisar och sånt vore ju roligt att veta hur de har det och vad de gör men det räcker med klassåterträffarna var 10e år för det är inga jag vill chatta med jämt.
Sen känner jag mig övervakad med sådana sociala medier för att tro att det är bara ens vänner som ser det man skrivit är nog inte helt sant, inte för att jag har något att dölja så men det känns inte rätt, samma sak jag är emot kameraövervakning också men det är en annan diskussion.
Kolla http://cryptome.org/0002/dhs-social-spy.pdf och bläddra ner till sidan 12 Appendix A, det om det inte är en förfalskning så står det om vilka Internetsidor som övervakas och med vilka nykelord.
 
Som säkerhetsmedveten dataingenjör vet jag att det finns många fällor på Internet. Något man ska vara medveten om och som särskilt ungdomar sällan tänker på är att INGET GÅR ATT TA BORT och ryktena sprider sig som en löpeld.
Vanligt bland dessa unga är att de blir besvikna när nån gör slut och skriver elaka rykten, elelr att de ska skoja och skriver nåt dumt om någon. Dessa rykten går inte att stoppa eller dementera, utan sprider sig som en löpeld, och vad den drabbade än försöker säga till sitt försvar så blir det tokigt.
Men samma sak kan vara bra också, bortsprungna hundar hittas snabbt, en bild på Facebook är mycket effektivare än en lapp på ICA.
 
P
Fixbok? varför ska man skriva en bok om gaser? :d
 
cederbusch skrev:
Jag har haft otaliga, arga diskussioner med min bror som inte har samma känsla för integritet som jag. Om han lägger ut pinsamheter och bilder om sig själv bryr jag mig inte, men när han drar med familjen och andra ovilliga personer är det längre inte ok. Även om JAG väljer att inte finnas på FB, så kan andra välja det åt mig idag.
Den delen är ju tyvärr oundviklig.
Känner samma sak själv, blanda inte in mig i den smörjan för jag tycker inte det är fantastiskt när vem som helst med lite koll på Internet kan få fram bilder när jag dricker pilsner på min fritid trots att jag inte valt att lägga ut detta.

Men FB är ju fantastiskt smart och lockande.

Och nej jag är inte emot teknik och jag hade en mobiltelefon redan när det kostade en halv årslön. :cool:
 
Anna_H skrev:
Som säkerhetsmedveten dataingenjör vet jag att det finns många fällor på Internet. Något man ska vara medveten om och som särskilt ungdomar sällan tänker på är att INGET GÅR ATT TA BORT och ryktena sprider sig som en löpeld.
Vanligt bland dessa unga är att de blir besvikna när nån gör slut och skriver elaka rykten, elelr att de ska skoja och skriver nåt dumt om någon. Dessa rykten går inte att stoppa eller dementera, utan sprider sig som en löpeld, och vad den drabbade än försöker säga till sitt försvar så blir det tokigt.
Men samma sak kan vara bra också, bortsprungna hundar hittas snabbt, en bild på Facebook är mycket effektivare än en lapp på ICA.
Tror det är väldigt få som fattar detta tyvärr.

Har visat flera personer hur lätt du kan ta fram saker som låg på Internet för många år sedan och de tror inte det är sant.

Jag har en vadslagning att inom några års tid så kommer vem som helst med ett enkelt program kunna ta bort blurrningar och svarta rutor på bilder. T.ex någon som fotar sig med frugan när de har lite sexy time. Vad de inte visste var att några år senare kommer någon finnig fjortis ta bort denna blurrning på 5sek och sedan sitta på Flashback och garva åt att de precis skickat bilden till alla deras parets vänner på Facebook.

Någon som vill göra en vadslagning emot mig? d^_^b
 
Suhagg skrev:
Någon som vill göra en vadslagning emot mig? d^_^b
Topp!
Alla vet ju att det är kungen bakom alla maskerade bilder ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.