AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Verkar ju vara onödigt gå genom den processen
Just så. Avskaffa sommartiden och låt det vara bra så!
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
jag förstår inte vad som är så viktigt med normaltid?
 
F frause skrev:
Just så. Avskaffa sommartiden och låt det vara bra så!
Nej allsåp det verkar ondödigt anpassa samhället efter att ställa om tillden mer optimala sommartiden under konstant vintertid. Antingen låta det vara som är. Eller konstant sommartid.

Dessutom är detta vad majoriteten vill
 
trähandtag trähandtag skrev:
jag förstår inte vad som är så viktigt med normaltid?
Det är bara viktigt för att det ingår i ett större system. Ser man bara på lokal nivå spelar det ingen som helst roll.
Ungefär som att jag kan mäta längder genom att jämföra med mina olika kroppsdelar. Funkar jättebra så länge jag inte behöver hjälp av någon annan med måttandet.
 
F frause skrev:
Det är bara viktigt för att det ingår i ett större system. Ser man bara på lokal nivå spelar det ingen som helst roll.
Ungefär som att jag kan mäta längder genom att jämföra med mina olika kroppsdelar. Funkar jättebra så länge jag inte behöver hjälp av någon annan med måttandet.
Precis och därför sommartid har en poäng. För samhället är anpassad efter den. Utan den kommer man få mindre tid på eftermiddagen/kväll
 
Utifrån ditt lite flummiga svar, så tolkar jag då dig på följande sätt. Vad spelar det då för roll för dig om man har konstant sommartid eller som idag alternerande sommar tid. Alternerande sommartid ingår ju i Eus alla länder och förslaget som fanns för några år sedan var ju att permanenta sommartid skulle införas (tror det var Finland som lade fram förslaget).
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis och därför sommartid har en poäng. För samhället är anpassad efter den. Utan den kommer man få mindre tid på eftermiddagen/kväll
Du tror inte samhället hade anpassat sig om vi inte hade infört sommartid 1980? Såna här förändringar i beteenden sker hela tiden över tid.
 
F frause skrev:
Du tror inte samhället hade anpassat sig om vi inte hade infört sommartid 1980? Såna här förändringar i beteenden sker hela tiden över tid.
Inte säkert vi kör ju fortfarande arbetstider som börjar vid 8-9 trots vi sedan länge lämnat bondesamhället
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte säkert vi kör ju fortfarande arbetstider som börjar vid 8-9 trots vi sedan länge lämnat bondesamhället
..och 43 år senare har vi inte ändrat arbetstiderna, trots alternerande sommartid. Detta är ju anmärkningsvärt!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
På engelska heter det daylight saving time, vilket det är. Jag vill ha så mycket ljus det går och då är sommartid absolut bäst, då det under dygnet ger mest dagsljus. Normaltid hela året runt minskar tillgängligt dagsljuset med 200 timmar på ett år för mig i Skåne.
Man kan ju naturligtvis fundera på om samhället ändrar sina ”normalarbetstider” om vi skulle ha konstant sommartid, men detta är ju bara en spekulation. Idag börjar de flesta mellan kl 07.00 till 09.00, vilket inte kommer ändras. …och skulle detta förskjutas en timme senare, så får vi ta en ny diskussion i ämnet. med dagens normalarbetstid är det fördel att ha konstant sommartid.
Det är lika mycket ljus per dygn oavsett om det är normal- eller sommartid. Att du jobbar på en arbetsplats där naturligt ljus inte är tillgängligt är kanske något du borde ta upp som ett arbetsmiljöproblem om du känner ett så starkt behov av ljuset.
Alternativt byta arbete till ett jobb som är förlagt utomhus.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Det är lika mycket ljus per dygn oavsett om det är normal- eller sommartid. Att du jobbar på en arbetsplats där naturligt ljus inte är tillgängligt är kanske något du borde ta upp som ett arbetsmiljöproblem om du känner ett så starkt behov av ljuset.
Alternativt byta arbete till ett jobb som är förlagt utomhus.
Jo men på morgonen sover man och kan inte dra nytta av ljuset. De flesta njuter av solen efter jobbet inte före
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men på morgonen sover man och kan inte dra nytta av ljuset. De flesta njuter av solen efter jobbet inte före
Du sover på morgonen, ja. Du verkar ha lite problem med att förstå att din dygnsrytm inte är den som generellt gäller i vårt land.
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte säkert vi kör ju fortfarande arbetstider som börjar vid 8-9 trots vi sedan länge lämnat bondesamhället
Då började man inte så sent. Man såg till att komma igång på morgonen för att utnyttja ljuset.
 
P Prodigys skrev:
Det är lika mycket ljus per dygn oavsett om det är normal- eller sommartid. Att du jobbar på en arbetsplats där naturligt ljus inte är tillgängligt är kanske något du borde ta upp som ett arbetsmiljöproblem om du känner ett så starkt behov av ljuset.
Alternativt byta arbete till ett jobb som är förlagt utomhus.
du har ju inte förstått något alls.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
du har ju inte förstått något alls.
Verkar mer som att du inte förstår den verkliga innebörden av vad du skriver. Du kanske ska testa att formulera om dina meningar.
För när du skriver att det blir mer ljus av att flytta klockan, då har du bara väldigt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.