du har inte läst alla meningar!
 
D Daniel 109 skrev:
Då började man inte så sent. Man såg till att komma igång på morgonen för att utnyttja ljuset.
Fast det ändrar inte faktum att man gör aktiviteterna EFTER jobbet. Och därför man vill maximera solljuset där, och då specifikt direkt solljus. Som försvinner rätt tidigt bakom byggnader och träd
 
Själv har man ju flextid och ser inte riktigt problemet. Vill jag ha mer ljus på eftermiddagen får jag bara kliva upp tidigare.
Är det inte bättre om normal arbetstid flyttas? Man kan jobba til 02:00 till 10:00. Så får man alltid ljust på "eftermiddagen". Sen gå och lägga sig kl 16.
 
S Stuff skrev:
Själv har man ju flextid och ser inte riktigt problemet. Vill jag ha mer ljus på eftermiddagen får jag bara kliva upp tidigare.
Är det inte bättre om normal arbetstid flyttas? Man kan jobba til 02:00 till 10:00. Så får man alltid ljust på "eftermiddagen". Sen gå och lägga sig kl 16.
Man kan tycka det men samtidigt kör vi samhället samma tid som vi alltid gjort. Inte så kul sitta på AWn själv med sin flexibla arbetstid
 
vi kommer aldrig bli överens med dem som har annan dygnsrytm eller skiftjobb, som stökar till det i denna diskussion. Men en majoritet av befolkningen går upp mellan kl 06.00 och kl 08.00 och lägger sig omkring kl 23. För denna majoritet är det en klar fördel att förskjuta dygnet, så att solen står som högst ca kl 13 eller kanske till och med senare, istället för kl 12, utifrån mängd dagsljus som är tillgängligt. Jag utgår från att de flesta vill vara vakna med dagsljus och inte när det mörkt (här kanske vi har en massa zoombies och vampyrer i forumet, som jag inte känner till)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man kan tycka det men samtidigt kör vi samhället samma tid som vi alltid gjort. Inte så kul sitta på AWn själv med sin flexibla arbetstid
Nej, det gör vi inte. Det ändras hela tiden.
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör vi inte. Det ändras hela tiden.
vad är det du menar?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man kan tycka det men samtidigt kör vi samhället samma tid som vi alltid gjort. Inte så kul sitta på AWn själv med sin flexibla arbetstid
Menade att hela samhället skulle skifta sin arbetstid. Så blir det slut på gnället.

(Jag personligen tycker att det är skönt att slippa trängsel på AWn)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Menade att hela samhället skulle skifta sin arbetstid. Så blir det slut på gnället.

(Jag personligen tycker att det är skönt att slippa trängsel på AWn)
Är man erimit så förstår jag man inte bryr sig om resten av samhället
 
Är det inte bättre om alla börjar jobba kl 04, då är man klar lagom till 12 och kan börja kröka i solen?
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Är det inte bättre om alla börjar jobba kl 04, då är man klar lagom till 12 och kan börja kröka i solen?
Precis det jag försökte säga!

Då kan vi släppa detta med sommar- och vintertid. Bättre att EU gör nånting åt alla moln istället som ändå gör så att vi inte kunnat se solen på flera veckor
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är man erimit så förstår jag man inte bryr sig om resten av samhället
Känns det inte lite kluvet att både vara totalt unik och samtidigt en representant för majoriteten?
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om vi väljer konstant vintertid så kommer ju alla vettiga tillslut anpassa samhället efter det som var sommartid och ni har inte vunnit något.
Ja, så är det! Vi kan bara lura oss tillfälligt (i första skedet fortsätter vi enligt de klockslag vi riktade oss efter igår). Därför måste sommartid vara tillfällig för att ha önskad effekt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi är ju inte direkt ensamma, om du åker nedåt i vår tidszon på sommaren behöver du inte ställa om klockan.
Vet inte ens på vilket sätt det uttalandet är relevant...?
 
T ToRy skrev:
Vet inte ens på vilket sätt det uttalandet är relevant...?
Det är inte som att Sverige är ensamma i frågan. Hela vår tidszon har samma sommartid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.