Okej, nu har jag kommit på lösningen som de flesta kommer gilla:

På förmiddagen kör vi svensk normaltid minus en timme (samma som brittisk normaltid) för att få en extra ljus timme på morgonen jämfört med normaltid.

Sen när vår klocka närmar sig 11 så byter vi till svensk sommartid. Klockan byter direkt från 10:59:59 till 13:00:00. Så får vi en extra timme kvällssol efter jobbet.

För Motala den 17 november så skulle det bli soluppgång kl 6:53 och solnedgång 16:36. Istället för som idag 7:53 resp. 15:35. En avsevärd förbättring, eller hur?
 
  • Gilla
  • Haha
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Sköter sin hygien :)

Nej men nu är det väl ändå rekord i absurda argument för sommartid :)
Lite skoja till får man göra i sådan ganska oviktig fråga.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
R
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ah lite som en arbetsmyra i en koloni. Ja så funkar ju inte riktig dagens samhälle.
Fast det verkar ju som du och dina vänner är precis lika tvingade som arbetsmyror. Kan ni verkligen inte styra era arbetsdagar en timme? Tråkigt.
 
R RoAd skrev:
Fast det verkar ju som du och dina vänner är precis lika tvingade som arbetsmyror. Kan ni verkligen inte styra era arbetsdagar en timme? Tråkigt.
Många ställen öppnar ju inte förrens 16-17 likadant med lunch. Samhället är lixom inkörd på klockan
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har morgonmöte kl 9 så brukar gå upp 8.45
Jag vet inte om någon har talat om det här för dig förut men större delen av samhället har inte samma arbetstider som du. Det där "samhället" som du hela tiden tjatar om är så jobbigt att ändra på, det går inte efter din dygnsrytm, det går redan efter normaltid.
Sedan kan jag inte låta bli att lägga märke till att det viktigaste argumentet för dig verkar vara att du ska kunna sitta på uteserveringen med ett glas champagne, i solen. Om man bortser från det lätt tragiska i att du verkar ha ett behov av att ständigt antyda hur rik och sofistikerad du är, vill du verkligen låta oss tro att du sitter ute och dricker bubbel även på vintern?
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag vet inte om någon har talat om det här för dig förut men större delen av samhället har inte samma arbetstider som du. Det där "samhället" som du hela tiden tjatar om är så jobbigt att ändra på, det går inte efter din dygnsrytm, det går redan efter normaltid.
Sedan kan jag inte låta bli att lägga märke till att det viktigaste argumentet för dig verkar vara att du ska kunna sitta på uteserveringen med ett glas champagne, i solen. Om man bortser från det lätt tragiska i att du verkar ha ett behov av att ständigt antyda hur rik och sofistikerad du är, vill du verkligen låta oss tro att du sitter ute och dricker bubbel även på vintern?
Tråden handlar om vintertid på sommaren. Det jag motsätter mig. På vintern bryr jag mig inte. Vill ni ha vintertid då kan ni få det.

Edit: självklart dricker jag bubbel även på vintern
 
ett argument som används av era morgonknoppar, att vi som gillar att det är ljus på kvällen (i större grad) kan ju gå upp en timme tidigare, utan att ställa om den officiella klockan. Nu tycker jag det blir lite bakvänt, för oftast är det NI morgonpigga som inte vill ha sommartid eller konstant sommartid! Men ni har ju för f***n inga problem att gå upp, då ni är morgonpigga, så vad är då problemet med att gå en timme tidigare än om att normen alltid ska vara att solen är högst på himlen kl 12. Detta gälle bara på longituden som går igenom Örebro, men ej i GBG eller Stockholm.

Vad jag förstått vill en majoritet av befolkningen justera till konstant sommartid eller behålla sommartid som den är idag, men inte gå tillbaka till normaltid. I detta sammanhang kan jag undra varför kan ni som vill ha normaltid inte gå upp en timme senare om ni vill alltid ha långmorgon med yoga, sippande på en espresso, störa grannskapet med klippande gräsklippare innan jobbet mm
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
ett argument som används av era morgonknoppar, att vi som gillar att det är ljus på kvällen (i större grad) kan ju gå upp en timme tidigare, utan att ställa om den officiella klockan. Nu tycker jag det blir lite bakvänt, för oftast är det NI morgonpigga som inte vill ha sommartid eller konstant sommartid! Men ni har ju för f***n inga problem att gå upp, då ni är morgonpigga, så vad är då problemet med att gå en timme tidigare än om att normen alltid ska vara att solen är högst på himlen kl 12. Detta gälle bara på longituden som går igenom Örebro, men ej i GBG eller Stockholm.

Vad jag förstått vill en majoritet av befolkningen justera till konstant sommartid eller behålla sommartid som den är idag, men inte gå tillbaka till normaltid. I detta sammanhang kan jag undra varför kan ni som vill ha normaltid inte gå upp en timme senare om ni vill alltid ha långmorgon med yoga, sippande på en espresso, störa grannskapet med klippande gräsklippare innan jobbet mm
Gå upp senare för att ha mer tid innan jobbet, hur går det ihop?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Gå upp senare för att ha mer tid innan jobbet, hur går det ihop?
ja det kan du fundera på!
 
trähandtag trähandtag skrev:
ett argument som används av era morgonknoppar, att vi som gillar att det är ljus på kvällen (i större grad) kan ju gå upp en timme tidigare, utan att ställa om den officiella klockan. Nu tycker jag det blir lite bakvänt, för oftast är det NI morgonpigga som inte vill ha sommartid eller konstant sommartid! Men ni har ju för f***n inga problem att gå upp, då ni är morgonpigga, så vad är då problemet med att gå en timme tidigare än om att normen alltid ska vara att solen är högst på himlen kl 12. Detta gälle bara på longituden som går igenom Örebro, men ej i GBG eller Stockholm.

Vad jag förstått vill en majoritet av befolkningen justera till konstant sommartid eller behålla sommartid som den är idag, men inte gå tillbaka till normaltid. I detta sammanhang kan jag undra varför kan ni som vill ha normaltid inte gå upp en timme senare om ni vill alltid ha långmorgon med yoga, sippande på en espresso, störa grannskapet med klippande gräsklippare innan jobbet mm
Om du ställer om klockan en timme kommer du inte per automatik att bli piggare på morgonen. Det fungerar inte så.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du ställer om klockan en timme kommer du inte per automatik att bli piggare på morgonen. Det fungerar inte så.
Har du problem med det så är lösningen, träning och kost. Ni kan skylla på ljuset men problemet är att ni är lata och äter fel
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
ett argument som används av era morgonknoppar, att vi som gillar att det är ljus på kvällen (i större grad) kan ju gå upp en timme tidigare, utan att ställa om den officiella klockan. Nu tycker jag det blir lite bakvänt, för oftast är det NI morgonpigga som inte vill ha sommartid eller konstant sommartid! Men ni har ju för f***n inga problem att gå upp, då ni är morgonpigga, så vad är då problemet med att gå en timme tidigare än om att normen alltid ska vara att solen är högst på himlen kl 12. Detta gälle bara på longituden som går igenom Örebro, men ej i GBG eller Stockholm.

Vad jag förstått vill en majoritet av befolkningen justera till konstant sommartid eller behålla sommartid som den är idag, men inte gå tillbaka till normaltid. I detta sammanhang kan jag undra varför kan ni som vill ha normaltid inte gå upp en timme senare om ni vill alltid ha långmorgon med yoga, sippande på en espresso, störa grannskapet med klippande gräsklippare innan jobbet mm
sista stycke menade jag att dessa kan gå till jobbet en timme senare (ej gå upp senare som jag skrev), så att ni morgonknoppar kan få ert ljus som är viktigt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har du problem det så är lösningen, träning och kost. Ni kan skylla på ljuset men problemet är att ni är lata och äter fel
tror att det är för litet med champagne!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
tror att det är för litet med champagne!
Helt klart så för lite livsnjutande är inte bra för hälsan.
 
Precis. Mer alkohol är bra för folkhälsan.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.