T TowaTei skrev:
...men det ÄR ju bara en smaksak. Visst, jag tänker som sagt ibland lite slarvigt att vitt är den late eller okunniges val, men även bland de av mina vänner som arbetar med färg och form så förekommer det vita hem. Ok, kanske inte helvita hem där varenda pinal är vit (DET är fanimig bara lathet/talanglöshet, haha (närå, skojar)), men åtminstone vita väggar. om jag däremot vänder på det och kollar på vilka av mina vänner som HAR färgglada hem så dominerar de med kreativa yrken där.

Men ja, en smaksak.
Just detta är största orsaken till att jag tappar hoppet lite grand. Att vanligt folk är okunniga och och saknar fantasi och ideer kan jag förstå. MEN, när TV- producenter letar upp utbildade inredningsarkiter för alla möjliga program, så har jag väldigt mycket högre förväntningar. När dessa till och med säger att de är rädda för färg så har man väl valt fel yrke. En inredningsarkitekt måste (enligt mig) kunna använda sig av alla färger och mönster se vad som passar ihop med annat. Precis som en kock som ska veta vilka smaker, råvaror, konsistenser som passar ihop.
 
  • Gilla
  • Arg
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
MEN, när TV- producenter letar upp utbildade inredningsarkiter för alla möjliga program, så har jag väldigt mycket högre förväntningar. När dessa till och med säger att de är rädda för färg så har man väl valt fel yrke. En inredningsarkitekt måste (enligt mig) kunna använda sig av alla färger och mönster se vad som passar ihop med annat. Precis som en kock som ska veta vilka smaker, råvaror, konsistenser som passar ihop.
Eller så är det så enkelt att de, liksom jag, gillar vitt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Ja bli lite för mycket, kan uppskatta vita väggar och tak, det går matcha med de mesta.

Sen får inredningen sätta konstraster, men skulle köpa matbord och möbler, de mesta som ställdes ut var vitlaserade ek. Samma med laminate och parketen till golv mycket matlackad, cream, bara kolla bästsäljare så är dessa top 5...
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Varför har du vita innertak om du HATAR vitt?
För att min bättre hälft skulle ha invändningar mot innertak med färg.
 
boihus123 boihus123 skrev:
Ja bli lite för mycket, kan uppskatta vita väggar och tak, det går matcha med de mesta.

Sen får inredningen sätta konstraster, men skulle köpa matbord och möbler, de mesta som ställdes ut var vitlaserade ek. Samma med laminate och parketen till golv mycket matlackad, cream, bara kolla bästsäljare så är dessa top 5...
Det är en missuppfattning att inredning måste matcha för att det ska bli bra, det blir ofta stelt och opersonligt när man är försiktig och inte vågar experimentera med färger och kontraster. Det är skönare lyss till en sträng som brast, än att aldrig spänna en båge.
 
  • Gilla
  • Haha
Arne_Planka och 2 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Svart är knappast ett alternativ till vitt.
En målarmästare sade för 30 år sedan till mig att man inte bör ha vita väggar ihop med vita dörrfoder och jag håller med honom. De senaste åren har jag varit i flera nyrenoverade lägenheter där allt varit vitt: golv, tak, dörrar, dörrfoder, golvlister, köksluckor. I stort sett var det samma vita färg på allt. En av mina vänner som bodde i en av dem berättade att hon inte fick välja något annat utom att hon kunde få grå plastmatta.
Jag tycker att med vit vägg och vit dörr bör karmen vara i en annan färg utan att för den skull ha en kraftig eller mörk färg.
 
A AG A skrev:
Jag fattar inte hur något så fult och tråkigt som vitt kan vara så "inne".
Jag och frugan har haft som nöje att se mycket på byggprogram på TV. Mycket för att söka inspiration för vår egen husrenovering. Men det spelar ingen roll vilket program man ser, vilken inredare det är eller vilket hus det är. Allt, precis allt ska tydligen vara vitt. Det känns som att det måste vara roligare att sitta inlåst på någon institution än att vara i dessa kök vardagsrum osv. Jag tänker att socialen borde komma och hämta dessa barn, som växer i de här miljöerna. Tänk er själva att som barn sitta i sitt rum med vita målade väggar, vitt tak och vitt golv...
Till råge på allt säger ibland inredarna att de nu är hemme hos några som älskar starka färger. Och därför tänker de nu leka ordentligt med färger. Det slutar med att skåpluckor, väggar, golv och tak ör vita. Likaså möbler, men sedan har man lagt en röd och vitrandig kudde på soffan...
Att konstnärer, arkitekter och inredare är speciella vet de flesta. Men det värsta är att folk sedan menar att det är snyggt. Vad är det för fel? Är allt likt "Kejsarens nya kläder" att ingen törs säga ifrån, med risk för att verka dumma?
Du har inte funderat på att det kanske är så att många människor faktiskt gillar vitt? Utan du vill lansera nån sorts konspirationsteori om att "dumma" människor luras av ondsinta arkitekter och inredare?

För min del får du gilla vilken stil som helst när det gäller heminredning. Jag föreslår att du ger samma frihet till andra människor.

För övrigt behöver t.ex. vita väggar inte betyda ett sterilt och ödsligt hem. Många människor har exempelvis mycket konst som de vill hänga på väggarna. Ofta blir effekten av en tavla bättre mot en vit, benvit eller ljusgrå vägg.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Du har inte funderat på att det kanske är så att många människor faktiskt gillar vitt? Utan du vill lansera nån sorts konspirationsteori om att "dumma" människor luras av ondsinta arkitekter och inredare?

För min del får du gilla vilken stil som helst när det gäller heminredning. Jag föreslår att du ger samma frihet till andra människor.

För övrigt behöver t.ex. vita väggar inte betyda ett sterilt och ödsligt hem. Många människor har exempelvis mycket konst som de vill hänga på väggarna. Ofta blir effekten av en tavla bättre mot en vit, benvit eller ljusgrå vägg.
Det är väl självklart att det är "storebror" som ligger bakom detta. En hjärntvättning av er människor som inte förstånd nog att fodra era mössor med folie.
Skämt åsido.

Skälvklart kan och får man ha olika smak. Om ingen inredare någonsin visade exempel på ett mer, eller mindre helvitt rum, eller kanske även lägenhet hade också varit fel. Som inredare förväntas man väl kunna inreda med alla färger och mönster. Det jag klagar på är att ALLA inredare i ALLA program inreder alla väggar, tak, skåp, lister, golv, möbler i VITT, VITT, VITT och återigen VITT.
Det är ungefär som någon som kallar sig kock, och enbart kokar potatis.
Vidare kan man även göra det snyggt med vita väggar och tak etc. Nämligen om man som kontrast har möbler, mattor, konst osv i mycket starka färger. Men när alltv är vitt försvinner även dimensioner. Det blir bara platt trist och ingenting.
 
  • Gilla
  • Arg
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Varför har du vita innertak om du HATAR vitt?
För att alla andra har det? Man vill ju inte sticka ut för mycket medan man försöker sticka ut.

Jag menar...det finns ju gränser för sina utsvävningar.
 
B Bengt Numelin skrev:
Latexfog finns även ljusbrun och mörkbrun.
Visst finns det latexfog i ljusbrun och mörkbrun....men....skulle det verkligen passa till våra vita väggar, tak och golv, skåp?

Nej, jag är tveksam.
 
Fördelen med en enhetlig färg, i detta fall vitt, är att man kan sprutmåla hela skiten utan att behöva maskera.
 
  • Haha
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
För att alla andra har det? Man vill ju inte sticka ut för mycket medan man försöker sticka ut.

Jag menar...det finns ju gränser för sina utsvävningar.
Jag försöker inte sticka ut. Mina väggar är färgstarka för att jag älskar färg. Det är inte svårare än så.
 
Enda vita väggarna vi har hemma är i ett badrum.
Färgglatt golv istället där.
 
Liljencrantz Liljencrantz skrev:
Det är en missuppfattning att inredning måste matcha för att det ska bli bra, det blir ofta stelt och opersonligt när man är försiktig och inte vågar experimentera med färger och kontraster. Det är skönare lyss till en sträng som brast, än att aldrig spänna en båge.
Liljencrantz Liljencrantz skrev:
Jag försöker inte sticka ut. Mina väggar är färgstarka för att jag älskar färg. Det är inte svårare än så.
Och det är egentligen den springande punkten. Du har de färger på dina väggar som just du älskar. Och det är inte svårare än så att det finns många som uppenbarligen älskar vita väggar.
 
S Sigge1960 skrev:
Och det är egentligen den springande punkten. Du har de färger på dina väggar som just du älskar. Och det är inte svårare än så att det finns många som uppenbarligen älskar vita väggar.
Självklart, men hur många är det som alltid haft vitt som har testat andra kulörer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.