A AG A skrev:
Jag fattar inte hur något så fult och tråkigt som vitt kan vara så "inne".
Jag och frugan har haft som nöje att se mycket på byggprogram på TV. Mycket för att söka inspiration för vår egen husrenovering. Men det spelar ingen roll vilket program man ser, vilken inredare det är eller vilket hus det är. Allt, precis allt ska tydligen vara vitt. Det känns som att det måste vara roligare att sitta inlåst på någon institution än att vara i dessa kök vardagsrum osv. Jag tänker att socialen borde komma och hämta dessa barn, som växer i de här miljöerna. Tänk er själva att som barn sitta i sitt rum med vita målade väggar, vitt tak och vitt golv...
Till råge på allt säger ibland inredarna att de nu är hemme hos några som älskar starka färger. Och därför tänker de nu leka ordentligt med färger. Det slutar med att skåpluckor, väggar, golv och tak ör vita. Likaså möbler, men sedan har man lagt en röd och vitrandig kudde på soffan...
Att konstnärer, arkitekter och inredare är speciella vet de flesta. Men det värsta är att folk sedan menar att det är snyggt. Vad är det för fel? Är allt likt "Kejsarens nya kläder" att ingen törs säga ifrån, med risk för att verka dumma?
Håller helt med, vitt är ju "ingenting" och används väl mest av folk som är fantasilösa, färgblinda, klagar på samhället och röstar blankt;)
Det ska sprudla av färger som matchar,
som att solen skiner konstant:love:
 
  • Gilla
Liljencrantz och 4 till
  • Laddar…
M Magnusalsjon skrev:
[länk] ;)

Vit är alla färger.... Men fult, tycker jag. Svart är ingen färg men snyggt ändå.... Hmm...:rolleyes:
Rädd att du har precis ett hundra procent tokfel i ditt första påstående. Dina åsikter har jag dock ingen åsikt om.
 
Cykelställsfråga



Hoppa till navigeringHoppa till sök
40px-Question_book-4.svg.png
Den här artikeln behöver källhänvisningar för att kunna verifieras. (2022-02)
Åtgärda genom att lägga till pålitliga källor (gärna som fotnoter). Uppgifter utan källhänvisning kan ifrågasättas och tas bort utan att det behöver diskuteras på diskussionssidan.
250px-Cycle_rack%2C_Bratislava_%2820160109-IMG_3415%29.jpg
Ett cykelställ i Bratislava.
En cykelställsfråga är ett beslut som ska tas om en mindre fråga, till exempel var ett cykelställ ska stå. Många tenderar att ha en åsikt om dessa frågor, eftersom det är jordnära och lätta att sätta sig in i, jämfört med exempelvis ekonomiska frågor.

Uttrycket härstammar från boken Parkinsons lag av C. Northcote Parkinson, där det finns en beskrivning av ett styrelsemöte där två frågor står på dagordningen: bygge av ett kärnkraftverk och bygge och målning av ett cykelskjul. Kärnkraftverksbygget klubbas igenom utan diskussion, eftersom frågan är för komplicerad och man antar att de ansvariga vet vad de gör, medan större delen av mötestiden upptas av diskussion kring placering och färgval av cykelskjulet, eftersom alla kan visualisera cykelskjulet. På svenska har det vedertagna begreppet emellertid blivit en fråga om ett cykelställ i stället för om ett cykelskjul.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
DÄR SATT DEN!!!!!

Det var faktiskt det enda jag väntade på i den här tråden. Någon som faktiskt är ärlig med varför de inte tycker om vitt. Det är för att det är jobbigare att städa och färgade hem döljer all skit enormt bra.

Skönt det är utrett. Kändes lite som en cliffhanger där ett tag
Aha, sorry – missade memot som sade att det var du som skulle bestämma vilka av våra åsikter som var ok eller ej.
 
T TowaTei skrev:
Aha, sorry – missade memot som sade att det var du som skulle bestämma vilka av våra åsikter som var ok eller ej.
Ledsen du tog illa upp. Det var inte syftet.

Hela den här tråden är ju skapad runt problematiken du just tog upp.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag fattar inte hur något så fult och tråkigt som vitt kan vara så "inne".
Jag och frugan har haft som nöje att se mycket på byggprogram på TV. Mycket för att söka inspiration för vår egen husrenovering. Men det spelar ingen roll vilket program man ser, vilken inredare det är eller vilket hus det är. Allt, precis allt ska tydligen vara vitt. Det känns som att det måste vara roligare att sitta inlåst på någon institution än att vara i dessa kök vardagsrum osv. Jag tänker att socialen borde komma och hämta dessa barn, som växer i de här miljöerna. Tänk er själva att som barn sitta i sitt rum med vita målade väggar, vitt tak och vitt golv...
Till råge på allt säger ibland inredarna att de nu är hemme hos några som älskar starka färger. Och därför tänker de nu leka ordentligt med färger. Det slutar med att skåpluckor, väggar, golv och tak ör vita. Likaså möbler, men sedan har man lagt en röd och vitrandig kudde på soffan...
Att konstnärer, arkitekter och inredare är speciella vet de flesta. Men det värsta är att folk sedan menar att det är snyggt. Vad är det för fel? Är allt likt "Kejsarens nya kläder" att ingen törs säga ifrån, med risk för att verka dumma?
Vem är du att tala om vad som ska anses snyggt eller inte. Eller raljera över om det. Jag tänker att du mest verkar ha ett behov av att provocera för om det inte passar dig måla allt vitt....lår bli!!
 
K K Nizze skrev:
Håller helt med, vitt är ju "ingenting" och används väl mest av folk som är fantasilösa, färgblinda, klagar på samhället och röstar blankt;)
Det ska sprudla av färger som matchar,
som att solen skiner konstant:love:
S Sigge1960 skrev:
Vem är du att tala om vad som ska anses snyggt eller inte. Eller raljera över om det. Jag tänker att du mest verkar ha ett behov av att provocera för om det inte passar dig måla allt vitt....lår bli!!
Haha, ja, men så funkar ju trådar härinne. Det är spelets regler. Nån börjar kasta ur sig nåt, nån skämtar över det, nån tar illa upp, sen kommer nån och städar upp.

Jag tror nog ändå det viktigaste som alla lärt sig nu är att vitt är den i särklass finaste färgen och att alla vill ha den, samt att alla som vill sätta liv på sina väggar och få det fantasifullt och livligt gör det för att de saknar det i sig själva och är otrygga som personer.

:)

Snart kommer vågen.....
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
S Sigge1960 skrev:
Vem är du att tala om vad som ska anses snyggt eller inte. Eller raljera över om det. Jag tänker att du mest verkar ha ett behov av att provocera för om det inte passar dig måla allt vitt....lår bli!!
Oj förlåt! Det var inte meningen att göra dig illa. Inte heller att kränka dig genom att verka provokativ. Hemskt av mig att tänka annorlunda, och ännu värre att framföra min åsikt.
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag fattar inte hur något så fult och tråkigt som vitt kan vara så "inne".
Jag och frugan har haft som nöje att se mycket på byggprogram på TV. Mycket för att söka inspiration för vår egen husrenovering. Men det spelar ingen roll vilket program man ser, vilken inredare det är eller vilket hus det är. Allt, precis allt ska tydligen vara vitt. Det känns som att det måste vara roligare att sitta inlåst på någon institution än att vara i dessa kök vardagsrum osv. Jag tänker att socialen borde komma och hämta dessa barn, som växer i de här miljöerna. Tänk er själva att som barn sitta i sitt rum med vita målade väggar, vitt tak och vitt golv...
Till råge på allt säger ibland inredarna att de nu är hemme hos några som älskar starka färger. Och därför tänker de nu leka ordentligt med färger. Det slutar med att skåpluckor, väggar, golv och tak ör vita. Likaså möbler, men sedan har man lagt en röd och vitrandig kudde på soffan...
Att konstnärer, arkitekter och inredare är speciella vet de flesta. Men det värsta är att folk sedan menar att det är snyggt. Vad är det för fel? Är allt likt "Kejsarens nya kläder" att ingen törs säga ifrån, med risk för att verka dumma?
A AG A skrev:
Jag fattar inte hur något så fult och tråkigt som vitt kan vara så "inne".
Jag och frugan har haft som nöje att se mycket på byggprogram på TV. Mycket för att söka inspiration för vår egen husrenovering. Men det spelar ingen roll vilket program man ser, vilken inredare det är eller vilket hus det är. Allt, precis allt ska tydligen vara vitt. Det känns som att det måste vara roligare att sitta inlåst på någon institution än att vara i dessa kök vardagsrum osv. Jag tänker att socialen borde komma och hämta dessa barn, som växer i de här miljöerna. Tänk er själva att som barn sitta i sitt rum med vita målade väggar, vitt tak och vitt golv...
Till råge på allt säger ibland inredarna att de nu är hemme hos några som älskar starka färger. Och därför tänker de nu leka ordentligt med färger. Det slutar med att skåpluckor, väggar, golv och tak ör vita. Likaså möbler, men sedan har man lagt en röd och vitrandig kudde på soffan...
Att konstnärer, arkitekter och inredare är speciella vet de flesta. Men det värsta är att folk sedan menar att det är snyggt. Vad är det för fel? Är allt likt "Kejsarens nya kläder" att ingen törs säga ifrån, med risk för att verka dumma?
Kolla på hemnet,alla annonser är nästan identiska.Samma vita färg överallt,dessutom samma möbler.Jag tänker på 70-talet när allt skulle vara brunt och orange...i framtiden kommer man nog skratta åt alla dessa vita hem.Även nybyggda områden är målade med vitt på utsidan.Ser otroligt osjälvständigt och osäkert ut.Men det finns en annan trend och det är att måla husen svarta!Jättesnyggt,ser ut som man bor i en återvinningsstation.:p
 
gubben grön gubben grön skrev:
Kolla på hemnet,alla annonser är nästan identiska.Samma vita färg överallt,dessutom samma möbler.Jag tänker på 70-talet när allt skulle vara brunt och orange...i framtiden kommer man nog skratta åt alla dessa vita hem.Även nybyggda områden är målade med vitt på utsidan.Ser otroligt osjälvständigt och osäkert ut.Men det finns en annan trend och det är att måla husen svarta!Jättesnyggt,ser ut som man bor i en återvinningsstation.:p
Jo, men brunt och orange påvisar åtminstående klass och flärd. En verkligt stilfull färgkombination som man aldrig tröttnar på. På så vis är det ju en enorm skillnad mot dagens vita mode:crysmile:.
 
A AG A skrev:
Jo, men brunt och orange påvisar åtminstående klass och flärd. En verkligt stilfull färgkombination som man aldrig tröttnar på. På så vis är det ju en enorm skillnad mot dagens vita mode:crysmile:.
Varsågod måla med orange och brunt. Mäklaren kommer skriva "hus med potential" i beskrivningen om han/hon inte lyckas övertala dig att måla om inför visningen ;)
 
  • Gilla
NickieByggare
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Varsågod måla med orange och brunt. Mäklaren kommer skriva "hus med potential" i beskrivningen om han/hon inte lyckas övertala dig att måla om inför visningen ;)
Det låter som en tråkig begränsing av livet att välja färger utifrån hur en mäklare skulle reagera vid en eventuell framtida försäljning.
 
  • Gilla
Arne_Planka
  • Laddar…
...men det ÄR ju bara en smaksak. Visst, jag tänker som sagt ibland lite slarvigt att vitt är den late eller okunniges val, men även bland de av mina vänner som arbetar med färg och form så förekommer det vita hem. Ok, kanske inte helvita hem där varenda pinal är vit (DET är fanimig bara lathet/talanglöshet, haha (närå, skojar)), men åtminstone vita väggar. om jag däremot vänder på det och kollar på vilka av mina vänner som HAR färgglada hem så dominerar de med kreativa yrken där.

Men ja, en smaksak.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Målade väggar, speciellt i vitt eller väldigt bleka färger känns som offentliga ekonomibyggnader i mina öron.

I ett riktigt hem har man vackra tapeter på väggarna.
Tycker jag :D
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Tidslöst håller jag inte riktigt med om. Detta är något som varit "inne" de senaste 10 åren ungefär.
Sedan "säkert kort" kunde vara en teori. Men i så fall är det väl rent ut sagt hemskt. Om vanliga människor utan kunskap körde säkra kort vore en sak. Men nu gäller det utbildade inredare. Är de så fruktansvärt okunniga och utan ideer att de alltid måste köra "säkra kort"?
Vilken märklig debatt…Jag tycker att vitt är snyggt , inte för att andra gör utan för att jag gillar det och förstår inte att man kan bli så irriterad på människors eget val. Men det är jag det. Du får givetvis ha bruna tapeter, blommiga mattor och röda köksluckor. Du är i din fulla rätt att göra det och får acceptera att andra tycker annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.