BirgitS
Dan1891 Dan1891 skrev:
I så fall hade den allmänna åsikten fel. Det kan aldrig vara fel med den färgkombinationen.
Det är rätt meningslöst att säga så. Tycke och smak fungerar inte på det sättet.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är rätt meningslöst att säga så. Tycke och smak fungerar inte på det sättet.
Jo, det tycker jag, en kombination som funnits och uppskattats se'n tidigt 1900 tal står sig, och kommar alltid att göra så.
 
  • Gilla
AndersSt
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TowaTei skrev:
Haha, som när mina föräldrar ca 1975-76 byggde ett vitt kök med högblanka luckor (lackerade i bilverkstad!) och bygelhandtag. Grannar och vänner skakade sina huvuden, men några år senare kom 80-talet! :)

Till detta köpte de för övrigt Aalto-bord och -stolar samt en PH5, de har stått sig bra genom åren.
Jag målade de mörkbruna 70-talsköksluckorna i min första lägenhet grå på 90-talet. Jag fick rätt först 2018...
 
  • Haha
  • Gilla
nnika och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jo, det tycker jag, en kombination som funnits och uppskattats se'n tidigt 1900 tal står sig, och kommar alltid att göra så.
Jag tycker det är en trist kombination och under några årtionden så höll de flesta med. På 50- och 60-talet var det ju vanligare med andra färger på köksgolven t.ex. rutigt i rött och grått.

Jag har lika svårt att förstå mig på din smak som du har att förstå dig på min. Det är därför meningslöst att diskutera vilka färger och mönster som är snyggast. Smaken är som baken.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är en trist kombination och under några årtionden så höll de flesta med. På 50- och 60-talet var det ju vanligare med andra färger på köksgolven t.ex. rutigt i rött och grått.

Jag har lika svårt att förstå mig på din smak som du har att förstå dig på min. Det är därför meningslöst att diskutera vilka färger och mönster som är snyggast. Smaken är som baken.
Ja, du får gärna tycka det är tråkigt, men jag pratar om kombinationer som står sig över tid. Svart och Vitt är en sån kombination.
 
  • Gilla
Byggglad
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vit färg reflekterar vitt ljus?
En vit yta är utan pigment och reflekterar därför allt ljus om det är vad du menar.
 
  • Gilla
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En svensk följer den stora massan, så har det nästan alltid varit historiskt. Att tänka själv är vi inte upplärda till, men kanske om en generation till, eller två….
Om 1-2 generationer till så är de sista som ens försöker tänka själva borta.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, du får tycka det är tråkigt, men jag pratar om kombinationer som står sig över tid. Svart och Vitt är en sån kombination.
Som sagt det har funnits årtionden då den inte ansågs snygg som inredning. Däremot var det några få år på 60-talet som svart och vitt var modernt när det gällde damkläder (OP-modet).

https://www.reformasthlm.se/sv/blogg/1900-talets-mest-formgivande-inredningsstilar
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag fattar inte hur något så fult och tråkigt som vitt kan vara så "inne".
Jag och frugan har haft som nöje att se mycket på byggprogram på TV. Mycket för att söka inspiration för vår egen husrenovering. Men det spelar ingen roll vilket program man ser, vilken inredare det är eller vilket hus det är. Allt, precis allt ska tydligen vara vitt. Det känns som att det måste vara roligare att sitta inlåst på någon institution än att vara i dessa kök vardagsrum osv. Jag tänker att socialen borde komma och hämta dessa barn, som växer i de här miljöerna. Tänk er själva att som barn sitta i sitt rum med vita målade väggar, vitt tak och vitt golv...
Till råge på allt säger ibland inredarna att de nu är hemme hos några som älskar starka färger. Och därför tänker de nu leka ordentligt med färger. Det slutar med att skåpluckor, väggar, golv och tak ör vita. Likaså möbler, men sedan har man lagt en röd och vitrandig kudde på soffan...
Att konstnärer, arkitekter och inredare är speciella vet de flesta. Men det värsta är att folk sedan menar att det är snyggt. Vad är det för fel? Är allt likt "Kejsarens nya kläder" att ingen törs säga ifrån, med risk för att verka dumma?
Det här var lustigt. Vi hade helt vitt i förra huset. Flyttade till nytt hus. Vi valde helt vitt igen. Byggde vedförvaring till en ny kamin. Också vitt. Tog in en hantverkare, också vitt.

Vi är säkert alla påverkade av diverse inredningsprogram och annat men vår anledning till vitt är väldigt enkel. Ett rum som är vitt kan med hjälp av inredning göras om otaliga gånger utan att bli tråkigt. Väggar i färg tröttnar vi snabbt på.

Det som är så fantastiskt är väl att den fria viljan finns och alla har möjlighet att välja själva (helst då inom alla olika kulörer av vitt som finns).

Jag älskar vitt helt enkelt och tycker därför inte det är så konstigt att många andra tycker om det också.

Sen är det extremt funktionellt också. Lätt att måla om, lätt att komplettera materialmässigt, lätt att renovera (latexfog väver ihop allt fint). Därtill tar man vara på allt inkommande ljus och slipper ha så stark belysning.

Jag kan hålla på i evighet. Det är enormt positivt med vitt överallt!

I övrigt tycker jag om att städa och allt det vita gör att jag hittar skiten lite enklare.

Däremot hatar jag vintern. Har du en tråd om vinter skriver jag gärna där med. Men jag uppskattar färgen på snö (som ju är vit). Gul snö har jag till exempel aldrig uppskattat.
 
  • Haha
CatharinaX och 1 till
  • Laddar…
För att man använder vitt som neutral bakgrund. Vitt funkar till alla varianter och färgkombinationer av tavlor och gardiner etc. Vitt kan vara "inne" men kommer aldrig vara ute.

Jag vill i stort sätt bara ha vita väggar. Sen gillar jag gigantiska, färgrika tavlor.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
A Anaii skrev:
För att man använder vitt som neutral bakgrund. Vitt funkar till alla varianter och färgkombinationer av tavlor och gardiner etc. Vitt kan vara "inne" men kommer aldrig vara ute.

Jag vill i stort sätt bara ha vita väggar. Sen gillar jag gigantiska, färgrika tavlor.
Håller med dig till viss del, men ofta är det vita vägar och vita möbler. Eventuellt svarta. Inga färger alls.
 
A Anaii skrev:
För att man använder vitt som neutral bakgrund. Vitt funkar till alla varianter och färgkombinationer av tavlor och gardiner etc.
Det är mycket därför som jag alltid kör med neutrala gråtoner – allt passar, så det blir enkelt :) Jag tycker att färgerna i möbler/textilier/konst kommer fram ännu bättre mot en grå bakgrund än mot en vit, men framförallt så tror jag att min aversion mot vita väggar beror på att jag i regel inte gillar när tak och väggar har samma färg.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Det här var lustigt. Vi hade helt vitt i förra huset. Flyttade till nytt hus. Vi valde helt vitt igen. Byggde vedförvaring till en ny kamin. Också vitt. Tog in en hantverkare, också vitt.

Vi är säkert alla påverkade av diverse inredningsprogram och annat men vår anledning till vitt är väldigt enkel. Ett rum som är vitt kan med hjälp av inredning göras om otaliga gånger utan att bli tråkigt. Väggar i färg tröttnar vi snabbt på.

Det som är så fantastiskt är väl att den fria viljan finns och alla har möjlighet att välja själva (helst då inom alla olika kulörer av vitt som finns).

Jag älskar vitt helt enkelt och tycker därför inte det är så konstigt att många andra tycker om det också.

Sen är det extremt funktionellt också. Lätt att måla om, lätt att komplettera materialmässigt, lätt att renovera (latexfog väver ihop allt fint). Därtill tar man vara på allt inkommande ljus och slipper ha så stark belysning.

Jag kan hålla på i evighet. Det är enormt positivt med vitt överallt!

I övrigt tycker jag om att städa och allt det vita gör att jag hittar skiten lite enklare.

Däremot hatar jag vintern. Har du en tråd om vinter skriver jag gärna där med. Men jag uppskattar färgen på snö (som ju är vit). Gul snö har jag till exempel aldrig uppskattat.
Du nämner att tröttna fort på färger. Är det något man tröttnar på så är det när allr är lika. För att inte nämna det viktigaste. Nämligen bristen på mönster. Det hade faktiskt inte varit mycket bättre om alla rum vore målade grön, blått, eller gult på väggar, golv och tak. Det blir ju så förbaskat enformigt. Usch och fy att ha det så i nästan alla rum. Då är det som sagt roligare inredning på sjukhus och institutioner.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
H henlin431 skrev:
Vi hade helt vitt i förra huset. Flyttade till nytt hus. Vi valde helt vitt igen. Byggde vedförvaring till en ny kamin. Också vitt. Tog in en hantverkare, också vitt.
Även om det hade blivit lite kontrast till allt det deprimerande vita så kan jag ju ändå tycka i detta fallet att det var bra att ni inte tog in hantverkaren svart! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
AG A och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du nämner att tröttna fort på färger. Är det något man tröttnar på så är det när allr är lika. För att inte nämna det viktigaste. Nämligen bristen på mönster. Det hade faktiskt inte varit mycket bättre om alla rum vore målade grön, blått, eller gult på väggar, golv och tak. Det blir ju så förbaskat enformigt. Usch och fy att ha det så i nästan alla rum. Då är det som sagt roligare inredning på sjukhus och institutioner.
Vi löste det eftersom vi har vit panel i hela huset. Det finns alltså enorma mängder mönster per rum. Allt i vitt givetvis. Måste jag välja blad alla vackra nyanser av vitt är det antikvit, 502. Den är kanon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.