L
Vitt har kommit och gått inom inredning. Det fanns mot förmodan en vit trend parallellt med det murriga 1970-talet - men den pågick nog främst i en delvis annan samhällsklass än den stora breda. Först på 1980-talet började vitt växa bland allmänheten. Kul är att titta på omslaget av gamla Ikea-kataloger, spanar man in 70-talet där så ser man mörkare miljöer på flera omslag - men några är förvånansvärt friska och ljusa också (tex 72, 74, 77) https://ikeamuseum.com/sv/digital/ikea-katalogen-genom-tiderna/

Sedan ett antal år det ju snarare grått, beige och svart som är de trendiga färgerna i svenska bostäder, inredningar, fasader och bilar.

Och självfallet lyser vita väggar upp ett rum väldigt mycket mer än andra väggfärger. Ändå funderar jag på att måla någon vägg i "teal" - en färg som trendbubblat ett tag men nog är på väg ut nu - vilket innebär att det börjar bli läge för mig att ta in den - jag gillar inte att haka på trenderna ;)
 
  • Gilla
Liljencrantz och 1 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Vitt har kommit och gått inom inredning. Det fanns mot förmodan en vit trend parallellt med det murriga 1970-talet - men den pågick nog främst i en delvis annan samhällsklass än den stora breda. Först på 1980-talet började vitt växa bland allmänheten.
Precis, vitt är ju ingen "ny" trend som vissa verkar tro, vitt har alltid varit en färg man använt både inom och utomhus.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Mm, åtminstone sedan 1930-talet har det vita funnits där parallellt.

När det gäller vita trender så var den mest extrema som jag känner till den där svartvita trenden bland yngre arbetarfamiljer på 00-talet – allt skulle vara kritvitt utom vissa möbler och föremål som istället var kolsvarta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Man lever i olika tider samtidigt, det blir uppenbart. De senaste fem tio åren har många kök i internationell arkitekmedia varit bjärt färgad valchromat eller liknade. Mycket mönster i golv. Smide etc i starka färger.

Vi har genomlevt en pop-era, sedan visar det sig att folk sitter hemma och drömmer om nittiotalsminimalism?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Mm, åtminstone sedan 1930-talet har det vita funnits där parallellt.

När det gäller vita trender så var den mest extrema som känner till den där svartvita trenden bland yngre arbetarfamiljer på 00-talet – allt skulle vara kritvitt utom vissa möbler och föremål som istället var kolsvarta.
Fast kombinationen svart och vitt gillar jag, en färgkombination som alltid står sig och egentligen aldrig blir omodern.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Dan1891 Dan1891 skrev:
Fast kombinationen svart och vitt gillar jag, en färgkombination som alltid står sig och egentligen aldrig blir omodern.
Precis - allt har sin plats. Tex inte mycket som slår ett klassiskt schackmönstrat stengolv.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
;)
Svartvit rutigt golv med diagonalt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
;)
[bild]
Det är är ju ett bra exempel, kommer alltid att kännas snyggt, och aldrig omodernt.
 
  • Gilla
Gunnel SB
  • Laddar…
BirgitS
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det är är ju ett bra exempel, kommer alltid att kännas snyggt, och aldrig omodernt.
Det ansågs väldigt fult och omodernt ungefär 1970-2010.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det ansågs väldigt fult och omodernt ungefär 1970-2010.
Håller med, vi la in det 2005 i ett badrum för att få gammal stil. Vem kunde ana att det skulle blir högsta mode några korta år senare...
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Blanda inte ihop vitt ljus med vit färg.
Vit färg reflekterar vitt ljus?
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, vi la in det 2005 i ett badrum för att få gammal stil. Vem kunde ana att det skulle blir högsta mode några korta år senare...
Haha, som när mina föräldrar ca 1975-76 byggde ett vitt kök med högblanka luckor (lackerade i bilverkstad!) och bygelhandtag. Grannar och vänner skakade sina huvuden, men några år senare kom 80-talet! :)

Till detta köpte de för övrigt Aalto-bord och -stolar samt en PH5, de har stått sig bra genom åren.
 
  • Gilla
Lina1972 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ansågs väldigt fult och omodernt ungefär 1970-2010.
Ett svart/vitt schackmönstrat golv kan aldrig vara fult!
Är ju hur snyggt som helst i alla tider...Och passar i alla tider också.
 
  • Gilla
TheGrayLady och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ett svart/vitt schackmönstrat golv kan aldrig vara fult!
Det var den allmänna åsikten under några årtionden och då svart över huvud taget inte användes i inredningar utan det var mycket andra färger. Klinker och våtrumsmatta som var blå eller rosaröd (två exempel från ett hus byggt -89). Under 80-talet verkar rödbok ha varit ett mycket modernt träslag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var den allmänna åsikten under några årtionden och då svart över huvud taget inte användes i inredningar utan det var mycket andra färger. Klinker och våtrumsmatta som var blå eller rosaröd (två exempel från ett hus byggt -89). Under 80-talet verkar rödbok ha varit ett mycket modernt träslag.
I så fall hade den allmänna åsikten fel. Det kan aldrig vara fel med den färgkombinationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.