Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Självklart, men hur många är det som alltid haft vitt som har testat andra kulörer?
Personligen tycker jag det är helt oväsentligt. Var och en gör väl sitt val utifrån tycke och smak.
 
S Sigge1960 skrev:
Personligen tycker jag det är helt oväsentligt. Var och en gör väl sitt val utifrån tycke och smak.
Det är just detta denna tråd handlar om! Du gör ju inget egentligt val om du aldrig ändrar något eller testar något annat. Att välja att inte testa/ändra är inte ett val i min bok...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är just detta denna tråd handlar om! Du gör ju inget egentligt val om du aldrig ändrar något eller testar något annat. Att välja att inte testa/ändra är inte ett val i min bok...
Jonatan 79 skriver ”Att välja att inte testa/ändra är inte ett val i min bok” … Det är tvärtom precis vad det är , ett VAL att inte välja , vilket du själv bekräftar i din din utsaga ” Att VÄLJA….”
 
M Michael_P skrev:
Jonatan 79 skriver ”Att välja att inte testa/ändra är inte ett val i min bok” … Det är tvärtom precis vad det är , ett VAL att inte välja , vilket du själv bekräftar i din din utsaga ” Att VÄLJA….”
På samma sätt som att rösta blankt? Eller kanske att välja att inte välja att rösta alls? :thinking:
 
M Michael_P skrev:
Jonatan 79 skriver ”Att välja att inte testa/ändra är inte ett val i min bok” … Det är tvärtom precis vad det är , ett VAL att inte välja , vilket du själv bekräftar i din din utsaga ” Att VÄLJA….”
Precis, typiskt svenskt att bara simma på i samma fåra dag efter dag efter dag…
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
På samma sätt som att rösta blankt? Eller kanske att välja att inte välja att rösta alls? :thinking:
Exakt så ! Att inte välja är ett aktivt val! Följer man nu politikers ”utspel” där de anammar varandras synpunkter fast låtsas att det är precis tvärtom, så förstår jag att många mår illa och gör aktivt val att rösta blankt eller inte rösta alls i protest. Själv har jag redan poströstat på de som är konsekventa, inte deltar i detta skådespel som heter väljarförakt i tron att väljare är idiotier som inte genomskådar det!
 
S Sigge1960 skrev:
Personligen tycker jag det är helt oväsentligt. Var och en gör väl sitt val utifrån tycke och smak.
Men detta är väl då mycket intressant. Jag t.ex. valt följande i mitt vardagsrum. Ett mörkt teakgolv, mörkblå tapetet med svagt skimmrande silverrektanglar. Ett strukturmålar tak i vitt. Lister i samma färg som golvet.
Det blev mycket lyckat, om du frågar mIg själv.
MEN, ärligt talat hade hade jag tyckt att det såg förjävligt ut om någon hade haft dessa golv, tapeter, tak och lister i vartenda rum i hela huset. Likaså om någon valt att sätta min snygga tapet på både golv, väggar och tak.
 
M Michael_P skrev:
Exakt så ! Att inte välja är ett aktivt val! Följer man nu politikers ”utspel” där de anammar varandras synpunkter fast låtsas att det är precis tvärtom, så förstår jag att många mår illa och gör aktivt val att rösta blankt eller inte rösta alls i protest. Själv har jag redan poströstat på de som är konsekventa, inte deltar i detta skådespel som heter väljarförakt i tron att väljare är idiotier som inte genomskådar det!
Så vita väggar behåller man som ett aktivt val att behålla det som det är? Som att rösta på sittande regering, alternativt inte rösta, och låta dem sitta kvar. Eller lämna ett halvdussin öppnade färghinkar framme så barnen kommer åt dem och se vad resultatet blir. Ett aktivt val att inte välja själv. Det var inte mitt fel att vardagsrummet blev rött/blått/brunt/grönt eftersom det inte var jag som målade.

Nej vi behåller en vit kanvas så vi kan addera (inte lägga till som det heter på vanlig svenska) assessorer (pynt) i kontrasterande (allt som inte är vitt, men underförstått rött eller blått eller svart) kulör (färg).

Vita bilar som nämndes tidigare i tråden är nog också någon sorts icke val, alternativ att bilen är från 1985. Eller en förmånsbil begränsad av ett antal basbelopp och att pengarna inte räckte till metallic i någon valfri färg. Blir extra markant om det är SUV design med svarta skärmkanter i plast och svarta fönsternischer. Som att ha svarta dörrfoder mot vita väggar hemma.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, typiskt svenskt att bara simma på i samma fåra dag efter dag efter dag…
Att VÄLJA att bara simma på… ;)
 
P Pin skrev:
Så vita väggar behåller man som ett aktivt val att behålla det som det är? Som att rösta på sittande regering, alternativt inte rösta, och låta dem sitta kvar. Eller lämna ett halvdussin öppnade färghinkar framme så barnen kommer åt dem och se vad resultatet blir. Ett aktivt val att inte välja själv. Det var inte mitt fel att vardagsrummet blev rött/blått/brunt/grönt eftersom det inte var jag som målade.

Nej vi behåller en vit kanvas så vi kan addera (inte lägga till som det heter på vanlig svenska) assessorer (pynt) i kontrasterande (allt som inte är vitt, men underförstått rött eller blått eller svart) kulör (färg).

Vita bilar som nämndes tidigare i tråden är nog också någon sorts icke val, alternativ att bilen är från 1985. Eller en förmånsbil begränsad av ett antal basbelopp och att pengarna inte räckte till metallic i någon valfri färg. Blir extra markant om det är SUV design med svarta skärmkanter i plast och svarta fönsternischer. Som att ha svarta dörrfoder mot vita väggar hemma.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Nu ska vi inte blanda äpplen och päron. Att välja vita vägar är ett aktivt val , man köper vit färg och målar vit . Samma sak om man väljer att köpa en vit bil . Hur svårt är det att fatta det…?
Att rösta blankt är ett aktivt val också. Ska tolkas av politiker som underkännande av politikers förakt för väljare. Själv gjorde jag trots det också ett aktivt val och poströstade, vem jag röstade på är inte din sak
Vem du röstade på är naturligtvis din ensak, även om du överhuvudtaget röstade. Dock tycker jag vi borde göra som i Grekland och införa röstplikt.

Flertalet som inte röstar gör det nog inte som ett speciellt aktivt val. De orkar inte, bryr sig inte, är nöjda som det är, är inte intresserade. Blank röst blir då en tydlig markering.

Är det då en slump att stora skaror köpte vita bilar 1985 och sedan igen 25 år senare. Och att detta sammanfaller med vita väggar. Kanske alla valt detta själva efter noggrant övervägande. Att låta sig påverkas av reklam och sin omgivning och sedan göra likadant. Idag kallar vi det filterbubbla. 1985 hette det nog något annat.

Men vit bil, förklarar man den också med att den ska färgsättas med klatschiga assessorer på plåten? Om man inte är hantverkare dårå och ska ha loggan på vita skåpbilen.
 
BirgitS
P Pin skrev:
Är det då en slump att stora skaror köpte vita bilar 1985 och sedan igen 25 år senare.
Kan det ha varit ungefär kring 1985 som de första riktigt vita bilarna kom för tidigare hade man inte lyckats med annat än bruten vit?
I så fall nyhetens behag och på den tiden som AC inte fanns så var det ju väldigt bra med en ljus bil för att den inte skulle bli så varm på sommaren.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Dock tycker jag vi borde göra som i Grekland och införa röstplikt.

Är det då en slump att stora skaror köpte vita bilar 1985 och sedan igen 25 år senare.[/QUOTE]
De är billigare. Av någon konstig anledning, då standardfärger inte är dyrare.
 
Redigerat av moderator:
A Arne_Planka skrev:
Det skulle ju i alla fall idioterna (politikerna) gilla.
Själv skulle jag vilja se att folket får bestämma istället.

Är det då en slump att stora skaror köpte vita bilar 1985 och sedan igen 25 år senare.
De är billigare. Av någon konstig anledning, då standardfärger inte är dyrare.[/QUOTE]
Det var just precis det jag skrev i inlägget innan.att vita bilar är billigare så det är ofta ekonomi och inte smak som styr.
 
TRJBerg
Jag tycker inte om vitt därför att det känns otrevligt, kallt och anstalt.
Jag tycker om mättade, "färgglada" färger för att de känns välkomnande, personliga och ge en respekterande attityd från rummet mot mig.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.