Jag fattar inte hur något så fult och tråkigt som vitt kan vara så "inne".
Jag och frugan har haft som nöje att se mycket på byggprogram på TV. Mycket för att söka inspiration för vår egen husrenovering. Men det spelar ingen roll vilket program man ser, vilken inredare det är eller vilket hus det är. Allt, precis allt ska tydligen vara vitt. Det känns som att det måste vara roligare att sitta inlåst på någon institution än att vara i dessa kök vardagsrum osv. Jag tänker att socialen borde komma och hämta dessa barn, som växer i de här miljöerna. Tänk er själva att som barn sitta i sitt rum med vita målade väggar, vitt tak och vitt golv...
Till råge på allt säger ibland inredarna att de nu är hemme hos några som älskar starka färger. Och därför tänker de nu leka ordentligt med färger. Det slutar med att skåpluckor, väggar, golv och tak ör vita. Likaså möbler, men sedan har man lagt en röd och vitrandig kudde på soffan...
Att konstnärer, arkitekter och inredare är speciella vet de flesta. Men det värsta är att folk sedan menar att det är snyggt. Vad är det för fel? Är allt likt "Kejsarens nya kläder" att ingen törs säga ifrån, med risk för att verka dumma?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
perror och 52 till
  • Laddar…
En svensk följer den stora massan, så har det nästan alltid varit historiskt. Att tänka själv är vi inte upplärda till, men kanske om en generation till, eller två….
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Som min dåvarande svärmor sa när de skulle köpa ny bil "Vi tar väl silver, det har ju alla andra"
Min käresta hatar vitt efter 2,5 år i sträck i en sjukhussal.
 
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Ja det är upprörande. Se bara hur det gamla fina Vänersborg har blivit.
Vitkalkade byggnader med blå kupoler i en klippstad vid havet, liknar inte Vänersborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 38 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En svensk följer den stora massan, så har det nästan alltid varit historiskt. Att tänka själv är vi inte upplärda till, men kanske om en generation till, eller två….
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En svensk följer den stora massan, så har det nästan alltid varit historiskt. Att tänka själv är vi inte upplärda till, men kanske om en generation till, eller två….
Ja, "hoppet är det sista som överger en".;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Instämmer i det mesta och utan att dra alltför starka slutsatser kring det på svaret men att människan är ett flockdjur och vill gärna hålla sig till dess ledare, är en del av svaret kan jag tro. Och dessa tankegångar passar i olika inriktningar som exempelvis inredning och dess stilar. Att det också är ett självklart beteende hos medier, är ett säkert grepp att fånga tittare och därmed intäkter, vilket påverkar "allmänhetens" gillande. Så resultatet är en riktning likt reklamradions enkelspårighet. Även om det naturligtvis finns avvikelser tack och lov. Jag är också innerligt trött på detta vitnormativa som jag själv enbart låter sitta i tak, men då med en aning av brytning för att motverka detta smått perverterade och sterila vita. Men vänta bara! Snart har vi det bruna;)
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En svensk följer den stora massan, så har det nästan alltid varit historiskt. Att tänka själv är vi inte upplärda till, men kanske om en generation till, eller två….
Varför ska detta vara en typisk svensk företeelse. Och var har du fakta till att det ligger historiska fakta till detta påstående. Där är du själv inne i ett tänk att svensken inte kan tänka självmant som en "allmän" tankegång;)
 
  • Gilla
john_heden100 och 2 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Varför ska detta vara en typisk svensk företeelse. Och var har du fakta till att det ligger historiska fakta till detta påstående. Där är du själv inne i ett tänk att svensken inte kan tänka självmant som en "allmän" tankegång;)
Det är min egen uppfattning och från egen erfarenhet. Kanske är det så med den äldre generationen i andra länder också men i Sverige har vi en historik av att alla ska ha det lika och följa strömmen. Svensken saknar fantasi då det gäller inredning och bostadsbyggen. Vi är vanemänniskor
 
  • Gilla
RufusHedman och 1 till
  • Laddar…
Mörkgrönt målad trappuppgång med inbyggda spotlights och trähandledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De ska helt klart vara kulör. Tycker de faktiskt är tvärtom senaste åren, väldigt mycket kulör man målar och mycket mindre vitt, kommer man till ett jobb där de ska va vitt blir man nästan chockad. Mvh målaren
 
  • Gilla
Appendix och 23 till
  • Laddar…
Vitt gör det enkelt att skapa konstraster. Tänk dig en blå eller röd kudde mot en svart bakgrund. Och tänk dig nu en blå eller röd kudde mot en vit bakgrund.


Och så skänker det dessutom ljus, vilket är oerhört viktigt, särskilt på våra breddgrader.
 
  • Gilla
Appendix och 22 till
  • Laddar…
Tycker grönt, grönt, grönt är den enda "färgen" man sett de senaste åren. Förutom vitt förstås.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland
Noramasen Noramasen skrev:
Varför ska detta vara en typisk svensk företeelse. Och var har du fakta till att det ligger historiska fakta till detta påstående. Där är du själv inne i ett tänk att svensken inte kan tänka självmant som en "allmän" tankegång;)
Att svensk kultur är väldigt homogen och bygger på att tycka lika och ängsligt följa huvudfåran är knappast en originell idé. Ta ett samtal med någon som har flyttat hit från ett annat land och låt den terapiprata av sig, både du som provinsiell svensk och den invandrade vinner på detta samtal! Men de som lever någon generation till kommer nog att uppleva en förändring nu när samhället har blir mer pluralistiskt, även vad gäller smak och åsikter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är min egen uppfattning och från egen erfarenhet. Kanske är det så med den äldre generationen i andra länder också men i Sverige har vi en historik av att alla ska ha det lika och följa strömmen. Svensken saknar fantasi då det gäller inredning och bostadsbyggen. Vi är vanemänniskor
Jag tror att det där är en som jag skrev tidigare att det finns en liten klick som sätter "trender" och vidare så sprider det sig neråt för att hamna hos allmogen men med avvikelser som berör material och kostnader över huvudtaget. Se bara genom historien oavsett ämne. Och det är definitivt inget "svenskt" att låta efterlikna, följa eller på grund av bristfällig fantasi som sätter stilar eller trender. Det är ett regionalt beteende, men då omvärlden utökats så har också influenserna förändrats.
 
M
Klart man tar vitt, är ju enda färgen där man kan se något nu när man inte har råd att tända lyset längre.
 
  • Gilla
  • Haha
Jwc och 23 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Jag tror att det där är en som jag skrev tidigare att det finns en liten klick som sätter "trender" och vidare så sprider det sig neråt för att hamna hos allmogen men med avvikelser som berör material och kostnader över huvudtaget. Se bara genom historien oavsett ämne. Och det är definitivt inget "svenskt" att låta efterlikna, följa eller på grund av bristfällig fantasi som sätter stilar eller trender. Det är ett regionalt beteende, men då omvärlden utökats så har också influenserna förändrats.
Javisst kan det även vara så. Vi i Sverige har så många kulturer och influenser men ändå är vi ”fega” i vår inredningsstil rent generellt om du frågar mig.
 
  • Gilla
rosen.johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.