När slänger någon in BigMac index utvecklingen för Bangladesh för att bedöma prisutvecklingen på småhus i Emmaboda???
 
Nimajneb skrev:
När slänger någon in BigMac index utvecklingen för Bangladesh för att bedöma prisutvecklingen på småhus i Emmaboda???
Vad pratar du om?
 
Bangladesh bigmackindex kan användas för att bedömma huspriserna på lång sikt men påverkar troligen inget alls de närmaste 20 åren. Dessutom krävs en öppen marknad för att få någon tydlig effekt. Nu är det endast som producenter av vissa byggelement som bangladesh o company kan påverka. Fri rörlighet av arbetkraft å andra sidan innebär att husen blir näst intill gratis. Arbetslösheten stiger visserligen till minst 75%. Hög arbetslöshet måste väl innebära att regeringen vill ha sänkta räntor? Så vi kan kanske se fram mot huspriser på under 100 000 kr som vi kan låna med 0,15% bankränta. Om det krävs ammortering blir det tyvärr problem eftersom alla är arbetslösa.

För övrigt räknar jag på en ränta på ca 3,5% om två år och 5% om 3 år. jag brukar vara försiktig/pessimistisk i mina beräkningar så de flesta skulle nog räkna något lägre.
 
Storkarp... kul att se folk med aktiva celler mellan öronen, jag ger dig 7 utav 10p.:)

Du missade att utveckla vad som eg händer om BigMac index stiger. (-1p) vidare missade du vilken affärsrelation som finns mellan Lindås/Emmaboda och Bangladech (-1p) slutligen så drog du inte kopplingen av affärsrelationen ovan och utvecklingen på Huspriser i Emmaboda.
Men eftersom din generiska modell var korrekt så blir det med beröm godkänt.

Nyfniken...din poäng..... 0/10:mad: ;) :mad:
 
Fortfarande fullständigt obegripligt. Eller är det helt enkelt så att ni tycker att prisutvecklingen på fastigheter i övriga västvärlden är helt irrelevant när man intresserar sig för utvecklingen i Sverige?
 
Nyfniken skrev:
Fortfarande fullständigt obegripligt.
Fråga Storkarp, han har mycket bra kolla på verkligheten.
 
Nimajneb skrev:
Fråga Storkarp, han har mycket bra kolla på verkligheten.
Nu blev det lite spännande ju - som en deckare. :)
med risk för att göra bort mig så satsar jag på att emmabodas industriella beroende, kanske just i TEKo-branschen (?) gör att huspriserna just där förstås påverkas rätt rejält av länder, just Bangladesh leder mig till teko !??, som påverkar antalet anställningstillfällen iemmaboda !?

Detta kan förstås extraheras till andra områden/städer också

/K
 
klaskarlsson skrev:
Nu blev det lite spännande ju - som en deckare. :)
med risk för att göra bort mig så satsar jag på att emmabodas industriella beroende, kanske just i TEKo-branschen (?) gör att huspriserna just där förstås påverkas rätt rejält av länder, just Bangladesh leder mig till teko !??, som påverkar antalet anställningstillfällen iemmaboda !?

Detta kan förstås extraheras till andra områden/städer också

/K
Tror nog som du själv säger..Teko är nog inte lösningen till gåtan...men tänket är rätt..kopplingen är fel....
 
storkarp skrev:
För övrigt räknar jag på en ränta på ca 3,5% om två år och 5% om 3 år. jag brukar vara försiktig/pessimistisk i mina beräkningar så de flesta skulle nog räkna något lägre.
Är det inte snarare så att det är pessimisterna som tror på fortsatt väldigt låg ränta länge?
 
Nimajneb. Jag har nog inte så bra koll på verkligheten egentligen eftersom jag inte ens varit i bangladesh men principen är att länder som Indien och eventuellt Kina kommer att lägga mer produktion i de ännu fattigare länderna framöver. Kina håller på att köpa upp Afrika. Sen glömde jag att Bangladesh kommer at fösvinna när havsnivån stiger så befolkningen måste flytta till andra länder.

Bigmac-index föresten är ett intressant sätt att jämföra befolkningars köpkraft. En bigmac skal vara identisk i hela världen fast jag vet att det inte är så (jag har smakat) Förväxla sedan inte bigmac med den vietnamesiska bigmarc eller Thailändska bigmake.

Ordain. Jag känner mig som pessimist om jag tror på hög ränta eftersom jag främst ser på mina månatliga räkningar och sedan på Svensk ekonomi. Så fort jag amorterat av större delar av huset kommer jag genast att byta åsikt.
 
Storkarp:

du har ju svaret i din text för 2 av dom felande 3 bitarna.
Du saknar bara kopplingen mellan Bangladesh o Emmaboda.
 
Nyfniken skrev:
Jojo. Det går an att ta hänsyn till räntorna när de sjunker...

"KPI blir ännu mindre viktig för Riksbanken. Det är den underliggande inflationen som är avgörande", säger Henrik Mitelman och syftar framförallt på KPIF-måttet som antar att räntorna hålls konstanta.
Citatet säger ju att KPI blir allt mindre viktigt? Tvärt om la man en hel del fokus på KPI när man höjde under 2008, trots att mycket av "inflationen" då bestod av räntehöjningar.
 
Nyfniken skrev:
Eller för att ge ett svar på frågan.

Nordeas 15- och 20-åriga ränta ligger idag på 5,9% (6%) och 3-månaders på 1,49% (1,5%).

Om vi antar att banken har en felräkningsmarginal på 1% (dvs att det rörliga snittet under perioden egentligen kommer ligga på 5%) och att dagens ränta markerar någon form av bottennivå så får jag det till att Nordea gissar på en toppnotering på 8,5%. [5+(5-1,5)]

Naturligtvis grovt förenklat.
Låter inte helt orimligt.
Själv har jag räknat att 7% ska jag fortfarande leva gott på. Men får väl ta i till 8.5% så att det finns marginal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.