Min värmepump i fritidshuset fick ny pressostat härom veckorna och har fungerat mycket bra därefter. Dock med de senaste dagarnas kyla har den spårat…se jämför fg år…larm ej löst ut…och VP startat enligt drifthistorik. Jag ska kolla om elpatronen gått för fullt (Sannolikt)….men så måste det väl vara…det är MYCKET kallare i år såklart, men i alla fall....🙀🙀

Digital panel med historikinformation på svenska, knappar för navigering, grön statuslampa, damm på ramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital kontrollpanel med statistik, knappar för navigering, omsluten av grå ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärmdump visar elanvändningsdata med stapeldiagram och temperatur, jämfört över två år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är väl bara att elpatronen kickat in? Eller tänker jag fel?
 
M
Jag har LVVP från Bosch. är 21 minus ute nu och då stänger den av utedelen och kör endast på elpatron på pannan. Värmepumpen har helt enkelt ingen verkningsgrad när det blir kallare än -20 så då stänger den av.

Det cirkulerar bara varmvatten i den för att förhindra att den fryser sönder.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Modski skrev:
Jag har LVVP från Bosch. är 21 minus ute nu och då stänger den av utedelen och kör endast på elpatron på pannan. Värmepumpen har helt enkelt ingen verkningsgrad när det blir kallare än -20 så då stänger den av.

Det cirkulerar bara varmvatten i den för att förhindra att den fryser sönder.
Elpatronen har absolut kickat in. Just nu har vi minus 9 ca. Jag tog mig in i utedelen och kod A35 blinkar


Ett smutsigt, sprucket elskåp med en röd digital display som visar siffran 35.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu ser det ut så här. Prövade nollställa med ok plus pil ned men hjälper inte

 
A38 blinkar. Kan vara utedelen satt till Max minus 15 men borde det inte gå nolla? Nu när varmare igen.

Digital termostat visar menyalternativ för värmeinställningar och temperaturer på svenska, omringad av panel och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man lär sig....nu har jag läst på och förstår att på utedelens manöverpnael ska "A" blinka och returtemperaturen lysa med fast sken. Har även förstått att då utedelen är kopplad till en CTC EcoEl så ska dess manöverpanel inte användas...Frågan är nu om den (utedelen) kommer att köra igång av sig självt igen? då temperaturen stiger. Tycker att den redan borde ha startat, då utomhustemperaturen var -9 ca, men det tar kanske en stund...
 
Det jag däremot inte fattar är att vi hemma har en CTC panna av samma årsmodell (2007 eller möjligen 2008) med en utedel och där har det varit ännu kallare och här tuffar utedelen på till synes utan problem.....
 
S sepani skrev:
Det jag däremot inte fattar är att vi hemma har en CTC panna av samma årsmodell (2007 eller möjligen 2008) med en utedel och där har det varit ännu kallare och här tuffar utedelen på till synes utan problem.....
Vi hade en CTC tidigare… den går ner till -10 fristående och till -15 när den inkopplad till CTC Eco El…
 
Å Åbyfor skrev:
Vi hade en CTC tidigare… den går ner till -10 fristående och till -15 när den inkopplad till CTC Eco El…



Å Åbyfor skrev:
vår är inte fristående utan kopplad till CTC el. Om den stannat för att den gått under -15 (det kan vara så även om jag tycker det inte varit fullt så kallt men kanske blåst?) hur kommer den igång igen…? Av sig själv? Edit vad är definitionen på ”fristående ”?
 
Redigerat:
Fristående är när man kör den ”ensam” utan några mer produkter från CTC som sitter inne i huset och styr värmepumpen.

När utetemperatur kommer över exempelvis -15 degC så startar den automatiskt igen 🙂
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Å Åbyfor skrev:
Fristående är när man kör den ”ensam” utan några mer produkter från CTC som sitter inne i huset och styr värmepumpen.

När utetemperatur kommer över exempelvis -15 degC så startar den automatiskt igen 🙂
Fast det har den (temperaturen) gjort och den startar trots det inte igen….🙀
 
Så här ser det ut på pannan och på utedelen blinkar inte A längre utan bara siffra 34

Digital display på värmepump visar driftinformation och energiförbrukning på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-skärm på apparat med driftinformation, knappar och indikatorlampa tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display visar driftinformation för värmesystem med temperaturvärden och status. Green indikatorlampa lyser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital kontrollpanel med driftinformation, grönt ljus, knappar, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Elutrustning med display som visar 3:14, knappar, smutstäckt yta och varningstecken för elektricitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Istället för typ 40 kWh blir det ca 90 kWh per dygn….och såklart strular Forsmark 🙀🙀

Stapeldiagram visar elkraftsförbrukning per timme, jämförelse mellan två år, med temperaturindikator och total förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Är ett mycket större problem att det inte blåser när det är riktigt kallt:

Stapeldiagram och pajdiagram visar elproduktionens sammansättning och konsumtion, kärnkraft, värme, vatten, vindkraft, ospecificerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sveriges samlade vindkraftverk förmår inte mycket mer än en Barsebäcksreaktor klarade innan stängningen.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.