21 811 läst · 184 svar
22k läst
184 svar
Hur har ni i er samfällighetsförening gjort med nya momskravet?
Troligen vet de bara vad de medlemmar som REV har varit i dialog med avser att göra, dom vet inte hur alla medlemmar valt att göra (dvs dom vet inte t.ex, vad vi har beslutat)Jonatan79 skrev:
Vi är en samfällighet med stora lån, 20 miljoner för ett rörarbete som varje medlem är med och betalar på ca 1.6 milj/år (amortering och ränta) + ett arvode på ca 200 000 kr, avkastning, försäkringspremie. De kostnaderna är inte momsbelagda, går inte att göra avdrag för. Vi säger 2 miljoner totalt. Däremot ska vi betala moms på beloppen? När blev det moms på lånekostnader? Helt vansinnigt. De stora förlorarna är samfälligheter med stora lån.T Taxture skrev:
// AJ
T Taxture skrev:
Vi avvaktar besked från Skatterättsnämnden som enligt REV väntas i Mars. Vi kommer tyvärr över omsättningskravet. Den största pålagan är för oss inte momsen i sig utan att vi behöver anlita någon som sköter redovisningen för oss, tyvärr har vi inte den kunskapen i föreningen. För 2023 har vi budgeterat 15 000 för extern redovisning och då är vår årsomsättning netto på ungefär 150 000, alltså 10% av omsättningen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 203 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 203 inlägg
Verkar ju helt vansinnigt men det är vad som står på Skatteverkets hemsida. Jag antar att Skatteverket menar att ni kan ansöka om att bli skatteskyldiga även för tidigare verksamhetsår så att er moms för rörarbetet kommer med i momssnurran:Thin skrev:Vi är en samfällighet med stora lån, 20 miljoner för ett rörarbete som varje medlem är med och betalar på ca 1.6 milj/år (amortering och ränta) + ett arvode på ca 200 000 kr, avkastning, försäkringspremie. De kostnaderna är inte momsbelagda, går inte att göra avdrag för. Vi säger 2 miljoner totalt. Däremot ska vi betala moms på beloppen? När blev det moms på lånekostnader? Helt vansinnigt. De stora förlorarna är samfälligheter med stora lån.
// AJ
Sen får väl de enskilda delägarna göra avdrag för sin andel av den totala räntekostnaden i föreningen i sina egna deklarationer.
Claes Sörmland skrev:Verkar ju helt vansinnigt men det är vad som står på Skatteverkets hemsida. Jag antar att Skatteverket menar att ni kan ansöka om att bli skatteskyldiga även för tidigare verksamhetsår så att er moms för rörarbetet kommer med i momssnurran:
Stämmer, man får gå tillbaka i tiden 6 år och det är mycket troligt att det blir så. Hela projektet kostade 25 milj, så där har vi moms att dra av. Vi måste då redovisa moms för alla år fram till 2023. Många av oss får dra av räntan men vi är en ovanlig samf som består av en Brf som medlem, de äger 2/3 av andelarna och de har ingen möjlighet att dra av varken räntan eller momsen. Märkligt av Skatteverket som säger att alla ska registrera sig för moms 1 jan-2023 men momsen ska deklareras från feb -2022 ?
[bild]
Sen får väl de enskilda delägarna göra avdrag för sin andel av den totala räntekostnaden i föreningen i sina egna deklarationer.
Claes Sörmland skrev:Verkar ju helt vansinnigt men det är vad som står på Skatteverkets hemsida. Jag antar att Skatteverket menar att ni kan ansöka om att bli skatteskyldiga även för tidigare verksamhetsår så att er moms för rörarbetet kommer med i momssnurran:
[bild]
Sen får väl de enskilda delägarna göra avdrag för sin andel av den totala räntekostnaden i föreningen i sina egna deklarationer.
Claes Sörmland skrev:Verkar ju helt vansinnigt men det är vad som står på Skatteverkets hemsida. Jag antar att Skatteverket menar att ni kan ansöka om att bli skatteskyldiga även för tidigare verksamhetsår så att er moms för rörarbetet kommer med i momssnurran:
[bild]
Sen får väl de enskilda delägarna göra avdrag för sin andel av den totala räntekostnaden i föreningen i sina
Går ju dock bara vid delägarförvaltning som regel oftast är mindre föreningar och därmed under nivån på 80 tusen. För större föreningar är det som regel föreningsförvaltning som gäller.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 203 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 203 inlägg
Det är inte om en samfällighet är föreningsförvaltad eller delägarförvaltad i samfällighetslagens mening som avgör om den är delägarbeskattad eller föreningsbeskattad. Vanligen är det delägarna själva som deklarerar sin del av samfällighetens intäkter och kostnader i sina inkomstdeklarationer, även om samfälligheten är föreningsförvaltad utifrån samfällighetslagen. Läs mer här:K materii skrev:
https://www.skatteverket.se/forenin...fallighet.4.70ac421612e2a997f85800044871.html
Från Skatteverkets hemsida ovan: "En delägare får göra avdrag för sin andel av samfällighetens ränteutgifter eller tomträttsavgäld i fält 8.1 i inkomstdeklarationen."
Hur är det med avskrivningar? Och med arbetsgivaravgifter på arvode och löner? Skall dessa poster momsbeläggas?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 203 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 203 inlägg
Förstår inte riktigt frågan. Moms har inget att göra med arbetsgivaravgifter, de är en intern kostnad som inte påverkar momsen. Det innebär ju att om man har sådana kostnader så blir de 25% dyrare för delägarna när kostnaden ska täckas genom uttaxering.S Stellan Svealand skrev:
Vad gäller avskrivningar så bokförs ju momsen året för inköpet och avskrivningen gäller en periodisering av kostnaden, alltså utan moms. Har man gamla investeringar som skrivs av så är det således lämpligt att momsredovisa åren hela vägen tillbaks till investeringsåret.
Redigerat:
Ska försöka förtydliga lite. Som jag förstår det, kommer ju 20% av det uttaxerade beloppet att vara moms. I detta uttaxerade belopp ingår ju kostnad för bl a styrelsearvode och arbetsgivaravgifter. Vid momsredovisningen kan sedan avgifter för ingående moms dras av för inköp av varor och tjänster. För styrelsearvoden och arbetsgivaravgifter kan inte någon ingående moms dras av. Så kanske besvarar jag här min egen fråga?Claes Sörmland skrev:Förstår inte riktigt frågan. Moms har inget att göra med arbetsgivaravgifter, de är en intern kostnad som inte påverkar momsen. Det innebär ju att om man har sådana kostnader så blir de 25% dyrare för delägarna när kostnaden ska täckas genom uttaxering.
Vad gäller avskrivningar så bokförs ju momsen året för inköpet och avskrivningen gäller en periodisering av kostnaden, alltså utan moms. Har man gamla investeringar som skrivs av så är det således lämpligt att momsredovisa åren hela vägen tillbaks till investeringsåret.
När det gäller avskrivningar, så är ju allt som redan nu är inköpt och färdigbetalat betalat inklusive moms. Vår förening har inga lån. Det är inte frågan om några större investeringar så det är inte aktuellt att momsredovisa tillbaka i tiden. Det känns mest som att avskrivningarna hittills varit en bokföringsmässig sak och egentligen inget som behöver vara med i budgeten och täckas av uttaxeringen. Vi sparar ju pengar i fond för att kunna använda för framtida investeringar och detta täcker ju då egentligen redan avskrivningarna. Kanske min fråga istället bör vara om det är okej att tänka på det här viset att fondpengar är med i budgeten och beräkningen av uttaxeringen men inte avskrivningar? Annars blir det ju dubbel momsbeläggning av dessa tidigare investeringar, först vid inköpstillfället och nu vid uttaxeringen som ska momsbeläggas.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 203 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 203 inlägg
Ja, du har svarat på frågan.S Stellan Svealand skrev:Ska försöka förtydliga lite. Som jag förstår det, kommer ju 20% av det uttaxerade beloppet att vara moms. I detta uttaxerade belopp ingår ju kostnad för bl a styrelsearvode och arbetsgivaravgifter. Vid momsredovisningen kan sedan avgifter för ingående moms dras av för inköp av varor och tjänster. För styrelsearvoden och arbetsgivaravgifter kan inte någon ingående moms dras av. Så kanske besvarar jag här min egen fråga?
Då finns nog svaret även i det konstaterandet.S Stellan Svealand skrev:När det gäller avskrivningar, så är ju allt som redan nu är inköpt och färdigbetalat betalat inklusive moms. Vår förening har inga lån. Det är inte frågan om några större investeringar så det är inte aktuellt att momsredovisa tillbaka i tiden. Det känns mest som att avskrivningarna hittills varit en bokföringsmässig sak och egentligen inget som behöver vara med i budgeten och täckas av uttaxeringen. Vi sparar ju pengar i fond för att kunna använda för framtida investeringar och detta täcker ju då egentligen redan avskrivningarna.
Uttaxeringen ska ju egentligen baseras på kassaflöde (utgifter om inkomster), det är så samfällighetslagen är skriven. Den ska baseras på en "utgifts- och inkomststat", d v s en kassaflödesbudget och det är en sådan som stämman godkänner. Det finns även möjlighet för stämman att avsätta en del av kassaflödet till en fond, alltså ett kassaflödesöverskott, man uttaxerar så att inkomsten överstiger utgifterna för perioden man har valt.S Stellan Svealand skrev:Kanske min fråga istället bör vara om det är okej att tänka på det här viset att fondpengar är med i budgeten och beräkningen av uttaxeringen men inte avskrivningar? Annars blir det ju dubbel momsbeläggning av dessa tidigare investeringar, först vid inköpstillfället och nu vid uttaxeringen som ska momsbeläggas.
En avskrivning innebär ju inget kassaflöde, ingen utgift och är således inte relevant för uttaxeringen i en samfällighetsförening. Det är bara en abstrakt siffra i en ekonomisk redovisning med traditionen resultatbaserad redovisning baserad på intäkter och kostnader istället för inkomster och utgifter. Det är en mycket mer abstrakt form av redovisning som passar aktiebolag. Det finns vad jag förstår inget krav att redovisa på detta sätt i en samfällighetsförening om den inte har ovanligt mycket tillgångar (över 1,5 milj kr). Generellt skulle jag rekommendera att kostnadsföra alla utgifter samma år som de sker och inte laja med avskrivningar. Samma som de flesta BRFer gör numera. Förvisso svänger årsresultatet då väldigt men vad spelar det för roll? Det finns inget syfte att gå med vinst i en samfällighetsförening, den ska vara förvalta gemensamhetsanläggningen.
Redigerat:
Håller helt med dig. Finns det någonstans man kan läsa och hänvisa till om detta så man har någonting att backa upp med i diskussioner med oliktänkande?Claes Sörmland skrev:En avskrivning innebär ju inget kassaflöde, ingen utgift och är således inte relevant för uttaxeringen i en samfällighetsförening. Det är bara en abstrakt siffra i en ekonomisk redovisning med traditionen resultatbaserad redovisning baserad på intäkter och kostnader istället för inkomster och utgifter. Det är en mycket mer abstrakt form av redovisning som passar aktiebolag. Det finns vad jag förstår inget krav att redovisa på detta sätt i en samfällighetsförening om den inte har ovanligt mycket tillgångar (över 1,5 milj kr). Generellt skulle jag rekommendera att kostnadsföra alla utgifter samma år som de sker och inte laja med avskrivningar. Samma som de flesta BRFer gör numera. Förvisso svänger årsresultatet då väldigt men vad spelar det för roll? Det finns inget syfte att gå med vinst i en samfällighetsförening, den ska vara förvalta gemensamhetsanläggningen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 203 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 203 inlägg
Det beror lite på vad man vill driva.S Stellan Svealand skrev:
Själva kravet på kassaflödesbudget vid stämman före en uttaxering finns 41 § i samfällighetslagen och kallas för "inkomst- och utgiftsstat":
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150
Lägger t ex en styrelse fram en budget på stämman som inte är kassaflödesbaserad utan sedvanligt bygger på periodiseringar, intäkter och kostnader så skulle jag säga att det är är gränsfall om man når samfällighetslagens krav. tabken är ju att delägarna ska kunna se om kassan kräver en uttaxering eller inte.
I 19 § samfällighetslagen finns det krav på att avsätta medel till en fond för att säkerställa underhåll och förnyelse av gemensamhetsanläggningen i många fall. T ex om man förvaltar en kommunalteknisk anläggning (tänk gator, VA, allmänna platser o s v) för ett småhusområde. Det är rätt uppenbart att vad lagstiftaren vill ha här är sparade medel som kan användas för anläggningens underhåll och förnyelse. Alltså inte redivisningsövningen eget kapital men kass likviditet. Återigen så är det kassaflöde som lagen pekar på.
Bolagsverket anger de fall det finns krav på en årsredovisning för en samfällighetsförening och det är undantagsvis, t ex väldigt stora samfällighetsföreningar:
https://bolagsverket.se/forening/sa...ningsguidenforsamfallighetsforening.1511.html
Bokföringskyldighet då? 2 kap. 2 § 3. bokföringslagen ställer krav på bokföring om värdet överstiger 1,5 milj kr. Värdet beräknas utifrån tillgångarnas försäljningsvärde. Eftersom en gemensamhetsanläggning sällan har något försäljningsvärde och samfällighetsföreningen vanligen endast förvaltar gemensamhetsanläggningen men inte äger den (om den ägs så äger delägarna den samfällt) så är det i princip summan av kassatillgångar och fodringar avräknat för eventuella skulder som ligger till grund för att avgöra om värdet som föreningen gar överstiger 1,5 milj kr.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/bokforingslag-19991078_sfs-1999-1078
Det är således lämpligt att inte uttaxera så pass mycket medel att samfällighetens samlade värde överstiger 1,5 milj kr. Det kan ju vara svårt om man är en jättesamfällighetsförening som förvaltar en väldigt stor anläggning. Men då kanske det också är lämpligt att ha en mer omfattande bokföring och årsredovisning i alla fall.
Riktigt hur skatteverket får detta att lira med momsskyldigheten förstår jag inte. Hur kan man fastställa momsen som ska in och ut utan redovisning?