Har precis samma erfarenhet som Briljanten och det var den direkta orsaken till att vi valde att bygga nytt istället. Har en kompis som länge tittat på mer eller mindre risiga hus som pga den stora efterfrågan på hus i stan där vi bor dragit iväg till som jag ser det helt vansinniga priser. Särskilt då med tanke på att många inte ens har ett "bra" läge utan den allmänna efterfrågan driver upp priserna i ytterområdena. Han bygger nu nytt i ett centralt och atraktivt område för nästan samma pris som ett halvsunkigt hus med renoveringsbehov kostar och då slipper han renoveringar och har förmodligen mycket lägre driftskostnader. Så jag är helt övertygad om efterfrågan sjunker så kommer det att påverka värdet på vissa lägen och typ av hus mer än andra och ett nybyggt hus med ett bra läge i en stad där det finns en hyfsad efterfrågan är inget tokigt alternativ jämfört med ett gammalt hus i ett tvivelaktigt läge med höga driftskostnader och renoveringsbehov.

Sen är det ju naturligtvis så att lägga ut flera miljoner på ett nytt hus i områden där begagnade kostar en bråkdel inte kortsiktigt är någon direkt lysande affär utan då får man nog ställa in sig på att bo kvar ett tag om man inte vill förlora stora pengar. (Men i det fallet gissar jag att banken sätter käppar i hjulet för planerna om man inte har en väldigt stor kontantinsats eller en väldigt bra ekonomi)
 
I 99,5% av fallen så är det väl så att om ett begagnat hus kostar 2 miljoner i ett område så kostar en tomt inte ens 0,5 miljoner. Kostar husen 5 miljoner så brukar det vara svårt att hitta en tomt för under 2, och kostar husen så mycket så betyder det att i princip alla bra lägen är "slut" och tomterna är inga höjdare.
Summa sumarum, om man får mera hus för pengarna genom att bygga nytt (inklusive tomtköp) i ett område så är väl risken att man får tillbaka pengarna ganska liten. Det är ju tillgång/efterfrågan som styr marknaden, allting anpassas till varandra.
 
Mattlasse skrev:
bra byggare/ Jag pratar om 90 talskrisen. Det vet alla att många fick gå ifrån sina hus med en restskuld på huset.
Hur många då, egentligen? 1000 personer?
 
Mattlasse skrev:
mr bygg/ Ja det är ett nytt fenomen. Det gäller väl inte alla, men det förekommer. Det är en företeelse som har dykt upp på senare år. Om du googlar på nätet finns det flera artiklar som skriver om ämnet. Flera ekonomitidningar har skrivit en hel del. En tidning skriver att de använder sina hus som bankomater.
Det är sant eftersom många skriver på nätet att det är sant? Men undersökningarna visar tvärt om? De är kanske som du, vill gärna klaga på andras dåliga ekonomiska moral, eftersom de får en själv att se bra ut.

Alla som har skrivit om nära förestående bostadskrasch de senaste 10 åren har haft fel. När skall vi sluta tro på dem?
 
MH/ Hur många? det vet jag inte. fråga bankerna. 1992-1993 var en Nationell kris. Under 80 talet hade det pågått en massa rotjobb, dessa var avslutade på 90 talet. Det var inte bara husägare som fick problem. Många företag hade det jävligt kärvt inom bygg. Själv fick jag flytta till Stockholm för att hitta jobb
 
MH/ Ja, de sista 10 åren har varit extremt gynnsamma. Själv tror jag att det beror mycket på den låga räntan.
Och sedan rotavdragen har gjort att folk har vågat satsa på att köpa hus och renovera. Sedan har det varit en trend och är fortfarande att alla ska renovera och förnya hemma. Alla TV program som handlar om att fixa själv och dona. Jag märkte själv att så fort det blev nya ägare till en villa skulle mattorna bytas och det skulle tapetseras om. Förr var det så att en matta kunde ligga i 40 år innan de bytte. Var det inget fel på mattan så fick den ligga kvar. I dag byter de ut kök som är nästan nya mot hypermoderna kök.
Det finns vissa människor som kan förutspå en ekonomisk kris, önskar att man kunde det, hade jag vetat det skulle jag ha köpt guld för 15 år sedan. det har gått upp enormt.
Vi säger om räntan stiger och samtidigt blir arbetslöshet, ja då har vi en kris. Hitils har Alliansen privatiserat många statliga företag. Hur mycket är utsålt och hur mycket finns det kvar att sälja. Det är tack vare det som skatten har kunnat sänkas. Men hur blir det sedan, det kommer nog att fattas pengar i framtiden. Alliansen med moderaterna i spetsen kör nu så länge lampan lyser. Finansministern Borg har aviserat att han vill avgå under nästa mandatperiod. Det var likadant med Göran Persson. Han avgick och köpte en massa kor i stället för att predika om demokrati. Det är ett tecken på att sötebrödsdagarna är över snart.
Många av den yngre generationen har inte upplevt någon kris ännu. De är vana att det är bara att handla på ett plastkort. De tänker... no problema får ny lön den sista ...fuck Ekonomigury....
Googla på nätet hur det var när Ivan Kreuger gick under... snacka om kris...han sköt sig på ett hotellrum i Paris, eller också var det någon fodringsägare som sköt - ingen som vet säkert.
 
A
Mattlasse skrev:
MH/ Hur många? det vet jag inte. fråga bankerna. 1992-1993 var en Nationell kris. Under 80 talet hade det pågått en massa rotjobb, dessa var avslutade på 90 talet. Det var inte bara husägare som fick problem. Många företag hade det jävligt kärvt inom bygg. Själv fick jag flytta till Stockholm för att hitta jobb
Ja, det är riktigt att det finns de med höga belåningsgrader. Men för närvarande anses det inte vara ett problem i Sverige, men utlåningen kan inte gärna fortsätta att öka i samma takt i fortsättningen, för då riskerar det att bli problem. Därför har man påbörjat de åtgärder jag nämnde tidigare och det kan minska användandet av huset som bankomat. Men betyder inte alls att vi har en bubbla som kan brisera när som helst, snarare att man vill förhindra att en bubbla uppstår.
 
Mattlasse skrev:
Finansministern Borg har aviserat att han vill avgå under nästa mandatperiod. Det var likadant med Göran Persson. Han avgick och köpte en massa kor i stället för att predika om demokrati. Det är ett tecken på att sötebrödsdagarna är över snart.
Många av den yngre generationen har inte upplevt någon kris ännu. De är vana att det är bara att handla på ett plastkort. De tänker... no problema får ny lön den sista ...fuck Ekonomigury....
Menar du på allvar att ett tecken på att det kommer gå åt skogen snart är att Göran Persson avgick för flera år sedan och köpte gods och kor:x

Sen är det samma visa med dina påståenden hur "många" resonerar, men nu är det den yngre generationen som du har stenkoll på hur de tänker. Vad bygger du dina påståenden på, är det tidningar du läst igen eller? Vilka räknar du förresten in i "den yngre" generationen?
 
mr Bygg/ Att det blir slut på sötebrödsdagarna som jag skrev innebär inte att det går åt skogen som du skrev.
Det jag menar att det blir en stagnation och en mera normal utveckling marknadsmässigt. Som det har varit dom sista åren har det varit en onormal värdestegring. Eller tror du som alla andra räknenissar att värdestegringen ska gå uppåt i samma raketfart. Titta gärna på vad andra analytiker säger. Varför tror du att Borg vill avgå? Det är väl inte så svårt att driva AB Sverige om man kan sälja ut allting som staten äger. All den här utförsäljningen har lett till att priserna har höjts mer än i andra branscher. Apoteken + 20-30 % Posten är dyrast i Europa. Sedan vill de sälja Bilprovningen trots att den fungerar alldeles utmärkt. Räkna med att bilbesiktningen kommer att höjas avsevärt.
 
Mattlasse skrev:
Varför tror du att Borg vill avgå? Det är väl inte så svårt att driva AB Sverige om man kan sälja ut allting som staten äger.
Tror du att finansministerjobbet har varit en dans på rosor de senaste fyra åren? :rolleyes:
 
Nej nej, fastighetsskatten (se ovan, hör till ämnet! : www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt ) som jag i dagsläget tjänar 25.000 om året på, jämfört med om S skulle suttit vid rodret idag. Rot & Rut har jag inga egna erfarenheter av men det har ju skapat sysselsättning, samt att den svarta marknaden kanske inte är lika intressant längre. Dvs. 2 flugor i samma smäll. Men det är en annan diskussion.
 
Tompamannen/ Du säger de senaste 20 åren. M har väl inte suttit i 20 år, du kanske menar Göran Persson.
Han satt väl i 2 perioder. Att fredrik Reinfeldt kom in i de fina salongerna kan han ju tacka Mona Sahlin. Det var naturligtvis ett stort misstag av Socialdemokraterna. När det var val sist blev jag lite förvånad att Alliansen inte vann med mera marginal. De vann ju väldigt knappt. Jag kanske ska tillägga att jag tycker inte att Socialdemokraterna är bättre än Alliansen. Jag vet det eftersom jag har varit småföretagare när Sossarna hade makten. Alla kanske inte vet det här på forumet, men det var en väldig hetsjakt på företagen. Sossarna utgick från det att alla företag fuskade med skatten. När Olof Palme förlorade valet på 70 talet till Torbjörn Fälldin så skrek han att han skulle hämnas. Och när Sossarna sedan kom tillbaka startades det ett företag som hette BPA, LO var med och satsade pengar. Olof Palme ville att BPA skulle ta över hela byggmarknaden i Sverige och att alla andra företag inom bygg skulle inte få något alls med av kakan. 1993 gick BPA med 300 miljoner i förlust per år. Dåvarande Lo chefen Stig Malm gav bort 27 miljoner till VD:en för BPA. Det blev ett herrans liv så att Stig Malm fick avgå. De som tog över sedan var det som heter PEAB nu. Och de har väl en monopolliknande ställning åt kommunerna. De tar de flesta jobben
 
A
Mattlasse/Du är inte lite bitter du. Det verkar som om alla val du hittils gjort i ditt liv har gått emot dig och nu verkar du bitter på allt och alla andra för det.
 
Bra Byggare/ ha ha..då har du nog missuppfattat mig. Jag har ingen anledning att vara bitter och är inte det heller. Men jag är ingen sådan person som håller med om allting för att göra mig populär. Jag gillar att ifrågasätta och analysera situationen. Men däremot kan jag säga att jag är realist.
Jag har lämnat byggbranschen och ägnar mig åt andra saker i dag. Eftersom jag är insatt i byggbranschen
har jag skrivit en bok om mina erfarenheter. Vet allt om hur det går till bland alla beslutsfattare. Och hur de skaffar sig fördelar på andras bekostnad.
 
Matlasse>
BPA blev ett AB redan på 60-talet! Att det gick med förlust hade inget med S politik att göra, det var en kris som var anledningen till det! Många byggföretag gick i stöpet då! Sedan kanske Göran Lövgren, BPA's VD, (som skulle sparka huvudet av Janne Josefsson) gjorde en del märkliga affärer som gynnade bekanta. Han föll väl på att han lät BPA bekosta nån fjällstuga åt honom, jag minns inte hela historien. Men det är en annan diskussion!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.